Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe fiets moet hoger, maar langer? - Forum Wereldfietser

Nieuwe fiets moet hoger, maar langer?

Hoi,
Eens een vraag van mijn kant. Het blijft moeilijk, fietsen en de maat ervan.
Mijn vriendin is wel aan een nieuwe fiets toe, de huidige is duidelijk te
klein (te laag). Haar lengte is 174 cm. Binnenbeenlengte 84 cm.
Wat ik maar niet begrijp, is waarom ze ook op deze fiets de neiging heeft om
met helemaal gestrekte armen te fietsen.
Kan iemand dat verklaren, anders dan "ze zit graag rechtop"?
Hoe zou de maat van een nieuwe fiets in elkaar zitten. Hoger: ja. Maar
langer? Zie deze foto:
Afbeelding
Groet,
Leon

De (buiten)hoek die de linker knie maakt zou voor mij veel de groot zijn. Een net niet gestrekt been in die positie fietst het prettigst, met kleinere kans op knieklachten. De vraag is of zij dat een probleem vindt.
En jou opmerking waarom ze haar armen graag strekt lijkt me, als ik heel simpel denk, logisch. Op een kleine fiets zit je toch helemaal opgevouwen als je je armen buigt? Een andere reden kan zijn dat het een compensatie is voor te weinig beenruimte; 'dan maar de armen strekken'.
De hoogte en vorm van het stuur is ook zoiets persoonlijks. Ik ken vakantiefietsers die helemaal rechtop zitten met het stuur ter hoogte van het middenrif.
Hallo

Dit frame is inderdaad te klein. Ze kan haar kniën nooit ver genoeg strekken en dat vermoeit sneller. Haar benen lijken me relatief lang voor haar lengte.

Wat me ook opvalt aan de foto is dat ze op het eerste zicht relatief korte armen heeft, of ben ik daar mis? No offense. Ik zeg gewoon wat me opvalt op de foto. (Overigens is daar heus niets mis mee hoor :lol: Ik wil geen ambras met jou of je vriendin :lol: )

De houding die we zien, is dit de houding die voor haar het meest comfortabel is, of is dit gewoon de enige manier dat ze op de fiets kan rijden? Ze zit redelijk rechtop. Zo'n "ontspannen" houding zal zeker even moeilijk zijn op een hoger (en dus ook langer) frame. Ik spreek een beetje uit eigen ervaring ('k heb zelf ook vrij lange benen, maar gemiddelde armen).

Een hoger frame dus zeker wel, maar liefst niet (veel) langer. Pasfiets en Maatbouw? :? Anders een kort frame met korte voorbouw en stuur hoog?

Happy huntin' :)

Luca

Léon,

De lengte van de zit buis is niet zo heel erg belangrijk. Het belangrijkste is de bovenbuis. Die bepaalt immers het reik bereik van je zadel naar je stuur en dus ook hoe je zit. De zit buis valt aan te passen dmv een hogere zadel pen.

Mario

Wat is er mis met gestrekte armen fietsen? Hele volksstammen fietsen zo. Blijkbaar omdat ze het prettig vinden. Ik ook.

De zithouding op de foto ziet er mijns inziens niet slecht uit. Ik zou wel zeggen: zadel nog pakweg 5cm omhoog, mits de zadelpen lang genoeg is natuurlijk.

Maar waarom gaan jullie niet gewoon naar een winkel met een pasfiets?

Als ik het zo zie, zit ze toch te recht op. De hoek die ze maakt met haar rug mag wel ietsje scherper. Dan kan je wat makkelijker kracht zetten zonder dat je te snel last krijgt van je rug.

Om dat voor mekaar te krijgen moet ze idd een groter frame hebben.

Ik zie ook dat ze haar handen op het verticale gedeelte heeft van het stuur. Fietst ze altijd zo? Het kan zijn dat het horizontale gedeelte van het stuur voor haar te dicht bij is. Nog een reden dus om een grotere fiets te willen.

Vroeger had ik mijn handen ook vaak op het verticale gedeelte van het stuur. Maar dan wilde ik nog wel eens last krijgen van mijn polsen. Nu ik mijn handen vrijwel altijd op het vlakke gedeelte leg heb ik daar nooit meer last van. :)

Leon, je vriendin is even groot als ik maar mijn kruis zit wel 3cm dieper :) , en dat zit al vrij hoog voor een man, zei mijn fietsenmaker toen hij mij opmat. Nu is het wel zo dat vrouwen doorgaans langere benen en een korter bovenlichaam hebben dan mannen, maar het zou toch kunnen dat je vriendin extra buiten de maten valt.

Volgens de methode van Pruitt moet de knie een knik hebben van +/- 25 à 30 graden als de voet op de pedaal helemaal van onder staat.
Dat lijkt mij hier zeker niet het geval.

Ook de houding van de rug lijkt niet ideaal. Normaal heeft de onderrug een lordose (natuurlijke holling) die bewaard blijft als je ver genoeg voorover hangt, maar hier lijkt die onderrug eerder bol dan hol te staan.

Enfin, we kunnen alleen maar iets zeggen voorzover het op deze summiere foto te zien is hee....

Leon, Ik heb er wat berekeningen op losgelaten. Haar beenlente 84 cm X 0,66 is de frame hoogte = ± 56cm.
84cm X 88.5 = de zadelhoogte vanaf het hart van de bracketas = 74,34cm
Dit zijn globale berekeningen die ik al jaren toepas.
Ik kan wielrenners, die zelfs prof geweest zijn, en altijd met gestrekte armen reden.
Ga eens kijken bij `n vrouwen wielerwedstrijd en je zult het meer zien.
Ik zie het als een vrouwen kwaal.
Succes!

mogelijke verklaring
steunen/leunen met gestrekte armen vergt (iets) minder spier-werking
schokken opvangen gaat minder goed
ook sturen is beter met licht gebogen armen

zou je persé iets arm-buiging willen "bevorderen"
zou het stuur iets dichter moeten
hou rekening met rechtstaand fietsen

het verschil in armlengte gestrekt en licht gebogen is klein


voorlopig lijkt mij de beste verklaring >

vrouwen hebben iets smallere schouders
een breed stuur leidt tot meer arm strekken

( ) = smal stuur / \ = breed stuur

de hand grijpt op een voldoende smal stuur meer van bovenaf

hi,

ziet er opzich niet verkeerd uit, ik denk dat je al een eindje zou moeten kunnen komen met een iets langere zadelpen met een kleine setback, evt een exemplaar met een railsje waarmee je het zadel op de gewenste afstand kunt krijgen. Zoals ik het nu beoordeel is de reach niet te extreem te krap maar zit het idd in de "hoogte" van het zadel.

Maar anders eens alle maten meten en door een online maat programma trekken zodat je een globaal idee krijg welke geometrie zou kunnen passen.

Succes

Bas