Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route zuid europa met tent in oktober/november - Forum Wereldfietser

Route zuid europa met tent in oktober/november

Hi,

Ik verwacht dat m'n 2 weken vakantie eind augustus er bij in gaan schieten vanwege de drukte op m'n werk. Ik loop te denken om dan maar in oktober/november te gaan. Kan je dan nog wel met je tent terecht in zuid europa? Ik denk aan Spanje/Portugal/Griekenland.
Heeft iemand daar ervaring mee of sluiten de meeste campings toch wel 1 oktober?

Alle ideeën om in die periode er met de tent op uit te trekken zijn welkom (in een lekker zonnig land)!

Marianne
Marianne schreef:Hi,

Ik verwacht dat m'n 2 weken vakantie eind augustus er bij in gaan schieten vanwege de drukte op m'n werk. Ik loop te denken om dan maar in oktober/november te gaan. Kan je dan nog wel met je tent terecht in zuid europa? Ik denk aan Spanje/Portugal/Griekenland.
Heeft iemand daar ervaring mee of sluiten de meeste campings toch wel 1 oktober?

Alle ideeën om in die periode er met de tent op uit te trekken zijn welkom (in een lekker zonnig land)!

Marianne
Hoi Marianne,

Gaat het zo goed met Grolsch? Ik zou kiezen voor Andalusie. Veel campings zijn daar het gehele jaar open. Het Spaans Verkeersbureau in Den Haag heeft een handige kaart van Spanje waar alle erkende campings op staan.
Je kunt wel pech hebben dat de najaarsbuien net toeslaan en die kunnen hevig zijn in Andalusie na al die maanden droogte.
Kom je ondanks alle drukte wel naar het nazomerweekend op de Harskamperdennen?

Wij waren begin oktober in Andalusie en het weer was werkelijk fantastisch. Iets later in het najaar zou 't inderdaad wel 's minder kunnen worden.

Ik weet alleen niet of het zo slim is om te gaan tenten. Echt veel campings heb je er niet, eigenlijk alleen in de kustgebieden. En om voor die paar plekken dan alles mee te sjouwen, wij hebben dat maar niet gedaan. Pensionnetjes e.d. zijn prima te betalen en er is ruimte genoeg in die periode (wij zaten er eind september al vaak als enige gast).

In Griekenland ga je in oktober zo goed als zeker bijna geen open campings meer vinden, maar je kan er wel altijd bij bewoners terecht ("zimmer zu vermieten" - ze zijn nogal Duits georiënteerd, de Grieken :) ).

De Grieken spreken soms van "het zomertje van de H. Dimitrios" en daarmee bedoelen ze dat de nadagen van oktober (rond zijn naamfeest) soms nog best mooi kunnen zijn.

Een paar jaar geleden heb wij ook Andalusië gedaan in oktober (eerste 2 weken) en net zoals bin hadden wij ronduit fantastisch weer. Al moet ik er wel bij zeggen, dat we nog maar pas in Cordoba zaten, toen we lazen van een sneeuwstorm boven Granada :shock: . Geluk gehad dus.

Hoi Marianne,

Wij hebben dit voorjaar een rondrit door Andalusie gemaakt en bijna iedere nacht op een camping overnacht.
Om een idee te krijgen hieronder onze route met de campings en/of hotels. De meeste campings zijn het gehele jaar geopend. Alleen als je wat meer de heuvels in gaat b.v. ten noorden van Sevilla en Cordoba, in de Sierra Morena, zijn de campings soms na oktober dicht.

