Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Olie lekkage Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Olie lekkage Rohloff

Froggy schreef:
whisky schreef:Hi Froggy,

Heb je misschien zomerolie in de naaf?

Fiets the wereld,
Whisky
Ik denk het wel - maar ik dacht dat winterolie pas onder -15 noodzakelijk was. Klopt dat?
Lekkage is vanochtend over trouwens - alles weer op kamertemperatuur denk ik.
Ik heb ook m'n snelspanner iets te strak gezet (na een lekke band tijdens de tocht zaterdag) denk ik - dat had misschien ook invloed om de druk in m'n naaf?
???

Er zit heel veel lucht in de naaf. Als die warm wordt zet de lucht uit en loopt de druk in het naafhuis op. De lucht blaast naar buiten, en als er voor 'het lek' olie zit blaast dat mee.

Op dezelfde manier gaan de lagers in goedkope naafdynamo's en andere naven met een groot inwendig volume kapot. Uit de verwarmde schuur zo een plas pekelwater infietsen en de naaf zuigt de nattigheid de lagers binnen. Moraal: fiets niet bij de kachel zetten of eerst even rustig laten afkoelen
Duidelijk.
Ik houd het maar gewoon bij m'n derailleur.
Voor een moderne fiets moet je onderhand automonteur zijn.
Wat doe je met een lekkende Rohloff als je middenin de Andes staat op een onverharde weg met wasbord, beetje sneeuw en modder en de Rohloff gaat lekken? Terug naar huis om te repareren? Het stenentijdperk was zo slecht nog niet.
Theo Jorna schreef: Wat doe je met een lekkende Rohloff als je middenin de Andes staat op een onverharde weg met wasbord, beetje sneeuw en modder en de Rohloff gaat lekken?
Dan doe je lekker niks, een drupje extra olie op de weg kan er in dat soort contreien nog wel bij ;)

De naaf doet het nog wel een jaar op de olie die aan het inwendige geplakt zit en er dus niet uitloopt
m-gineering schreef:
Theo Jorna schreef: Wat doe je met een lekkende Rohloff als je middenin de Andes staat op een onverharde weg met wasbord, beetje sneeuw en modder en de Rohloff gaat lekken?
Dan doe je lekker niks, een drupje extra olie op de weg kan er in dat soort contreien nog wel bij ;)

De naaf doet het nog wel een jaar op de olie die aan het inwendige geplakt zit en er dus niet uitloopt
Nou, dat valt me dan reuze mee. Misschien moet ik mijn mening dan gaan herzien.
Ik kwam op dat tafereeltje, omdat ik bij de beklimming van de Paso Agua Negro in de Andes de pech had, dat de borgring van mijn pion los draaide. Was me nog nooit gebeurd en theoretisch zou het ook niet mogen gebeuren. Met een magneetje al die kleine kogeltjes teruggevonden in het steengruis en weer in elkaar gezet. Het sneeuwde toen. Het zou vervelend zijn als je met een dure Rohloffnaaf staat en terug moet lopen naar de douanepost (de douaneposten van Chili en Argentinie liggen zo'n 100 km uiteen en daartussen is niets).
Theo Jorna schreef: Ik kwam op dat tafereeltje, omdat ik bij de beklimming van de Paso Agua Negro in de Andes de pech had, dat de borgring van mijn pion los draaide. Was me nog nooit gebeurd en theoretisch zou het ook niet mogen gebeuren. Met een magneetje al die kleine kogeltjes teruggevonden in het steengruis en weer in elkaar gezet.
Alle achting, dat lijkt me een ware wanhoopsactie geweest te zijn ;)

Ik kwam ooit een pignon tegen waar vanaf fabriekswege 5 kogeltjes en 5 stukken dik kromgebogen ijzerdraad als afstandhouder inzaten. Als je ze een volgende keer niet terugvindt is dit noodplan B :idea:
m-gineering schreef:
Alle achting, dat lijkt me een ware wanhoopsactie geweest te zijn ;)
Er was weinig alternatief. Ik zat al ruim boven de 4000 meter. Lopend verder had ik nooit voor donker over de top gekomen en een stuk kunnen dalen om de zeer strenge nachtvorst te ontlopen. De nacht ervoor had ik gekampeerd op ruim 3000 meter en was het beekje bij de tent 's nachts bevroren. Dus hoe zou het zijn geweest boven de 4500 meter. Nog afgezien van de kans op weersomslag met zware sneeuwval. Teruggaan had betekend dat ik waarschijnlijk de Andes niet meer voor Bolivia had kunnen oversteken; de eerste sneeuw was al gevallen.