door
brian » di 20 jul, 2004 23:38
Willem,
Mijn vriendin heeft een trekkingfiets (met een 7speed cassette), die ik wil upgraden met kwalitatief betere onderdelen. Aangezien ik zelf zeer tevreden ben met de LX onderdelen op mijn Snel en XT op mijn mountainbike, dacht ik deze fiets volledig te upgraden met een Deore groep. Is vrij prijzig, maar de fiets heeft emotiele waarde. Ben dus naar de fietsenwinkel gegaan met de fiets, met als reactie dat Deore niet in 7speed te verkrijgen is en dat een 9 speed niet in het frame gaat passen. Volledig Deore zou dus geen optie meer zijn.
Na dit advies had ik het idee dan alleen maar de wielen te vervangen, met deore naven en hierop een 7-speed casstte te plaatsen, zodat ik de huidige shifters en derailleurs nog gewoon kan gebruiken. Jarno, zegt terecht dat het probleem er dan nog steeds is omdat het nog steeds niet op het frame gaat passen. Het ging me dus niet zozeer om het upgraden van een 7 speed naar een 9 speed cassette.
De vraag die ik (achteraf) eigenlijk had willen stellen was of er een kwalitatief goed alternatief zou zijn voor een wielset met een 7speed cassette, zodat ik de huidige shifters en derailleurs nog kan blijven gebruiken.
Anyway, om een lang verhaal kort te maken heb je advies opgevolgd om gewoon het frame te meten. Wat denk je? 135 mm!!! Voor de zekerheid de wielen van mijn Snel erop gezet en die passen er zonder problemen op, met cassette en al. Ik begrijp dus niet hoe die fietsenmaker zo met het blote oog heeft kunnen concluderen dat een wiel met Deore naaf en 9 speed cassette er niet op kan passen. Misschien heeft ie deze conclusie getrokken omdat hij een 7speed cassette op mijn achterwiel zag.
Nog altijd geldt:
Meten is weten!
- Brian