Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichtgewicht filmstatief met een goede pan- en tiltkop - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichtgewicht filmstatief met een goede pan- en tiltkop

Robertjan schreef:Erg leuk idee! Ik wilde het al doen op m'n geplande 3-jarige reis maar dan met alleen een compacte videocamera. 'Helaas' bestaat er ook nog zoiets vrouwvolk wat roet in het wereldfietsreis-eten kan gooien... :roll: -
????
@Eric
Vertel mij wat afmonteren is een geduldwerkje waarbij je frustratiedrempel niet al te dichtbij moet liggen. Voor een filmpje van 13 minuten ben ik vaak twee a drie weekenden zoet (na ja zoet :roll: ). Vergeet je onze Youtube groep Wereldfietsen niet als je klaar bent? We hebben inmiddels 18 leden en 78 filmpjes!

Afbeelding Klik en Geniet !

Blanche schreef:
Robertjan schreef:Erg leuk idee! Ik wilde het al doen op m'n geplande 3-jarige reis maar dan met alleen een compacte videocamera. 'Helaas' bestaat er ook nog zoiets vrouwvolk wat roet in het wereldfietsreis-eten kan gooien... :roll: -
????
Dankzij m'n vriendin ben ik na 2 weken van die 3 jaar terug naar huis gekeerd, om eerst te zorgen dat we zo snel mogelijk bij elkaar kunnen zijn. Hopelijk mag ze van de winter 3 maanden op vakantie naar mij, maar na die miskleun Verdonk is dat soort dingen een stuk minder eenvoudig geworden...
Blanche schreef:Voor een filmpje van 13 minuten ben ik vaak twee a drie weekenden zoet.
Ach... Apple-tje --> eitje :lol:

De beugel was inderdaad een foutje. Ik heb hem gisteren getest. Op vlak wegdek ziet het er geweldig uit, maar zodra het wegdek slechter wordt (en in Patagonie is dat zo) kan ik het letterlijk wel schudden :lol:

Vanuit de hand werkt het gewoon beter. Zeker voor cutaways zijn die beelden geschikt. Ik zal vandaag eens een fotootje maken van de beugel.

Leuk de Wereldfietser video's op Youtube. Ik zou iedere fietser aanraden een statief te gebruiken, als is het maar een fotostatief. Zolang je het op Youtube bekijkt ziet het er aardig uit. Een beweging op je schermpje van je camcorder van 1 mm, wordt op een LCD-televisie al snel 1 cm.

Dennis Koomen, die heel enthousiast met video werkt, stuurde mij twee links met leerzame fietsfilmpjes.

http://www.vimeo.com/1210984

http://www.vimeo.com/1396719

En natuurlijk Dennis zijn eigen filmpjes;
http://www.toko-op-fietsvakantie.nl/

Blanche, voordat ik iets op youtube zet, zijn we een jaar verder van huis, want eerst moet het af zijn. En hoe leuk het ook is, ik heb ook nog een bedrijfje te runnen en andere hobbies :oops:

Eric Schuijt schreef:Blanche, voordat ik iets op youtube zet, zijn we een jaar verder van huis, want eerst moet het af zijn. En hoe leuk het ook is, ik heb ook nog een bedrijfje te runnen en ander hobbies :oops:
Jaja....tis maar dat je het in gedachte houdt!
Trouwens ik werk ook en heb daarnaast nog vele andere hobby's dus als mij het lukt, lukt het jou ook over een jaar :wink:
Bedankt voor je tips!

RobertJan schreef: Ach... Apple-tje --> eitje Laughing
Tja ik werk met windows moviemaker. Die klapt er regelmatig uit en is vrij traag. Bovendien moet je oppassen dat je bij wijzigingen niet weer helemaal opnieuw moet beginnen. Je werkt met verschillende 'lijnen'voor tekst/muziek/ beeld enzv. . Wil je speciale geluidseffecten en muziek op de achtergrond. Dan moet je vaak een nieuw klein deelfilmpje maken. Je hebt maar een geluidslijn namelijk. Het opstarten en laden tussen beide films duurt eeuwen. Moet eens op zoek naar een beter systeem.


