Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden niet goed gemonteerd - Forum Wereldfietser

Banden niet goed gemonteerd

Het lukt me niet om mijn (nieuwe) banden goed op de (hoge) velg te krijgen. Als ik de banden oppomp blijkt een deel van de band dieper in de rand vd velg te klemmen dan de rest van de (marathon xr) band. Als ik erop fiets lijkt t of ik op een kameel zit. Ook leuk maar niet de bedoeling ...
Hoe dit te verhelpen? Wringen en zeepsop werkt niet.
Zijn er productiefouten bekend van deze band van Schwalbe?

wat ik steeds doe is de band na montage zacht oppompen, en dan rondom heen en weer wringen zodat hij overal goed in de groef zit. dan verder oppompen.

Dit probleem had ik ook.
De fietsenmaker heeft het voor mij opgelost: Band leeg laten lopen, vet tussen buitenband en velg smeren en met een compressor oppompen zodat de band met een beetje extra kracht op de binnenband de buitenband naar buiten drukt.
Zoiets

vet tussen buitenband en velg smeren
Ik denk dat het vaseline was.
onlangs ook een nieuwe marathon xr gemonteerd en ik had geen problemen....
Ik doe het juist als ThomaR: alles monteren en eens goed kijken af de afstand van de reflexterendeband overal ongeveer evenver zit van de velg. Goed controleren of de binnenband niet hier of daar vast zit onder de buitenband. Iets oppompen en "kneden" onderaan de buitenband zo dicht mogelijk van de velg. Daarna oppompen en controleren. Indien niet goed.... lucht uitlaten en terug aandrukken aan de zijkanten.....

ter info: Het zijn goeie (lekbestendige) banden want deze namiddag haalde ik nog een duimspijker eruit die er waarschijnlijk al een 30 km eerder erin geraakte.... (ik hoorde bij een bepaalde snelheid een licht niet kenbaar geluid...) En geen lekke band !

Bob&Marguérite schreef:
vet tussen buitenband en velg smeren
Ik denk dat het vaseline was.
Ik kijk nergens meer van op maar vet of vaseline aan een rubber band smeren is niet bevorderlijk voor levensduur van band of binnenband. Water en/of groene zeep is onschadelijk

Afbeelding

waarschijnlijk zoiets??

Dit lijkt er inderdaad op.

en waarschijnlijk opgepompt met de vloerpomp... de compressor doet meestal 3,5 of 4 bar... wel zo handig met stadsefietsen.

bedankt voor de tips.

k Zal volgende week op t vliegveld mn band in de juiste vorm moeten zien te kneden en twijfel nog over t meenemen van een compressor... hopelijk kan t ook zonder.

Ook ben ik er niet van overtuigd dat wanneer ik de band thuis op zijn plaats krijg, mbv vet, zeep of vaseline, deze aldaar weer automatisch zijn goede positie inneemt. k Heb al gemerkt dat ik de betreffende glijmiddelen royaal moet aanbrengen, en het overtollige zal moeten zien te verwijderen, wil t me lukken. Met een beetje afwasmiddel op een natte doek kwam ik r niet.
Overtollige zeep lijkt me trouwens het beste te verwijderen (van velg en band) en heb ik sowieso bij me, dus daar ga ik maar voor.

Kent iemand misschien anders het portugese woord voor bandenvet? Als ik de foto laat zien vrees ik dat ze me doorverwijzen naar de dichtstbijzijnde frituur...

Bandenvet wordt normaal gebruikt bij het opleggen van autobanden. Dus ook bij een Portugese garage zal je wel een likje kunnen krijgen. En met gebarentaal kom je een eind.

Gerd

Don Raoul schreef: Kent iemand misschien anders het portugese woord voor bandenvet? Als ik de foto laat zien vrees ik dat ze me doorverwijzen naar de dichtstbijzijnde frituur...
Geen idee, maar als je een autobandenbedrijf binnenstuitert kun je het aanwijzen: het is die emmer naast het banden (de) monteerapparaat ;)

Don Raoul schreef:.... deze aldaar weer automatisch zijn goede positie inneemt...
De kans dat je banden automatisch de juiste positie innemen lijkt me vrijwel uitgesloten. Voor de gemoedsrust thuis een uurtje oefenen lijkt me een goed idee.
Leon

Volgende keer misschien voor een vouwband kiezen.
Neem je makkelijk mee als reservebuitenband en is zeer makkelijk te monteren.
Gr. Roger.

