Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lastig: vervoer naar huis (of heen) - Forum Wereldfietser

Lastig: vervoer naar huis (of heen)

Dit jaar zijn we (mijn vader en ik) de St jacobsroute deel 1 gaan fietsen en dat was goed bevallen, qua afstand maar ook dat we met de fietsbus vanuit Tours naar huis konden.

Nu willen we in 2009 weer eenzelfde afstand fietsen (ongeveer 700 km), liefst weer vanuit omgeving Eindhoven naar Frankrijk of anders Duitsland. Misschien in plaats van met tegenwind naar het zuiden met de wind mee naar huis fietsen deze keer :D

Dan kom je al snel uit bij routes als:
- de Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1
- Langs oude wegen en pelgrimssteden deel 1
- Onbegrend fietsen naar Rome, Deel 1: fietsen van Maastricht naar Basel
(hier kunnen we met de nachttrein van Basel naar Utrecht)

Maar nu dat vervoer heen of terug. Op de sites van fietsvervoer.nl e.d. heb ik al gekeken maar er zijn zo goed als geen mogelijkheden.

Wie heeft er ervaring op deze tochten met het vervoer naar huis of heen. Of heb je andere tips voor ons?

Naar Basel oid ben ik niet geweest, maar ik ben wel met de nachttrein van Utrecht naar Denemarken gegaan en weer terug. Dat ging wel prima.
Ik zou zeggen, bel eens met de treinreiswinkel (of ga naar www.treinreiswinkel.nl). Wat ik wel makkelijk vond is dat ze alle treinkaartjes e.d. in één keer boeken en voor je uitzoeken, dan hoef je dat zelf niet te doen op de Deutsche Bahn-site (waar ik geen wijs uit word). Let wel goed op dat ze ook echt een plaats reserveren voor je fiets (dat was er bij mij bij ingeschoten).

Als het je niks lijkt met die trein (of bus, of vliegtuig) kan je natuurlijk altijd ook nog een rondje fietsen ;).

De nachtrein naar Basel is prima, zowel voor jezelf als voor je fiets (en als je op tijd boekt ook voor je beurs).
Wim

sparge schreef: - de Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1
Van Montpellier rijdt een TGV met ruimte voor fietsen naar Genève. In Genève neem je een Zwitserse trein (altijd wel ruimte voor een paar fietsen) naar Basel, waar de nachttrein naar NL vertrekt. Zie de link naar de Treinreiswinkel hieronder.
sparge schreef: - Langs oude wegen en pelgrimssteden deel 1
Vanuit Toulouse of Bordeaux: zie http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... _frankrijk en http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5331.

In principe kun je ook op de site van de Franse spoorwegen (www.sncf.com) zien welke treinen ruimte voor fietsen hebben; maar als je al moeite hebt met de site van de Deutsche Bahn, zou ik dat maar laten zitten en direct bij de Treinreiswinkel informeren. Ook ik snap niks meer van die Franse treinensite sinds deze is vernieuwd: door de vele toeters en bellen is de dienstregeling praktisch onvindbaar geworden :cry: ...
sparge schreef:Dit jaar zijn we (mijn vader en ik) de St jacobsroute deel 1 gaan fietsen en dat was goed bevallen, qua afstand maar ook dat we met de fietsbus vanuit Tours naar huis konden.

Nu willen we in 2009 weer eenzelfde afstand fietsen (ongeveer 700 km), liefst weer vanuit omgeving Eindhoven naar Frankrijk of anders Duitsland. Misschien in plaats van met tegenwind naar het zuiden met de wind mee naar huis fietsen deze keer :D

Dan kom je al snel uit bij routes als:
- de Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1
- Langs oude wegen en pelgrimssteden deel 1
- Onbegrend fietsen naar Rome, Deel 1: fietsen van Maastricht naar Basel
(hier kunnen we met de nachttrein van Basel naar Utrecht)

Maar nu dat vervoer heen of terug. Op de sites van fietsvervoer.nl e.d. heb ik al gekeken maar er zijn zo goed als geen mogelijkheden.