Ik film trouwens nog met mijn fototoestel.

hallo,

Voor het monteren van films maar ook foto-series gebruik ik Pinnacle 11.
Dit is een programma waar iedereen snel mee uit de voeten kan.
Films en foto's kunnen door elkaar op een lijn. daaronder staat het geluidsspoor van de films(video's), daaronder een balk met teksten die over de foto te zien kunnen zijn.
Ja, en dan nog twee geluidssporen voor achtergrond muziek (Mp3 of je CD'tje) of gesproken tekst. Het programma kost rond de Euro 90,- en is voor Vista geschikt.
Ik ben er erg tevreden over.

Wat het statieven verhaal betreft, het lukt mij ook nog niet om iets lichts en stabiel te vinden dat dan ook nog handig voor op de fiets is.

hans stalpers

Wij hadden op ons project mee

Statief van vader (oud model, naamloos maar stevig)
Manfrotto Modo steady (tripod,schouderstatief, balanced statief (ideaal reis/filmstatief)
Ram camera mount (op stuur geinstaleerd, en op bob yak

technisch materiaal:
Canon 450 d

lenzen 70-300
18-55
50 mm met 1.8

camera hv 30
(+ fisheye)
extra bulletcam +20 m kabel

ikzelf was wel geladen 155 kg alles in (mij, fiets, materiaal)
inclusief biplace parapente/schermvliegen

http://www.flywithbike.com

Ik heb een aantal tests gedaan met een zelfgemaakt filmstatief voor op mijn Koga. Met bagage is het beeld stabiel. Het zal nog beter worden met de nieuwe camera. Hier kun je hem zien:

http://www.vakantiefietser.nl/200809/te ... s/#statief

En dan naar beneden scrollen.

heb je al eens gedacht aan een fish eye voor de camera.
ideaal voor te filmen voor dichtbij.


ikzelf werkte met materiaal van ram mount (mountguys besteld)

videokop (beetje los bij schroef maar opgelost met stukken binnenband tussen schroef en camera)

voorbeelden beiden met fish eye:
afdaling op 1.01 minuut
frontaal zicht vanop stuur gefilmd: 1.07 min

bij afdaling wel vrij veel trillingen.

www.vimeo.com/flywithbike (movie preview)

Hoi Popcorn (heb je ook een echte naam?),

goed dat je op Vimeo zit. Honderduizend keer beter dan YouTube.
Onze grote camera heeft het equivalent van een 27 mm lens. En voor de kleine camera neem ik een groothoekadapter mee. Een fish eye is erg leuk, maar alleen als een effect. En effecten moet je eigenlijk maar eenmalig doen.

Ik ga van de week eens wat trillingsdempers testen. Op de HTS heb ik e.e.a. geleerd om machinetrillingen te dempen. En dat kan ik natuurlijk ook op trillingen van een fiets toepassen. Alleen de eigenfrequenite is voor een fiets niet uit rekenen. :cry:
als fotograaf kamp ik met de zelfde problemen. Bij goede statieven koop je steeds kop en poten appart. Over videokoppen weet ik niet veel, maar wat ik bijna zeker weet is dat as je het geld ervoor hebt, je voor gitzo moet gaan. Dit zijn de sterksten lichtste statieven van op de markt. Echt super materiaal. Ik werk momementeel nog met een super goede gitzo uit de jaren '70. Ik vrees dat er geen enkel manfrotto uit die periode nog werkzaam is onder zo'n grote belasting.
Hoi Otto,

ik ben nu 7 weken onderweg. Het Velbon statief voldoet, al waait hij soms wel met de wind mee :lol:

Maar het waterpas zetten moet veel sneller kunnen. Ik ga voor een volgende keer kijken naar een Gitzo of mijn voorkeur heeft toch een kop van Sachtler, maar die zijn een beetje zwaar. Een kop voor video-opname is overigens veel kritischer dan voor fotoapparatuur, want je moet goed kunnen pannen en tilten.

