Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veel rek in mijn ketting - Rohloff - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Veel rek in mijn ketting - Rohloff

Walter B. schreef:
Van die lampenolie was een tip van mijn buurman.

Die tip van mijn buurman, verstandig???

Walter je schrijft niet waarom die buurman lampenolie adviseert.
Als die buurman hfd R&D Shell afdeling smeermiddelen is kon het wel eens een gouden tip zijn :idea: .
Dus we wachten even op het 'waarom' van die buurman.

Voorlopig moeten we ons maar behelpen met de diverse testen in de bladen e.d. zoals deze:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=57,0,0,1,0,0

Lampenolie lijkt veel op petroleum, met toevoegingen.
Wim

Wim schreef:Lampenolie lijkt veel op petroleum, met toevoegingen.
Wim
Als ik het goed onthouden heb petroleum, maar dan geselecteerd op korte ketens zodat het minder roet. En met parfum, kleurstoffen etc om het voor kleine kinderen smakelijk te maken :twisted:

Het is in ieder geval geen ketting smeermiddel

Even serieus bedoeld:
Hoe krijg je diesel, petroleum of lampenolie weer uit je ketting als die ermee is schoongemaakt? Als die drie alle drie geen smeermiddel zijn zal het er toch uit moeten? Verdampen doen ze alle drie knap slecht.
Leon

Leon schreef:Even serieus bedoeld:
Hoe krijg je diesel, petroleum of lampenolie weer uit je ketting als die ermee is schoongemaakt? Als die drie alle drie geen smeermiddel zijn zal het er toch uit moeten? Verdampen doen ze alle drie knap slecht.
Leon
Rohloff zegt:

Wie soll die Kette am besten geschmiert werden?
Alle modernen Schaltungsketten (8- bis 10-fach, Campa, Shimano, Sachs und Rohloff S-L-T 99) bestehen aus vier Einzelteilen je Kettengelenk: ->Außenlasche, Innenlasche, Bolzen, Rolle.

Diese Bauweise unterscheidet sich damit von der traditionellen Kettenbauweise, bei der auch noch eine Hülse als wichtiges Bauteil vorkam. Diese inzwischen an modernen Fahrrädern nicht mehr aktuellen Hülsenketten müssen zwischen den Laschen geschmiert werden, damit das Schmiermittel bis ins Kettengelenk gelangt. Schmierte man hingegen auf der Kettenrolle kam kein Öl ins Innere, da die beiden Innenlaschen zusammen mit Hülse und Rolle eine Einheit bildeten. Bei den oben erwähnten modernen, flexiblen = hülsenlosen Schaltungsketten erfolgt die Schmierung über die Rollen.

Wichtig ist, dass die Kette hinterher einige Male durchgedreht wird, damit der Schmierstoff in das Innere gelangt. Danach die Kette abwischen, damit dort kein Staub anhaften kann. Die Kettenreinigung sollte mit einem ölgetränkten Lappen erfolgen. Bei starker Verschmutzung ggf. vorher mit Wasser reinigen.

Bitte keine Ketten-Reinigungsflüssigkeiten oder Lösungsmittel verwenden.

Schmutzpartikel im Kettengelenk sind kaum zu entfernen. Für die optimale Kettenpflege empfehlen wir Oil of Rohloff Kettenöl.

Froggy,

Ik rij met dezelfde ketting, een Rohloff naaf en een excenter (Santos travelmaster 2.6 alu), deze zomer (na hard werken, sober leven) aangeschaft.
Na 5000 km door Scandinavisch 'regen en stormweer' heb ik nog ruimte genoeg op de exentrische trapas om de ketting te spannen. (tot nu toe 4x aangespannen).
Dit spoort dus niet met de veronderstelling dat de KMC ketting buitensporig rekt. Stond de trapas bij aanschaf al niet erg ver in de uiterste stand?

Ik zit nog wel een beetje met de vraag wanneer ik wat moet vervangen betreffende de 'drivetrain'.