Wie heeft er ervaring op deze tochten met het vervoer naar huis of heen. Of heb je andere tips voor ons?
Hoi Sparge,

Ik heb wel ervaring vanaf Boedapest voorjaar 2008. Onderweg in Duitsland bij Deutsche Bahn gereserveerd voor "eurocity" vanaf Boedapest naar Wenen en tevens "city night line" vanaf Wenen (met cochette). Prima verbinding. Niet vergeten voor de fiets ook een plaatsje te reserveren. Gr. Rob
sparge schreef:Nu willen we in 2009 weer eenzelfde afstand fietsen (ongeveer 700 km), liefst weer vanuit omgeving Eindhoven naar Frankrijk of anders Duitsland. Misschien in plaats van met tegenwind naar het zuiden met de wind mee naar huis fietsen deze keer :D
Vanuit Eindhoven naar Frankrijk gaat meestal via twee mogelijke trajecten
1) via Maastricht, Luik en van daar of via Lille continu in de trein blijven zitten of (en dat is vaak sneller) in Mons uitstappen, naar Maubeuge fietsen (22km) en van daar de sneltrein naar Parijs nemen.
2) De grens overfietsen naar België. Dan de trein naar Antwerpen of Brussel en van daar naar Lille (evt. met overstap in Tournai). Er gaan een aantal gewone treinen met overstap in Amiens of St. Quentin en 's avonds een aantal TGV's met fietstransport, alles naar Parijs.

Op enkele verbindingen na (ik noem zo eentje die handig is) gaat vrijwel alles via Parijs. Als je in de namiddag vertrekt vanuit Eindhoven ben je op tijd in Parijs om van daar uit een nachttrein naar je gewenste bestemming te nemen. De meeste nachttreinen nemen fietsen mee.
Een goed alternatief is de dag TGV van Lille naar Bordeaux. Deze trein rijdt soms door naar Hendaye in Frans-Baskenland.

Er gaat tegenwoordig ook weer een trein via Brussel en Quevy, waar je kunt overstappen op een Franse trein. Bron: Treinreiswinkel

Net terug van twee weken fietsen in de Alpen. Heen de nachttrein (CNL) naar München en terug de nachttrein vanuit Lugano. Ongeveer de gewenste afstand, maar wel erg veel hoogtemeters (en mooi!).

keesswart schreef:
sparge schreef: - de Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1
Van Montpellier rijdt een TGV met ruimte voor fietsen naar Genève. In Genève neem je een Zwitserse trein (altijd wel ruimte voor een paar fietsen) naar Basel, waar de nachttrein naar NL vertrekt. Zie de link naar de Treinreiswinkel hieronder.
sparge schreef: - Langs oude wegen en pelgrimssteden deel 1
Vanuit Toulouse of Bordeaux: zie http://www.treinreiswinkel.nl/trein-en- ... _frankrijk en http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewtopic.php?t=5331.

In principe kun je ook op de site van de Franse spoorwegen (www.sncf.com) zien welke treinen ruimte voor fietsen hebben; maar als je al moeite hebt met de site van de Deutsche Bahn, zou ik dat maar laten zitten en direct bij de Treinreiswinkel informeren. Ook ik snap niks meer van die Franse treinensite sinds deze is vernieuwd: door de vele toeters en bellen is de dienstregeling praktisch onvindbaar geworden :cry: ...
Hallo Kees,
we willen alleen deel 1 van één van de 2 routes fietsen en niet de hele route. Dus niet naar Montpellier of Toulouse maar eindigen in:

de Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1
Eindigen in Marnay

Langs oude wegen en pelgrimssteden deel 1
Eindigen in Nevers

Groeten Arn

Vanuit Nevers gaan Corail-treinen naar Parijs met ruimte voor de fiets. Bijvoorbeeld 0m 9:58 of 11:52 uur. Je komt dan twee uur later op Paris Gare de Lyon aan. Vanaf het Gare de Lyon fiets je 4 km naar het gare du Nord. Vanaf het gare du nord neem je de TGV naar Rijsel (station Lille-Flandres). In de meeste TGV's op dit traject kunnen fietsen mee. (wel reserveren voor je fiets!). In Rijsel neem je de trein naar Antwerpen Centraal. Daar stap je over op de trein richting Amsterdam en stapt uit in Roosendaal.

