Rohloff vraagt voor een liter olie € 240,00
Toch eventjes de feiten erbij halen:
Een liter rohloff olie kost 39 euro bij een bekende Duitse webwinkel. Genoeg voor 200.000 km...
Kleine flesjes zijn uiteraard een stukje duurder. Maar die ga je toch niet per liter kopen?
En omdat ik graag ook eens mijn mening geef over mijn rohloff naaf:
(na +/- 1000km gebruik op onze tandem)
+: direct drive. D.w.z. minder slijtage van BB + standaard BB.
+: schakelt vlot en snel, en heel betrouwbaar. Ook wanneer we niet trappen (op een tandem een extra pluspunt t.o.v. single).
+: vershil tussen de versnellingen is vooral in de grotere versnellingen kleiner dan bij een derailleur, wat aangenamer fietst. Met een derailleur vind ik nooit de juiste versnelling (in de grotere versnellingen).
+: heel sterke achterwiel-naaf (een kwetsbaar onderdeel op een tandem), die bijna niet stukgaat, en met een zo goed als levenslange garantie.
+/-: hoewel ik nu standaard BB heb, heb ik in de plaats vrij veel niet standaard onderdelen: de naaf zelf, de velg (mijn velg is schuin geboord voor spaken onder grotere hoek) en de kortere spaken. +/- omdat de acherwiel-naaf sowiso niet standaard is op een tandem, en velg is normaal ook niet de eerste de beste, dus eigenlijk ook weer geen nadelen.
-: mijn achterwiel is wel heel duur geworden.
-: als derde rem heb ik een schijfrem. Had liever een sleeprem gehad. Schijfrem is wel niet van de minste. En ja, daardoor is het achterwiel nog een stuk duurder geworden.
-: olie: is toch een minpunt op een lange fietsreis buiten europa.
-: onderhoudsgereedschap is ook niet standaard (bv: tandkransafnemer). Ook weer vervelend op een lange fietsreis buiten europa.
-: Achterkransje zelf is ook niet standaard dacht ik.
Onderhoud kan ik weinig over zeggen na slechts 1000km.
Och, het ding is trouwens stil behalve in de 7de versnelling. Freewheel maakt wel wat lawaai in de grotere versnellingen, maar is in de kleinere versnellingen dan weer muisstil (een pluspunt als je freewheelt tijdens het bergop fietsten!).
Bereik is meer dan voldoende: we fietsen nooit in de laagste versnelling en ook nooit in de hoogste. Maar we fietsen nooit omhoog, en ook nooit omlaag (en de fietslift van de St-Anna-tunnel nemen we zonder terugschakelen!).
Conclusie: de rohloff fietst wel lekker, ik zie wel de voordelen t.o.v. een derailleur, in het bijzonder op een tandem, maar ik zou er nu ook niet van wakker liggen. Met een derailleur kom je evengoed de wereld rond.
I.v.m mijn laatste drie minpuntjes: hoe lossen anderen dit op op een lange fietsreis (10.000-20.000km)? Nemen jullie voldoende olie mee? Nemen jullie dat gereedschap ook mee? Nemen jullie een reserve achterkransje mee? Dat geraakt toch ook versleten?