Na 5000 km is mijn achterkransje behoorlijk ingesleten en ik vermoed dat de ketting ondertussen te ver is opgerekt (toch eens een spijker in de muur slaan). Over een maand vertrek ik naar NZ om ongeveer 3500 km te fietsen. Wat te doen: kop in het zand, gewoon zo doorfietsen en ervan uitgaan dat het wel goed komt of toch vervangen (en wat, ketting/tandwielen. kransje omdraaien, een combinatie of alles vervangen?)

Stel ik breek mijn ketting, dan zal een nieuwe ketting waarschijnlijk doorslaan. Daarom draai ik mijn kransje liever niet om, op die manier heb ik altijd een kransje met een nieuwe kant bij me.( mits ik de afnemer niet vergeet) Een passend nieuw kettingblad zal, neem ik aan, wel te vinden zijn in NZ.

Op de site van de ' Vakantiefietser' heeft Eric een berekening gemaakt betreffende de kosten van een Rohloff-naaf t.o.v. een derailleur. Hierbij gaat hij uit van het omdraaien van het kransje en neemt 60000 km als nulpunt voor zijn berekening. In totaal zouden er 6 kettingen, 2 kransjes en 2 kettingbladen gebruikt worden. Dus 10000 km per ketting (om en om gereden??), 15000 km per kransje (omdraaien) en 30000 km per kettingblad (of is deze ook om te draaien). Indrukwekkende getallen die ik volgens mij niet ga halen (gezien mijn schoonmaakdiscipline). Klopt dit wel? En wederom, wat als bij 20000 km de ketting breekt (breken kettingen tegenwoordig uberhaupt nog wel, zolang je ze niet tot de draad oprijd)

Normaalgesproken stel ik dit soort vragen aan de leverancier, maar deze schijnen voor een aantal weken op safari in Zuid Afrika te zijn.

Verder heb ik ook wat speling op de Rohlof schakelgreep (niet in de draairichting, maar in de lengterichting) Weet iemand of dit bij te stellen is?

Bvd.

Leon schreef:Hoe krijg je diesel, petroleum of lampenolie weer uit je ketting als die ermee is schoongemaakt? Als die drie alle drie geen smeermiddel zijn zal het er toch uit moeten? Verdampen doen ze alle drie knap slecht.
Leon
Daarom gebruik ik wasbenzine.
Dat verdampt lekker en zo komt het nieuwe smeermiddel tussen de draaiende delen.

Mijn aanname is dat schoonmaken met petroleum / diesel zorgt voor vloeistof tussen de draaiende delen.
Tussen de draaiende delen verdampt dat spul bijna niet.
De peperdure ketting olie vermengt zich met de petroleum / diesel, zonde!!!!

Groeten,

John.

Roadster schreef:
Walter B. schreef:
Van die lampenolie was een tip van mijn buurman.

Die tip van mijn buurman, verstandig???

Walter je schrijft niet waarom die buurman lampenolie adviseert.
Als die buurman hfd R&D Shell afdeling smeermiddelen is kon het wel eens een gouden tip zijn :idea: .
Dus we wachten even op het 'waarom' van die buurman.

Voorlopig moeten we ons maar behelpen met de diverse testen in de bladen e.d. zoals deze:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=57,0,0,1,0,0

Tja, desgevraagd is mij meegedeeld dat bij een langer wegleggen van de ketting (ik rij ongeveer 5.500/6.000 km per jaar) je de ketting veilig (roestvrij blijven) kon bewaren (reden 1) in een fles met lampenolie. Na een paar keer schudden zag ik bij hem dat de ketting ook mooi schoon werd (reden 2). Voorts heeft lampenolie denk/hoop ik ook geen nadelige werking op het oplossen van smering in de busjes van de ketting. Waar ik nu wel over twijfel of de hechting van goede (aan te brengen) kettingolie niet minder wordt als er nog lampenolie op zit. Whatever, eind van de maand zal de empirie eea uitwijzen. Mijn gevoel dat het als als smeermiddel niet kan fungeren is nu bevestigd uit Kiel Windeweer. Marten grazie mille!!

even een aantal postjes bij elkaar vegen.

