Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwkomer - Forum Wereldfietser

Nieuwkomer

Hoi

Ik ben absolute nieuwkomer op dit forum, ben 45 en al jaren fervent fietser maar een vakantie ondernam ik nog nooit met de fiets
Heb wel wat fietservaring (woon-werk verkeer 110km per dag) en ben ook al een eeuwigheid kampeerder -lijkt het- maar dan was ik steeds met de motorfiets.

Ik wil graag eens met de fiets op reis en mijn keuze is gevallen op de Reivers route, misschien aardig wat heuvels maar ik heb best wel wat tijd dus 't mag allemaal wat trager :wink: .

Schotland en 't Noorden van Engeland ken ik redelijk goed want ik was er reeds een 22 tal keer met de motor en heb er al flink wat km's afgemaald.

Ik ga 't hier natuurlijk niet bij louter een voorstelling houden maar ik heb gelijk enkele vragen en ook al las ik reeds doorheen een boel vragen en antwoorden, gebruikte ik de zoekfunctie etc... toch wou ik enkele dingen zelf horen of de ervaringen hieromtrent.

ik rijd steeds Mountainbike en wil die ook gebruiken op de vakantie, lowriders vinden lijkt me al geen evidente opdracht voor een MTB??
voor welke tassen ga ik, Ortlieb, Vaude, Agu.....? Of opteer ik beter voor een trailer en zo ja welke dan, Bob, extrawheel, aevon(http://www.aevon.eu/pages/aevon_bicycle ... glish.html)...?

lichtgewicht kampeerspullen bezit ik genoeg en fietskledij ook al zal ik wel wat klein gereedschap moeten meenemen, een handytool??? en zo ja welk zeker niet en welk zeker wel??

genoeg domme vragen nu tijd voor de slimme antwoorden

alvast erg bedankt voor de tips en info

T. :lol:

Een MTB heeft niet de ideale zit om lange tochten mee te maken, daar begint het mee en kan dus lichaamsklachten opleveren. Een reisfiets heeft wat dat betreft een wat een wat comfortable zit waardoor je die houding wat langer kan volhouden, maar het kan wel met een MTB :lol: En aangezien jij al 110 per dag rijdt.... daarintegen; een fiets met bepakking fiets anders, misschien moet je dat eerst uitproberen?

Er moeten nokken op je MTB frame zitten zodat je er een drager aan vast kan schroeven, zoniet moet je met klemmen werken, kan een heel gedoe zijn. Alternatief is inderdaad iets erachter hangen zoals een BOB. Zelf ben ik niet zo gecharmeerd van de naaf die daar in zit, daar is in mijn optiek gewoon niet goed over nagedacht, terwijl wel al je bagage gewicht daarop rust, aangezien het een 1-wieler is. Een BOB volgt wel heel mooi je fiets en de tas ervan is ook OK. Een Radical is misschien een alternatief?

Vaude tassen, Ortlieb tassen zijn de beste, beide 100% waterdicht, ontloopt elkaar weinig in kwaliteit, ga ergens kijken waar ze beide verkopen en zoek de verschillen, een waterdichte AGU tas ben ik nog niet tegengekomen, terwijl ze bijna hetzelfde kosten als de twee andere.

Persoonlijk hou ik niet van handytools dat wat je dan vast of los moet maken zit dan juist op een plek zodat alles wat je niet nodig hebt aan de tool je verhindert een goede draai beweging te maken en je nog niks kunt. Dus ik doe het toch met los gereedschap en ook voor de fiets kun je mooi klein los gereedschap krijgen voor onderweg :wink:

Of mijn antwoorden slim genoeg zijn mag je zelf beoordelen :wink:

Hoi!

Welkom op het forum!

Mocht je met een karretje offroad willen gaan fietsen dan zou ik altijd voo reen eenwielr gaan, want die volgen beter. Vergeet dan niet ook eens naar de Extrawheel kijken http://www.extrawheel.de/.

Hij ziet er wat fragiel uit maar het is echt een fantastisch ding. Hij heeft gewone 26 inch banden en is daardoor beter geschikt voor het offroad werk dan een bob. Wel even oefenen bij het beladen.
Doordat hij zo klein is (een wiel met een beugel) kan je hem ook makkelijker transporteren. Ik ben in ieder geval al aan het sparen :-)

Fiets de wereld,
Whisky

Welkom op het forum. Hier een tip van een nog niet zo ervaren fietser. Ik wist ook niet welke tassen ik moest kiezen. Wilde vanwege de waterdichtheid Ortliebs of Vaude. Kreeg hier de tip om MP af te speuren en daar mijn keus vanaf te laten hangen. Dit omdat ze alleen op onderdelen van elkaar schelen en kwalitatief evengoed zijn. Ik heb nu blauwe achtertassen, gele voortassen en een rode stuurtas. Was helemaal eigen keus hoor 8) .

