Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rusland (St. Petersburg): visum en andere tips? - Forum Wereldfietser

Rusland (St. Petersburg): visum en andere tips?

Komende zomer ben ik van plan om naar Sint Petersburg te fietsen, deels langs de 'R1' route, deels volgens ter plekke te bepalen wegen.
Heb er afgelopen maanden al een hoop ervaringen gevonden op het forum, elders op internet, en in de brochure van de fietskaartinformatie-stichting.
Ik begin echter door de bomen een beetje in het bos te verdwalen :-)
Met name w.b. het visum; hebben er misschien mensen hier op het forum recente ervaring met het aanvragen van een visum voor rusland? Hoe doe je dit als je datum van binnenkomst niet van tevoren weet? En moet je ná aankomst op iedere overnachtingsplaats opnieuw laten registreren, of hoeft dit maar één keer?

Wellicht heb ik stress om niks, maar tot op heden heb ik nog nooit een visum nodig gehad (mijn voorbereidingen bestonden voornamelijk uit het inpakken van m'n tassen, en dan verzon ik tijdens de eerste reisdag wel waar ik eigenlijk naartoe wilde gaan...). Alle tips zijn welkom! (ook leuke routetips en bezienswaardigheden in St. Petersburg zijn altijd welkom!)

Groet,

Don
Hallo Don,

Ik heb voor jou gegoogled en zie hier:

http://www.visumvoorrusland.nl

Groeten van Martin
Hoi Martin,

Dank voor de link. Had zelf ook al een paar van dit soort organisaties gevonden, maar bij al deze 'standaard' visum aanvragen moet je weten wat de datum van aankomst en van vertrek is...

Wellicht dat er nog mensen hier op het forum rondfietsen die weten hoe je dit enigszins 'flexibel' kan invullen? (denk dat ik komende week ook maar eens in de telefoon klim om te kijken of de diverse visumburo's of het consulaat tips hebben...).

Groet,

Don
Hoi Don,

Een tip! maakt je rubels op voor dat je het land vertrek deze zijn niet te wisselen buiten Rusland, ik heb helaas veels te veel meegenomen naar huis omdat er geen wisselkantoor was op luchthaven Vladivastok.

Ik voelde me toen een beetje opgelicht,

veel plezier
Shane schreef:maakt je rubels op voor dat je het land vertrek
Dank voor de tip! Voor vertrek de rubels maar even inruilen tegen een flesje wodka voor onderweg :-)


Don
Twee jaar terug heb ik ook de R1 gefietst, alleen dan naar Tallinn. Het was de bedoeling een dubbelvisum te nemen om zowel door Kaliningrad als naar St. Petersburg te fietsen. Maar door een misverstand bij de ambassade is dat een enkelvisum geworden en omdat we niet veel zin meer hadden in gedoe hebben we het toen daar maar bij gelaten en zijn dus naar Tallinn gefietst.

Over het visum; die is geldig voor een bepaalde periode en binnen die periode maakt het eigenlijk niets uit wanneer je Rusland inkomt en weer verlaat. Het gedetailleerde schema wat je moet inleveren bij de ambassade om een visum aan te vragen is eigenlijk alleen voor de aanvraag, als je het visum eenmaal hebt ben je vrij in Rusland om heen te gaan waar je wilt.
Een uitnoding voor het aanvragen van een visum kan je krijgen bij de Russian Cycle Touring Club, http://www.rctc.ru/visa.html
De mensen daar hebben meer ervaring in het aanvragen voor visa voor fietsers, dus kunnen je ook verder helpen met alle eventuele verdere vragen.

De R1 is overigens een prachtige route!!
Succes met de voorbereidingen!!
Hoi Joost,

Dank voor de reactie! Ga eens op m'n gemak de site van de rctc doorbladeren...

Groet,


Don
Hallo Don,

Je moet altijd precies aangeven vanaf en tot wanneer je visum geldig moet zijn. Die periode is maximaal 4 weken. Anders wordt het een zakenvisum, dat is ingewikkelder en duurder. (Als iemand andere info heeft dan hoor ik dat graag. Ik wil binnenkort via Noorwegen naar Rusland fietsen, dan zou een flexibel visum wel praktisch zijn...).
Dan die registraties. Bij binnenkomst in Rusland krijg je een papiertje in je paspoort. Vroeger moest je overal een stempeltje op dat papier halen, bijv. van het hotel waar je overnacht. Of bij een speciale afdeling op het politiebureau, maar dat is ingewikkeld, slecht te vinden, vaak gesloten etc. Nu zijn een paar stempels voldoende. Bij een hotel vragen is het gemakkelijkst. Ik heb me ooit aan die hele bureaucratische rompslomp onttrokken, maar toen moest ik wel bij vertrek 90 euro boete betalen.