Je kunt reserveren bij de Treinreis winkel: www.treinreiswinkel.nl

Vergeet in Nevers geen bezoek te brengen aan Bernadette Soubirous!

bert sitters schreef:Vanuit Nevers gaan Corail-treinen naar Parijs met ruimte voor de fiets. Bijvoorbeeld 0m 9:58 of 11:52 uur. Je komt dan twee uur later op Paris Gare de Lyon aan. Vanaf het Gare de Lyon fiets je 4 km naar het gare du Nord. Vanaf het gare du nord neem je de TGV naar Rijsel (station Lille-Flandres). In de meeste TGV's op dit traject kunnen fietsen mee. (wel reserveren voor je fiets!). In Rijsel neem je de trein naar Antwerpen Centraal. Daar stap je over op de trein richting Amsterdam en stapt uit in Roosendaal.

Je kunt reserveren bij de Treinreis winkel: www.treinreiswinkel.nl

Vergeet in Nevers geen bezoek te brengen aan Bernadette Soubirous!
Hoi Bert, klinkt op zich goed alleen vraag ik me af hoe bek af je bent na zo'n terugweg. Is dat overdags reizen of juist 's nachts? Dit jaar waren we met de fietsbus naar Breda gegaan vanuit Tours en dat was slapen en opstaan in Breda (en weer fietsen naar huis :-))

sparge schreef:
bert sitters schreef:Vanuit Nevers gaan Corail-treinen naar Parijs met ruimte voor de fiets. Bijvoorbeeld 0m 9:58 of 11:52 uur. Je komt dan twee uur later op Paris Gare de Lyon aan. Vanaf het Gare de Lyon fiets je 4 km naar het gare du Nord. Vanaf het gare du nord neem je de TGV naar Rijsel (station Lille-Flandres). In de meeste TGV's op dit traject kunnen fietsen mee. (wel reserveren voor je fiets!). In Rijsel neem je de trein naar Antwerpen Centraal. Daar stap je over op de trein richting Amsterdam en stapt uit in Roosendaal.

Je kunt reserveren bij de Treinreis winkel: www.treinreiswinkel.nl

Vergeet in Nevers geen bezoek te brengen aan Bernadette Soubirous!
Hoi Bert, klinkt op zich goed alleen vraag ik me af hoe bek af je bent na zo'n terugweg. Is dat overdags reizen of juist 's nachts? Dit jaar waren we met de fietsbus naar Breda gegaan vanuit Tours en dat was slapen en opstaan in Breda (en weer fietsen naar huis :-))
Die treinen vertrekken 's morgens uit Nevers en dat is overdag. Je komt dan die avond thuis. Bekaf valt best mee. Ik ben een paar keer met zo'n fietsbus gereisd en toen was ik echt bekaf, want ik doe in de bus geen oog dicht.

sparge schreef:
Hallo Kees,
we willen alleen deel 1 van één van de 2 routes fietsen en niet de hele route. Dus niet naar Montpellier of Toulouse maar eindigen in:

de Groene Weg naar de Middellandse Zee deel 1
Eindigen in Marnay
Marnay ligt niet ver van Besançon. Van Besançon gaan tgv's met fietsplaatsen naar Parijs (o.a. om 10:55 uur, aankomst in Gare de Lyon om 13:31 uur). Zie verder het reisschema van Bert hierboven.

Je kunt ook van Marnay nog een klein stukje zuidwaarts fietsen naar St-Vit, waarvandaan regionale treinen (met fietsvervoer) naar Belfort rijden. In Belfort stap je dan over op de trein naar Mulhouse en in Mulhouse pak je een trein naar Basel, waar je met de nachttrein naar Utrecht kunt.

Zie je een hele dag boemelen en vaak overstappen als een mooie uitdaging, reis dan als volgt (deze treinen rijden in ieder geval op zaterdag, allemaal met fietswagons):

07:31 V St-Vit
08:58 A Belfort

(genoeg tijd voor een fatsoenlijk petit déjeuner) :)

10:52 V Belfort
11:30 A Mulhouse

(kofie met een croissantje) :wink:

12:41 V belfort
13:53 A Strasbourg

(snel een kougelhopf verschalken) 8)

14:33 V Strasbourg
16:02 A Nancy
16:20 V Nancy
17:52 A Luxemburg

(hoog tijd voor de frituur) :D

19:15 V Luxemburg
21:42 A Luik

(koffie met een wafel) :wink:

22:18 V Luik
22:46 A Maastricht

(snel langs de spacecakekoerier en rennen naar de volgende trein) :?

