Additionally, paste this code immediately after the opening tag: frans ventiel pech - Forum Wereldfietser

frans ventiel pech

Na het oppompen, bij het losmaken van de pompdop, als dat zo heet, bij een frans ventiel, brak dat kleine pennetje. Dat is nogal spijtig want de binnenband was nog helemaal goed! Kan je zoiets repareren of toch maar in de vuilnisbak?

Senior,
Als je grip kan krijgen op dat pinnetje kan je het er uitdraaien en vervangen, als het goed is kan je ze bij de lfb kopen.

HG

Opa Leen

Verdient dan dus aanbeveling om bij vervanging van een vesleten binnenband altijd dat ventielbinnenwerk eruit te slopen en in het onderdelenbakje te gooien, lijkt me.

.tsooJ

Afbeelding

De ventielen waar je het binnenwerk uit kunt schroeven herken je aan de twee vlakjes op het bovenste schroefdraad voor het ventieldopje.
Goedkopere ventielen zijn uit een stuk

Maar nou staat me er vaag iets van bij dat je daar wel een speciaal tooltje voor nodig hebt... klopt dat Marten?

Zijn binnenbanden met Hollandse- en autoventielen niet beter aan te bevelen. Of heeft een Frans ventiel voordeel boven de andere twee.?

Haike schreef:Maar nou staat me er vaag iets van bij dat je daar wel een speciaal tooltje voor nodig hebt... klopt dat Marten?
je hebt net iets meer als je vingers nodig, dus tang, bahco etc. Er zijn natuurlijk prachtige setjes ventielverlengers met een plastic tooltje

Tokkelaar schreef:Zijn binnenbanden met Hollandse- en autoventielen niet beter aan te bevelen. Of heeft een Frans ventiel voordeel boven de andere twee.?
Andere ventielen zijn dikker dus heb je een groter gat in de velg nodig. En een presta ventiel pompt het lichtst. Voor een dunlopventiel heb je vaak weer een adapter nodig om ze met een gewone handpomp op te kunnen pompen

m-gineering schreef:
Tokkelaar schreef:Zijn binnenbanden met Hollandse- en autoventielen niet beter aan te bevelen. Of heeft een Frans ventiel voordeel boven de andere twee.?
Andere ventielen zijn dikker dus heb je een groter gat in de velg nodig. En een presta ventiel pompt het lichtst. Voor een dunlopventiel heb je vaak weer een adapter nodig om ze met een gewone handpomp op te kunnen pompen
Vooral dat lichte pompen en de betere drukbestendigheid dan een dunlop ventiel zijn handig voor hogedrukbanden. Niet voor niets zie je vrijwel uitsluitend Franse ventielen op racefietsen. Daar zijn de voordelen van een Frans ventiel het duidelijkst.

Tja, leuk zoveel respons op z'n onnozel ventielpennetje. Kennelijk had ik een goedkoop ventiel want er is niks meer aan te doen. Jammer van het prima bandje. Voor wie nog eens in Frankrijk komt: een frans ventiel heet daar "Petit ventiel" Let dus op de aanduiding op het doosje PV, anders kun je nog eens, lopend of liftend (ervaring!) terug of je velg gaan uitboren. Overigens zou ik verm. met velen wel willen dat e.e.a. eens gestandariseerd werd. Dank voor de reacties.

Lijkt me geen gezicht, een smalle racevelg met een autoventiel. :wink:

Groetjes,
Frank

senior schreef:Overigens zou ik verm. met velen wel willen dat e.e.a. eens gestandariseerd werd. Dank voor de reacties.
drie type ventielen voor de hele wereld? Lijkt me al heel erg gestandariseerd. Boycot de "Hollandse ventiel" (vanwege dom ontwerp) en je hebt er nog maar twee. 1 voor auto's en 1 voor fietsen!

Sjirk

Doorgaan he?! Waarom is Hollands ventiel zo'n dom ontwerp? Robuust, geen ventiel slangetjes, allang!, niet meer! Tja, kwestie van de juiste, vaak plompe, pomp erop, dat snap ik.
Auto of dunlop ventiel vind ik niks voor een fiets!
Frans ventiel, PV dus! laat bij mij altijd een boel lucht los als ik de pomp er afhaal. Bovendien moet je dan, Ardennen, sneeuw!, met verstijfde vingers dat schroefringetje vastdraaien.
Er bestaan vast wel meer variaties dan 3! Maar, eerlijk gezegd, zo'n wereld fietser ben ik, leeftijd!, nu ook weer niet.

senior schreef:Doorgaan he?! Waarom is Hollands ventiel zo'n dom ontwerp?
yep, een onderwerp is pas klaar als ie klaar is :wink:

1- losse onderdelen die je in het gras kwijt raakt (met je verkleumde vingers in de sneeuw)
2- moeilijk de druk te meten.
3- alleen oerdegelijke hollandse pompen met zo'n knijper, springen niet los
4- nog moeilijker in het buitenland verkrijgbaar

senior schreef:Tja, leuk zoveel respons op z'n onnozel ventielpennetje. Kennelijk had ik een goedkoop ventiel want er is niks meer aan te doen. Jammer van het prima bandje. Voor wie nog eens in Frankrijk komt: een frans ventiel heet daar "Petit ventiel" Let dus op de aanduiding op het doosje PV, anders kun je nog eens, lopend of liftend (ervaring!) terug of je velg gaan uitboren. Overigens zou ik verm. met velen wel willen dat e.e.a. eens gestandariseerd werd. Dank voor de reacties.
PV= Presta ventiel , standaard lengte is 48mm, 60 en 80-90 komt ook voor
AV= autoventiel
DV= Dunlop ventiel (hollands ventiel)

senior schreef:Na het oppompen, bij het losmaken van de pompdop, als dat zo heet, bij een frans ventiel, brak dat kleine pennetje. ..... Kennelijk had ik een goedkoop ventiel want er is niks meer aan te doen.
In het algemeen worden de pennetjes krom of breken af doordat mensen een verkeerde kracht op het ventiel uitoefenen tijdens het pompen of (de)monteren van de pomp, wat regelmatig gebeurt als mensen onderweg een lekke band krijgen en gehaast gaan pompen. Bij een DV heb je geen afbrekend pennetje :)
Leon

m-gineering schreef:
senior schreef:Tja, leuk zoveel respons op z'n onnozel ventielpennetje. Kennelijk had ik een goedkoop ventiel want er is niks meer aan te doen. Jammer van het prima bandje. Voor wie nog eens in Frankrijk komt: een frans ventiel heet daar "Petit ventiel" Let dus op de aanduiding op het doosje PV, anders kun je nog eens, lopend of liftend (ervaring!) terug of je velg gaan uitboren. Overigens zou ik verm. met velen wel willen dat e.e.a. eens gestandariseerd werd. Dank voor de reacties.
PV= Presta ventiel , standaard lengte is 48mm, 60 en 80-90 komt ook voor
AV= autoventiel
DV= Dunlop ventiel (hollands ventiel)
wat is eigenlijk het verschil tussen een autoventiel en een Hollands ventiel ? (ik ben maar een domme Belg :wink: ).