Hoi!
Ik ben net terug uit Kroatie en ik zag dat er al geboekt was maar mogelijk dat je (of anderen) toch iets hebt aan mijn opmerkingen.
Kroatie is bergachtig langs de kust. Ik neem aan dat je niet over de tolwegen wilt rijden dus je moet rekening houden met veel klimwerk. Met een auto haal je maar enkele tientallen kilometers per uur als gemiddelde snelheid terwijl de meeste auto's met 80-90 kilometer de berg afstuiven.
Zuid Kroatie (Zadar = niet echt bijzonder, en zuidelijker) is erg warm. Mooi zwart asfalt (overal zie je wegwerkzaamheden) en een temperatuurtje van 35 graden en bergop zal erg tegenvallen.
Bosnie / Kroatie is nog steeds niet helemaal jofel. Enkele reisgenoten waren half Kroatisch, komen elk jaar in Kroatie en ze wilden niet naar Bosnie. Ze wilde het risico niet lopen. Er staan nog steeds kapotgeschoten huizen her en der. Niet al te makkelijk over denken. Het is geen Nederland / Belgie.
Ik zou (maar dat is achteraf) meer in de opgeving van de Plitvice meren blijven. Ook is het verstandig om niet langs de droge kust te rijden maar even de bergkam over te steken. Na enkele honderden meters kom je van een soort binnenlanden van Spanje in een soort binnenlanden van Hongarije / Oostenrijk terecht. Veel vlakker, koeler en met meer water (bronnen).
Het eten is niet duur. Zo'n 70 Kuna's (delen door 7 voor Euro's welk wrijvel overal worden aangenomen).
Er zijn vrijwel overal "Zimmer frei" te vinden met eigen douce etc. (appartement) Vaak met Satelliet etc. dus echt wel modern. Na "de oorlog" is men weer overnieuw begonnen en dus er zijn veel moderne slaapgelegenheden. Meestal 100 Kuna's per appartement en met een beetje onderhandelen en betalen in Euro's (voorseizoen, afgelegen lokatie etc.) krijg je vaak 20% korting en ontbijt er gratis bij.
Voorseizoen is kwa temperatuur en drukte de beste periode. 1 juli start het hoogseizoen. Dan zijn de veerboten vol (uren wachttijd) maar voor een paar fietsen is er wel plek.
Veel plezier en ik kan je de "juha's" erg aanraden (soepen voor 10 Kuna en dan vooral de vissoeppen). Vam toetjes maken ze niet veel van 9pannenkoekjes). Karlovac is ook lekker (biermerk). Vooral een kruising tussen de simpele gerechten uit de Italiaanse en Duitse keuken. Erg lekker en voedzaam.
Probeer saaie stukken over te slaan door een boottocht te nemen.
Groeten, Alexander.
koenfaes schreef:We zijn van plan per fiets rond te trekken in Kroatie in de maand augustus.
Wie kan me vertellen hoeveel de kost is per dag tijdens een vakantie in Kroatie ?
We logeren meestal in de goedkopere (maar wel propere) hotelletjes.
Ik veronderstel dat de kuststreek wel iets duurder zal zijn dan het binnenland ?
Alle tips zijn welkom..
Groeten,
Koen