Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw achterwiel - Forum Wereldfietser

Nieuw achterwiel

Dag allemaal,

Er zit flinke hoogteslag in mijn achterwiel (28"), de fietsenmaker zei er niets mee te kunnen beginnen. Nu heb ik een Shimano Deore LX naaf, 7-speed, die nog in redelijke staat lijkt. Een nieuwe velg, spaken en kosten voor het laten spaken door de fietsenboer zou neerkomen op ongeveer €100.

Ik zie op internet ook fabriekswielen van rond de €40 (zie bijvoorbeeld http://www.fietspunt.nl/shop/showarticl ... ann_zilver).

Nu ben ik een arme student die met een beperkt budget naar Spanje wil fietsen. Is de kwaliteit van fabriekswielen bedroevend en kan ik beter met mijn huidige naaf een nieuw wiel laten maken, of is het voor iemand die het zonder luxe kan stellen wel te doen? Waar vind ik "de beste" fabriekswielen? Op welke eigenschappen moet ik bij de aanschaf van een wiel vooral letten?

Ik hoop op kritische en beargumenteerde reacties, maar gelieve rekening te houden met een beperkt budget.

Groeten,

Marco
ZStoffel schreef:Dag allemaal,

Er zit flinke hoogteslag in mijn achterwiel (28"), de fietsenmaker zei er niets mee te kunnen beginnen. Nu heb ik een Shimano Deore LX naaf, 7-speed, die nog in redelijke staat lijkt. Een nieuwe velg, spaken en kosten voor het laten spaken door de fietsenboer zou neerkomen op ongeveer €100.
http://www.m-gineering.nl/spaak.htm

of

A practical guide to wheelbuilding, Roger Musson (4th edition, http://www.wheelpro.co.uk ukp 9,-) Er zijn bij mijn weten niet veel boeken over wielen bouwen. Je hebt een vlugschriftje door Velofilie (in het Nederlands), Jobst - ik heb altijd gelijk ook al heb ik geen idee waar ik het over heb- Brand , Schraner/DT en deze. Dit boek maakt precies waar wat de titel zegt, er staat geen onzin in en ook ik stak er nog wat van op. Het is een E-book, dus als je naar de website gaat en met je creditcard wappert rolt het binnen 5 minuten uit je printer. Is je kopie niet meer leesbaar dan kun je het opnieuw afdrukken of kijken of er al weer een gratis update is.
Die domeinnaam moet .co.uk zijn, onoplettende lezers.

Zelf een wiel vlechten is budgettair inderdaad het voordeligst, maar ik zie het mezelf nog niet zomaar doen. Dan moet ik eerst op cursus! :wink: (helaas ben ik in april al weg, maar wellicht in het najaar)

Ik hoor graag meer over de kwaliteit van fabriekswielen!
Je kunt altijd proberen of je wel kunt wat je fietsenboer niet kan. Nee heb je, ja kan je krijgen. Dit fabriekswiel boezemt mij niet veel vertrouwen in: 7sp Shimano cassette naaf? Dat moet wel hele oude voorraad zijn. Op zich zou dat niet erg zijn, maar ik vrees dat het iets anders is dan een echte Shimano naaf. Het achterwiel is zowat het laatste waar ik bij een fiets erg op zou bezuinigen. Het probleem is echter dat je niet veel te besteden hebt, en dat de rest van de fiets misschien ook geen luxe wiel meer waard is.
Wim
Ik heb afgelopen week ook zelf twee wielen gevlochten (geleerd op de cursus bij Marten). Het voorwiel ging redelijk vlot maar het achterwiel viel wel een beetje tegen omdat dat niet links/rechts-symmetrisch is. Je moet ook de juiste spaakspanning weten maar ik heb geen flauw idee wat strak of slap is dus ik heb het maar op gevoel gedaan en een veiligheidsbril opgezet om eventueel gelanceerde spaken niet in mijn oog te krijgen. Een spaakspanningsmeter is voor mij niet rendabel om aan te schaffen dus ik heb de wielen bij de fietsenmaker gebracht. Volgens hem stonden de spaken van het voorwiel veel te strak (dat komt door die bril) en hij heeft het klusje voor me afgemaakt.
Hier een nederlandse link over wielen vlechten:
http://www.fiets.nl/video/wielbouwen.wmv
http://www.bikeboosting.nl/index.php?walg
ZStoffel schreef:Er zit flinke hoogteslag in mijn achterwiel (28"), de fietsenmaker zei er niets mee te kunnen beginnen. Nu heb ik een Shimano Deore LX naaf, 7-speed, die nog in redelijke staat lijkt. Een nieuwe velg, spaken en kosten voor het laten spaken door de fietsenboer zou neerkomen op ongeveer €100.
De goedkoopste optie's in volgorde:
1. Doorfietsen alsof er niets aan de hand is.
2. Doorfietsen en wat spaken bijspannen zodat er minder kans is dat iets stuk gaat.
3. De fietsenmaker overbluffen en het wiel zelf wat rechter maken, met het risico dat er spaken breken. Controleer dus eerst of alle nippels wel willen draaien.
4. Deze heb je nog niet genoemd: alleen nieuwe spaken kopen en met de oude velg het wiel opnieuw bouwen. Dit is de ideale maier om het te leren. Of het voor een reis naar Spanje geweldig is , hangt van de staat van naaf en velg af. Je kunt altijd bij een fietsenmaker langs om te vragen of de spaken op de juiste spanning staan, al vertrouw ik maar weinig fietsenmakers daarin. (Vincent...)
5+. de verder genoemde opties.
Helaas neemt met de prijs ook de betrouwbaarheid toe.
Kun je wellicht wat scherpe foto's van het wiel en de naaf laten zien? Soms leidt dat tot meer inzicht.
Succes,
Wow, dat gemangel van de spaken om ze goed te zetten is heftiger dan ik dacht!
Leon (die de methode wielbouwen, 500 km fietsen, weer op spanning brengen, 3000 km fietsen en weer op spanning brengen heeft toegepast)
Wat ook kan is een oud wiel van marktplaats te kopen. Met name oude randonneurs worden weleens geupgrade en dan kan je voor een zacht prijsje deze aanschaffen. Indertijd heb ik dat ook gedaan.

