Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trekkingfiets voorwaarden? - Forum Wereldfietser

trekkingfiets voorwaarden?

Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op het forum, heb al wat rondgekeken maar stel toch maar mijn vraag in de hoop dat ik niet in herhaling val. Ik zit er over te denken om een toch door Europa te maken richting Turkije. Het budget is niet heel groot, dus qua fiets denk ik toch aan iets simpels. Ik heb nog weinig technisch verstand van fietsen. Wat denken jullie van deze tocht maken op een trekkingfiets met een stalen frame en aluminium velgen? Zijn er verder nog zaken waar ik volgens jullie absoluut op moet letten?
En hebben jullie nog tips voor betaalbare en handige fietstassen?

Bedankt alvast. Groeten Femke
Belangrijk:
Goede maat.
Maak een proefrit. Rijdt hij lekker?
Lees op http://www.m-gineering.nl/techdex.htm hoe je de maat moet nemen en moet afstellen. Maakt alles uit!
Koop de minste opties voor het meeste geld dat je er voor over hebt. Dus geen zinloze toeters en bellen. Vergeet vering. Simpel is beter. Investeer in stevige Tubusdragers. Laat je niet verleiden door bling.
Een tweedehands Koga is vaak een goeie betaalbare optie. Veel Koga's slijten hun leven op een zolder. Dat waren dure impulsaankopen. Nix mis mee als je er zo een treft.
Fahrradmanufaktur is ook een goeie optie voor een betaalbare vakantiefiets.
Over stalen en alu frames is hier al veel geschreven.
Alu wielen zijn de norm.
Zoek een goeie fietsenwinkel.
Volg een sleutelcursus. Is leuk!
Groet,
niko
femkies schreef:Hoi allemaal,
Ik ben nieuw op het forum, heb al wat rondgekeken maar stel toch maar mijn vraag in de hoop dat ik niet in herhaling val. Ik zit er over te denken om een toch door Europa te maken richting Turkije. Het budget is niet heel groot, dus qua fiets denk ik toch aan iets simpels. Ik heb nog weinig technisch verstand van fietsen. Wat denken jullie van deze tocht maken op een trekkingfiets met een stalen frame en aluminium velgen? Zijn er verder nog zaken waar ik volgens jullie absoluut op moet letten?
En hebben jullie nog tips voor betaalbare en handige fietstassen?

Bedankt alvast. Groeten Femke
Zo als reeds geschreven: De maat is 1e prioriteit doe je dat niet kun je fysieke klachten krijgen op den duur.

Dus laat je zelf ook niet verleiden om een mooie tweedehands te kopen tegen een scherpe prijs, terwijl het ding net niet de gewenste maat is.... :wink:
Niet voor iedereen is de maat zo belangrijk. Ik heb op heel verschillende fietsen lange reizen gemaakt, ook qua maat verschillend, en heb toch probleemloos gefietst. Een blokje om proeffietsen zegt ook niet zo veel. Je moet eigenlijk een paar uur achter elkaar fietsen, wil je een goede indruk krijgen.

Staal of aluminium kan allebei voor een trekkingfiets, maar alumunium levert meestal stijvere frames op, niet onbelangrijk als je er 25 kg of meer aanhangt.
Persoonlijk zou ik een 26'' frame nemen, dus met mountainbikewielen. Die zijn overigens vrijwel altijd van aluminium. Goede velgen is wel erg belangrijk voor een reisfiets.

