Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden en zadelpen aanpassen - Forum Wereldfietser

Banden en zadelpen aanpassen

Ik heb momenteel 50-622 marathon supreme banden op mijn fiets en zou deze willen vervangen door een 42-622 of een 37-622 of misschien wel door een marathon racer 40-622 of een 35-622. De reden hiervoor is dat ik momenteel te veel fietsen heb staan voor de te veel verschillende toepassingen. Door een smallere band te steken veronderstel ik dat ik mijn fiets ook beter ga kunnen inzetten naar fitness doeleinden. Het voordeel lijkt me duidelijk en is winnen in snelheid maar wat zijn zoal de nadelen als ik die verandering doe?

Ik veronderstel dat het comfort sterk zal afnemen en was eigenijk van plan om een titanium zadelpen te steken voor de demping, maar blijkbaar zijn titatium zadelpennen enkel verkrijgbaar in 27,2 en mijn huidige zadelpen is 31,6. Bestaat er een adapter om dit aan te passen of zijn er nog andere suggesties?

Greetz
Venturi300 schreef:Ik heb momenteel 50-622 marathon supreme banden op mijn fiets en zou deze willen vervangen door een 42-622 of een 37-622 of misschien wel door een marathon racer 40-622 of een 35-622. De reden hiervoor is dat ik momenteel te veel fietsen heb staan voor de te veel verschillende toepassingen.
kan dat? ;)

Door een smallere band te steken veronderstel ik dat ik mijn fiets ook beter ga kunnen inzetten naar fitness doeleinden. Het voordeel lijkt me duidelijk en is winnen in snelheid maar wat zijn zoal de nadelen als ik die verandering doe?
minder schokabsorbtie, eerder met een pedaal aan de grond

Ik veronderstel dat het comfort sterk zal afnemen en was eigenijk van plan om een titanium zadelpen te steken voor de demping, maar blijkbaar zijn titatium zadelpennen enkel verkrijgbaar in 27,2 en mijn huidige zadelpen is 31,6. Bestaat er een adapter om dit aan te passen of zijn er nog andere suggesties?

Greetz
aluminium verloopbussen zijn een standaard artikel, zorg wel voor een lang genoeg exemplaar, de bus moet duidelijk onder de aanhechting van de bovenbuis uitsteken

Ik begrijp het probleem niet zo goed.
Je schrijft dat je teveel fietsen hebt voor meerdere doeleinden.
Klaarblijkelijk wil je een aantal fietsen van de hand doen en de resterende fietsen voor verschillende doeleinde gaan gebruiken.

Als je jouw vakantiefiets voor fitnes wilt gaan gebruiken dan lijkt me het comfortverlies door smallere banden irrelevant. In de regel duurt fitnesfietsen korter dan een dag vakantiefietsen. Pragmatisch gesproken zou ik zeggen: “bewaar de brede banden voor de vakantie”. Wellicht kun je een wielsetje van een fiets die je wegdoet bewaren zodat je gemakkelijk wielen kunt steken. Naargelang het gewenste comfort rij je dan met smalle of bredere banden.

Verder begrijp ik niet waarvoor je smallere banden nodig hebt om te gaan fitnessen? Koop een hartslagmeter. Voor fitnes gaat het eerder om je hartslagfrequentie dan de snelheid waarmee je rijdt. Snelheid kan wel een issue zijn al je in een groepje (een peloton) rijdt. Maar ja, dan lijkt me een aparte racefiets nodig om mee te kunnen komen.

De niet passende tita zadelpen, zou ik ruilen of anders geld terug vragen.

catemaron schreef:Ik begrijp het probleem niet zo goed.
Je schrijft dat je teveel fietsen hebt voor meerdere doeleinden.
Klaarblijkelijk wil je een aantal fietsen van de hand doen en de resterende fietsen voor verschillende doeleinde gaan gebruiken.

Als je jouw vakantiefiets voor fitnes wilt gaan gebruiken dan lijkt me het comfortverlies door smallere banden irrelevant. In de regel duurt fitnesfietsen korter dan een dag vakantiefietsen. Pragmatisch gesproken zou ik zeggen: “bewaar de brede banden voor de vakantie”. Wellicht kun je een wielsetje van een fiets die je wegdoet bewaren zodat je gemakkelijk wielen kunt steken. Naargelang het gewenste comfort rij je dan met smalle of bredere banden.

Verder begrijp ik niet waarvoor je smallere banden nodig hebt om te gaan fitnessen? Koop een hartslagmeter. Voor fitnes gaat het eerder om je hartslagfrequentie dan de snelheid waarmee je rijdt. Snelheid kan wel een issue zijn al je in een groepje (een peloton) rijdt. Maar ja, dan lijkt me een aparte racefiets nodig om mee te kunnen komen.