22:53 V Maastricht
00:00 A Eindhoven

bert sitters schreef:Vanuit Nevers gaan Corail-treinen naar Parijs met ruimte voor de fiets. Bijvoorbeeld 0m 9:58 of 11:52 uur. Je komt dan twee uur later op Paris Gare de Lyon aan. Vanaf het Gare de Lyon fiets je 4 km naar het gare du Nord. Vanaf het gare du nord neem je de TGV naar Rijsel (station Lille-Flandres). In de meeste TGV's op dit traject kunnen fietsen mee. (wel reserveren voor je fiets!). In Rijsel neem je de trein naar Antwerpen Centraal. Daar stap je over op de trein richting Amsterdam en stapt uit in Roosendaal.

Je kunt reserveren bij de Treinreis winkel: www.treinreiswinkel.nl

Vergeet in Nevers geen bezoek te brengen aan Bernadette Soubirous!
kun je vanuit Parijs niet rechtstreeks naar
Breda/Rotterdam met de TGV?

sparge schreef:kun je vanuit Parijs niet rechtstreeks naar
Breda/Rotterdam met de TGV?
Helaas niet. De Thalys heeft geen ruimte voor ongedemonteerde fietsen (zie http://www.rover.nl/ovreishulp/buitenla ... _trein.php. En als het aan NS HiSpeed ligt, kunnen we volgend jaar ook niet meer met de fiets in de trein naar Antwerpen. :evil:

Een optie die wij een paar keer gebruikt hebben is het gebruik van een huurauto. In Frankrijk is dat in ieder geval vaak eenvoudiger en goedkoper dan de trein.

Wij deden het als volgt.
Je rijdt in je eigen auto (met de fietsen erop) naar bijvoorbeeld Lyon, en kampeert de eerste nacht bij een camping waar je vervolgens je auto in overleg voor de poort laat staan.

Je fietst op je gemakje de Alpen in, pikt een stukje Italië mee en komt in bijvoorbeeld in Nice erachter dat je vakantiedagen op zijn. Je huurt vervolgens een Renault Laguna (met airco en de hele rimram) bij budgetcar oid en rijdt naar de camping in Lyon. Onderweg kun je nog even zwemmen en picknicken om af te kicken. Aangekomen op de camping Minicipal pak je de spullen over en levert de auto in bij budgetcar in Lyon en je rijdt in je eigen auto terug naar huis.

Erg relaxed en niet duurder dan het openbaar vervoer. En mits je eindigt in het land waar je begonnen bent bijna altijd mogelijk.

Vanuit Slovenie hebben we deze optie een keer uitgevoerd met een huurauto bestuurd door een student, dat was helemaal decadent. Door omstandigheden moesten we zo snel mogelijk naar Nederland en met het openbaar vervoer was het niet mogelijk om van Slovenie in Italie te komen....

In jullie geval kan ik me voorstellen dat je 's ochtends naar een grote stad in Noord Frankrijk fietst, een auto huurt, en vervolgens de auto ergens in Zuid-Frankrijk weer inlevert.
Dan kun je op je gemakje naar het noorden peddelen, terug naar je eigen auto. (al houdt ik persoonlijk niet van terugfietsen en heb ik dat ook nog nooit gedaan, ik kom niet verder dan een halve cirkel :wink:)

Veel plezier!

Eric

eric190173 schreef:Een optie die wij een paar keer gebruikt hebben is het gebruik van een huurauto. In Frankrijk is dat in ieder geval vaak eenvoudiger en goedkoper dan de trein.

Wij deden het als volgt.
Je rijdt in je eigen auto (met de fietsen erop) naar bijvoorbeeld Lyon, en kampeert de eerste nacht bij een camping waar je vervolgens je auto in overleg voor de poort laat staan.

Je fietst op je gemakje de Alpen in, pikt een stukje Italië mee en komt in bijvoorbeeld in Nice erachter dat je vakantiedagen op zijn. Je huurt vervolgens een Renault Laguna (met airco en de hele rimram) bij budgetcar oid en rijdt naar de camping in Lyon. Onderweg kun je nog even zwemmen en picknicken om af te kicken. Aangekomen op de camping Minicipal pak je de spullen over en levert de auto in bij budgetcar in Lyon en je rijdt in je eigen auto terug naar huis.

