Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets kopen voor lange fietsreis? Graag advies! - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets kopen voor lange fietsreis? Graag advies!

Ik plan een lange fietsreis van ongeveer 1 jaar door (ZO)Azië met mijn vriend, vertrek is gepland rond aug.

Ik heb een trekfiets ''Thompson X-line Speed Lite 700c'' (Belgisch merk), met volgende specificaties:
- 28'' wielen
- Frame: ALU 7005, damesfiets
- Shimano Deore 27v
- remmen: V-brakes
- zadelpen: Alu Ritchey ''logic''
- tubus bagagedragers voor en achter

De fiets is gekocht i '05, nog in goede staat, heeft een goeie 2000km, 2 fietsreizen in Europa mee gedaan (en wat kortere tochten).

Ik vraag me af of deze fiets ''goed genoeg'' is voor een lange reis door Azië (op minder goede wegen) en twijfel er aan om evt. nog een nieuwe fiets te kopen. Ik twijfel owv: alu frame, 28'' wielen, Deore-groep (geen LX)...

Graag wat advies van ervaren fietsreizigers... Of zijn er mensen met ervaring met de Thompson Speed lite voor lange reizen buiten EU?

groetjes
Leen
België
Goedemiddag,
2000 km is zo goed als nieuw. Beter nog, want alles is getest.
Zet er nieuwe kransjes op en een nieuwe ketting. Neem voor de reis nieuwe banden. Laat het achterwiel professioneel nakijken (i.e. of de spaken echt strak staan) en ga even na of het achterwiel sterk genoeg is voor jouw gewicht + de kilo's die je achterop neemt.
Over dat laatste: wat wordt het totaalgewicht ongeveer (jezelf + fiets + spullen + tassen + water) en hoeveel spaken zitten er in dat achterwiel? Zijn er ooit spaken gebroken?
Groet,
Leon
Ik zou wat twijfelen omdat het een damesframe is. Heb je er wel eens met bagage mee in de bergen gefietst? Geen gezwabber?
Ik heb even gegoogled, en spaken geteld vanaf het plaatje: zo te zien 24 voor en 28 achter. Als dat klopt heb je wel een probleem.
Wim
Wim schreef:Ik heb even gegoogled, en spaken geteld vanaf het plaatje: zo te zien 24 voor en 28 achter. Als dat klopt heb je wel een probleem.
Wim
Alleen een nieuw achterwiel en probleem opgelost.
Niet alle damesframes zijn trouwens slap. Toen ik eens jaren genoot van een zwabberframe had mijn toenmalige vriendin altijd een berestijve fiets, die nog maar de helft had gekost ook :evil:
Leon
Klopt.
Wim
hallo

Merci voor jullie goede raad...

Om op een aantal van jullie vragen te antwoorden:

- Spaken vooraan 36, achteraan 32 (vreemd genoeg)
- Velgen: exal ZX 19 (dubbel gebust)
- Gewicht: mijn gewicht 55kg (lengte 1m62), gewicht fiets ong. 13kg, gewicht bagage rond 20kg, dus totaalgewicht rond de 90kg.
- Ik heb met mijn fiets in Noorwegen gefietst, op bergachtig terrein en ook op niet geasfalteerde weg. Heb geen problemen gehad, nooit spaken gebroken (bij geen enkele fiets, trouwens), stabiliteit vd fiets valt goed mee (geen 'gezwabber' gevoeld)

groetjes
Leen
Zolang je geen uitgebreide off road avonturen van plan bent zie ik geen echte bezwaren. Ga op een fietsreparatiecursus, en let extra op bij wielen spaken, en neem wat reserve mee (maar 32 moet bij jouw gewicht goed kunnen, als het wiel goed gespaakt is). Ik weet niet hoe het met de banden staat, maar mocht je erg smalle banden hebben of nieuwe nodig hebben, neem dan de breedste banden die in je frame passen. Als er nu 37 mm in zit past 42 mm misschien ook wel. Dat geeft veel meer comfort, beter grip op slechter wegdek, en iets meer stootbescherming voor je wiel en andere onderdelen.
Wim