Als je mazsel hebt heeft een excenter een stelbereik van 1/2", dwz je kunt er ongeveer twee schakels mee stellen. Anders dan bij een tandem kun je alleen niet garanderen of je altijd met een nieuwe ketting aan het begin van de slag zit, want dat hangt niet alleen van de achtervorklengte maar ook van de grootte van de tandwielen af. ALs het slecht uitkomt moet je dus al vrj snel twee schakels er tussen uit nemen en de excenter weer helemaal terug zetten.

Het probleem met kettingen in oplosmiddel onderdompelen is dat je alle zand in het inwendige mobiel maakt maar er nooit uitspoelt. Je brengt dus overal in het inwendige weer slijppasta aan. Als je een ketting inolied en droog bewaart gaat ie ook niet roesten

'stel ik breek mijn ketting' Dat is een goede manier om om te vallen, al dan niet in het pad van een vrachtauto. Nu breken kettingen gelukkig niet door slijtage, ze slaan eerder door over de tandwilen maar het effect is het zelfde. Met een versleten ketting naar Nieuw Zeeland vertrekken is trouwens stompzinnig, als je dat hier voor 10-15 euro kunt oplossen. Mits je de ketting tijdig vervangt kan het voorblad heel lang mee, en het achtertandwiel ook wel drie kettingen per kant

De axiale speling van de draaigreep is niet instelbaar, maar controleer of de C-clip wel in de groef zit (handvatrubber iets opzij duwen)

Kijk, daar hebben we wat aan: een concreet antwoord op een concrete vraag. Bedankt Marten.
Ik was al even bang dat jullie door zouden fietsen (lees gezellig doorbabbelen over het schoonmaken van een ketting, waar al een half forum mee gevuld is :wink:), en de fietsers met een probleem aan de kant van de weg zouden laten staan.

Kortom: de topic-starter moet zijn ketting opmeten en als deze nog in orde is zijn probleem op lossen door er een schakel tussenuit te halen.

Ik moet ook meten en indien nodig een nieuwe ketting omleggen. Ik begrijp dat ook na 5000 km het blad en het kransje nog niet te ver versleten hoeven te zijn voor een nieuwe ketting. Kwestie van uit proberen dus (wat ik doe voor ik vertrek, inderdaad stompzinnig om met versleten spullen te vertrekken, vandaar nu de vraag)

Morgen ga ik op zoek naar een C-clip, geen flauw idee wat het is, maar weer een uitdaging erbij. Kan die speling trouwens kwaad? Ik vind de shifter vrij zwaar draaien (zonder fietshandschoenen al helemaal niet lekker, maar dat schijnt er een beetje bij te horen).

Toch zou ik graag van Rohloff-ervaringsdeskundigen horen hoe lang zij rijden met ketting, blad en kransje. (en hoe lang gaat een interne schakelkabel mee? Mijn leverancier heeft het over 8000 km, een ander over 15000 km. Wel een verschilletje)
Walter B. schreef: Overigens met die Hebiechaingliders oppassen. Die kettingkast van mij vrat in op de Rohloff naaf (het verbeterde model chainglider!!!!!). Ik geloof dat na wegsnijden van wat plastic dit inmiddelsniet meer gebeurt. Het soort contact van de chainglider op de naaf is mi. afhankelijk van de hoeveelheid klikjes links c.q. rechts je het achterdeel van de chainglider verschuift. Oppassen dus bij herinstalleren.
Walter, niet dat ik je opmerking in twijfel trek, maar ik zou verwachten dat de naaf van een harder materiaal is dan het plastic. Dus als er al wrijving zou ontstaan, dat dan eerder het plastic slijt dat de naaf. Net als men glas snijdt met diamant omdat dat harder is.
Welke denkfout maak ik hier?

En nog een hele gekke gedachte: Kun je de ketting ook smeren met slaolie of olijfolie? Wat is daar het nadeel van tov de olie die je in de fietsenwinkel koopt?