Torremolinos, leuke camping 6km van het vliegveld en vlak bij het station voor een bezoek aan Malaga
El Chorro, camping
Ronda, camping 2km buiten het stadje
Grazalema, camping aan de rand van het stadje
Arcos de Frontera, camping vlak voor de stad.
Dos Hermanas, 2 campings waarvan 1 vlak bij het station en bushalte voor de deur om Sevilla te bezoeken.
El Rocio, heel apart, net een wildwest stadje, camping
Mazagon, camping
Valverde, hotel
Aracena, camping
El Ronquillo, camping
Cazella de la Sierra, hotel
San Nicolas del Puerto, camping
Almodovar del Rio, camping
Cordoba, camping in de stad met prima busverbinding naar het centrum
Met de trein naar Jaen en toen hotel in Torredelcampo
Dona Mencina, heel goedkoop en prima hostal
Fuente de Piedra, camping
El Chorro, camping
Torremolinos, camping

Voor 2 weken is dit natuurlijk een te groot "rondje" (het was 1300km) maar je kunt het aanpassen en de historische hoogtepunten bezoeken. Binnenkort zal ik onze foto's van deze rondrit op ons webalbum zetten.

Als je bijzonderheden wilt weten over de campings of steden laat het dan even weten want ik heb nog veel meer informatie.

Ronald van der Perk

Goed te lezen dat je in die periode in Zuid Spanje goed terecht kunt want dat gebied heeft toch wel m'n voorkeur. Ga me eens verdiepen in de routes.
Ronald: dank je voor je input. Is dit een beschreven route of hem je die zelf gemaakt.
Iemand nog ervaring met "de gouden driehoek van andalusie" van Raul.
zie http://fietseninspanje.nl/routes/gda.html

Hoi Marianne,

Dit was een route die we zelf hadden samengesteld. We hebben hiervoor gebruikt de gidsjes van Raul Gonzalez, Luc Oteman, Paul Benjaminse en een stuk zelf verzonnen. Onze ervaringen met deze gidsjes voor wat betreft de nauwkeurigheid van de route en de gekozen routes; Benjaminse op plaats 1 dan Gonzalez en daarna Oteman. Omdat Benjaminse alleen maar rustige wegen wil opnemen in zijn routes kan je aan de hand van zijn gidsje niet een rondrit door Andalusie maken zoals wij gedaan hebben. Vandaar al die andere gidsjes. Oteman hebben we vooral gebruikt in het westen van Andalusie, Gonzalez voor het noordelijke gedeelte en Benjaminse om van Jaen terug naar Malaga (Torremolinos te fietsen).
Gonzalez neemt in zijn gidsje alleen maar hotels (hostals) op als overnachtingsplaats, Oteman en Benjaminse beschrijven campings en hotels.

Groetjes Ronald

Ik heb enkele jaren geleden eind oktober een rondje Andalusië gemaakt, met temperaturen boven 30 graden en langs de kust bij Tarifa soms een loeiende storm. (zie mijn website voor het verslag). Zoals Bert Sitters zegt: als je pech hebt, kan her regenseizoen al begonnen zijn en dan kan het heel hard plenzen...
Ik zou zelf in die periode niet gaan kamperen, de dagen zijn erg kort en zelf vind ik het zeker in Andalusië leuker in een hostal in een stadje of dorpje te zitten met bars en restaurants bij de hand (vrijwel ieder dorp van enige betekenis heeft wel een of andere vorm van onderdak; kun je niks vinden, vraag het in een bar), maar dat is natuurlijk persoonlijk. Onderdak en eten zijn in Spanje nog altijd relatief goedkoop, een hostal vind je al voor ca. 40 euro of minder en een driegangenmaaltijd met een fles wijn, brood, water en koffie hoeft vaak niet meer dan een tientje te kosten.
Houd er wel rekening mee dat veel akkers kaal en zwart zijn, het landschap is veel minder uitbundig dan in het voorjaar, maar als je een beetje mazzel met het weer hebt, is het verder prima fietsen daar in de herfst.

peter de rijk schreef: Houd er wel rekening mee dat veel akkers kaal en zwart zijn, het landschap is veel minder uitbundig dan in het voorjaar, maar als je een beetje mazzel met het weer hebt, is het verder prima fietsen daar in de herfst.
Daar heb je een sterk punt. Verleden jaar in september zijn we van Girona naar Malaga gefietst en toen hebben we ook bijna geen bloem gezien. Maar oktober is wel een prima tijd voor de culturele hoogtepunten van Andalusie. En in 2 weken kan je een mooi rondje maken tussen de mooiste steden.

