Additionally, paste this code immediately after the opening tag: weerstand in trapas - Forum Wereldfietser

weerstand in trapas

Ik heb drie serieuze fietsen:

1 : reisfiets [2000] met originele Shimano LX trapas - circa 25.000 kilometer mee gefietst
2 : ATB [2007] met originele Shimano LX trapas - circa 800 kilometer mee gefietst
3 : racefiets [2008] met originele Shimano 105 trapas (FC-5603) - circa 2.250 kilometer mee gefietst

Zie ook de onderstaande foto's.

De trapas van mijn reisfiets draait 'vrijwel wrijvingloos', al 25.000 kilometer.
Zowel de trapas van mijn ATb als van mijn racefiets hebben een toenemende weerstand terwijl die veel minder kilometers hebben gemaakt.

Wie kan mij wijzer maken over de mate van weerstand en hoe ik dat van oplossen dan wel voorkomen?

1:
Afbeelding
2:
Afbeelding
3:
Afbeelding
LizPie schreef:Ik heb drie serieuze fietsen:

1 : reisfiets [2000] met originele Shimano LX trapas - circa 25.000 kilometer mee gefietst
2 : ATB [2007] met originele Shimano LX trapas - circa 800 kilometer mee gefietst
3 : racefiets [2008] met originele Shimano 105 trapas (FC-5603) - circa 2.250 kilometer mee gefietst

Zie ook de onderstaande foto's.

De trapas van mijn reisfiets draait 'vrijwel wrijvingloos', al 25.000 kilometer.
Zowel de trapas van mijn ATb als van mijn racefiets hebben een toenemende weerstand terwijl die veel minder kilometers hebben gemaakt.

Wie kan mij wijzer maken over de mate van weerstand en hoe ik dat van oplossen dan wel voorkomen?
[marketing mode] Ja, maar valt je niet op hoe stijf je nieuwe crankstellen zijn en hoe [juichend] licht???[/juigend][/marketing]

Je klassieke crankstelletje met een dunne as heeft onverwoestbare grote kogels en een niet kritische afdichting die op een kleine straal (want dunne as) aangrijpt.
Met de dikkere assen lopen de kogels en de afdichting op een grotere straal waardoor de wrijvingsverliezen veel groter worden. In het grote geheel van verliezen valt het nog mee, maar lagerwrijving is de laatste 40 jaar zeker niet minder geworden. Vroeger vonden we dat een crankstel moest kunnen draaien als je er tegen blies, nu is de weegschaal het belangrijkst
m-gineering schreef: [marketing mode] Ja, maar valt je niet op hoe stijf je nieuwe crankstellen zijn en hoe [juichend] licht???[/juigend][/marketing]
Marten,

ik ken de marketingstrategie van Shimano al (op hoofdlijnen), ik heb ook al een keer (onbewust) een topdown (of was het nou topnormal) shifter voor mijn achterderrie gekocht, maar:

hoe los ik nou handig die weerstand op?
LizPie schreef:
m-gineering schreef: [marketing mode] Ja, maar valt je niet op hoe stijf je nieuwe crankstellen zijn en hoe [juichend] licht???[/juigend][/marketing]
Marten,

ik ken de marketingstrategie van Shimano al (op hoofdlijnen), ik heb ook al een keer (onbewust) een topdown (of was het nou topnormal) shifter voor mijn achterderrie gekocht, maar:

hoe los ik nou handig die weerstand op?
vervang de assen door traditionele exemplaren met een klassieke diameter. Omdat de assen van je huidige crankstellen een geheel vormen met de rechtercrank zit je dus ook aan geheel nieuwe crankstellen vast. Octalink is acceptabel, de assen lijken wel dik maar zijn normale diameter op de plaatsen waar het telt

Je kan de weerstand verminderen tot bijna gelijk aan de oude traditionele trap-assen.
Eerst crankstel demonteren. daarna moet je de kunststof stofkappen voorzichtig verwijderen uit de buitenlagerunits.
Wanneeer deze eruit uit hebt zitten hieronder kleine V-ringen. Deze V-ringen hebben zeer veel weerstand en kun je verwijderen. De kogellagers hebben een zelf al een rubberen slepende afdichting dus is de V-ring overbodig.
Nu moet je de kunststof stofkap weer terug plaatsen en daarna crankstel weer monteren.
Wanneer nu het crankstel ronddraait zal merkbaar lichter draaien/langer uitdraaien.
Als je wil kan ik je wel een foto sturen hoe de V-ringen eruit zien.

