Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gastankje lossschroeven? - Forum Wereldfietser

gastankje lossschroeven?

Na enkele jaren trouwe dient heb ik mijn grote en zware peak 1 multifuel, metalen fles met liter benzine en tefal 5 pannenset maar aan de kant gezet voor wat lichter en kleiners. Sinds een paar dagen staat er een jetboil in de kast.

Om hem te testen heb ik hem gelijk op een gastankje gedraaid. Maar, kan ik hem nu ook weer loshalen terwijl het tankje nog vol is? Ik zou graag de tank in de schuur en de jetboil in huis bewaren.



Zo op het eerste oog ziet het er zeer goed uit, stevig, klein te verpakken en licht. Ik heb er een verloopstuk bij zodat ik nog wel kan bakken met een normaal koekenpannetje. Enige wat lastig zou kunnen worden is het vinden van een nieuw gastankje mocht deze binnen 2 a3 weken leeg zijn. Een grotere past niet in de 'beker'.
MarcoL schreef:Na enkele jaren trouwe dient heb ik mijn grote en zware peak 1 multifuel, metalen fles met liter benzine en tefal 5 pannenset maar aan de kant gezet voor wat lichter en kleiners. Sinds een paar dagen staat er een jetboil in de kast.

Om hem te testen heb ik hem gelijk op een gastankje gedraaid. Maar, kan ik hem nu ook weer loshalen terwijl het tankje nog vol is? Ik zou graag de tank in de schuur en de jetboil in huis bewaren.



Zo op het eerste oog ziet het er zeer goed uit, stevig, klein te verpakken en licht. Ik heb er een verloopstuk bij zodat ik nog wel kan bakken met een normaal koekenpannetje. Enige wat lastig zou kunnen worden is het vinden van een nieuw gastankje mocht deze binnen 2 a3 weken leeg zijn. Een grotere past niet in de 'beker'.
Is toch een type met een ventielblikje? Dus met een bovenkant als een spuitbus zonder dopje? Dan kun je itt tot de campinggas prikgblikjes de kop er af draaen zonder dat je een enorme gaswolk om de oren krijgt. Iets gas ontsnapt er wel, dus roken en open vuur blabla

Volgens de website kan je alles demonteren en het gastankje in je 'boiling cup' opbergen. zie http://jetboil.com/ Dus dan zou je hem weer los moeten kunnen halen voordat ie helemaal leeg is.

Afbeelding

Het lijkt bovendien een zelfde tankje te zijn als de Campingaz ventieltankjes. Ik vermoed dat het compatible is.

Roef

Rongyos schreef:Volgens de website kan je alles demonteren en het gastankje in je 'boiling cup' opbergen. zie http://jetboil.com/ Dus dan zou je hem weer los moeten kunnen halen voordat ie helemaal leeg is.

Afbeelding

Het lijkt bovendien een zelfde tankje te zijn als de Campingaz ventieltankjes. Ik vermoed dat het compatible is.

Roef
De afsluiter met het pinnetje uit zo'n prikgasflesje kan absoluut niet halverweg verbruik verwijderd worden. Je zult de afsluiter moeten laten zitten tot het tankje leeg is, anders çondenseert' het vloeibare gas. Kan zelfs gevaarlijk zijn, want het spul is bevroren en kan brandwonden veroorzaken als je het over je huid krijgt.

De afsluiter met het pinnetje uit zo'n prikgasflesje kan absoluut niet halverweg verbruik verwijderd worden. Je zult de afsluiter moeten laten zitten tot het tankje leeg is, anders çondenseert' het vloeibare gas. Kan zelfs gevaarlijk zijn, want het spul is bevroren en kan brandwonden veroorzaken als je het over je huid krijgt.
Maar het gaat hier volgens mij dus niet om een priktankje, maar om een tankje met een ventiel.

Roef

Ik heb er een Primus power gas 4 season mix 2206 tankje op zitten. De jetboil betreft overigens de beker versie, hier staat in de handleiding niets over het compleet demonteren vermeld.

op het tankje zelf staat wel hoe je een tankje moet vervangen, maar niet wanneer.

je bedoelt denkik Mix 220G? Dan zou het dit tankje zijn:

Afbeelding

Die heeft inderdaad een ventiel, en moet je er af kunnen halen.