[Sorry dat ik even off-topic ga]
HansvanderVeeke schreef:Walter, niet dat ik je opmerking in twijfel trek, maar ik zou verwachten dat de naaf van een harder materiaal is dan het plastic. Dus als er al wrijving zou ontstaan, dat dan eerder het plastic slijt dat de naaf. Net als men glas snijdt met diamant omdat dat harder is.
Welke denkfout maak ik hier?
Je denkfout is de veronderstelling dat het harde materiaal het zachte slijt. Dat geldt alleen redelijk per definitie bij abrasieve slijtage ("gekras op harde afbrekende ondergrond aan beide kanten"). Er zijn ook slijtagesoorten als adhesieve slijtage, wat waarschijnlijk hier het geval is. Het plastic vormt wellicht een plakkerig laagje op zijn oppervlak wat nauwelijks slijt en het metaal wordt bij elke beweging op microniveau blootgelegd en vorm dan weer een nieuw oxidehuidje. Het afgeschuurde oxide kan zich dan bij het plasticlaagje voegen en een effectief schuurmideel vormen. Je ziet het ook bij het slijten van achterdragers waar lang achtertassen op hebben gezeten. De stalen buizen van een bekend merk dragers leggen het af tegen het plastic van een paar bekende merken tassen.
HansvanderVeeke schreef:En nog een hele gekke gedachte: Kun je de ketting ook smeren met slaolie of olijfolie? Wat is daar het nadeel van tov de olie die je in de fietsenwinkel koopt?[Sorry dat ik even off-topic ga]
Het nadeel is dat het niet zo geweldig smeert en biologisch afbreekbaar is en dat ook gaat doen. Het wordt dat een harde plakkerige toestand die nog meer vuil aantrekt. Maar als je niets anders voorhanden hebt is het beter dan niets.
Leon

Arno S. schreef: Morgen ga ik op zoek naar een C-clip, geen flauw idee wat het is, maar weer een uitdaging erbij. Kan die speling trouwens kwaad? Ik vind de shifter vrij zwaar draaien (zonder fietshandschoenen al helemaal niet lekker, maar dat schijnt er een beetje bij te horen).
Als de greep zijdelings verschuift trek je de bedieningskabels scheef uit het gat over een rand, lopen ze niet lichter van en ze gaan gauw stuk

(en hoe lang gaat een interne schakelkabel mee? Mijn leverancier heeft het over 8000 km, een ander over 15000 km. Wel een verschilletje)
de interne schakelkabel gaat het langste mee als ze recht uit de pijpjes worden getrokken. Moeten de kabels een knik maken, dan merk je dat direct in schakelkracht en levensduur
Leon schreef:
HansvanderVeeke schreef:En nog een hele gekke gedachte: Kun je de ketting ook smeren met slaolie of olijfolie? Wat is daar het nadeel van tov de olie die je in de fietsenwinkel koopt?[Sorry dat ik even off-topic ga]
Het nadeel is dat het niet zo geweldig smeert en biologisch afbreekbaar is en dat ook gaat doen. Het wordt dat een harde plakkerige toestand die nog meer vuil aantrekt. Maar als je niets anders voorhanden hebt is het beter dan niets.
Leon
Dan nog niet gesproken over de relatief grote hoeveelheid water die er in zit, Daarbij is volgens mij de zuurgraad van consumptie oliën hoger dan die van minerale oliën.
hwhaan schreef:
Dan nog niet gesproken over de relatief grote hoeveelheid water die er in zit, Daarbij is volgens mij de zuurgraad van consumptie oliën hoger dan die van minerale oliën.
Kortom: doe maar wat de fabrikant :idea: zegt, ook qua ketting-onderhouds handelingen en gebruik tevens de Rohloff-ketting olie.

Tis ook nog eens goed spul :D volgens een onafhankelijke tester, waarom zou je dan niet de originele Rohloff-kettingolie kopen ? armoede ? aan lager wal geraakt? wat is het probleem? :

http://www.bikeboosting.nl/index.php?id=57,0,0,1,0,0

Tenzij je het beter weet dan Rohloff maar dan moet je wel e.e.a. kunnen onderbouwen.