Je kunt om budgettaire overwegingen ook een mountainbike kopen, al dan niet tweedehands en die laten aanpassen als reisfiets. Ik doe dat zelf ook, maar dan niet zozeer om budgettaire redenen. Ik zie verder geen enkel bezwaar tegen voorvering, integendeel. Hij moet liefst wel uit te schakelen zijn.
Jan Eleveld schreef:Je kunt om budgettaire overwegingen ook een mountainbike kopen, al dan niet tweedehands en die laten aanpassen als reisfiets. Ik doe dat zelf ook, maar dan niet zozeer om budgettaire redenen. Ik zie verder geen enkel bezwaar tegen voorvering, integendeel. Hij moet liefst wel uit te schakelen zijn.
Een tweedehands mtb kopen en dan aanpassen lijkt me een nodeloos complicerende omweg. Er staan genoeg tweedehands fietsen bij fietsenzaken buiten de grote stad waar je voor 250 euro een prachtfiets aan hebt. Waar wil je een tweehands mtb opduikelen plus de benodigde onderdelen plus uurloon à 50 euro van een fietsenmaker en dan nog op een redelijk bedrag uitkomen. Dat heb ik het nog niet over de lullige probleemjes als ontbrkende oogjes etc.
Het meest voor de hand liggende nadeel van voorvering is 1 kilo. Als het om slaapzakken gaat, gaan mensen kou liggen lijden omdat hun slaapzak een halve kilo lichter is en dan zou je wel zonder blikken of blozen voorvering nemen? Dus spaar op gewicht, geld en complicaties en neem een gewone vork.
Leon
Hoi Femke,

Ik weet niet of je al een fiets hebt. En hoe ervaren je bent met fietsreizen. Maar ik heb mijn eerste tochten gemaakt op een gewone hybride fiets; de gazelle medeo. Na een aantal fietsreizen weet je of je ermee wilt doorgaan én welke eisen je stelt aan een fiets. Overigings is jouw vraag al heel vaak gesteld in het forum; ook door mij. Probeer even te googelen en je ziet alle resultaten. Zoals http://wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=185,

Veel plezier met je fietsreizen!

Blanche
Hier staat al heel veel verstandigs, en erg veel kan ik er niet aan toevoegen. De maat is inderdaad heel belangrijk, en voor veel (kleinere) vrouwen geldt dat een fiets met 26 inch banden (dwz mtb maat) beter werkt. Ook als je groter bent is het de moeite waard aan 26 inch banden te denken. En denk eraan: damesframes zwabberen.
Goede vakantiefietsen waar je echt veel jaren zonder problemen op kunt rijden zijn niet heel goedkoop. Ik denk dan aan een bedrag vanaf iets boven de 1000 euro, voor bijvoorbeeld een Fahrrradmanufaktur T400. Dat merk heeft ook in het segment daaronder nog goed spul, maar heel erg veel goedkoper zou ik niet gaan. Koop geen rommel van de Aldi, de Praxis, de Hema, of Halfords. De aanbiedingen van onze grote vaderlandse merken zijn weliswaar geen echte bagger, maar evenmin erg toegesneden op echt intensief vakantiegebruik, en bieden niet echt waar voor je geld vergeleken met Duitse merken als Fahrradmanufaktur. Wil je echt flink minder uitgeven, dan zou ik kijken naar een goede tweedehands, en dan vooral naar een Koga Miyata. Ga naar een fietsenmaker in een chique buurt, daar vind je soms oudere tweedehands Koga's die nauwelijks gebruikt zijn. Koop geen fiets met naafversnelling of trommelremmen/rollerbrakes. Mocht je een baan hebben waarbij dat kan, dan is er natuurlijk ook de mogelijkheid van de fiscale constructie van de "fiets van de baas".
Maar misschien heb je nu al een fiets waarmee het best wel kan? Misschien niet gelijk helemaal naar Turkije, maar je kunt het een eerste keer ook rustiger aan doen.
Niemand heeft het gehad over fietstassen. Ook krantentassen doen het bij wijze van spreken, zolang je er maar vuilniszakken in doet tegen de regen. Velen hier gebruiken de dure Ortlieb Classic tassen met rolsluiting. Die zijn waterdicht, en heel degelijk, en soms op ebay of marktplaats te krijgen. Zelf zou ik geen geld uitgeven aan goedkope namaak rode tassen: ik heb er al teveel snel stuk zien gaan. Als je zorgt weinig mee te nemen, heb je alleen achtertassen nodig, en dat spaart niet alleen gewicht, maar ook het geld van voortassen en een voordrager.
De Wereldfietser organiseert een prima fietsreparatiecursus. Dat is ook nog heel erg leuk.
Wim
Superbedankt allemaal, wat een informatie! Hiermee ga ik maar eens goed rondkijken en als ik nog specifieke vragen heb dan kom ik daarop terug!