Verder heb ik veel informatie over fietsen in Rusland beschreven in http://www.rusland.nl, kies fietsen.
Hoi Hans,

Dank voor je reactie, op het eerste gezicht een mooie uitgebreide site! Ga ik komende week eens op m'n gemak induiken...


grt,

Don
Nog even over de visumaanvraag: bij http://www.visumvoorrusland.nl kost het €99 en dan krijg je een visum voor 14 dagen.
Het Visumburo in Amsterdam (http://www.visum.nl), brengt €65 in rekening + €37,50 als zij de uitnodiging moeten regelen. In totaal iets duurder dus, maar dan krijg je een visum voor 4 weken.
Een visum voor langere duur is bij hen niet mogelijk. Dat is mij echter vorig jaar wel gelukt bij een ander bureau: http://www.visumdienst.nl.
Het goedkoopste is toch om gewoon zelf naar de Russische ambassade te gaan in Den Haag. Hier is daar meer informatie over te vinden: http://www.ambru.nl/ Als je dan zelf de uitnodiging regelt via de RCTC kan je een toeristenvisum krijgen voor maximaal 3 maanden voor maar 35 Euro. Ik weet niet wat ik destijds betaald heb voor de uitnodiging, maar het is in ieder geval goedkoper bij de RCTC dan bij bovenstaande diensten. Alleen je moet er zelf iets meer werk in stoppen.

Je moet inderdaad een heel strict schema inleveren voor het aanvragen van een visum. Maar als je dat visum eenmaal hebt hoef je je niet meer aan je schema te houden!!! Je mag het land binnenkomen (eenmalig!!) en verlaten wanneer je wilt, binnen de periode waarin je visum geldig is.
Zelf naar de ambassade toegaan is zeker niet altijd het goedkoopst. Het visumbureau dat ik normaliter gebruik rekent mij minder dan dat ik moet betalen om 1x op en neer naar Den Haag te reizen, laat staan 2x. En dan zwijg ik nog over de vrije dagen.
het is idd beter een uitnodiging te regelen via een fietsclub dan via een commercieel bureau. Als je een privé uitnodiging hebt hoef je je in principe maar 1x te registreren, in de stad waar de uitnodiging vandaan komt. Dan ben je voor je hele reis geregistreerd en doet niemand verder moeilijk.
aja, aan dat soort kosten denk je nog niet als student :wink:
Joost B schreef:Twee jaar terug heb ik ook de R1 gefietst, alleen dan naar Tallinn. Het was de bedoeling een dubbelvisum te nemen om zowel door Kaliningrad als naar St. Petersburg te fietsen. Maar door een misverstand bij de ambassade is dat een enkelvisum geworden en omdat we niet veel zin meer hadden in gedoe hebben we het toen daar maar bij gelaten en zijn dus naar Tallinn gefietst.
Ik had net hetzelfde probleem, 150km voor St-Petersburg moest ik terug naar Tallinn.
Hou dus in de gaten of je een dubbel visum hebt als je ook Kaliningrad wil doen. Op je visum staat dat in het Russisch, dus niet te begrijpen, kijk op je factuur van de visumdienst die je visum geregeld heeft.
De regelgeving veranderd nogal geregeld, zou het via een visumdienst laten regelen, al kost dat dan wat meer.
Chris schreef: Hou dus in de gaten of je een dubbel visum hebt als je ook Kaliningrad wil doen. Op je visum staat dat in het Russisch, dus niet te begrijpen, kijk op je factuur van de visumdienst die je visum geregeld heeft.
??

