Additionally, paste this code immediately after the opening tag: huisopzeggen? - Forum Wereldfietser

huisopzeggen?

Name: mariska van dalen

Email: m.v.dalen@compaqnet.nl

Wij gaan binnenkort op reis voor ongeveer 2 jaar en zeggen dus ons huis op. Nu zegt de gemeente dat we ons niet bij onze ouders in kunnen schrijven omdat we langer dan 3/4 jaar weg zijn. Weten jullie een oplossing? Ben jij ook langer dan een jaar weggeweest? Graag horen wij jullie tips!

Name: Marco Meijerink

Email: limaonbike@hotmail.com

In welke gemeente woon je?? Als ik het goed begrijp kun je dus nooit meer bij je ouders gaan wonen?....Stel je ouders worden ziek en je besluit voor ze te gaan zorgen door bij ze in te gaan wonen.......dat zou dus niet kunnen??!!
Ik denk dat de gemeenteambtenaar nodig naar een nieuwe cursus toe moet.
Wij zijn 2 maal 2 jaar weg geweest en beide keren heb ik me bij mijn, en mijn vriendin bij haar, ouders ingeschreven. We hebben bij het inschrijven niet gezegd dat het om een wereldreis gaat. Gaat ze ook niets aan. We willen gewoon daar wonen, punt uit. Wat ik in mijn vrije tijd doe is niet de zaak van de gemeente.
De gemeente wil alleen een verklaring zien van de hoofdbewoners (je ouders dus) dat ze ermee instemmen dat jij daar gaat wonen. Anders zou iedereen zich bij je ouders kunnen inschrijven.
We ondervonden een enkel probleem. Ik zou een paar weken wachten en dan het nog een keer opnieuw proberen zonder te zeggen waarom je bij je ouders wilt gaan wonen.
Succes,
Marco
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Marco Meijerink

Email: limaonbike@hotmail.com

Ik las je vraag nog een keertje over en in één ding heeft de gemeente wel gelijk. Omdat je voor een lange periode uit NL weg bent, ben je in principe "zwerfende". Dit betekent dat volgens de letter van de wet je niet regelmatig terugkeert naar je huisadres en er dus niet "woont". Het is maar hoe je het één en ander bekijkt. Geef dus nooit teveel informatie bij het aanvragen van dit soort zaken. Vertel alleen datgene wat men wil weten.
Wij hebben een keer een hele discussie gehad of wij wel of niet samenwoonde in de periode dat we op reis waren. Volgens de ene instantie wel (we waren dach en nacht bij elkaar dus woonden we samen) en volgens een andere instantie niet (we waren niet ingeschreven op hetzelfde adres). Samenwonen of niet kan schelen in bepaalde verzekeringen/betalingen/etc.
Nogmaals veel succes en vertel niet teveel..........
marco
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: els

Email: arjanels@hotmail.com

pffffffffff die bureaucratie in nederland... Wij zijn 16 maanden weggeweest , maar hebben ons koophuis niet verkocht, maar verhuurd. We hebben ons toen niet uitgeschreven, wat officieel volgens mij wel moest.
Officieel moet je geloof ik emigreren naar het eerste land waar je heengaat, maar hoe het precies zit weet ik ook niet. Wat gebeurt er als je je bij je ouders inschrijft en zegt dat je korter wegblijft en dat stiekem toch twee jaar.
Ik vind het hier in Nederland aaltijd erg lastig om over dit soort zaken een duidelijk antwoord te krijgen, ze raken al snel in paniek als je iets niet gewoons doet...
succes en waar gaat de reis naar toe??????
els (www.travel.to/aziereis)
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Fortuna

Email: ijdelepim@kaal.nl

Pas maar op met weggaan en je uit te schrijven, want wie weet is straks Pim Fortuyn aan de macht en kom je ons land niet meer in. Vol is toch vol, volgens Pim?
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Name: Mathilde

Email: jan_mathilde@planet.nl

Wij zijn net terug van een reis van 14 maanden. We hadden ons huis onderverhuurd. Gedurende die tijd hebben we ons uitgeschreven bij de gemeente en een postadres opgegeven bij mijn ouders. Als je namelijk je ouders als woonadres opgeeft, moeten ze voor jullie extra woonlasten gaan betalen. Veel plezier op je reis.
--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Toen ik een jaar weg ging ben ik naar de gemeente geweest en heb ik gemeld dat ik me wilde uit schrijven omdat ik ging zwerven. Er werd mij verteld dat ik me voor een jaar niet uit hoefde te schrijven, maar heb aangedrongen dat ik uitgeschreven zou worden.

Als je geen vaste woon of verblijf plaats hebt kunnen ze je ook niets rechtsgeldig toesturen. In mijn geval ging het om een oproep dienstplicht, maar is ook handig voor fiscale en juridische zaken. Een ambtelijke brief naar je officiele adress wordt namelijk als ontvangen beschouwd, voldoe jij niet aan de verplichtingen kunnen daar sancties op staan.

Schrijf je bij thuiskomst weer in bij de gemeente dan gaat alles weer lopen.

Mijn ervaring is ook dat het hier in Nederland wel wat beter, maar niet heel veel anders is dan elders op de wereld: het hangt er maar vanaf welke ambtenaar je voor je hebt en hoe competent die is. Sommigen weten wel veel, anderen moet je zelf eigenlijk door vragen en nog eens vragen aanzetten tot verstandige opmerkingen.

Wij verhuren ons huis ook tijdens onze afwezigheid, maar laten ons vooralsnog gewoon ingeschreven staan bij de gemeente. Dit heeft inderdaad gevolgen voor bepaalde lasten en wie die moet dragen: Bijvoorbeeld verontreinigingsheffing (wordt gebaseerd op een aantal vervuilingseenheden, die weer gerelateerd lijken te zijn aan het aantal mensen dat een huis bewoont. Het kan dus zijn dat je ouders, als je in die gemeente laat inschrijven, meer verontreinigingsheffing moeten betalen); onroerende zaakbelasting (gebruikersdeel – hangt van de datum af; wordt geloof ik per 1 januari berekend) en huursubsidie (als je als woningeigenaar je niet laat uitschrijven, zal het voor je huurder veel moeilijker zijn om huursubsidie aan te vragen voor je woning). Houdt er ook rekening mee dat voor bepaalde regelingen een bepaalde peildatum wordt gebruikt: hoe is de situatie op dat moment?

Succes!

Christiaan en Petra

http://www.dikkekuiten.nl