Hieronder de uiteindelijke versie van mijn andere statief dat ik binnen tien seconden op het stuur plaats. Erg leuk en het schokken valt op asfalt reuze mee. Ik kan tijdens het fietsen iets inspreken.

Afbeelding
Eric Schuijt schreef:Hoi Otto,

ik ben nu 7 weken onderweg. Het Velbon statief voldoet, al waait hij soms wel met de wind mee :lol:

Maar het waterpas zetten moet veel sneller kunnen. Ik ga voor een volgende keer kijken naar een Gitzo of mijn voorkeur heeft toch een kop van Sachtler, maar die zijn een beetje zwaar. Een kop voor video-opname is overigens veel kritischer dan voor fotoapparatuur, want je moet goed kunnen pannen en tilten.

Hieronder de uiteindelijke versie van mijn andere statief dat ik binnen tien seconden op het stuur plaats. Erg leuk en het schokken valt op asfalt reuze mee. Ik kan tijdens het fietsen iets inspreken.
mooie constructie die je daar hebt ^^^
Ik zou de resultaten in beelden wel eens willen zien... Ik droom er van van ooit de stap naar film te willen maken. Maar dan wel met wat zwaarder equipment...

Eigenlijk is het leuke aan een gitzo dat ze zo goed te manipuleren zijn. Soals ik zij, heb ik enkel ervaring met statieven voor de fotografie, maar veel verschilt Dat niet. Ik heb zelf een lichte velbon gehad, die ondertussen de sleur des levens op reis heeft moeten ondergaan.

Mijn Gitzo is oud, en misschien 3 keer zo zwaar. Maar het is mijn lievelingstatief. Eens je gewend gent met die statieven te werken (oud of nieuw) merk je dat je het niet meer kan missen. Ze zijn gewoonweg super goed te manipuleren. Een poot een paar milimeter inschuiven om waterpas te komen is echt gemakkelijk. Iets wat ik bij andere statieven niet heb. Ook kan je de poten in de raarste posities zetten om laag te komen, of om in rare het statief in rare hoekjes te zetten. Ik denk dat ik mijn zware gitzomet behulp van wat spanbandjes zelf zou kunnen monteren op een fiets om een standpunt te verkijgen die gelijk is aan wat je hier toont.

Voordat ik gitzo leerde kennen door het stom geluk er eentje tweedehands op de kop te tikken wist ik van niet beter. maar nu ben ik er absoluut zeker van dat zo'n statief elke cent waard is.

De huidige series van Gitzo hebben ongeveer alles waar een fietsende cameraman of fotograaf van droomt. Ze zijn licht, erg stabiel, en je kan ze ongeloofelijke standjes laten doen :wink:
Met een Sachtler V1 kop (als ik het typenummer goed heb) kun je de camera in een beweging waterpas zetten. Dus je hoeft dan niet meer te schuiven met drie pootjes zoals ik nu -nog- doe. Het Sachtler statief kun je met een enkele beweging op hoogte brengen (ondanks de 3 poten) . Dus het werkt allemaal veel sneller. En dat vind ik wel hel erg fijn, want met het maken van video-opnamen kies ik (of Carla)nogal eens een ander kader, en dan is het watepas zetten een van de meest tijdrovende klusjes.

Als ik fotografeer, dan zet ik de fotocamera meestal gewoon op zicht waterpas. Maar met video moet het statief zelf ook echt waterpas staan, want als je pant (dus een horizontale beweging met de camera maakt), moet de rest van het plaatje ook horizontaal zijn:-)

Misschien dat je wat HD-videoopnamen kunt zien tijdens onze lezing op de Fiets- en Wandelbeurs. (Als we eraan toe komen om die tussen de foto's in te voegen)

