Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht in Duitsland - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietstocht in Duitsland

cjmholthuis schreef:Ik ga in de week van Hemelvaart een weekje naar Oost-Duitsland. Ik heb een treinticket naar Berlijn gekocht. Ik wil 5 dagen fietsen en een dagje Berlijn. Er worden op dit forum vele suggesties gedaan, maar wat is voor die week de absolute aanrader met start- en eindpunt Berlijn?

Verder las ik dat er in Brandenburg en Sachsen weinig campings zijn. Ik vind kamperen altijd wel leuk, maar loont het wel de tent en de hele mikmak mee te nemen?

Karin
Veni vidi fietsie
Rondom Berlijn kan je alle kanten op als je van bossen en meren houd.
Zeker zou ik ook even Potsdam bezoeken als je daar toch bent.
Campings zijn er genoeg rondom Berlijn; bij ieder meertje is wel een camping. Zowel noordelijk als zuidelijk van Berlijn liggen grote natuurreservaten. Westelijk het stroomgebied van de Elbe, oostelijk het Oderdal. Keus zat dus. Misschien gewoon een groot rondje om Berlijn heen maken?

Vorig jaar hebben wij de R1 gefietst van Arnhem naar Berlijn. We hadden een stadcamping in Berlijn, een oud zwembad waar nu een camping van gemaakt is. www.tentstation.de We wilden kamperen in de stad, maar ook heerlijk dat je lopend naar de stad kunt...

Hallo

Heb heel veel gefietst in Duitsland. In 1988 ook de Romantische Strasse. Toen al erg druk. Het is gewoon een drukke hoofdweg. Wel aan te raden is een stadje als Dinckelsbuhl.
Je hebt in Duitsland veel routes door rivierdalen. Die zijn wel bewegwijzerd en goed te befietsen.
Verder blijft Duitsland een autoland en kwam ik veel in de problemen bij wat grotere plaatsen omdat alles op autoverkeer is ingericht.

Wij hebben in 2003 een deel van de Limesroute gefietst, en zoals hier boven al eens aangehaald is: de routes door het Taubertal en Altmuhltal zijn zeker de moeite waard!

De Rijn (tussen iets voor Keulen en Mainz) is vrij druk en je rijdt bijna constant langs het water.
De Donauroute is iets rustiger (was ook al in september) en loopt niet steeds in de buurt van de Donau.

Dit jaar gaan we de Rijnroute van Mainz tot ongeveer aan Freiburg doen, doorsteken door het Zwarte Woud tot in Villingen en daarna de Neckarroute tot in Mannheim.
Na een korte treinrit, doen we ook nog even de Moezelroute (tot net voorbij Trier, daar slagen we af naar Luxemburg en Arlon).

Wat heel handig is om een route in Duitsland te plannen (en ook al vermeld is hier): het boekje RadFernWege Deutschland (Bikeline), vooral dan de overzichtkaart achteraan in het boek:
deze kaart is minder overzichtelijk maar staat wel online en is aanklikbaar

ik ga dit jaar ook fietsen in duitsland en denk aan het Rijndal en aansluitend Moezeldal. De routes van Bikeline (Rhein-Radweg 3 en de Moselradweg) lijken mij erg interessant. Ik vraag me alleen af of ik die ook andersom kan fietsen. Dus in dit geval: in Nederland beginnen en dan via de rijn en moezel naar Trier of verder. De boekjes lijken allemaal stroomafwaards te gaan. Weet iemand of de routes ook de andere kant op beschreven staan?

De routes staan inderdaad stroomafwaarts beschreven, maar niets belet je om ze in de andere richting te fietsen (wij gaan dat ook doen met de Rijn deel 2 en de Moezel).
De bijhorende kaartjes zijn heel duidelijk en dat is toch het belangrijkste, niet?

Toen we de Rijnroute van Keulen naar Mainz fietsten was het in ieder geval geen probleem. Je rijdt bovendien vooral langs het water, dus kilometers verkeerd rijden zit er sowieso niet in :D .