De niet passende tita zadelpen, zou ik ruilen of anders geld terug vragen.
Ik heb een hartslagmeter van polar CS400 en cadance meter op mijn vakantiefiets Idworx ER. Ik zou smallere banden willen steken omdat de weerstand vanaf 30km/u zeer groot wordt en dus veel inspanning vergt. Door smallere banden te steken kan ik mijn racefiets weg doen (De Rosa Protos) aangezien ik eigenlijk niet zo graag met racefietsen rij. Je bent te gebonden aan asfalt wegen. Een extra setje wielen is geen optie. Son vooraan, rohloff achteraan.

Wat adviseren jullie naar band? Supreme of marathon?

Venturi300 schreef: Ik heb een hartslagmeter van polar CS400 en cadance meter op mijn vakantiefiets Idworx ER. Ik zou smallere banden willen steken omdat de weerstand vanaf 30km/u zeer groot wordt en dus veel inspanning vergt.
je hebt te maken met luchtweerstand, rolweerstand en hellingweerstand

Het vermogen wat je kwijt bent aan luchtweerstand is afhankelijk van je stroomlijn, de dwarsdoorsnede van het object, het weer, en de rijsnelheid x de rijsnelheid x de rijsnelheid
Wil je bij 30 km 1 kmh harder dan heb je 10 % meer vermogen nodig om de luchtweerstand te overwinnen . De luchtweerstand is bij 30 km al zo groot dat de rolweerstand al bijna verwaardloosd kan worden

Het vermogen wat je opsoupeert in de rolweerstand is afhankelijk van de rolweerstand x de rijsnelheid.

De belangrijkste bijdrage die smallere banden kunnen leveren aan een hogere snelheid is een reductie van de luchtweerstand maar dan moet je wel de spatborden etc er af slopen. Dan nog blijft de ER een -sympathieke- tractor

Mijn advies: koop een audaxframe voor 57mm hoge remmen of desnoods een veldritframe, zet je racefietsonderdelen over en monteer 30-35mm banden.

Afbeelding
35mm Racers in 57mm rem

Door smallere banden te steken kan ik mijn racefiets weg doen (De Rosa Protos) aangezien ik eigenlijk niet zo graag met racefietsen rij. Je bent te gebonden aan asfalt wegen. Een extra setje wielen is geen optie. Son vooraan, rohloff achteraan.

Wat adviseren jullie naar band? Supreme of marathon?
Op een audaxfiets zou ik [zwaar bevooroordeeld] 30mm Grand Bois banden zetten. Stiller , breder en veel soepeler dan 35mm Marathon Racers

Ik adviseer je om nog eens goed na te denken of je werkelijk afstand wilt doen van je racefiets. Je wekt de indruk dat je de gevolgen van die keuze niet aanvaard.

Een Idworks ER is niet geoptimaliseerd om hard mee te fietsen.
De luchtweerstand is bij hogere snelheden veel belangrijker dan de rol weerstand.

Rolweerstand is evenredig aan de rijsnelheid en derhalve bij lage snelheid belangrijk. (Dus als je aan het toeren bent).
Luchtweerstand is evenredig aan de snelheid in het kwadraat en dus belangrijk als je hoge snelheid hebt. Een wielrenner rijdt op smalle banden omdat dit minder luchtweerstand geeft.

Een racefiets is veel beter geoptimaliseerd om minder luchtweerstand te hebben dan de genoemde Idworks. Zelf al zet je onder de Idworks banden met de laagst mogelijk rolweerstand dan nog zal je merkbaar meer moeite hebben om harder dan 30 km per uur te fietsen in vergelijking met je racefiets. Het verschil in de manier waarop je op de fiets zit, rechtop ipv gebogen, genereert zoveel extra luchtweerstand (in het kwadraat van je snelheid) dat dit een beperking zal opleveren.

Als je deze consequentie kunt aanvaarden maakt het voor fitness niet uit of je met een hartslagfrequentie van X nu 20 of 30 km/uur fietst. De inspanning is hetzelfde.

m-gineering schreef: Het vermogen wat je kwijt bent aan luchtweerstand is afhankelijk van je stroomlijn, de dwarsdoorsnede van het object, het weer, en de rijsnelheid x de rijsnelheid x de rijsnelheid
snelheid tot de macht 3?
In je boek op blz 66 heb je het over luchtweerstand is evenredig aan de snelheid in het kwadraat?

Martin waar komt die extra vermenigvuldiging vandaan?

Bedankt voor de interessante opmerkingen. Ik ga dus mijn ER laten zoals hij nu is.

