Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gastankje lossschroeven? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

gastankje lossschroeven?

Klopt, er schijnen meer ongelukken te gebeuren met priktankjes dan met benzinebranders!
Nu weet ik eigenlijk nog steeds niet welke adapter je hebt Franke, maar goed, als je mij maar begrijpt :wink: .
Overigens kan je, als je zo´n adapter hebt voor priktankjes, wèl de brander van de adapter losschroeven zonder dat er iets engs gebeurt. Je moet alleen wel die adapter (met daarin een ventiel) op het tankje laten zitten. Dat meegeleverde elastiek dan ook echt om de klemmen leggen en laten zitten!

Ik heb er een voor een ventiel:

Afbeelding

En nu al onmisbaar.

Franke schreef:Overigens heb ik één keer meegemaakt dat het met zo'n prikblik fout ging. Gelukkig schoot hij keihard weg van de tent.... :shock:
Een implosie nadat "al het gas" in een kwartiertje was ontsnapt, was indrukwekkend genoeg voor mij om in het vervolg erg op te passen bij onervaren kampeerders met "die veilige" gastankjes...

De adapter hierboven kun je zonder problemen verwijderen van een CG-ventielblikje.

Robertjan schreef:
Een implosie nadat "al het gas" in een kwartiertje was ontsnapt, was indrukwekkend genoeg voor mij om in het vervolg erg op te passen bij onervaren kampeerders met "die veilige" gastankjes...
Gastankjes lopen niet in een keer leeg! Door het snel expanderen van het ontsnappende gas koelt de resterende vloeistof in het blokje zover af dat die echt geen zin meer in verdampen heeft. Geef je het blikje na een tijdje weer een schop komt er weer opnieuw gas uit. Met een 60L LPG tank gaat dit trouwens nog beter, als die tenminste niet stijf aan de grond is vastgevroren ;) !

Vandaar ook de aanhalingstekens :wink:. ik heb ooit een jaartje brugklas-natuurkunde gehad, maar begrijp nog wel dat als het drukverschil tussen binnen en buiten te klein wordt, het gas stopt met ontsnappen.

Vreemd genoeg implodeerde (of explodeerde?) het blikje wel, echter pas na een minuut of 15-20. Gelukkig had ik, verantwoordelijk voor de groep, iedereen op minstens 20 meter van het blikje gedirigeerd.

yep,

kan mij idd ook bogen over genoeg ervaring met knallende prikflesjes...
maar ook met gewoon gas al behoorlijk wat zien mis gaan, tot behoorlijke steekvlammen toe. Of mensen die tijdens de lunch besluiten een nieuw blikje onder de bluet te steken, maar dan niet gewoon de kop losdraaien maar de tak eronder vast te tikken op de rand van een bankje waar ik toevallig ook net verpoosde.... ben maar snel opgestaan, blikje was al doorgeprikt en kereltje kreeg al behoorlijk koude vingers voordat de beugels weer de vertrouwde plaats zaten... vertelde ook dat hij vond dat zo een blikje wel erg snel leeg ging, deed het al jaren zo... :shock:

Zelft gebruik een gaspit van het type "Bleuet 206" van Camping GAZ die werkt met prik-gaspatronen. Ik kwam er een keer achter dat bij dit exemplaar de "naald" niet terug trekt als de pit er af wordt gedraaid om de patroon te vervangen. Ook lijkt het vaker voor te komen.Ik heb iemand in Spa al zien staan in een gaswolk toen hij een patroon vervangde van de zelfde pit als de mijne. Gelukkig geen explosie, maar ik hield mijn hart vast.
LEVENSGEVAARLIJK!

TIP:
Wat je moet doen voordat je de pit er weer op doet, is de paddestoel met het rubbertje omhoogtrekken zodat de naald niet te ver uitsteekt of - liever nog - niet uit steekt.
Die "paddestoel" zit op een stugge veer die er voor moet zorgen dat de naald niet blijft uitsteken.

Ik dacht er een tijdje geleden over om benzine te nemen, maar ik weet niet of dat echt beter/makkelijker is. Ik reis voornamelijk in west europa.