Over de lowrider: het ligt eraan wat de diameter van je voorvork is.
Als deze normaal is (meeste "simpele" vorken zonder lockout) dan kun je bijvoorbeeld de cordo lowrider van 3 tientjes erop zetten.
Afbeelding

Ikzelf heb een vork met een diameter van 40 mm waardoor mijn oude cordo niet meer paste, en heb nu een Old Man Mountain drager aangeschaft. Na wat passen en meten zit deze nu keurig met klemmen op mijn voorvork (is wel een "highrider).

Het probleem van te diep zitten op een mountainbike heb ik zelf opgelost met een highrise stuurpen. Hiermee zit je een stuk rechterop en dus comfortabeler op lange stukken.

Om je laatste vraag te beantwoorden, ik heb sinds kort de topeak alien multitool in bezit. Hoewel ik hem nog niet echt heb gebruikt lijkt deze me zeer geschikt voor alledaagse-/nood-situaties (een complete gereedschapsset is natuurlijk altijd handiger, maar dat is een afweging ...)

Als je weinig meeneemt kun je het misschien met alleen achtertassen af. Dat scheelt weer geld en gewicht. Vaude en Ortlieb zijn de beste tassen voor natte gebieden. Zolang je een mtb hebt met alleen voorvering gaat het vermoedelijk allemaal wel goed. Volgeveerde mtb's zijn een groter probleem, hoewel Old Man Mountain ook daar wel dragers voor heeft.
De zit kun je het beste ook wat comfortabeler maken, door een andere hogere stuurpen, en/of een ander hoger stuur. Als je een recht stuur gebruikt zou ik denken aan een licht gebogen stuur. Een stuur als de ON-One Mary bar is zowel gebogen als wat hoger, zodat je misschien twee vliegen in een klap slaat.
Tot slot zou ik even kijken naar je banden. Echte mtb banden fietsen zwaar. Ik zou er Schwalbe Big Apples opzetten. Die lopen heel licht, zijn stevig genoeg, en zijn ook erg comfortabel. Neem wat reserve binnenbanden mee.
Wim

Oi

Alvast erg bedankt voor de antwoorden, ik ga al maar eens enkele dingen opsnorren en eventueel uitproberen.
Tassen van Ortlieb kan je blijkbaar 't goedkoopste vinden bij Globetrotter (vond ze nergens aan betere prijs)
ik ga dus voor tassen, twee voor en achter + stuurtasje.
De zithouding op mijn MTB ben ik goed gewend en toen ik voordien nog met de racer reed zat ik veel meer met de neus op 't stuur... mijn houding is nu een beetje "tussenin" zal ik 't maar noemen.
Momenteel rijd ik met Schwalbe "Smart Sam" maar af en toe durf ik ook wel eens een smalle slick voor en een vette achter gebruiken.
Voor de vakantie laat ik Sam's erop ze zijn een goed compromis en de afgelopen 20.000km reed ik geen enkele keer lek.

Nogmaals tx en ik hou jullie op de hoogte van de aankopen en de bevindingen :wink:

Nog maar net op zoek en alweer een vraag (of meerdere...)

De keuze van het voorwielrek is gevallen op old man mountain of tubus, deze laatste laat je bagage mee afgeveerd. iemand één van beide in gebruik (of alletwee) en heeft het voor of nadelen dat de tassen hoger hangen bij de Tubus? ze zijn allebei duur en daar mag je dan wel wat voor in de plaats krijgen (kwaliteit?)
bij globetrotter staan de ortlieb's (in 't oranje nog wel) in promo
http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... 0307&hot=0 voor 79€ en dat is zeker niet duur... zie ik daar wat over 't hoofd (materiaalkeuze, niet compleet?)

by the way, deze week ga ik even het extrawheel testen, de verdeler woont hier op een boogscheut vandaan en ik ben eigenlijk wel benieuwd.

ach ja kent iemand "delta sports" dragers?? zie afbeelding
http://www.globetrotter.de/de/shop/deta ... 4d18711a31

met groeten en fiets ze...

troy schreef:De keuze van het voorwielrek is gevallen op old man mountain of tubus, deze laatste laat je bagage mee afgeveerd. iemand één van beide in gebruik (of alletwee) en heeft het voor of nadelen dat de tassen hoger hangen bij de Tubus?
By the way, deze week ga ik even het extrawheel testen
Hoi Troy!

Ik heb eerst met de Tubus Swing gefietst maar die waren mij een beetje te swingend omdat het zwaartepunt van de tassen erg hoog hangt. Vooral bij klimmen en lage snelheden was dat nadelig. Ik zou die dus niet meer kopen.
Ik heb vervolgens de FAIV Hoogar voordrager gekozen: http://www.faiv.de/modelle.htm. Is helaas wel een duur ding maar ik heb 0 problemen gehad tot nu toe (15.000km, veel offroad werk).

