Hoi Wereldfietsers,
Als nieuweling op deze site heb ik een heel pakket vragen voor de cracs onder ons.
Ik ben nl. van plan om een goede wereldfiets aan te schaffen waar ik nog jaren plezier aan kan hebben. Ik wil er hier in nederland maar ook elders in europa en mogelijk verderweg mee uit de wielen kunnen.
Ik ben me aan het orienteren en loop tegen diverse vragen aan welke ik hier wil deponeren.
- Ik ga voor een stalen frame . Maar staal of staal wat voor staal. Ik lees hier en daar over het steigerpijp van Vittorio en Snel. Dat zal toch wel mee vallen.
- Zit er een groot verschil in prijs / kwaliteit verhouding tussen een fabrieks of handgebouwde fiets ( koga / Vittorio of Snel )
- Zit er een prijs / kwaliteit verschil tussen een Snel of Vittorio
- Momenteel heb ik een Koga Traveller van ca. 5 jaar oud. Deze bevalt me niet zo. Geen stijf frame, slechte verende zadelpen, spatborden lopen snel vol met modder, waardeloze dinamo onder aan het frame, slappe bagagedrager.
Hoe bevallen de nieuwe koga´s zoals de globetraveller en randonneur.
-Wat zijn jullie ervaringen met geveerde zadelpennen of geveerde voorvork.
Bij b.v. een Snel moet de bagage nogal hoog opgehangen worden. En hoe gedraagd de fiets zich.
-Wat voor remsysteem kan ik het beste nemen, V, U, Hydro
-Welke buiten en binnenbanden en waarom. Ik zelf denk aan de schwalbe maraton xr. Ik zal niet extreem offroad fietsen denk ik.
- Voor en nadelen van diverse soorten sturen.
- Schakelsystemen op het stuur.
- Welke groep, shimano LX/ XT , lagers in trapas en stuurstang
- Zijn de Tubus dragers de beste of zijn er gelijke ervaringen met andere merken.
- Wat voor trappers kan ik het beste nemen. Normale of gecombineerde met spd sluiting
- Wat zijn de ervaringen met de Snel Explorer, Cruiser, Savanne en Safari
- Wat zijn de ervaringen met de Koga Globetraveller, Randonneur , Worldtraveller
Alle tips die mijn uiteindelijke keuze kunnen ondersteunen zijn van harte welkom.
Vriendelijke groet Peter
Als nieuweling op deze site heb ik een heel pakket vragen voor de cracs onder ons.
Ik ben nl. van plan om een goede wereldfiets aan te schaffen waar ik nog jaren plezier aan kan hebben. Ik wil er hier in nederland maar ook elders in europa en mogelijk verderweg mee uit de wielen kunnen.
Ik ben me aan het orienteren en loop tegen diverse vragen aan welke ik hier wil deponeren.
- Ik ga voor een stalen frame . Maar staal of staal wat voor staal. Ik lees hier en daar over het steigerpijp van Vittorio en Snel. Dat zal toch wel mee vallen.
- Zit er een groot verschil in prijs / kwaliteit verhouding tussen een fabrieks of handgebouwde fiets ( koga / Vittorio of Snel )
- Zit er een prijs / kwaliteit verschil tussen een Snel of Vittorio
- Momenteel heb ik een Koga Traveller van ca. 5 jaar oud. Deze bevalt me niet zo. Geen stijf frame, slechte verende zadelpen, spatborden lopen snel vol met modder, waardeloze dinamo onder aan het frame, slappe bagagedrager.
Hoe bevallen de nieuwe koga´s zoals de globetraveller en randonneur.
-Wat zijn jullie ervaringen met geveerde zadelpennen of geveerde voorvork.
Bij b.v. een Snel moet de bagage nogal hoog opgehangen worden. En hoe gedraagd de fiets zich.
-Wat voor remsysteem kan ik het beste nemen, V, U, Hydro
-Welke buiten en binnenbanden en waarom. Ik zelf denk aan de schwalbe maraton xr. Ik zal niet extreem offroad fietsen denk ik.
- Voor en nadelen van diverse soorten sturen.
- Schakelsystemen op het stuur.
- Welke groep, shimano LX/ XT , lagers in trapas en stuurstang
- Zijn de Tubus dragers de beste of zijn er gelijke ervaringen met andere merken.
- Wat voor trappers kan ik het beste nemen. Normale of gecombineerde met spd sluiting
- Wat zijn de ervaringen met de Snel Explorer, Cruiser, Savanne en Safari
- Wat zijn de ervaringen met de Koga Globetraveller, Randonneur , Worldtraveller
Alle tips die mijn uiteindelijke keuze kunnen ondersteunen zijn van harte welkom.
Vriendelijke groet Peter