Expedition schreef: Als je wil kan ik je wel een foto sturen hoe de V-ringen eruit zien.
Graag, of misschien kan je een fotootje hier op het forum zetten.

Hieronder zie je een schermschot van de Shmn-manual.
Welke ring is de door jou bedoelde V-ring?

Ik vermoed de 10.

Afbeelding

Expedition schreef:Je kan de weerstand verminderen tot bijna gelijk aan de oude traditionele trap-assen.
Eerst crankstel demonteren. daarna moet je de kunststof stofkappen voorzichtig verwijderen uit de buitenlagerunits.
Wanneeer deze eruit uit hebt zitten hieronder kleine V-ringen. Deze V-ringen hebben zeer veel weerstand en kun je verwijderen. De kogellagers hebben een zelf al een rubberen slepende afdichting dus is de V-ring overbodig.
Afbeelding

zoekplaatje: waar is de overbodige afdichting?

Afbeelding

de bedoelde V-ring is met de pijltjes aangegeven

Ik heb inmiddels de bracket gedemonteerd, het afdekrubber er af gehaald, de door Expedition beschreven V-ringen verwijderd en dan zie ik dat er een lagering met een binnenring in een huis draait.
De binnenring is in de tweede foto blauw/paars gemarkeerd.
Ik veronderstel dat die binnenring 'vrij' in het huis moet kunnen draaien, door de lagering.
Momenteel zit die binnenring muurvast.

iemand tips/adies?

@ Marten, ik heb al een Octalink met bijpassende cranks, uit de doos met onderdelen, klaarliggen :)

1:
Afbeelding

2:
Afbeelding

LizPie schreef:Ik heb inmiddels de bracket gedemonteerd, het afdekrubber er af gehaald, de door Expedition beschreven V-ringen verwijderd en dan zie ik dat er een lagering met een binnenring in een huis draait.
De binnenring is in de tweede foto blauw/paars gemarkeerd.
Ik veronderstel dat die binnenring 'vrij' in het huis moet kunnen draaien, door de lagering.
Momenteel zit die binnenring muurvast.

iemand tips/advies?
Lager is -nu al- rot. Bij meneer Shimano over het hek gooien?

m-gineering schreef:Lager is -nu al- rot. Bij meneer Shimano over het hek gooien?
Ik zal bij de respectievelijke fietsenverkopers aanspraak doen gelden op garantie :(

Heb de Octalink inmiddels in mijn ATB zitten.

@ Marten:
Wat adviseer je ter vervanging van die actuele 105 serie?
Ik heb hier gekeken, maar vind de cranks best prijzig.

LizPie schreef:
m-gineering schreef:Lager is -nu al- rot. Bij meneer Shimano over het hek gooien?
Ik zal bij de respectievelijke fietsenverkopers aanspraak doen gelden op garantie :(
" Shimano geeft geen garantie op:
f producten die aan slijtage onderhevig zijn zoals lagers van bracket-sets
g producten die verder gedemonteerd zijn dan de toestand waarin zij door Shimano aan de koper worden aangeboden


je moet dus niet over garantie beginnen (want dat heb je niet) maar gewoon aanspraak maken bij de verkoper op je recht als consument op basis van de aan een product normaal te stellen eisen: http://www.consuwijzer.nl/

Als de verkoper nog wat bij Shimano kan claimen is dat fijn voor hem maar niet jouw probleem ;)
Heb de Octalink inmiddels in mijn ATB zitten.