Als je door Rusland gaat rijden zorg je er toch sowieso voor dat je een basiskennis Russisch hebt? Zeker het kunnen lezen van cyrillisch schrift. Dan valt zo'n visum best goed te ontcijferen.
Het lezen van cyrillisch schrift lukt mij wel een beetje, maar dan weet je nog niet wat dat woord betekend. Google leverde zelfs niets op.
Heb er even een recent visum bij gepakt.
Rechtsboven, onder het visumnummer staat voor hoe vaak het visum geldig is.
Is het voor 1x dan staat er (in het cyrillisch) odnokratnaya "1" OT. Vooral die '1' moet duidelijk zijn. odno is afgeleid van 'adin' (een).
De laatste van de geprinte regels is voor de uitnodigende instantie/organisatie. Is handig om die goed in je hoofd te hebben.
Op mijn visum (2006) stond одноkpathaя (zonder een 1tje achter) pas achteraf las ik op mijn factuur "enkel visum" volgende keer let ik in iedergeval meer op.
Het topic is al een beetje oud, dus ik weet niet in hoeverre je nog info nodig hebt. Maar goed, ik studeer Russisch en heb vorig jaar 3 maanden in St Petersburg gestudeerd, dus ik kan je wel iets vertellen/bevestigen.

Over het visum: een toeristenvisum is mogelijk tot maximaal 3 maanden. Standaard krijg je dan, zoals eerder gezegd, de toestemming één maal Rusland in te gaan. Dus tijdens je verblijf even over de grens en je hebt een probleem. Natuurlijk bestaat er een visum voor meerdere malen het land in en uit, maar dat is volgens mij erg veel duurder.
Inderdaad is het regelen van het visum bij de ambassade in Den Haag verreweg het goedkoopste, maar dan moet je er wel persoonlijk naartoe.
De data die je moet opgeven zijn inderdaad niet strikt - als je maar binnen die periode binnen komt en er weer uit gaat. Let goed op het uitreiskaartje (gemakkelijk te verliezen, dat vodje) dat je krijgt wanneer je het land binnenkomt, dat heb je weer nodig als je weggaat. Sowieso is het slim alles te bewaren wat je aan papiertjes krijgt (vooral met stempeltjes!), soms kunnen ze daar opeens naar vragen (ja dat is ervaring :roll: gelukkig spreek ik een woordje Russisch).

Over het Russisch: het zou erg handig zijn om een cursusje Russisch te volgen en niet alleen omdat de taal zo mooi is ;) Vreemde talen zijn gewoon nog niet erg in gebruik daar. Verkijk je er niet op, medewerkers op de luchthaven bijvoorbeeld spreken echt nauwelijks een woord in een andere taal. Alleen in de grootste toeristische attracties kun je rekenen op (al dan niet gebrekkig) Engels.

Tja, andere tips... er is zoveel! Sla een willekeurig boekje open en je komt een heel eind. Ben je trouwens van plan ook te fietsen in St Petersburg zelf? Dat lijkt me persoonlijk neigen naar zelfmoord - is het niet door het verkeer, dan wel door de smog, het is een vieze stad.
Misschien dingen die niet in de boekjes staan: de hoofdstraat (de Nevski Prospekt) is zo buitenlands als het maar kan, dus ga liever eten in een paar straatjes verder, waar het vaak veel Russischer is. Tenzij je graag op de menukaart wil kunnen lezen wat je gaat eten ;) en redelijk wat geld uit wil geven. Om de rust te vinden in de stad, moet je even de metro nemen (dat is sowieso wel leuk als je geen diepe metro's gewend bent) naar de Finse Golf - letterlijk een verademing als je een tijdje in de stad bent geweest, Russen doen het zelf ook (ze barbecueën daar veel aan het "strand"). Ook erg Russisch is het strandje langs de Petrus en Paulus vesting aan de Neva, heel hip om daar te gaan liggen :D

Vragen? Vraag gerust!
Dank voor alle tips! Zoals het er nu naar uitziet vertrek ik half juni, dus heb nog even de tijd om specifieke plannnen te maken. Ga een korte spoedcursus Russisch doen, zodat ik in ieder geval tot tien kan tellen (en meer van dat soort basis-dingen, zodat ik dan in combinatie van handen-en voetenwerk me wel weet te redden..).

Was eigenlijk wel van plan om per fiets de stad in te duiken... Meestal vervloek ik mezelf als ik zoiets eenmaal doe, maar uiteindelijk vind ik ook wel bijzonder om de hele reis gefietst te hebben... Ach, uiteindelijk is het nu de truc om zo veel mogelijk informatie in me op te nemen, en dan de concrete plannen ter plekke te maken, om er dan meteen weer van af te wijken :-) Middagje naar het strand klinkt ook goed!!

grt,

Don