Erg relaxed en niet duurder dan het openbaar vervoer. En mits je eindigt in het land waar je begonnen bent bijna altijd mogelijk.

Vanuit Slovenie hebben we deze optie een keer uitgevoerd met een huurauto bestuurd door een student, dat was helemaal decadent. Door omstandigheden moesten we zo snel mogelijk naar Nederland en met het openbaar vervoer was het niet mogelijk om van Slovenie in Italie te komen....

In jullie geval kan ik me voorstellen dat je 's ochtends naar een grote stad in Noord Frankrijk fietst, een auto huurt, en vervolgens de auto ergens in Zuid-Frankrijk weer inlevert.
Dan kun je op je gemakje naar het noorden peddelen, terug naar je eigen auto. (al houdt ik persoonlijk niet van terugfietsen en heb ik dat ook nog nooit gedaan, ik kom niet verder dan een halve cirkel :wink:)

Veel plezier!

Eric
Hmm, zo hadden we het niet bekeken. Misschien is dat ook nog een optie. We nemen het mee, bedankt!!!

Wij deden ook zoiets maar dan net iets anders:

In onze woonplaats Rotterdam een auto gehuurd bij Hertz. Met deze auto met de fietsen achterin (stationwagon) naar Avignon gereden, niet ver van het eindpunt van de route St. Maries de la Mer.
In Avignon de huurauto bij de Hertz weer ingeleverd.
Daarna nog even naar St. Maries de la Mer gefietst om echt bij de Middellandse Zee te staan (en te zwemmen natuurlijk) en vervolgens naar onze familie in Maastricht terugggefietst.

Een oplossing die ons heel goed beviel, uitermate relaxed was en per saldo per persoon € 325 all in kostte, dus incl. autohuur, tarief voor inleveren in het buitenland, benzine en tol. We gingen met zijn tweetjes.
Een verslag van de fietsrit kun je nalezen op mijn site.

Gijs
www.reismetgijs.nl

Re:

Hoi Gijs, bedankt voor de tip!

Grappig, ik was net voordat ik dit bericht las al op je site terecht gekomen vanuit de landeninformatie. We hebben namelijk besloten de groene weg te gaan fietsen.~ :D

Je verhaal is erg leuk geschreven en geeft ons wat meer beeld van de tocht. Bedankt!
Gijs M schreef:Wij deden ook zoiets maar dan net iets anders:

In onze woonplaats Rotterdam een auto gehuurd bij Hertz. Met deze auto met de fietsen achterin (stationwagon) naar Avignon gereden, niet ver van het eindpunt van de route St. Maries de la Mer.
In Avignon de huurauto bij de Hertz weer ingeleverd.
Daarna nog even naar St. Maries de la Mer gefietst om echt bij de Middellandse Zee te staan (en te zwemmen natuurlijk) en vervolgens naar onze familie in Maastricht terugggefietst.

Een oplossing die ons heel goed beviel, uitermate relaxed was en per saldo per persoon € 325 all in kostte, dus incl. autohuur, tarief voor inleveren in het buitenland, benzine en tol. We gingen met zijn tweetjes.
Een verslag van de fietsrit kun je nalezen op mijn site.

Gijs
http://www.reismetgijs.nl
sparge schreef: Wie heeft er ervaring op deze tochten met het vervoer naar huis of heen. Of heb je andere tips voor ons?
Binnen europa is het aan te raden via hispeed.nl te kijken voor treintickets. Het goedkoopste tarief (wel zonder mogelijkheid tot omboeken etc.) gaat 6 maanden van tevoren in de verkoop. Zo zijn mijn vriend en ik vorig jaar voor 29 euro p.p. vanaf Basel naar Amsterdam geweest met de CityNightLine (excl fiets, die kost 12 euro)
Als je nu toch al weet waar je heen wilt, kan je bijvoorbeeld vast boeken, dat scheelt je namelijk echt honderden euro's! (een normaal tarief is snel zo'n 200 euro en je zit op precies zo'n zelfde stoel/bedje)
Op de heenweg hadden we ook een goedkope reis, maar dat was met veel overstappen, dat doen we dus nooit meer! :-)

Succes ermee!