Roef

Ik heb de 100grams versie van dat tankje.

Ik heb trouwen het idee dat die G voor het bouwjaar staat. Op alle plaatsjes staat een cijfer maar in de beschrijvingen een G. op "jouw' flesje staat 2207.

Ik heb de 100grams versie van dat tankje.

Ik heb trouwen het idee dat die G voor het bouwjaar staat. Op alle plaatsjes staat een cijfer maar in de beschrijvingen een G. op "jouw' flesje staat 2207.
Zou kunnen, ik heb het plaatje van de primus site. Heb je hem er geprobeerd af te halen?

Roef

http://jetboil.com/img/PCS_US_Instrucitons_20040630.pdf

Bovenstaande link gaat naar de PDF handleiding, op de tweede pagina staat links hoe je het tankje na het koken weer kan loskoppelen.

Overigens zeg je dat je het tankje apart in de schuur wil opbergen; ik bewaar mijn gastankjes gewoon in huis bij de overige kampeerspullen, ik zou daar bij gas niet zo moeilijk over doen.

Roef

Rongyos schreef:
quote]

Maar het gaat hier volgens mij dus niet om een priktankje, maar om een tankje met een ventiel.

Roef
I'm so sorry, sir.

excuus voor de laatste reactie.

Maar ik wil nog even bevestigen dat hij zonder problemen losgeschroeft kan worden. De tankjes liggen netjes in de schuur te wachten op de volgende vakantie.

En dan even voor de volgende vakantie: dat is dus niet compatibel met Campingaz!
Dit ventiel is "het andere" ventiel (Markill, Primus, Coleman, Snowpeak, verfafbrander etc.). Kan in zuidelijke landen wat lastig te vinden zijn.

En dan even voor de volgende vakantie: dat is dus niet compatibel met Campingaz!
Dit ventiel is "het andere" ventiel (Markill, Primus, Coleman, Snowpeak, verfafbrander etc.). Kan in zuidelijke landen wat lastig te vinden zijn.
En om dit op te lossen heeft o.a. Markill twee soorten adapters, waarmee je van de ene soort naar de andere kunt wisselen, zelfs van prikblikjes naar ventielblikjes.
Zie de diverse topics hierover ( zoekfunctie)

Groet

Jans

Yep, die zijn handig en maken het koken een stuk goedkoper (in het geval van de priktank-adapter), maar ze voegen wel gewicht toe.

Tijdens onze laatste vakantie had ik een Markill adapter mee voor de Campingaz variant is dit werkt uitstekend.

Ik heb hierover nog wel een vraag. Als deze adapter (niet voor een doorprikblik) eenmaal is bevestigd kan deze dan zonder problemen worden verwijderd ook al is het gasblik nog niet leeg? Ik heb het voor de zekerheid maar niet geprobeerd...

Franke schreef:Ik heb het voor de zekerheid maar niet geprobeerd...
Gelukkig maar. De camping had vreemd opgekeken van de gifwolk die jij zou produceren op die manier. Om over de blaren aan je handen nog maar niet eens te spreken, te zwijgen dus.

Niet doen.

Loopt leeg.. :wink:

P.S.: Nogmaals 1000x dankjewel, Spironski, voor alle goede adviezen op dit gebied, zoals daar zijn Markill adapter, TopPeak brandertje enz. :P

Bovenstaande reactie is onzinnig als het niet gaat om een doorprikcartouche.

Pardon, Franke.. :oops:

Hey Rachel,

Blij dat jij ook blij bent! :D

Franke: als je adapter van ventiel naar ventiel is kan het dus geen kwaad om 'em los te schroeven. De adapter voor priktankjes met die klemmen er omheen zou ik liever laten zitten. :shock:

Spironski schreef: Franke: als je adapter van ventiel naar ventiel is kan het dus geen kwaad om 'em los te schroeven. De adapter voor priktankjes met die klemmen er omheen zou ik liever laten zitten. :shock:
Ja, zo een is het. Goed om te weten.

Overigens heb ik één keer meegemaakt dat het met zo'n prikblik fout ging. Gelukkig schoot hij keihard weg van de tent.... :shock: