Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bevestiging Ortlieb stuurtas - Forum Wereldfietser

Bevestiging Ortlieb stuurtas

Van mijn kinderen heb ik een Ortlieb classic stuurtas gekregen voor mijn eerste fietsvakantie. Ik kan hem echter niet op mijn stuur bevestigd krijgen. Het stuur loopt iets rond en de buis waar hij aan vast zou moeten is te glad. Zijn er nog andere bevestigingsset op de markt en zo ja waar kan ik die dan bestellen? Alvast bedankt maar weer voor de reacties. :lol:

Te glad? Ik neem aan dat er bij deze tas een click-fix bevestiging is geleverd. Die beugels die om je stuur gaan krijg je op geen enkel stuur zo vast dat hij niet gaat draaien. Om draaien en naar beneden zakken van je tas te voorkomen moet je dat zwarte staaldraadje om je stuurpen doen en in die kleine gaatjes bevestigen. Is er geen tekening bij geleverd hoe dat moet?

Ronald van der Perk

Ja, er zit wel een tekening bij. Maar de buis waar hij omheen moet, daar zit niets op. Bij een rechtstuur heb je nog de bevestiging in het midden waar je de draad omheen kunt slaan, maar bij mij dus niet. Ik hoopte dat er nog een andere bevestigingsmethode was.

Ortlieb heeft toch z'n eigen, onmogelijke, stuurtasbevestiging? Ik vond het een enorm gewurm met het staaldraadje, in elk geval.
Mij is nog niet duidelijk hoe dat stuur met/zonder de stuurpen er nu uitziet, en kan dus ook geen ander advies geven dan de hulp in te roepen van een fietsenmaker.

Een stuur zonder stuurpen..... :roll:

Marjan1 schreef:Ja, er zit wel een tekening bij. Maar de buis waar hij omheen moet, daar zit niets op. Bij een rechtstuur heb je nog de bevestiging in het midden waar je de draad omheen kunt slaan, maar bij mij dus niet. Ik hoopte dat er nog een andere bevestigingsmethode was.
Hallo Marjan, ik las toevallig je bericht en herinner me hoe ik ooit heb staan knoeien met die bevestiging.
Het is de bedoeling dat je het ene draadje links-, het andere draadje rechts naast je stuurpen om het stuur wikkelt en dan zowel links als rechts de spanschroefjes aandraait met een inbussleuteltje tot e.e.a. vast zit. Het is een onwaarschijnlijk gewriemel maar te glad is je stuur nooit, het komt muurvast.

Frank Bueters

Het staalkabeltje moet zowel boven als onder de stuurpen langs. Daarmee voorkom je dat hij zakt. Er zit een redelijk duidelijke tekening bij. Ga anders even langs bij de winkel waar jouw kids hem gekocht hebben, dan kunnen ze hem voor jou monteren.

Voor degene die het nog niet weet, er is sinds anderhalf jaar een nieuw ophangsysteem, tataratata, met een sleuteltje zodat je hem op slot kan doen :cry:

Je moet de Klick-Fix Lenkeradapter für Vorbau hebben. Zie www.klickfix.de
Deze bevestig je aan de stuurbuis. Zit muurvast, de tas kantelt niet en hij is eventueel met een slot leverbaar.
Voor mij geen bevestiging aan het stuur meer!

:D Bedankt voor de reacties, morgen gaan we een hernieuwde poging doen. Laat wel even horen of het lukt. Hij is besteld via een webwinkel, ik denk niet dat die hem voor ons monteren :P . Dat Duitse systeem lijkt me ook wel wat, maar past de Ortlieb tas er dan op? Ik dacht dat verschillende merken ook unieke bevestigingssystemen hebben.

Hij zit op mijn fiets met de Ortlieb Classic.
Afbeelding

Ik heb in de winkels Klick Fix alleen nog maar bij Vaude- en Agu-tassen gezien ... ?

Zelf heb ik de Ortlieb Ultimate 3 (dat is het oude enigzins vierkante model), en die heeft nog een ophangsysteem zonder zwart staaldraadje tegen het naar beneden zakken. Op asfaltwegen blijft de tas wel in positie, maar op gravelwegen schudt de tas zo op en neer dat de twee om het stuur gewikkelde draden toch beginnen glijden over het stuur, en de tas dus naar beneden zakt. Heeft er misschien iemand een tip om dit probeem tegen te gaan, zonder meteen een nieuw bevestigingssysteem te kopen? (NB ik heb de zoekfunctie al gebruikt en zelfs google maar kan niks vinden)