Additionally, paste this code immediately after the opening tag: met welke merk Ketting/tandwielen vervangen - Forum Wereldfietser

met welke merk Ketting/tandwielen vervangen

Hallo allemaal,

Ik wil zelf mijn tandwielen en ketting gaan vervangen. Ik heb op internet opgezocht hoe dit moet. Ik vroeg me alleen af welk merk ik het best kan kopen met de beste prijs/km verhouding en waar ik deze het best kan kopen. Ook heb ik nog gereedschap nodig zoals een kettingzweep enzovoorts.

Kunnen jullie mij advies geven?

Bedankt!
Hi Pieter,

Misschien is het handig om wat info over je huidige setup te posten, met dergelijke info kunnen we je beter van de juiste info voorzien.

Dus wat steekt er nu op?

Bas
cassette: Shimano (Deore?)
ketting: Wippermann Connex
Voorbladen: Specialites TA

Ik heb een voorkeur voor een relatief wat betere ketting, omdat het de slijtage van de relatief goedkope ketting is, die de duurdere tandwielen opeet.
Wim
Op dit moment heb ik een shimano altus achter derailleur die ik (denk ik) kan laten zitten. Tenminste die dingen slijten toch niet, misschien het wieletje? Mijn cassette bevat 7 tandwielen (wat voor mij voldoende is) En voor 2. Van welk merk deze zijn weet ik niet. Staat dat ergens op?

Ook zag ik ergens een kettingpons staan voor 5 euro en eentje van 35 euro, zit daar zoveel verschil in?
hi Pieter,

wat is het voor systeem? Is het een Cassette body of een met een pignon?
Kijk eens hier voor een duidelijke uitleg.

Als het idd een cassette body is zou ik persoonlijk kijken in een duitsche e-shop naar een hg70 cassette, doen daar rond de 16 euro voor een 7sp, of anders een pg730 welke rond de 14 euro zitten. Kies je dan voor een aardige ketting dan denk je bv aan een kmc x8-93 of een x8-99 dan zit je tussen 10 tot 18 euro.

Is dit een pignon wiel, dan word het een ander verhaal (kwa kwaliteiten dan he) al heb ik laatst een oem pignon gezien die op het eerste gezicht in de buurt kwam van een hg50... dus misschien is er hoop.

Succes.

Bas
mijn naaf lijkt het meest op die van plaatje 1, dus niet die van plaatje 5 en dikker dan plaatje 2, ook zit er geen gat in mijn as zoals in plaatje 3. De ring op het kleinste tandwiel lijkt het meest als die van plaatje 7 al herken ik die dikke bout niet. Ook heb ik de karteltjes niet aan deze dikke bout (echter wel aan die ring) De bout die in de ring zit steekt een beetje uit. Moet ik hem misschien nog verder ontleden?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie goede hulp!
hmm, beetje tegenstrijdige berichten in mijn oren, zou je misschien een paar fototjes kunnen maken en deze posten op het forum zodat we een beter oordeel kunnen vellen?

Bas
Voila!
De achtertandwielen zien er mijns inziens niet erg versleten uit. Ondanks dat glijdt de ketting toch soms over de tandwielen. Misschien voortandwiel? Verder stond er dit op de achtertandwielen:
U.S. PAT "899521" LOCK > 40N.m SHIMANO HYPERGLIDE-C 8 SINGAPORE
Het tussen nr dat ik tussen "" heb geschreven kan ik niet goed lezen maar het lijkt er op.
Verder ontdekte ik ook een klein slag in mijn wiel. Tot dusver niets ernstig. Misschien moet ik ook maar meteen een spaaksleutel kopen om dat ook eens onder de knie te krijgen.

Ik had me trouwens vergist, ik heb 3 tandwielen voor :roll: ik gebruik de kleinste alleen nooit.

Bijlagen

Pieterr schreef:De achtertandwielen zien er mijns inziens niet erg versleten uit. Ondanks dat glijdt de ketting toch soms over de tandwielen. Misschien voortandwiel?
Zou kunnen. Maar het is niet zo gemakkelijk te zien of kransjes versleten te zijn. Deze foto is van vrij ver weg. De kleinste drie zouden wel eens ver heen kunnen zijn.
Misschien is het een idee om een nieuwe ketting te kopen en de kransjes bij te vijlen: http://www.leonpoels.nl/fietsen/recycle ... nsjes.html
Een ander idee is om een tweedehands fiets te kopen met ongeveer dezelfde onderdelen maar een foute maat frame. Voor 100 euro kun je iets moois vinden en dan heb je een compleet vrijwel nieuwe groep en nieuwe wielen ook.
Als de zijkanten van de velgen flink hol beginnen aan te voelen nadert het einde van de levensduur van die dingen.
Leon