Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Veiligheidshesje aan in Frankrijk? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Veiligheidshesje aan in Frankrijk?

Dit wat de per 1 juli ingegane regel voor het hesje in de auto in Frankrijk:

Frankrijk heeft sinds 1 juli 2008 het gebruik van reflecterende veilig-heidshesjes officieel verplicht gesteld. Buiten de auto moeten alle inzittenden in geval van pech of een ongeluk zo'n hesje dragen, terwijl ook een gevarendriehoek nu formeel tot de uitrusting moet behoren. De gendarmerie deelt boetes uit van € 90.

Verwacht niet dat zij zo coulant zijn als de spaanse politie t.o.v. verplichte fietshelm.

Wim schreef: Helaas heb ik net de afgelopen weken weer twee verhalen gehoord in mijn omgeving van vakantiefietsers die het er deze zomer niet levend afgebracht hebben.
Ervaring maakt weinig uit als je achterop gereden wordt: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... 9&tstart=0
Wim
Een straatracer ziet alleen z'n snelheidsmeter!
Verplichte hesjes en helmen bieden dan geen uitkomst.
O ja, dan gaat men natuurlijk binnenkort een achteruitkijkspiegel op de fiets verplichten.

Bob&Marguérite schreef:Dit wat de per 1 juli ingegane regel voor het hesje in de auto in Frankrijk:

Frankrijk heeft sinds 1 juli 2008 het gebruik van reflecterende veilig-heidshesjes officieel verplicht gesteld. Buiten de auto moeten alle inzittenden in geval van pech of een ongeluk zo'n hesje dragen, terwijl ook een gevarendriehoek nu formeel tot de uitrusting moet behoren. De gendarmerie deelt boetes uit van € 90.

Verwacht niet dat zij zo coulant zijn als de spaanse politie t.o.v. verplichte fietshelm.
Wat je hier aanhaalt betreft wel de automobilisten, en voor alle duidelijkheid : dat is ook in België verplicht !
fietsbob schreef:
Dat is duidelijke taal, maar voor de niet-francophonen:

- s'nachts buiten de bebouwde kom
- verplicht vanaf 1 sept 2008 (1-9-2008)
- ik lees niets over slecht weer

Duidelijk ?
Le Cycle (Frans fietsblad) geeft aan dat tussen het eerste ministeriele document en nu de invoeringsdatum verschoven is naar 1 oktober 2008 en de clausule over slecht weer erbijgevoegd is.

Bob&Marguérite schreef:Dit wat de per 1 juli ingegane regel voor het hesje in de auto in Frankrijk:

Hum....

En als wij als fietser een lekke band krijgen, dan hebben we dus pech, vallen we dan ook onder dat hesjes gedoe?
Ik las in de nieuwe uitgave van NTFU dat het veiligheidshesje in donker en bijslecht weer in Frankrijk verplicht is.
De discussie op het forum hierover was mij ontgaan.
Breng ik het toch maar even onder de aandacht.
Ivo en Harry, bedankt voor de update.
.
De regeling is uiteindelijk op 1 okt 2008 ingegaan in de volgende vorm :
.
Depuis le 1er octobre 2008, le gilet rétro-réfléchissant (jaune ou orange) est devenu obligatoire à vélo la nuit ou par visibilité insuffisante, hors agglomération. Le Conseil d'État vient d'homologuer cette mesure après un constat qui fait ressortir que 20 % des utilisateurs de vélo sont tués ou blessés la nuit, à l'aube ou au crépuscule.
.
's Nachts of bij 'onvoldoende zichtbaarheid' is het dragen van een reflekterend hesje (geel of oranje) buiten de bebouwde kom verplicht.

fietsbob
Ik heb vrijwel de hele maand februari in België en Frankrijk gefietst, ook in de nacht en zonder jasje. Niks gemerkt van dat ik iets niet goed zou doen.