Ronald

Marianne bedankt voor de vraagstelling & anderen bedankt voor de antwoorden.

We zouden aanvankelijk nu in Andalusië rond fietsen.
Ahum we hebben helemaal geen hekel aan warmte :wink:
Door een operatie hebben we de reis noodgedwongen verzet naar midden oktober tot midden november.
We hadden wat bedenkingen bij o.a. de weersomstandigheden dan. Dus kwam dit draad je ons goed van pas en de antwoorden nog meer.
Benjaminse is onze leidraad maar ook het gidje van Raul Gonzalez.

Zoals gezegd Bedankt!!!
He Bert, hoe zou het toch komen dat je mij en m'n werkgever zo goed herinnert? :o
bert sitters schreef: Het Spaans Verkeersbureau in Den Haag heeft een handige kaart van Spanje waar alle erkende campings op staan.
Een kaart? Ik kreeg een heel boekwerk met een CD-rom (ja ook met campings met een capaciteit van 3000 personen :? ). Ook wat folders over de Via verdes gekregen, Een berg info dus!

Slovenië, Croatië, Bosnië Herzegovina, Montenegro,... zijn in oktober goed te doen. Alleen als je de bergen in wil dan kan het behoorlijk koud zijn. Vorig jaar was ik rond 20 oktober in Sarajevo bij 1°C, maar het was een vroege winter heb ik vernomen. In minder bergachtig gebied en langs de kust was het een ideale fietstemperatuur. (20 à 22°C)

Campings kunnen wel een probleem zijn, maar je vind heel veel kamers bij partikulieren waar je voor €10 à €15 een kamer hebt voor een nachtje (prijzen 2007) Albanië is trouwens ook best te doen, Griekenland vond ik dan weer duur om te overnachten in hotels (€40 of meer) terwijl ik in Albanië €8 of €15 betaalde. In Albanië betaal je voordeliger in de locale munt, er word vrij ruim afgerond naar boven als je met euro betaald (€15 word soms €20)
Marianne schreef:He Bert, hoe zou het toch komen dat je mij en m'n werkgever zo goed herinnert? :o
bert sitters schreef: Het Spaans Verkeersbureau in Den Haag heeft een handige kaart van Spanje waar alle erkende campings op staan.
Een kaart? Ik kreeg een heel boekwerk met een CD-rom (ja ook met campings met een capaciteit van 3000 personen :? ). Ook wat folders over de Via verdes gekregen, Een berg info dus!
Hebben ze die kaart niet gestuurd? Die is lekker dun voor onderweg.

Er zijn in Andalusie diverse leuke Vias Verdes, zoals het voormalige olijvenspoortje ten westen van Jaen.
Mooie streken vind ik:
de Alpujarras ten zuiden van Granada (kan voordat de zon boven de bergen uit komt in de morgen wel koud zijn);
De Sierra de Cazorla/ Sierra de Segura;
De Sierra de los Filabres;
De zwarte rotsen van Las Negras ten oosten van Almeria.
Het gehele gebergte tussen Malaga, Jimena de la Frontera, Arcos de la Frontera, Moron de la Frontera, La Carlota, Alcala la Real, Granada, Alhama de Granada en Torre del Mar.
Met als hoogtepunt: Malaga uitfietsen naar Colmenar!

Voordeel van Kamperen in Spanje is dat je op normale tijd je avondpotje kunt koken. Ook al zijn de dagen korter dan nu, de restaurants gaan pas om 21:00 uur open.

De beugels bij de bijzetboer smaakten uitstekend!

He hallo ik kan je zeggen neem de gok! Ik ben wezen fietsen in het voorjaar in die omgeving, veel camping waren toen nog dicht,maar wij hebben altijd een plekje gevonden. de meeste mensen zijn wel zo vriendelijk om voor fietsers ergens een plekje te creeéren. Ook als de camping dicht is zijn ze vaak erg behulpzaam en mag je van de camping wel gebruik maken. Je moet dan geen hoge eisen gaan stellen, zoals warme douche e.d.