Het overmonteren van mijn onderdelen van de racefiets kan ik niet daar ik niet echt weet hoe. Ten tweede het is allemaal campagnolo record en weet niet of dit trouwens wel op dat audax frame past en ten derde denk ik niet dat ik een koper zal vinden voor dat carbon frame.

Ik denk er nog wel eens over na hoe ik het kan oplossen.

Niettmin bedankt voor de uiteg. Het is duidelijk geworden dat ik voor elke van mijn activiteiten een fiets moet hebben.

Greetz

Venturi300 schreef:Bedankt voor de interessante opmerkingen. Ik ga dus mijn ER laten zoals hij nu is.

Het overmonteren van mijn onderdelen van de racefiets kan ik niet daar ik niet echt weet hoe. Ten tweede het is allemaal campagnolo record en weet niet of dit trouwens wel op dat audax frame past en ten derde denk ik niet dat ik een koper zal vinden voor dat carbon frame.

Ik denk er nog wel eens over na hoe ik het kan oplossen.

Niettmin bedankt voor de uiteg. Het is duidelijk geworden dat ik voor elke van mijn activiteiten een fiets moet hebben.

Greetz
Het voorstel van Martin is anders wel degelijk een oplossing. Maar ook hier zijn er consequenties. Martin maakt audaxfietsen op maat. De door jou opgegeven componenten kunnen wel overgezet worden (door hem). Volgens mij zijn dit merken waar Martin mee werkt. Wel adviseert Martin andere remschoenen dan je vermoedelijk hebt. Het carbonframe zou je op marktplaats kunnen verkopen. Maar wat je waarschijnlijk meer aan je hart zal gaan is dat je dan ook je Idworks moet verkopen. Je wilde toch 1 fiets ipv 2?

Wat je dan terugkrijgt is een racefiets met spatborden en verlichting die je ook kunt gebruiken op vakantie. Een audaxfiets kan je sterk genoeg maken om ook bagage te dragen. Wat je dan hebt is een fiets die voldoende comfort biedt om een vakantietocht te fietsen en waarmee je ook harder kunt dan met de Idworks. De verkoop van de Idworks en het carbonframe geeft wellicht voldoende budget om een op maatgemaakt audaxframe te laten maken. De oplossing hoeft derhalve niet al te veel geld gaan kosten. En dat moet je verder met Martin bespreken.

Tot slot [tegen schenen schoppen modus aan] Je rijdt dan ook op een “echte fiets” in plaats van een overpriced marketingobject. Alleen de naam al Idworks= It works--> wat werkt--> marketing werkt--> fabrieksfietsen verkopen die meer geld kosten dan met de hand gebouwde maatfietsen. Zelfde als het watermerk evian dat is achterstevoren voor "" naive". [tegen schenen schoppen modus uit]

catemaron schreef:
m-gineering schreef: Het vermogen wat je kwijt bent aan luchtweerstand is afhankelijk van je stroomlijn, de dwarsdoorsnede van het object, het weer, en de rijsnelheid x de rijsnelheid x de rijsnelheid
snelheid tot de macht 3?
In je boek op blz 66 heb je het over luchtweerstand is evenredig aan de snelheid in het kwadraat?

Martin waar komt die extra vermenigvuldiging vandaan?
luchtweerstand en rolweerstand druk je uit in N, om het vermogen te bepalen vermenigvuldig je dat nog eens met de snelheid

Catemaron,

Bedankt voor de info. Ik heb de nodige stappen al ondernomen.

Dat ik de Idworx moet verkopen doet me nogal weinig, zou trouwens niet weten waarom ik het ermee lastig zou hebben.

Toch nog een kleine opmerkingen: probeer geen merken af te breken. Probeer de zaken positief te benaderen. Ik lig er niet wakker van of ik nu met een idworx, cannondale, de rosa, pinarello.... rij, maar dat ik mij er goed bij voel. En als idworx een goed gesmeerde marketingmachine is, dan is het zo, maar laten we een bepaalde neutraliteit behouden alvorens dit topic ook een topic wordt over al dan niet confectie of maatfietsen kopen.

Nogmaals bedankt voor de info en ik hou je op de hoogte.

Greetz

Je hebt gelijk. Ik had natuurlijk niet voor niets de [tegen de schenen schoppen modus] geactiveerd. Mijn commentaar is nogal provocerend en ongenuanceerd.

Dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk nogal spijtig vind dat ergens in het koop/ verkoopproces iets mis is gegaan en jij niet het beste compromis hebt gekregen: te weten een fiets waarmee je en hard kunt fietsen en op vakantie kunt gaan.