Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe banden - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe banden

Eric's post elders over de nieuwe Schwalbe Extreme band maakte mij nieusgierig, en dus ik ben ik maar eens naar de Schwalbe site gegaan: wat een overvloed aan nieuwe modellen.
Lat ik me beperken tot waarvoor hier belangstelling zal zijn.

De snelle Kojak slick kan ik niet meer terugvinden.

Van de Marathon Racer zijn nu iets meer kleine maten als ik het me goed herinner.

Van de Big Apple is er nu ook een vouwband met lichtere wangen. Handig als reserve. Voor vakantie misschien toch wat te licht, maar niet als je daarnaast een stel heel stevige banden (Extreme?) bij je hebt voor andere condities.

De Marathon Supreme heeft een en extra ceramische laag om het lekbestendiger te maken, lichtere wangen, en een andere rubber compund die nog meer grip geeft.

De Marathon XR staat er nog, maar tegelijk worden twee andere banden als ''opvolger"genoemd:

Marathon Extreme. Veel Supreme techniek, maar wel een grof profiel. Een band voor slechte omstandigheden, maar toch heel erg licht (565 gram voor 50-559 vouwband). De prijs lijkt een geringere levensduur.

Een tour variant van de Plus serie: de Marathon Plus Tour. Super lekbestendig door heel dik ruber, en met een stevig profiel. Loodzwaar, en rolt vast niet erg lekker. Maar zal eindeloos meegaan.

Kortom, het lijkt erop dat ze behalve wat nieuwe techniek ook de zaak wat anders zijn gaan positioneren. De Supreme was toch niet zo'n super expeditie band (glad, en ook ietsje kwetsbaar), en is dus nu meer als snelle tourband gepositioneerd. Dat schiep ruimte voor twee alternatieve banden voor ruwer gebruik: een dure ultra hightech superlichte band met behalve in het profiel weinig rubber en veel super textiel, en een meer traditioneel ontwerp met veel rubber en hoge levensduur (maar vast niet vooruit te branden).

Het wordt als bij Formule 1 auto's: voor iedere rit aan ander type banden... En toch heb ik nog wensen, dus als ze bij Schwalbe meekijken:

Een heel snelle brede 26 inch band, om de vakantiefiets in het weekend zonder bagage te gebruiken. Daar heb ik nu Panaracer Pasela 26x1,75 voor, en dat bevalt me heel goed.

Een Supreme in Brompton maat. Het is de ideale Brompton band, want erg licht, behoorlijk lekbestendig, en met heel goede grip (heb je op natte keitjes wel nodig bij die kleine wieltjes).

Een snelle band van het type Conti Ultra Gatorskin (ook al verdwenen) in twee maten: ongeveer 27 mm breed, dus nog net passend onder 49 mm raceremmen, en ongeveer 32 mm, om nog net onder 57 mm remmen te passen.
Wim

Maar vind je dit:
De Marathon Supreme heeft een en extra ceramische laag om het lekbestendiger te maken, lichtere wangen, en een andere rubber compund die nog meer grip geeft.
Niet een beetje in tegenspraak met dit?:
De Supreme was toch niet zo'n super expeditie band (glad, en ook ietsje kwetsbaar), en is dus nu meer als snelle tourband gepositioneerd.
Die extra ceramische laag en de extra grip zullen 'em toch niet sneller maken, denk ik.

Ik denk dat de lichtere wangen het grote verschil uitmaken. De band wordt daar lichter van, maar ook soepeler (en vermoedelijk kwetsbaarder). Die nieuwe compound is dezelfde als ze gebruiken voor de Ultremo, hun top raceband. Traag zal ie dus niet zijn. Maar ik weet ook verder niets hoor.
Wim