Roger schreef:Volgende keer misschien voor een vouwband kiezen.
Neem je makkelijk mee als reservebuitenband en is zeer makkelijk te monteren.
Gr. Roger.
Of een band makkelijk of niet makkelijk om de velg gaat ligt niet aan het type hieldraad. Er bestaan velgen die te klein, die goed of te groot zijn en hetzelfde geldt voor banden. Een combinatie kan dus onmogelijk uitvallen

k Heb inmiddels meer spierpijn in mn duimen dan dat ik volgende week hoop op te lopen in mn benen. Maar ja voorpret is de halve pret.
De band zit inmiddels iets beter, mogelijk dat de oneffenheid niet opvalt op portugese zandpaden. Wellicht wens ik mezelf in de loop van de tocht toch wel een kameel toe en ben ik vast ingereden ...

Bestaat er eigenlijk een vereniging voor wereldreizende kameelrijders? Die van de (wereld) fietsers blijkt erg nuttig voor handige tips. Ook een kameelrijder moet praktische problemen kennen waar die niet zomaar een oplossing voor weet. (dit is een verkapt compliment)

k Denk er nog over om mijn buitenband in een korset van ducktape te passen, op de plaatsen waar die te ver naar buiten nijgt. Kan ik mooi thuis voorbereiden. Daar oppompen tape verwijderen en fietsen maar ! (hoop ik)

Zijn vouwbanden eigenlijk even lekbestendig? k Rijd veel onverhard en heb eigenlijk nooit (veel) last van lekrijden sinds de aanschaf de 'in mijn ogen' sterkste verkrijgbare 28" band en wil dit graag zo houden.

snelterug schreef:Dit probleem had ik ook.
De fietsenmaker heeft het voor mij opgelost: Band leeg laten lopen, vet tussen buitenband en velg smeren en met een compressor oppompen zodat de band met een beetje extra kracht op de binnenband de buitenband naar buiten drukt.
Zoiets
Dat is dus VET FOUT!!

Wat denk je dat er gebeurt als je gaat remmen? Je buitenband glijdt gewoon door over de velg. Een band moet moervast dus stroef op de velg liggen. Dus nooit een band door middel van vet op je velg monteren... :cry:

Don Raoul schreef:k Heb inmiddels meer spierpijn in mn duimen dan dat ik volgende week hoop op te lopen in mn benen. Maar ja voorpret is de halve pret.
De band zit inmiddels iets beter, mogelijk dat de oneffenheid niet opvalt op portugese zandpaden. Wellicht wens ik mezelf in de loop van de tocht toch wel een kameel toe en ben ik vast ingereden ...

Bestaat er eigenlijk een vereniging voor wereldreizende kameelrijders? Die van de (wereld) fietsers blijkt erg nuttig voor handige tips. Ook een kameelrijder moet praktische problemen kennen waar die niet zomaar een oplossing voor weet. (dit is een verkapt compliment)

k Denk er nog over om mijn buitenband in een korset van ducktape te passen, op de plaatsen waar die te ver naar buiten nijgt. Kan ik mooi thuis voorbereiden. Daar oppompen tape verwijderen en fietsen maar ! (hoop ik)

Zijn vouwbanden eigenlijk even lekbestendig? k Rijd veel onverhard en heb eigenlijk nooit (veel) last van lekrijden sinds de aanschaf de 'in mijn ogen' sterkste verkrijgbare 28" band en wil dit graag zo houden.
Heb jij niet gewoon een velg met een hoogteslag erin? Dan lijkt het alsof je band omhoog komt maar dan is het de velg

En ik heb geen klagen over de lekbestendigheid van mijn XR in vouw uitvoering, lopen nu tegen de 10.000 km aan en nog geen lek gehad... :wink:

mbv tape is het me prima gelukt. Schilderstape blijkt te voldoen. Na een beetje kneden, voorzichtig oppompen hier en daar wat tape plakken en waar nodig weer verwijderen en vervolgens superhard oppompen deed de t. Zonder vet of zeep.

Don Raoul schreef:mbv tape is het me prima gelukt. Schilderstape blijkt te voldoen. Na een beetje kneden, voorzichtig oppompen hier en daar wat tape plakken en waar nodig weer verwijderen en vervolgens superhard oppompen deed de t. Zonder vet of zeep.

Maar terug naar de essentie:
Wat is nu de oorzaak van het euvel? Ik herinner me de oude Vredestein-bandjes die je met de grootst mogelijke moeite met de bandenwipper op de velg wrikte...