Enige jaren geleden ben ik met mijn - toen - nieuwe fiets (Specialized Crossroad) naar Spanje gefiets (2000 km) met alle bagage achterop. Vier keer een spaak gebroken. De leverancier heeft daarna het achterwiel helemaal opnieuw gespaakt met ringetjes bij de flens (gratis, goede service van Trommel, Amsterdam). Voorts heb ik daarna een low-rider aangeschaft. Sindsdien heb ik geen spaak meer gebroken. Hoewel de low-rider van enige invloed kan zijn, blijft het een feit dat het grootste gewicht - mijn eigen lichaamsgewicht van 90 kg - op het achterwiel blijft rusten. Ik kan mij derhalve niet aan de indruk onttrekken dat de ringetjes weldegelijk helpen om spaakbreuk te voorkomen. Waarom worden trekking-fietsen dan niet standaard met ringetjes gespaakt?
volgens mij noemt men dat gebust,
die ringetjest oftewel busjes kom je ook vaak binnen in de velg tegen = 'enkel gebust'.
Als deze busjes ook aan de buitenkant zitten is de velg 'dubbel gebust'.
deze velgen bestaan .. ietjes duurder maar zeker niet overdreven voor een 'wereldfietser'. Ze vangen de trekkracht van de spaken beter op.