Overigens is het een NL-sport om je niet aan fabrikant-voorschriften te houden. Zo is het bijvoorbeeld in NL heel normaal als een auto-/bougiefabrikant (met vermelding van de redenen) voorschrijft om geen vet aan een bougies-schoefdraad te doen er toch maar een beste lik vet op te smeren.

Om nog even wat olie op het vuur te gooien: ik heb een tijdje in een bedrijf gewerkt waar iedere vrijdag alle draaibanken werden schoongemaakt met petroleum, waarin de smeerolie was opgelost. Het idee was dat dit goedje lekker rondgekwast kon worden en zo vuil kon oplossen en afgevoerd. De petroleum verdampte in het weekend, en maandag stonden de machines weer lekker glimmend klaar.

Of dit goed was? Die spullen gingen jarenlang mee, zonder roest of overdreven slijtage. Misschien zou dit ook voor kettingen kunnen?
Lampenolie kun je niet als smeermiddel gebruiken.
Jet A1 (kerosine) en lampenolie = petroleum
Ze zijn niet exact gelijk qua specifieke specs. Bij Jet A1 zijn er bepaalde strengere eisen voor bijv. het water content. Bij lampenolie zijn er geur- en roetcomponenten uitgehaald.
In de destillatiekolom zitten deze producten tussen de benzines en diesels in. Om te reinigen waarschijnlijk goed, maar niet om te smeren (te schraal).

Voor wat betreft die kettingen: een kettingspanner is natuurlijk minder fraai om te zien, maar dan heb je dit probleem toch niet?

Groeten,

Bert

OK Mij is nu wel duidelijk dat mijn oude idee dat je beter een keertje extra de ketting kunt vervangen zo gek nog niet is. Je ketting schoonmaken is niet zo simpel, en kan beter zonder oplosmiddel. Het is ook nog eens veel en vies werk. Je ketting met olie smeren heeft ook zo zijn problemen. Het wordt kortom nooit meer zoals het was toen de ketting nieuw was en lekker in het vet zat.
Maar wat moet je dan? Niks doen is ook zo wat. Marten's zwarte wonder dan? Maar hoe zit dat als het regent? Spoelt dat er niet gelijk af? Kortom, ik kan wel leven met de gedachte dat de meeste middelen erger zijn dan de kwaal (leve het gemak van niets doen behalve droog schoonmaken), maar ik heb denk ik nog altijd iets nodig als het regent. Als het sneeuwt laat ik mijn mooie fiets wel staan.
Wim

Wim schreef:


Maar wat moet je dan?


Wim

(te ?)Simpel, doen wat Rohloff zegt :idea:
En is de ketting heel erg vuil dan pak je wat diesel en een kwastje en sop je grofweg het ergste vuil weg.
Daarna met droge doek lekker poetsen tot het meeste diesel/vuil weg is.

Vandaag Bijlage 'Doorrijden in de Winter' van de nieuwe FIETS gelezen.
Op blz 11 schrijft FIETS-redacteur Menno Grootjans, toch geen kleine jongen dacht ik, over het smeren van de ketting:
"Gebruik daarvoor een spuitbus met siliconen. " :oops:
Kweet niet of ik nu moet gaan lachen of huilen :?: .

Overigens zit een nieuwe ketting, voor zover ik weet, in preserveer vet.
Hiervan zijn de smerende eigenschappen niet het belangrijkste kenmerk.
En vet heeft maar hele minimale 'terugkruip-'eigenschappen.
Dwz als vet door belasting weggedrukt wordt het vet niet meer tussen de raak/draaivlakke terugkruipt.

Dus voor in gebruikname eerst met doek oppoetsen en daarna rijkelijk met kettingolie smeren, 24 uur laten uitlekken, en daarna met doek overtollige olie wegpoetsen.

Wim schreef:Je ketting schoonmaken is niet zo simpel.
Bedenk dat de meeste troep aan de buitenkant zit, waar het voor kettingslijtage geen kwaad kan.
Leon