Blanche schreef:Inderdaad die lucht uit de banden vanwege ontploffingsgevaar is een volledig achterhaald verhaal. Trouwens dat moeten ze voortaan ook de banden van
de kinderwagens en rolstoelen leeg laten lopen. Of hebben die speciale anti-plofbanden?
Vrees dat dit fabeltje nog heel lang zal blijven rondzingen.
Het is niet helemaal een fabeltje, maar gaat even goed nergens over
En nu word het een beetje technische:( ik hoop dat het te begrijpen is, Nederlands schrijven is niet mijn sterkste punt)
Je racefiets met banden op 8bar de lucht in is niet zo slim maar je tourfiets met half leeg banden of 2-3bar moet kunnen.
De meeste vliegtuigen vliegen rond 30-35000ft( rond 10000m) best hoog dus. Maar om het behaaglijk voor ons te maken, word het cabine opgedrukt(vacuüm eigenlijk) op een druk vergelijkbaar aan 8-10000ft ( een kleine 3000m dus) d.w.z niet veel hoger dan col de la bonette(2802m) waar je ook niet je banden leeg laat lopen!
Maar, waar ze bang voor zijn is dat bij plotseling druk verlies dat je bandje toch gaat ontploffen en hun duur vliegtuig gaat beschadigen. Maar ja, als het toch zo ver is ga je je niet meer druk om je band maken:).
Gelukkig is er een tussen stap als de cabine druk rond 13000ft komt , waar de maskers naar beneden vallen en je denkt shit had ik maar dat mooi meisje gekeken bij de demo....op dit moment gaan de beste mannen voorin ook zorgen dat ze een duikvlug maakt naar een behagelijker omgeving...paniek over. banden nog heel iedereen blij.
Maar ja, ik zie nog dagelijks rolstoelen en kinderwagen in en uit gaan met harde banden, dus het gaat nog steeds nergens over. (vliegtuig banden zijn gevuld met stikstof trouwens

dus daar ook niks aan de hand).
En hydraulische remmen?...ja die vloeistof is toch bijna niet samendrukbaar, dus moet weinig last van hoogte hebben, Maar is erg corrosieve en daar zijn ze niet zo blij mee denk ik.
Maar één ding is zeker, bescherm je fiets goed, hij moet km's lopende band overleven, een rit naar de vliegtuig, en dan z'n laatste proef........de fijne mannen van de belading die betaald worden om snel te laden(gooien!) en niet om onze fietsen voorzichtig te laden....
Alleen jammer dat Nederland bijna nooit 25+ graden is, dan zouden we de vlieg matschappijen niet nodig hebben.
Dit was waarschijnlijk net even te ingewikkeld voor de beste mensen bij Transavia, maar met twéé nieuwe banden had ze sportief kunnen zijn!!
groetjes
Shane