Re:

Robin76 schreef:Veel fietskleding/schoenen hebben al reflecterende biesen en camelbags en wat te denken van de fietstassen.
Ik vind het overbodig om ook nog eens zo'n hesje aan te trekken.
Voor de locals is het goed maar voor ervaren fietsers (MTB'ers, racefietsers, fietsreizigers) is het overbodig en onzinnig.
Als ik 1.90m met dikke mtb volgeladen BOB + vlag al niet opval en gezien wordt denk ik dat een hesje die wordt afgedekt door een camelbag niets extra's opleverd.
Met andere woorden als het dan toch gebeurd dan maar gelijk goed en hard van achteren aangereden worden.

Overigens zijn de Fransen een heer in het verkeer wat betreft fietsers. Ze veroorzaken liever een frontale botsing met een auto dat de vouwen uit de broek rijden van een fietser.
Beste Frankrijkgangers
Volgens mij is de Franse automobilist verplicht een fiets met 1,5 meter tussenruimte te passeren
Rob
alime schreef:Beste Frankrijkgangers
Volgens mij is de Franse automobilist verplicht een fiets met 1,5 meter tussenruimte te passeren
Rob
Ja... en die Franse automobilist heeft dus een probleem wanneer hij jou heeft doodgereden als hij je niet heeft gezien... :shock:
Dick Schuurman schreef:
alime schreef:Beste Frankrijkgangers
Rob
Ja... en die Franse automobilist heeft dus een probleem wanneer hij jou heeft doodgereden als hij je niet heeft gezien... :shock:
Klopt. Dan kan het voor het gerecht varieren van dood door schuld tot moord (naargelang de situatie). Het wachten is op de eerste Duitse automobilist die voor ´poging tot moord´ in Frankrijk voor het gerecht komt.
Met de Franse en vooral de Duitse automobolisten heb ik veel positievere evaringen dan over het algemeen met de NL autovandalist (al generaliseer ik er nu wel erg op los). Rob
Ivo Miesen schreef:Dick Schuurman schreef:
Citaat:
alime schreef:
Beste Frankrijkgangers
Rob

Ja... en die Franse automobilist heeft dus een probleem wanneer hij jou heeft doodgereden als hij je niet heeft gezien...

Klopt. Dan kan het voor het gerecht varieren van dood door schuld tot moord (naargelang de situatie). Het wachten is op de eerste Duitse automobilist die voor ´poging tot moord´ in Frankrijk voor het gerecht komt./quote]
Wat ik maar wilde zeggen: Het zal jou als dode fietser toch roesten, of het nou een Duitse, Franse dan wel IJslandse automobilist is die wat voor problemen dan ook krijgt omdat hij jou naar de eeuwige jachtvelden heeft geholpen.... :?
Ik neem dan ook zoveel voorzorgsmaatregelen als mogelijk om niet doodgereden te worden, ik wil nog graag even doorfietsen! Dus een knalgeel dayglow (gaas)hesje aan als ik niet ergens op een verlaten bospad maar op een weg fiets waar ook autoverkeer gebruik van maakt en ik heb ook zo'n "dom" spiegeltje.
Mijn ingesleten gewoonte is: zie ik een auto naderen uit de tegenovergestelde richting dan even kijken of er niet toevallig óók eentje achter me naderbij komt.
Op een smalle weg fiets ik ook niet uiterst rechts, als het ware een uitnodiging om, ondanks dat er verkeer uit de andere richting nadert, me toch nog maar even héél kort te passeren. Ze wachten maar even achter me als het nodig is.
Hier in Polen zijn automobilisten over het algemeen héél voorzichtig met fietsers. Ze zijn gewend aan onder invloed verkerende landgenoten die zich slingerend op de fiets voortbewegen... :lol: Toch geef ik er de voorkeur aan in gedachten te houden dat als het op een confrontatie aankomt, ik op mijn fietsje verlies van die gemotoriseerde blikken doos!
Het commentaar over Duitse automobilisten slaat op de gewoonte bij Automibilisten hier over de grens je zowat de greppel in te rijden, toeterend en wijzend als er iets wat volgens hen op een fietspad lijkt langs de weg ligt (ook als dit geen fietspad is). Ik schreef ook 'poging tot moord', dat geldt als er wel de intentie was de fietser de greppel in te jagen maar de fietser er zonder kleerscheuren afkomt.