Voor wat uitrustings ideetjes:
Ik heb een lijst met wat ik meesleep voor een lange reis door afgelegen gebieden. Is dus meer voor het slome offroad werk. Je kan hem hier vinden: http://itchy-wheels.exploder.org/blog/?page_id=26

Voor de lichtgewicht snelle asfaltvreters heeft Jim (De Tovenaar) een mooie lijst. Die is hier te vinden:http://jimvdberg.brinkster.net/stelvio2 ... agage.html

Ik ben heel erg benieuwd naar je Extrawheel test, kan je je ervaringen op het forum zetten? :)

Fiets de wereld,
Whisky

voor wat het waard is.... 8)

na toch nog wat proberen en inslapen met wat koop ik nu of is het beste voor me

een extrawheel dus.....

Ik heb m'n "extrawheeltje" gelijk besteld en haal 't één dezer op.

Effe proef gereden bij de verdeler maar daarna het extrawheel van een vriend nog eens een dag flink aan de tand gevoeld, wist geeneens dat hij ook een exemplaar bezat.

Verdorie ik ben niet vaak verrast maar nu toch wel, je voelt dat ding wel maar niet dat snokkerig gedoe dat een BOB (yak of Ibex) je geeft.(die reed ik de dag ervoor)
het loopt overal soepel mee over en 't frame is erg sober in mekaar gezet wat toch een voordeel is , breken zie ik 't niet doen daarvoor is het te stevig er zal eerder een ander onderdeel begeven.
de ophanging aan de fiets is poepsimpel en als er een onderdeel is wat me wat minder vertrouwen geeft is het de ophangingsarm, die "omknelt" als het ware gewoon de extra uitsteeksels op de bijgeleverde as.

Ik heb echt moeite gedaan om de 22kg geladen aanhanger ervanaf te krijgen maar dat ding wou niet lossen, de constructeur dus toch even onderschat :oops:

de tassen ( in 40 en 60 liter versie verkrijgbaar) zijn meer dan ruim genoeg en ik opteer voor de 40 omdat die per definitie ietsje hoger van de grond blijven hangen. je kan ook nog iets boven op de trailer hangen.
Verhoogt het zwaartepunt hoor ik je zeggen, klopt als een zwerende vinger maar ik bond er twee bussen bleekwater (javel, chloor hoe zegt men dat in NL??) van elk 5 liter op en 't resultaat was 22kg bagage, nog eens 10 kg - hoog zittende - last en de trailer zelf... verdorie was weer verrast in de positieve zin.

Overdreven natuurlijk maar 't kan en het toont aan dat de grenzen van dit "ding" zal ik 't maar noemen verder liggen dan voor mij noodzakelijk.

als je de fiets parkeert is 't misschien vervelend dat er altijd één tas tegen een muur of paal staat maar alles heeft voor en nadelen...

het haakt makkelijk aan en af de fiets, is makkelijk eenmalig in te stellen, verkrijgbaar in verschillende wielmaten, dus evt ook als reserve wiel voor je fiets

rechtop de trappers staan ging maar je moet niet te hard met de fiets gaan gooien van links naar rechts want dan versterkt de trailer dat zwiepeffect.

Ik heb een paar keer op gravel flink het anker uitgeworpen en ik kan redelijk fietsen en de behendigheid is evenredig (ben echter geen Sven Nijs of R.Groenendaal) en ik moet zeggen dat ding kon ik goed aanvoelen en controleren, natuurlijk voel je dat extra gewicht maar 't bracht op geen enkel moment me aan 't wankelen, ik kon het steeds gecontroleerd opvangen. 't was trouwens echt gek doen. zo rijden zou ik op vakantie nooit doen :wink:

hmmm ben ik te optimistisch? allicht want je moet het toch eens zelf uitproberen, ik heb dan maar besloten omwille van de toch aanvaardbare prijs er eentje te kopen en er maar eens een vakantie mee te fietsen...

ik weet natuurlijk niet hoe je zo'n testverslag samenstelt maar ik heb gelet op hoe 't zich "overladen" gedroeg, op verharde en slechtere wegen, hoe dat ding meeging bergop maar ook remmend bergaf.
in de bochten en of ik alles handig en makkelijk bereikbaar vond, de rest zal enkel een paar weken vakantie aan't licht brengen denk ik...

wil je toch nog iets weten wat ik misschien over 't hoofd zag dan vraag je 't maar. vergeet niet 't is slechts mijn objectieve mening alle mensen ervaren dingen verschillend :lol:

grts

Hoi Troy!

Ik heb een paar Extrawheel moeren besteld zodat ik hem achter mijn fiets kan hangen en hoop hem binnenkort uit te kunnen testen.

Vooral die offroad ervaring van jou klinkt erg goed. Ik schrijf zeker ook nog een testbericht.

Fiets de wereld,
Whisky