Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Birma / grensovergang Ranong - Forum Wereldfietser

Fietsen in Birma / grensovergang Ranong

Wij gaan in dec/oct 2008 de (AWOL) fietstocht van Bangkok naar Phuket doen. Gezien het feit dat we wel heel dicht bij Birma komen vragen wij ons af of het mgoelijk is bij Ranong de grens over te gaan en enkele dagen in Birma rond te fietsen?

Iemand ervaring met de wegen/routes en guesthouses aldaar? Kan er een visum aan de grens verkregen worden of is het handiger dat de eerte dagen in Bangkok te regelen?

Hallo,

Een visum voor Thailand voor max 30 dagen is te krijgen aan de grens, kosteloos als ik het me goed herinner, ik was op een zaterdag en moest een hele kleine zaterdagvergoeding betalen.
Bij Ranong heb ik een zogenaamde visum run ' gedaan '
Wat er op neer komt dat je je uitstempeld bij de thaise douane, naar Bima vaart, daar een 1 daags visum koopt ( en nou weet ik niet zeker of je ook langer kon kopen, ik kan me herinneren dat de birmese douane beamte vroeg of ik een 1 daags visum wilde, wat zou kunnen betekenen dat je ook een visum voor meerdere dagen zou kunnen kopen ), dan weer terug vaart naar thailand en opnieuw een 30 daags visum krijgt.

Hoop dat je hiet wat aan hebt,

Groetjes Lars

:? je vaart dus naar Birma... dan krijgen we dus te maken met de uitdaging: "fiets op boot" wat als ik andere berichten op dit forum lees vaak betekent: veel te veel betalen om je fiets op de boot mee te krijgen....

iig dank voor je reactie! We zien het wel als we er zijn. Nu nog achterhalen of het uberhaupt wel te fietsen is daar in het uiterste zuiden....

Ik verblijf momenteel op Koh Phayam, een klein eilandje voor de kust van Ranong.
Enkele maanden terug maakte ik een visa run naar Victoria Point (of Kawthaung in het Birmees).
De (longtail) boot over de monding van de Khra rivier van Ranong naar Victoria Point kost 50 Baht per , enkele reis
Een visum on arrival in Burma kost 10 Usd, of 500 Baht.
Indien je met Usd wil betalen moet het biljet clean zijn (niet teveel geplooid, geen inkt erop, super-clean !).
Je krijgt automatisch 15 dagen in Burma nu.
De reden is dat er een resort is open gegaan op een van de Birmaanse eilandjes hier voor de kust.
Daar kan je dus heen met je 15 dagen visum, of je kan ermee in Victoria Point blijven. Zowel op het eiland als in Victoria Point valt er niet veel te fietsen.
Van Victoria Point naar het noorden landinwaart fietsen is NIET toegelaten (de politie stopt je).
Je fiets meenemen heeft dus weinig zin. Op de boot zal het praktisch gezien geen probleem geven, maar ik weet niet of de "kapitein" het aanvaard, gezien de zinloosheid ervan.
Ik weet ook niet hoe de douane zal reageren (je stopt met je bootje 2 keer aan een Thais checkpoint en 1 keer aan een Birmaans Checkpoint alvorens je in Victoria Point arriveert).

Er valt eerlijk gezegd ook niets te zien aan de Birmaanse kant van de grens.

Wil je in Ranong overnachten, is er een leuk nieuw guesthouse.
Je neemt als je op de hoofdweg bent de "exit" naar de hotsprings.
Na een paar honderd meter ga je rechtsaf het bruggetje over (even tegen het verkeer in) en ga je onmiddellijk opnieuw rechts.
Daar ligt het "Apres-ski" guesthouse.
Een aanrader !

Veel plezier op je tocht !

Ha Koenie

Dank voor je reactie! Mn het Guesthouse in Ranong neem ik mee. Geen idee hoe we uitkomen met fietsen, dus altijd handig te weten.

Fietsen in zuid Birma lijkt me als ik jouw reactie zo lees dus geen optie. Een visum run hebben we niet nodig omdat we nét geen maand gaan. (12 dec-11jan)

Birma komt dan wel een volgende keer!

groet

SAscha