Ik heb nog oude 27" wielen liggen, maar ik denk dat je daar geen belangstelling voor hebt. :D
Misschien dat Kogaatje nog een achterwiel te koop heeft:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... =11&t=7080

En anders even kijken op ebay, daar heb ik voor 35 euro ook een zgan achterwiel (26 inch) met nieuwe LX kransjes op de kop getikt.
Leon schreef: 4. Deze heb je nog niet genoemd: alleen nieuwe spaken kopen en met de oude velg het wiel opnieuw bouwen.
Die hoogteslag komt niet uit de lucht vallen, ik neem aan dat de velg gewoon niet meer rond is. En daarom kan de fietsenmaker er ook niks mee
Bedankt voor de reacties!

Toevallig vond ik op Marktplaats een 28" achterwiel met LX naaf, aangeboden door iemand op 10 km afstand. Eén spaak zit duidelijk wat los, maar verder is het op het oog een mooi recht wiel. Even na laten lopen door de fietsenmaker met een spanningmeter, een nieuwe casette en ketting erop (wat ik toch al wilde) en gaan mit den banahn.

En als ik een keer wat tijd over heb, wat met dat oude wiel gaan spelen :)

Owja en die velg zag er inderdaad niet best uit, over een stuk van 5cm zat er nauwelijks ronding in.
Als het een 8/9 speed naaf is kun je een 7 speed cassette monteren met een spacer, of doen wat Marten mij leerde: een 8 speed cassette monteren, en een van de buitenste kransjes niet benutten. Het werkt prima.
Wim
Wim schreef:Als het een 8/9 speed naaf is kun je een 7 speed cassette monteren met een spacer, of doen wat Marten mij leerde: een 8 speed cassette monteren, en een van de buitenste kransjes niet benutten. Het werkt prima.
Wim
Dan laat je dus het eerste tandwiel achter het sluitkransje weg?
Nee het zit er wel maar je gebruikt het gewoon niet. De overgang van 7sp naar 8 sp is door Shimano gedaan door er aan de binnenkant een kransje bij te plaatsen, en de hele cassette dus breder te maken (bij 9 en 10 sp werden de kransjes en de onderlinge afstand smaller binnen dezelfde buitenmaat). 8/9 speed cassettes zijn dus breder dan 7 speed. Dus is er op een 8/9 speed naaf meer ruimte nodig en aanwezig (de flenzen van de naaf staan dus dichter bij elkaar). Als je daar een smallere 7 speed cassette op zet blijft er ruimte over. Je hebt dus een opvulstukje/spacer nodig om te zorgen dat die smalle 7 speed cassette op die 8/9 speed naaf past. Als je geen zin hebt in dat gedoe zet je er gewoon een 8 speed op (geen 9 want daar staan de kransjes dus dichter bij elkaar). Vervolgens heb je natuurlijk een derailleur probleem als je een 7 speed achterderailleur/shifter hebt. Maar gelukkig zitten 7 van de acht kransjes gewoon op dezelfde plek als bij een 7 speed. Die gebruik je dus gewoon. Maar dan mis je net de grootste, en dat wil je misschien niet op een vakantiefiets. Geen nood, gewoon de derailleur ietsje anders afstellen.
Ik hoop dat het zo wel duidelijk is. Als je een 7 speed naaf hebt gekocht is er natuurlijk geen centje pijn. Moet je wel een 7 speed cassette kopen...
Wim
Snap 't. Altijd handig om te weten...