@ Marten:
Wat adviseer je ter vervanging van die actuele 105 serie?
Ik heb hier gekeken, maar vind de cranks best prijzig.
Als je geen lange cranks zoekt zijn er goedkopere en lichtere. Maar meestal zijn dat oudere cranks, ik ken momenteel geen producent van 'gewone-cranks-zonder-flauwekul-voor-een-normale-prijs.

m-gineering schreef:
LizPie schreef:
m-gineering schreef:Lager is -nu al- rot. Bij meneer Shimano over het hek gooien?
Ik zal bij de respectievelijke fietsenverkopers aanspraak doen gelden op garantie :(
" Shimano geeft geen garantie op:
f producten die aan slijtage onderhevig zijn zoals lagers van bracket-sets
g producten die verder gedemonteerd zijn dan de toestand waarin zij door Shimano aan de koper worden aangeboden


je moet dus niet over garantie beginnen (want dat heb je niet) maar gewoon aanspraak maken bij de verkoper op je recht als consument op basis van de aan een product normaal te stellen eisen: http://www.consuwijzer.nl/

Als de verkoper nog wat bij Shimano kan claimen is dat fijn voor hem maar niet jouw probleem ;)
Maar ik neem toch aan dat meneer Shimano het zelf ook niet normaal vindt dat een lager tussen de 800 km en de 2200 vast gaat zitten?

Marco van Bike4Travel heeft deze trapaslagering op zijn webwinkel staan.

De claim is nogal stellig: 'ultieme oplossing'

Zijn er fietsers die iets zinvols over deze lagering kunnen en willen zeggen?

misschien een lagersetje aanschaffen van http://chrisking.com/bottombracket ?

maar er zijn ook passende oplossingen als het gebruik van vervangende lagers met keramische kogeltjes, blijven iets langer goed.

Maar kijk anders eens naar een bb van tune oid met ti en keramieke kogeltjes, erg mooi en duur(zaam)... de meeste zijn wel leverbaar in jis.

Bas

http://www.bikerumor.com/2008/09/23/int ... m-bracket/

kijk op: http://www.bikeboosting.nl

Hij schrijf daar veel over die naven. HIj zegt dat de oplossing is keramische kogels.
mario

LizPie schreef:Marco van Bike4Travel heeft deze trapaslagering op zijn webwinkel staan.

De claim is nogal stellig: 'ultieme oplossing'

Zijn er fietsers die iets zinvols over deze lagering kunnen en willen zeggen?
Bijvoorbeeld of-ie ook past op, dan wel beschikbaar is voor racecranks?

.tsooJ

Maar ik neem toch aan dat meneer Shimano het zelf ook niet normaal vindt dat een lager tussen de 800 km en de 2200 vast gaat zitten?
Als je er een stoomcleaner of hogedrukspuit op zet wel. Hoe worden de verschillende fietsen onderhouden? :o

Eric op de Fiets schreef:
Maar ik neem toch aan dat meneer Shimano het zelf ook niet normaal vindt dat een lager tussen de 800 km en de 2200 vast gaat zitten?
Als je er een stoomcleaner of hogedrukspuit op zet wel. Hoe worden de verschillende fietsen onderhouden? :o
Grinn.. :D Ik denk dat de gemiddelde wereldfietser wel weet dat hij dat niet moet doen. Maar je hebt gelijk, als je met de verkeerde middelen aan de gang gaat, is het een kort leven beschoren.

Eric op de Fiets schreef:Hoe worden de verschillende fietsen onderhouden? :o
Ik ga alleszins netjes met mijn fietsen om, maar ik fiets niet alleen tijdens ideale omstandigheden :wink:

Zo heb ik mijn racefiets dit jaar al beproefd tijdens een 'helletocht' van 135 kilometer over onder meer de Mont Aigoual, waarvan het bijna 100 kilometer hard heeft geregend.

Mijn MTB gebruik ik zoals die bedoeld is: in het onverharde terrein, en daar is het soms modderig, soms stoffig.

Bij regulier onderhoud gebruik ik oude lappen, een borstel, soms een emmer en een spons, maar nooit drukreinigers.

Volgens mij kun je via singlespeed.nl de lagers laten vervangen door Phil Wood lagers. In feite krijg je dann "Phil Wood kwaliteit" lagers in je oude Shimano bracketcups. Wellicht dat meer winkels dit kunnen doen, maar daar hebben ze de lagers en benodigd gereedschap op voorraad (verwacht ik). De kosten weet ik niet exact, maar een goede oplossing om snel van die Shimano-zooi af te komen. Opsturen en binnen enkele dagen terug. Als mijn buitenboordlagers binnenkort zo zijn als de jouwe, laat ik deze ook hier vervangen.