Groetjes Femke
Laat je vooral niet verleiden tot een damesframe. Wim heeft gelijk: het zwabbert. En koop wielen met 36 spaken en een normaal spaakpatroon. Allerlei hippe fantasiewielen zijn vrijwel altijd zwakker. Ik zou ook niet aan schijfremmen beginnen, die zijn nogal gevoelig. V-brakes of ouderwetse canti's remmen prima. Dus op zoek naar een nogal saaie fiets in de goede maat.
Leon schreef: Het meest voor de hand liggende nadeel van voorvering is 1 kilo. Als het om slaapzakken gaat, gaan mensen kou liggen lijden omdat hun slaapzak een halve kilo lichter is en dan zou je wel zonder blikken of blozen voorvering nemen? Dus spaar op gewicht, geld en complicaties en neem een gewone vork.
Leon
Een Cannondale mtb weegt mét voorvering en een achterrekje ca. 12-13 kg. De meesten gaan met aanzienlijk zwaardere fietsen op weg en dan zonder vering.
Toegegeven, het is natuurlijk logischer een mtb om te bouwen als je er al een hebt. Speciaal een tweedehands voor fietsreizen kopen kan echter best. Dik kans dat je na thuiskomst gaat mountainbiken!
Jan Eleveld schreef: Een Cannondale mtb weegt mét voorvering en een achterrekje ca. 12-13 kg. De meesten gaan met aanzienlijk zwaardere fietsen op weg en dan zonder vering.
Toegegeven, het is natuurlijk logischer een mtb om te bouwen als je er al een hebt. Speciaal een tweedehands voor fietsreizen kopen kan echter best. Dik kans dat je na thuiskomst gaat mountainbiken!
"Cheap, light, reliable, pick any two."

Leon heeft het over vering uit de categorie 'ik heb niet veel geld' waarin de OP te kennen heeft gegeven te willen shoppen, en dan is een kilo meergewicht en 10 kilo extra ellende geen rare inschatting
Ik heb wel een mtb, maar ik heb de indruk dat ik daar toch wel erg voorover op zit voor lange afstanden. Maar waar zou ik eventueel heen kunnen gaan om mijn mtb te laten ombouwen? Ik heb zelf weinig verstand van sleutelen hieraan. Of zou elke fietsenmaker wel weten waar op te letten?
En daarnaast vroeg ik me nog af: zijn herenframes wel verkrijgbaar in 54 cm (dat is de maat die ik denk ik heb)?

