Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Minimum bagagelijst voor Thailand? - Forum Wereldfietser

Minimum bagagelijst voor Thailand?

Heeft iemand een nuttig gebleken minmum bagagelijst voor fietsen in Thailand. Ik vraag me af of ik mijn klik-fietsschoenen wel mee moet nemen. Hier in Holland gebruik ik ze trouwens ook zelden. Je kunt er wel op lopen maar mijn gewone sportschoenen en sandalen lopen lekkerder. En ik vind die "klikkers" ook nogal zwaar.
Wie heeft er lange tochten gefietst zonder fietsschoenen en zonder spijt?

Voor Thailand heb je weinig bagage nodig. Zeker als je niet kampeert. Alles is te koop. Als een T-shirtje versleten is koop je gewoon een nieuw exemplaar. Je bent in de tropen, dus weinig kleding noodzakelijk. Wel als je van november - februari in de bergen in het noorden gaat is het vestandig om voor de avonduren een fleece mee te nemen. Wel handig zijn reserve-binnenbandjes en een vouw-buitenband, omdat Thailand een andere bandenmaat heeft 27 inch i.p.v. 28 inch. Heb je 26 inch dan maakt dat niet uit.
Als je in Nederland niet met klik-fietschoenen fietst, waarom zou je dat in Thailand wel doen? Doe wel sportschoenen met stevige zolen.

Laat je bidons maar thuis. Overal in Thailand is water in plastic flessen van 0,8 (of zoiets) liter te koop en omdat het lekker soepele flessen zijn passen ze goed in een normale bidonhouder.
Kookspullen en kampeeruitrusting hoeft niet mee, met uitzonding misschien van een lakenzak.

Ik heb met en zonder klikpedalen gereden. Die keer met was wel met pedalen waar je aan de ene kant klik en de andere kant zonder klik kunt trappen. Als ik slecht wegdek heb of een drukke stad door moet fiets ik liever zonder klikpedalen. Het wegdek in Thailand is goed en als je niet wilt hoef je niet offroad te fietsen.
Als je niet echt gewend bent aan de klikpedalen zou ik ze niet meenemen.

Waar ga je fietsen?
Bert en Henk, goeie tips, bedankt. Hoewel fietsen met klikkers redelijk comfortabel is op lange afstanden, neem ik ze toch maar niet mee. Ze zijn altijd extra naast ander schoeisel en ze wegen mee in het totaal van het toegestane gewicht. Binnenbanden en een vouwband heb ik al klaar liggen, naast nog wat andere reserveonderdelen, zoals spaken, de NBT2, remblokjes, teflonolie, gereedschap, enz. Ik heb ook een reserve ketting, omdat ik niet weet of die voor de Shimano XT-groep te krijgen is in Thailand, Laos of Vietnam. Alles bij elkaar weegt dat pakket ook flink zwaar. Daarom wil ik kleding uiterst beperkt houden en inderdaad daar is vanalles te koop als ik wat te kort kom.

Waar ik ga fietsen? Ik heb de grote lijnen en laat de route ook bepalen door de ervaringen onderweg. Maar globaal: vanuit Nakhon Ratchasima door de Isaan naar het noorden, bij Nong Khai over de brug en dan langs de Mekong weer naar het zuiden, door Cambodja naar HCM-city, Vietnam. Ik heb een ticket voor 3 maanden.