Additionally, paste this code immediately after the opening tag: derailleur raakt achtervork - Forum Wereldfietser

derailleur raakt achtervork

Hallo,

Ik hoorde de laatste dagen een vreemd geklapper bij de achterkant van mijn fiets. Na even zoeken kwam ik erachter dat de achterderailleur de achtervork raakt. Ws. is het een afstelkwestie, maar ik heb hier niet veel kaas van gegeten, is er iemand die me kan vertellen hoe dit verholpen kan worden?
Op de foto kun je duidelijk zien hoe dicht de derailleur op de achtervork zit.

Alvast bedankt, Harm

Afbeelding

aan de achterzeide van je derailleur zit een stelschroef waarmee je de veerspanning kunt instellen. als je deze strakker draait komt je derrie verder naar achter te staan en zal deze je liggende vork nietmeet raken. Dus een paar slagen aandraaien tot dat deze vrij staat.
Succes! Bas

Volgens mij schroef je dat schroefje gewoon tegen het uitstekende stukje van het deraileuroog aan, maar als het zomaar vanuit het niets is gekomen, zou het wel eens zo kunnen zijn dat dat schroefje niet meer aanwezig is.

B@se, bedankt voor je reactie, aan de achterzijde van de derailleur vind ik alleen de schroefjes H en L, en die zijn na wat speurwerk op het net bedoeld voor de zijdelingse beperking van de derailleurarm. . Een schroef waarmee je de veerspanning in kunt stellen zie/vind ik niet.

Haike, je bedoeld dat schroefje wat je op de foto links naast de inbusbout ziet? Die heb ik al helemaal uit en helemaal in gedraaid, dat maakte geen enkel verschil.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groeten Harm

middelbosch schreef:B@se, bedankt voor je reactie, aan de achterzijde van de derailleur vind ik alleen de schroefjes H en L, en die zijn na wat speurwerk op het net bedoeld voor de zijdelingse beperking van de derailleurarm. . Een schroef waarmee je de veerspanning in kunt stellen zie/vind ik niet.

Haike, je bedoeld dat schroefje wat je op de foto links naast de inbusbout ziet? Die heb ik al helemaal uit en helemaal in gedraaid, dat maakte geen enkel verschil.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Groeten Harm
Knip die tiewrap eens door, of schuif hem weer omhoog langs de spatbordstang. Die arme derailleur heeft zo te zien geen schijn van kans zijn normale positie in te nemen omdat de buitenkabel hem naar voren duwt.

middelbosch schreef: Haike, je bedoeld dat schroefje wat je op de foto links naast de inbusbout ziet? Die heb ik al helemaal uit en helemaal in gedraaid, dat maakte geen enkel verschil.

Groeten Harm
Kan dat niet helemaal goed bekijken waarom dat schroefje daar zit...

M-gineering heeft het bij het rechte eind, toen ik de tiewrap doorknipte ging de kabel al een stuk omhoog en de derailleur omlaag. Ik heb dit weekend met zijtassen gereden en die hebben de derailleurkaberl ws. naar beneden gedrukt. Had ik bijna de hele derailleur uit elkaar gedraaid :oops:
Doet me een beetje denken aan de man die zijn automotor uit elkaar haalt terwijl hij alleen maar zonder benzine staat.

Ik ben blij dat ik van het geklapper af ben, bedankt

Harm

m-gineering schreef:Knip die tiewrap eens door, of schuif hem weer omhoog langs de spatbordstang. Die arme derailleur heeft zo te zien geen schijn van kans zijn normale positie in te nemen omdat de buitenkabel hem naar voren duwt.
Een interessant technisch probleem. Ik sluit me helemaal bij m-gineering aan. De buitenkabel vind ik ook wat te lang.... Daar een stukje van afknippen en de binnenkabel in de achterderailleur doorschuiven en afstellen.