Olee schreef: Je rijdt bovendien vooral langs het water, dus kilometers verkeerd rijden zit er sowieso niet in :D .
daar zit wat in :D
ik ga het proberen!

marijn_k schreef:ik ga dit jaar ook fietsen in duitsland en denk aan het Rijndal en aansluitend Moezeldal. De routes van Bikeline (Rhein-Radweg 3 en de Moselradweg) lijken mij erg interessant. Ik vraag me alleen af of ik die ook andersom kan fietsen. Dus in dit geval: in Nederland beginnen en dan via de rijn en moezel naar Trier of verder. De boekjes lijken allemaal stroomafwaards te gaan. Weet iemand of de routes ook de andere kant op beschreven staan?
Vijf jaar geleden van Koblenz naar Trier gefietst en dat leverde geen noemenswaardige problemen op en je fietst inderdaad grotendeel langs de rivier.
Ga ook eens op een camping langs de rivier staan en verbaas je 's avonds over de cruiseschepen met hossende mensen... :shock: :P

Weet je toevallig ook nog waar je toen gekampeerd hebt (en het goed was)?
We zijn nog op zoek naar uitwijkmogelijkheden buiten de jeugdherbergen...

Olee schreef:Weet je toevallig ook nog waar je toen gekampeerd hebt (en het goed was)?
We zijn nog op zoek naar uitwijkmogelijkheden buiten de jeugdherbergen...
We zitten midden in een verbouwing dus ik kan niet bij de kaarten maar ik weet nog wel dat we in Cochem op heebn gestaan. De camping bij Cochem ligt op loopafstand van het centrum , is vrij groot (langgerekt) en ligt direct aan de Moezel. En of het een goede camping was? We hebben er één dag gestaan. Als er stromend warm water is ben ik erg tevreden en dat was er.
Verder erg toeristisch (het hele Moezelgebied overigens).
Dat was gelijk onze enige camping aan de Moezel want Koblenz - Trier fiets je in twee dagen omdat de wegen vlak zijn. Zodra je het Moezelgebied verlaat kom je in laaggebergte waar je af en toe stevig kunt klimmen.

We waren al van plan om in Cochem te blijven hangen :D
Ik weet dat de Moezel toeristisch is: mijn ouders rijden er - zoals veel mensen uit mijn familie - een paar keer per jaar heen om wijn te gaan halen :lol:

Heb je in Trier (of iets verder) ook op een camping gestaan?

Er zijn redelijk veel campings langs de Moezel: Koblenz,Cochem, Zell, Traben-Trabach, Bernkastel-Kues, Trier.

Olee schreef: Heb je in Trier (of iets verder) ook op een camping gestaan?
Nope!

In 2001 hebben wij op de stadscamping van Trier gestaan. Deze ligt tegenover Trier aan de Moezel. Typische stadscamping, niets te doen maar vlak naast de brug zodat je zo het oude centrum in loopt.

Ronald

Ik heb ook op die stadscamping van Trier gestaan. Niks mis mee. Volgens mijn herinneringen hebben ze van die handige picknicktafels, waarvan ik vind dat die overal op alle kampeerplekken voor mensen zonder auto thuis horen!!!

