Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoeveel Kilo,s aan bagage neem de vakantiefietser mee - Forum Wereldfietser

Hoeveel Kilo,s aan bagage neem de vakantiefietser mee

Beste fietsers,

Hoeveel neem de fietsers gemiddeld aan kilo,s bagage mee op fietsreizen.

Zelf neem ik gemiddeld aan 27 Kilo mee.

Achter 13 Kilo
Voor 10 Kilo
2 kilo aan water in 3 bidons
2 Kilo aan noodrantsoen en wat pijptabak.

Meschien kan ik wat lichter door ervaringen van anderen ?

Bij voorbaat bedank voor reacties

met groet

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl
Rinus,
Kom nu eens naar een weekend of een beurs van de WF, dan krijg je automatisch antwoord op alle vragen die je hier stelt en een heleboel waar je nog niet aan gedacht hebt!
Groet,
Leon

Oh ja, hier is al heel veel over geschreven, gebruik de zoekfunctie maar eens. Maar even snel een antwoord: ergens tussen de 15- en 25kg. Ik meen ook wel eens gelezen te hebben dat er iemand was met 12 kg (kan me niet voorstellen hoe je dat doet) en er zijn ook wel enkele mensen die 30+ meenemen.

Dus samengevat: ergens rond te 20kg, +/- wat kilo's.
Op mijn reis naar Barcelona had ik 14 kg bagage, inclusief kampeer- en kookspullen. Ik neem alleen noodzakelijke kledij mee, wassen moet ik toch.
Ik laat ook alle mogelijke "prullaria" thuis, als je al die "lichte spullen" optelt kom je aan een aantal kilo's!! 's Nachts bescherm ik alleen mijn lederen fietszadel met een plastiekzak. Omdat ik geen fietstechneut ben neem ik alleen het nodige mee voor kleine herstellingen, waaronder zipstraps. Ik begrijp natuurlijk dat je voor een wereldreis meer nodig hebt.

Goeie reis,
Rudy

Het hangt natuurlijk erg van de omstandigheden af. Als je naar dunbevolkte streken gaat met een ruig klimaat, dan heb je al gauw flink wat nodig. Op andere plekken kan het veel minder zijn. Het hangt ook van het gezelschap af: ga je met zijn tweeen dan kun je kookspullen, gereedschap, zaklamp, ehbo etc goeddeels delen. Een tweepersoonstent is ook per persoon lichter dan een vergelijkbare een persoons (en toch comfortabeler).
Ga je zoals ik met een gezin, dan draai je als ouders toch al gauw op voor het merendeel van de bagage. Zo hadden mijn vrouw en ik afgelopen zomer in Frankrijk toch elk ruim 30 kg.
Als je in je eentje gaat naar niet al te woeste plekken dan moet een kilo of 15 goed mogelijk zijn. Onze Jim vd Berg heeft meestal zo'n 13 kilo, maar daarvoor heeft hij wel wat speciale spullen moeten kopen. Kijk maar eens op zijn site.
Als je kans ziet zo heel weinig mee te nemen, dan komt daar nog het extra voordeel bij dat je geen voortassen/drager nodig hebt, en dat scheelt alleen al weer ruim 2 kg. Lichter rijdt wel erg veel lekkerder.

Ik denk dat je vraag dus in feite gaat om de vraag of er nog handige tips zijn. Hier bijvoorbeeld:
http://www.ultralightbackpacker.com/index.html
http://www.ultralightbackpacker.com/snowcamping.html

Je zou het proces in drieen kunnen opsplitsen:

1 overbodige zooi thuis laten. Veel mensen hebben uit gewoonte/traditie veel zooi bij zich.

2 kleding. Je hebt minder nodig, en kunststof is makkelijker en lichter. Begin maar eens te wegen wat je in de kast hebt liggen. Het ene hemd kan wel twee keer zo zwaar zijn als het andere. En dure kunststof outdoor shirtjes zijn niet echt veel lichter dan een dun 70% polyester overhemd met korte mouwen van een tientje. Er zijn van kunststof heel lichte lange broeken.

3 als laatste en duurste zou ik ook naar je uitrusting kijken. Een goedkope kunststof slaapzak weegt al gauw 2kg, en is niet eens warm maar wel immens groot. Luxe donzen slaapzakken zijn er afhankelijk van het temperatuurbereik van 500-1000 gram (of meer voor heel extreem gebruik). Het zijn ook heel kleine pakjes (zodat je misschien de dure zware voortassen kunt ontlopen).
Kooktoestellen voor een persoon zijn een compromis. De echt lichte gevalletjes zoals de MSR pocket rocket (gas) of de Clikstand (spiritus) http://www.clikstand.com/home.htm leveren allemaal wel wat functionaliteit in ten opzichte van multifuel branders als de Optimus Nova etc. Die laatste zijn ook efficienter, dus voor lange tochten toch te verkiezen.
Er zijn heel lichte eenpersoons tenten. De kampioen is de Terra Nova Laser van ongeveer een kilo, maar die is mij wat te basaal. Ik zou zelf voor de Hilleberg Akto gaan van ongeveer 1,5 kg. Een heel goedkope manier om grammen te besparen is Tyvek als ondergrondzeil.

Succes,
Wim

Ik kom meestal uit op zo'n 15 á 16 kg.
5 kg voor, 10 kg achter. Inclusief kampeer/ en kookspullen.
Tnt gefietst in landen waar ik m'n dagelijkse boodschappen kon doen, dat scheelt wel. Heb wel altijd een 'noodpakket' mee aan eten.
Beste fietsers,

Hartelijk bedank voor jullie reactie.Op een paar dingen zou ik gewicht kunnen besparen,namelijk de slaapzak van kunstof naar dons,mijn foto camera van 400 gr zou iets lichter kunnen worden door een nieuwe aan te schaffen,mijn bezine brander optimus hunter voor een bezine brander die niet opgewarmd hoef te worden want de pasta die ik voor mijn optimus meeneemt weegt 500gr.
Verder als je alleen reis kan je de dingen niet verdelen.Dit scheelt toch ook gouw 2 a 3 Kilo.
Verder zal ik mijn gereedschap eens bekijken die ik onderweg meeneemt,meschien kan ik dat ook nog eens verlichten.

Hartelijk bedank en met groet

Rinus Blomsteel

www.rinusblomsteelkunstschilder.nl

Ik heb mijn uitrusting gewogen en kwam inclusief veel te veel eten aan 13kg.
Daar komt nog 3 liter aan drank bij. Daar ben ik mee gestart aan de tocht door de pyreneëen.

Heb je bij die 13 kg dan b.v. ook al je tassen mee gerekend? Of heb je het louter over de inhoud?

Ik ben geen grammenjager. maar ik ben bang dat dit jaar mijn fiets extra zwaar wordt. Weet een van jullie een film-statief met een goede kop, waarmee je ook kunt draaien?

Let op: een fotocamerastatief voldoet niet, want daarmee kun je niet mooi pannen en tilten.

(ik zal dit ook nog als aparte oproep plaatsen)

Spironski schreef:Heb je bij die 13 kg dan b.v. ook al je tassen mee gerekend? Of heb je het louter over de inhoud?
Ik heb de tassen met de inhoud gewogen, de tassen wegen net geen 2kg.

Ik heb ook 13kg mee, incl. fietstassen, net als Maarten zojuist weer ervaren in de Pyreneeën. Zie o.a. mijn lijts:
http://spreadsheets.google.com/pub?key= ... F5L1enOedg .
jim