Groetjes Femke
Zie http://www.m-gineering.nl/techdex.htm kopje fiets ombouwen voor vakantie. In principe is een mtb bruikbaar voor vakantie, mits natuurlijk van redelijke kwaliteit, en liever geen achtervering. De zit is inderdaad vaak wat gestrekt, maar een andere stuurpen doet vaak wonderen. Andere banden zul je ook fijn vinden (50 mm Schwalbe Big Apple als je het niet te dol gaat maken, anders de Schwalbe Marathon), net als een goede bagagedrager. Als je daarvoor bevestigingsoogjes hebt is een Tubus Cargo voor 26 inch wielen een goede keus. Zitten er geen bevestigingspunten, dan kun je bij Old Man Mountain prima terecht.
Maar het moet natuurlijk wel een beetje fatsoenlijke fiets zijn, en geen lor van de bouwmarkt. Of je fietsenmaker weet wat hij doet is helaas zeer de vraag. Soms wel, vaker niet.
Wim
Kunnen die Tubus Cargo ook bij een verende voorvork? Ik kan overigens mijn vering uitzetten dus dat is wel handig. En zijn er nog andere goedkopere opties volgens jullie? Ik zag deze op een site voor 75 euro staan, dat vind ik toch best veel. En ik ben echt een leek (ook al heb ik sinds kort een leuke mtb) maar waar horen die bevestigingsoogjes te zitten?
Bedankt alvast
Oke, ik heb inmiddels een plaatje gevonden dus kan me voorstellen waar de bevestigingsoogjes moeten zitten, ik ga morgen eens kijken of mijn fiets dat heeft
Bevestigingspunten horen te zitten op de padden, dat wil zeggen de platte stukkken van het frame waar je je achterwiel in klemt, en op de buizen die van je wiel omhoog naar je zadel lopen (de staande achtervorken heten die). De Tubus Cargo is een heel goede achterdrager. Juist omdat je voorvering hebt is het de moeite waard te proberen of het zonder voordrager kan. Dan moet er wel vrij veel op (toch zo min mogelijk), en dan is een goede stevige drager geen slecht besteed geld. De enige goedkope drager waarvan ik uit eigen ervaring kan zeggen dat hij toch nog vrij redelijk stijf en sterk is, is de klassieke Blackburn EX van een euro of 30 geloof ik. De bijna even dure Blackburn mtn daarentegen is een slappe vaatdoek. Het is jammer, maar bagagedragers zijn belangrijk, en goede zijn niet echt goedkoop. Maar goed, het is nog altijd een heel stuk goedkoper dan een nieuwe fiets.
Wat voor mtb heb je?
Wim
femkies schreef:Kunnen die Tubus Cargo ook bij een verende voorvork? Ik kan overigens mijn vering uitzetten dus dat is wel handig. En zijn er nog andere goedkopere opties volgens jullie? Ik zag deze op een site voor 75 euro staan, dat vind ik toch best veel. En ik ben echt een leek (ook al heb ik sinds kort een leuke mtb) maar waar horen die bevestigingsoogjes te zitten?
Bedankt alvast
Een drager van het merk Tubus is gewoon top kwalitiet, dus dat kost wat, daar valt niet aan te ontkomen. Je hebt ook wel nog hier en daar dragers van allu, maar die zijn helemaal niet veel goedkoper, maar wel breukgevoeliger. En allu opnieuw aan elkaar lassen is specialistenwerk, dat kan niet bij de plaatselijke dorpssmid.

Daarom heeft een stalen (Tubus) drager voordelen want dat kan bijna altijd wel weer aan elkaar geprutst worden mocht-ie breken, wat overigens niet zo snel zal gebeuren. :wink:
Haike schreef: Daarom heeft een stalen (Tubus) drager voordelen want dat kan bijna altijd wel weer aan elkaar geprutst worden mocht-ie breken, wat overigens niet zo snel zal gebeuren. :wink:
En dat is maar goed ook, want wat ik aan 'reparaties onderweg ' in mij tubus tijd onder ogen gekregen heb was niet echt vertrouwenwekkend. (tip, ga naar een (auto)plaatwerker, niet naar een smid)
Ik neem aan dat het probleem hier vaak hetzelfde was als bij moderne stalen frames van luxe buis: het materiaal is zo dun dat je echt moet weten wat je doet.
Wim
Ik geloof dat mijn fiets niet van die bevestigingsoogjes heeft..dus dat is jammer. Ik heb een Cube (LTD3 staat er verder nog op), dus op zich een goede fiets en wel waard om wat om te bouwen. Er zit al wel een van de kortste schuine stuurpennen op. Zouden er ook stuurpennen zijn die recht omhoog staan? want dat zou beter fietsen zijn op lange afstanden.
En anders ga ik gewoon op zoek naar een goedkope tweedehands Koga Miyata, maar daar zitten meestal wel weer 28 inch banden op (wat ik zo op internet zag)..