bert sitters schreef: Volgens mijn herinneringen hebben ze van die handige picknicktafels, waarvan ik vind dat die overal op alle kampeerplekken voor mensen zonder auto thuis horen!!!
Daar ben ik het volmondig mee eens!
We komen net terug van de Romantische Strasse dit is zeker een aanrader.
De route is duidelijk aangeven met bordjes maar een (recent) routeboekje is wel noodzakelijk.
Prachtige route maar vooral erg rustig. Rustige wegen heel af en toe moet je langs de weg fietsen maar dan is het in veel gevallen een vrijliggend fietspad.
Enkele plaatjes zijn sprookjesachtig zelf zo mooi dat het bijna onwerkelijk is zoals Rothunburg en Dinkelsbuhl.
Ook de natuur is mooi en zeker de laatste dag is schitterend met de bergen van Oostenrijk op de achtergrond.
Er is voldoende slaapgelegenheid je slaapt in een zimmer frei of hotel tussen de € 40,- en € 80,- met z’n tweeën incl. ontbijt.
De mensen zijn vriendelijk en als je een poging onderneemt om Duits te praten wordt dit op prijs gesteld en men schakelt heel gemakkelijk over naar Engels als je er niet uitkomt.
De horeca is fietsvriendelijk je kunt je fiets veilig stallen desnoods in de kelder tussen het bier. Als je arriveert bij regen doet men niet moeilijk (dat hebben we wel anders mee gemaakt in Frankrijk want daar men zegt op dat moment dat het vol is)
Eten en drinken zijn goed en de prijzen zijn lager dan in Nederland. Als je gek bent op broodjes of appelstrudel is het een aanrader. Koffie met verse appelstudel tussen de € 2,- en € 5,-.
Hardlopende fietser schreef:We komen net terug van de Romantische Strasse dit is zeker een aanrader.
De route is duidelijk aangeven met bordjes maar een (recent) routeboekje is wel noodzakelijk.
Prachtige route maar vooral erg rustig. Rustige wegen heel af en toe moet je langs de weg fietsen maar dan is het in veel gevallen een vrijliggend fietspad.
Enkele plaatjes zijn sprookjesachtig zelf zo mooi dat het bijna onwerkelijk is zoals Rothunburg en Dinkelsbuhl.
Ook de natuur is mooi en zeker de laatste dag is schitterend met de bergen van Oostenrijk op de achtergrond.
Er is voldoende slaapgelegenheid je slaapt in een zimmer frei of hotel tussen de € 40,- en € 80,- met z’n tweeën incl. ontbijt.
De mensen zijn vriendelijk en als je een poging onderneemt om Duits te praten wordt dit op prijs gesteld en men schakelt heel gemakkelijk over naar Engels als je er niet uitkomt.
De horeca is fietsvriendelijk je kunt je fiets veilig stallen desnoods in de kelder tussen het bier. Als je arriveert bij regen doet men niet moeilijk (dat hebben we wel anders mee gemaakt in Frankrijk want daar men zegt op dat moment dat het vol is)
Eten en drinken zijn goed en de prijzen zijn lager dan in Nederland. Als je gek bent op broodjes of appelstrudel is het een aanrader. Koffie met verse appelstudel tussen de € 2,- en € 5,-.
Het zal een persoonlijke ervaring zijn waarover je spreekt. Ik ben van Antwerpen naar de Pyreneeën gefietst en elke dag blijven slapen in hotels. Ook wanneer het regende ben ik hartelijk ontvangen. Een tip, is van toepassing op alle landen, als je vooraf boekt en meegeeft dat je per fiets reist zal dit arriveren met regen bijna nooit een probleem opleveren.

wellicht hebben de duitsland fietsers aan deze site wat. Route en B&B adressen langs de routes kun je afdrukken.
www.radtour4u.de/rahmen3.html

Gr.
Rob
Hoi,

Wij hebben de afgelopen drie weken langs 10 rivieren door Duitsland gefietst. Van Apeldoorn naar Passau (totaal 1260 km) via (delen van de) de Rijn, Lippe, Diemel, Weser, Werra, Main, Rotmain, Heidenaab, Naab, Donau.

Het stuk van Warburg naar Immenreuth/Speichersdorf was echt prachtig! Totaal bijna 500 km (je kunt ook stoppen in Bayreuth, dan mis je de sterkste klimmen).
Wij hebben dit in 7 dagen gefietst (gem. 55 - 86 km per dag) en we hebben gekampeerd in Warburg, Hemeln, Eschwege, Heringen, Meiningen, Bad Rodach, Lichtenfels, Speichersdorf.

Het grootste deel van deze tocht staat beschreven in het boekje Fietsen naar Praag, Pirola/Fis.