En over en jaar als we wat ge-edit hebben zetten we ze op Vimeo. Maar eerst gaan we eens een trailer maken.
Ik ben nu al benieuwd naar de beelden. Vergeet echter niet dat Vimeo alleen 24p HD materiaal aankan, waardoor 30P HD materiaal er een stuk beter uitziet op YoutubeHD.
Eric Schuijt schreef:Met een Sachtler V1 kop (als ik het typenummer goed heb) kun je de camera in een beweging waterpas zetten. Dus je hoeft dan niet meer te schuiven met drie pootjes zoals ik nu -nog- doe. Het Sachtler statief kun je met een enkele beweging op hoogte brengen (ondanks de 3 poten) . Dus het werkt allemaal veel sneller. En dat vind ik wel hel erg fijn, want met het maken van video-opnamen kies ik (of Carla)nogal eens een ander kader, en dan is het watepas zetten een van de meest tijdrovende klusjes.
Wat ik denk over de Sachtler statieven:

Deze statieven zijn erg goed als je een statief zoekt om vanuit standaard posities te filmen/ fotograferen. Op fietsreis neem ik echter graag natuurbeelden, en ik vrees dat in de natuur een gitzo duizend maal beter tot zijn recht komt. De Sachtler zal weliswaar sneller opgezet zijn als je een vlakke ondergrond hebt, maar vanaf de moment dat je op het terrein vanuit bijvoorbeeld een lage positie wilt opnemen, zit je al in de knoei.

De hoofden van sachtler lijken mij voor het lauter video-gebruik wel erg goed. Misschien kan je inderdaad gaan voor een Sachtler kop op gitzo poten?

Wat mijn keuze zou zijn:

Daar komt de gitzo echt tot zijn recht. Je zou je ogen niet geloven als je ziet in welke rare posities een gitzo kan dienst doen. Ik gebruik mijn gitzo soms erg laag bij de grond voor bijvoorbeeld macro opnamen of opnames met een lage positie en lage sluitertijd. Dat kan je met veel andere statieven niet.

gitzo 2442L, zowat het meest complete statief
als je voor het hoofd bij gitzo wilt blijven zou ik voor de Gitzo G2380 gaan, die is het best als je naar de verhouding kwaliteit/gewicht kijkt.

Dit gaat echter alleen over de poten. Kies daarbij een goed video-hoofd en je hebt een prachtig videostatief. Voor fotografie kan je ook bijvoorbeeld een Markins of Arca-swiss balhoofd op een gitzo statief plaatsen. De poten van Gitzo zijn de beste, maar dat betekend niet dat je er een gitzo hoofd bij moet kopen. Daar hebben heel wat mensen wat minder goede ervaring mee.

Op ieder deftig videohoofd staat er een waterpasje. Ik gebruik die waterpas eigenlijk nooit. Ik zet wel waterpas op het oog, het is toch het beeld dat telt? Als je een gitzo statief een beetje gewoon bent, kan je ze ook in een minimum van tijd op zetten. Daarvoor zijn ze gemaakt. In de eerste week met mijn gitzo reporter ging het inderdaad niet echt vlotjes, maar dat is ook normaal met nieuw materiaal, effe doorbijten dus. Ik heb bij wijze van training de poten gewoon ongeloofelijk veel -zonder nut- opgezet en afgebroken. Zo werd ik de handeling gewoon.

Nog maals, ik heb niet veel ervaring met video, maar ik denk dat mijn fotografie-ervaringen ook waardevol zijn voor mensen die met video werken.

Online kan je heel wat van die dingen kopen op http://www.fotokonijnenberg.nl

gitzo te duur?

Een lichtgewicht statief met een mooie kop er op kan al gauw stukken van mensen kosten. Het is niet vanzelfsprekend er zoveel in te investeren, maar denk dan wel dat een goed statief eigenlijk enkel kan kapot gaan bij serieuze accidenten. Als het goed gaat, koop je zoiets voor het leven.

Een andere optie is natuurlijk van er eentje tweedehands te zoeken. Die dat ik in bezit heb is al stokoud, maar werkt als een tierelier. Die dingen zijn gewoon zo degelijk dat je ze echt voor het leven koopt. Een goed exemplaar heb je al voor onder de €200.

Je hebt natuurlijk ook nog andere merken die door de tijd heen het ontwerp van gitzo hebben nagebootst. Zelf heb ik daar niet veel ervaring mee, maar je kan ze natuurlijk wel eens proberen. Van gewicht zullen ze nooit zo goed zitten, maar als de prijs ook wat speeld, kan je er wel voor gaan.

sites die je misschien eens moet checken:

poten en hoofden
http://www.gitzo.com
http://www.manfrotto.com
http://www.indurogear.com
http://www.feisol.com
http://www.slik.com
http://www.benro.cn (redelijk goede poten voor een laag prijsje, kijk echter niet naar de hoofden)
http://www.velbon.com

kijk bij velbon niet naar de goedkope rommel-reeksen. Enkel de Sherpa-pro reeks heeft volgens mij iets te bieden als je een echt stabiel statief wilt hebben. De andere statieven zijn gewoon rommel vanaf dat er nog maar een klein zuchtje wind staat.

hoofden en accesoires:
http://www.reallyrightstuff.com
http://www.novoflex.de
http://www.kirkphoto.com
http://www.markins.com
http://www.tripodhead.com

Novoflex, kirk, wimberley en RRS zouden je ook kunnen helpen als je onderdelen zoekt om je camera ergens aan je fiets te monteren op een creatieve manier. Je hebt ook nog de gorillapods, maar die zijn volgens mij niet goed genoeg om het schudden en beven te doorstaan als je camer meer als 100 gram weegt...

dit is zowat alles dat ik je kan vertellen over statieven. Voor meer info zou ik je aanraden van eens in andere fora te gaan zoeken. Een goed statief zoeken, da is al bijna evenveel materie doorploegen als bij het zoeken van een goede fiets. Succes ermee.
Eric Schuijt schreef:Hieronder de uiteindelijke versie van mijn andere statief dat ik binnen tien seconden op het stuur plaats. Erg leuk en het schokken valt op asfalt reuze mee. Ik kan tijdens het fietsen iets inspreken.

Afbeelding
Leuke constructie, maar heb je hierbij niet een erg vlakke weg nodig om geen schudderig beeld te hebben?

Als je echt tijdens het fietsend rond je heen wilt filmen is er natuurlijk ook nog de steadycam. Maar die zijn voor ons wellicht niet zo interessant door hun gewichtige aard :wink: .
Ach, volgend jaar hoeft de videocamera niet meer mee, dan heeft iedere serieuze fotograaf een Canon 5D mk II. Full HD (dus 1080p) video met wat minpuntjes (geen autofocus tijdens "filmen" bijvoorbeeld), maar het scheelt wel een stuk aan volume en opladers enzo. Het gewichtsverschil is ietsje kleiner, een 5D weegt aanzienlijk meer dan de kleine Canon DSLR'en als de 450D en consorten.

Maar goed, dan begin je net zo hard weer met lenzen te slepen, elk voordeel hep se nadeel....

Voorbeeldje van wat je met zo'n camera kan: Reverie

--
Andreas
ramdyne schreef:Ach, volgend jaar hoeft de videocamera niet meer mee, dan heeft iedere serieuze fotograaf een Canon 5D mk II. Full HD (dus 1080p) video met wat minpuntjes (geen autofocus tijdens "filmen" bijvoorbeeld), maar het scheelt wel een stuk aan volume en opladers enzo. Het gewichtsverschil is ietsje kleiner, een 5D weegt aanzienlijk meer dan de kleine Canon DSLR'en als de 450D en consorten.

Maar goed, dan begin je net zo hard weer met lenzen te slepen, elk voordeel hep se nadeel....
De komst van de 5D mII geeft mij inderdaad ook een mooi toekomst perspectief. Maar als je met een 5D mII wilt gan filmen, kan je misschien het best gaan voor een goed camera statief hoor. Of in ieder geval voor een goed camera hoofd. Een goed camerahoofd kan ook een goed hoofd zijn voor een fotograaf, maar omgekeerd licht het wat anders. Ik zou bijvoorbeeld de Markins Q3 iet echt gaan gebruiken voor video doeleinden, maar voor veel fotografen bestaat er bijna niets beter.


Met lenzen sleuren, tja, als je wat resultaat wilt hebben van je reis, moet je die er maar bijnemen...