Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op de tandem naar de Loire - tips etc gevraagd - Forum Wereldfietser

op de tandem naar de Loire - tips etc gevraagd

25 juli vertrekken wij voor onze eerste fietsvakantie op de tandem. We gaan naar de Loire (tent achter de tandem in de bob yak). We gaan ruim een week en zoeken een super leuk adresje om na alle tentovernachtingen te slapen in een echt heerlijk bed. We starten in Tours en willen ruim een week fietsen. Wie heeft er gouden tips, goede adresjes, dingen die we moeten zien, mooie routes en alles wat relatief onervaren vakantiefietsers moeten weten.

Graag reacties

Heb je al een routeboekje als dat van Clemens Sweerman voor de Fietskaartinformatiestichting? Ik weet niet of je al vaker met de tandem op vakantie gewest bent, maar als dat niet zo is: neem een paar reserve binnenbanden mee. Tandems vreten binnenbanden.
Wim

Willem Jongman schreef:Ik weet niet of je al vaker met de tandem op vakantoie gewest bet, maar als dat niet zo is: neem een paar reserve binnenbanden mee. Tandems vreten binnenbanden.
Wim
Ik ben er nog niet precies uit wat ik onze tandem te eten moet geven, maar binnenbanden eet hij in ieder geval niet. ;)
Na duizenden kilometers over de hele wereld zonder één lekke band durf ik toch in ieder geval te stellen dat het niet erger dan op een 'normale' fiets.
Mark

Onze ervaring is toch wel een andere geweest. De krachten die er op de (binnen)banden komen zijn hoger dan bij een solofiets, en dat merk je toch wel. Vooral rond het ventiel hebben we een tijdje problemen gehad, ook met de betere merken binnenbanden. Afdalingen gaven soms ook problemen met hete velgen die binnenbanden kookten. Ik geef wel toe dat ik niet van ultrazware buitenbanden houd.
Om meer problemen te voorkomen gebruiken we nu alleen nog maar autoventielen op de vakantiefietsen, en dat heeft veel geholpen. Ook heb ik de indruk dat Schwalbe binnenbanden net dat beetje beter zijn. Voor de zekerheid zou ik er dus een paar bij me willen hebben.
Wim

Marathon XR´s zijn inderdaad wel een voorwaarde denk ik.
Wij nemen natuurlijk altijd ruim voldoende binnenbanden mee (en ook een buitenband), maar ze blijven irritant veel ruimte innemen voor iets dat je niet eens wilt gebruiken...

Dus Corine, WEL binnenbanden mee!

Veel plezier in Frankrijk.

Mark
Voor een aardige route als je van natuur en cultuur houdt: kijk eens op de site van Cycletours.
Met stadjes als Amboise (Da Vinci-museum en kasteel), Loches (donjon), Blois (middeleeuws), Beaugency (donjon en kasteel).
Rivieren: Indres, Cher en Loire.
Kastelen: Chenonceaux (de mooiste) en Chambord (grootste) maar nog veel meer...
Natuur: het moerasgebied de Solange waar beverratten te spotten zijn,
De campings in Nueng (kleinschalig) en Bléré (vrij groot maar goed en aardig dorpie op stokbrood-afstand) zijn m.i. de fijnste.

Kortom: breed scala aan 'moois'. Het lekkere bed, daar kan ik je niet over adviseren. Misschien niet doen om alle óntberingen' langer vast te houden!?
Bonne route!

Mark en Mandy schreef:Marathon XR´s zijn inderdaad wel een voorwaarde denk ik.
Wij nemen natuurlijk altijd ruim voldoende binnenbanden mee (en ook een buitenband), maar ze blijven irritant veel ruimte innemen voor iets dat je niet eens wilt gebruiken...

Dus Corine, WEL binnenbanden mee!

Veel plezier in Frankrijk.

Mark
Uiteraard binnenbanden mee, want je weet maar nooit. Overigens hebben we die eigenlijk amper nog nodig sinds we op schijfremmen zijn overgestapt; de velgen worden dan niet meer heet.

En mijn idee: neem de Marathon Supreme als buitenband in plaats van de XR. Die XR is toch een beetje een tractorband in vergelijking met de Supreme :wink:

Marten schreef:
Mark en Mandy schreef:Marathon XR´s zijn inderdaad wel een voorwaarde denk ik.
Wij nemen natuurlijk altijd ruim voldoende binnenbanden mee (en ook een buitenband), maar ze blijven irritant veel ruimte innemen voor iets dat je niet eens wilt gebruiken...

Dus Corine, WEL binnenbanden mee!

Veel plezier in Frankrijk.

Mark
Uiteraard binnenbanden mee, want je weet maar nooit. Overigens hebben we die eigenlijk amper nog nodig sinds we op schijfremmen zijn overgestapt; de velgen worden dan niet meer heet.

En mijn idee: neem de Marathon Supreme als buitenband in plaats van de XR. Die XR is toch een beetje een tractorband in vergelijking met de Supreme :wink:
Hey Marten (lang niet gezien)

Suprme op een tandem? Ik krijg toch een beetje de indruk dat er een beetje van terug gekomen wordt van die banden. Het loopt lichter, maar qua lekbestendigheid hoor ik dat mensen ze op rijden, maar niet voor een nieuw paar gaan.
En dan op een tandem? Jij durft :wink:

Haike schreef: Hey Marten (lang niet gezien)

Suprme op een tandem? Ik krijg toch een beetje de indruk dat er een beetje van terug gekomen wordt van die banden. Het loopt lichter, maar qua lekbestendigheid hoor ik dat mensen ze op rijden, maar niet voor een nieuw paar gaan.
En dan op een tandem? Jij durft :wink:
Ach, wat "men" zegt ..... Eric Schuyt was heel tevreden met die Supremes, jij hoort weer andere dingen. Zelf vind ik XR-en rijden als tractorbanden, althans (om volledig te zijn) de modellen tot 2006, want van later datum heb ik ze niet gereden. En wat zou het probleem zijn met een Supreme op een tandem? Wij wegen samen amper 130 kilo :)

Overigens hebben we met die Supremes een heel nieuw probleem in huis gehaald, namelijk het uitbuigen van de velg. Een DT 4.1d blijkt wel bestand te zijn tegen Fat Alberts @ 3 bar en Big Apples 60 mm @ 4 bar, maar een Supreme 50 mm @ 5 bar vind-ie niet leuk ...... Er komt dus binnenkort een nieuwe velg op het voorwiel, iets van Exal of zo.

Marten schreef:
Haike schreef: Hey Marten (lang niet gezien)

Suprme op een tandem? Ik krijg toch een beetje de indruk dat er een beetje van terug gekomen wordt van die banden. Het loopt lichter, maar qua lekbestendigheid hoor ik dat mensen ze op rijden, maar niet voor een nieuw paar gaan.
En dan op een tandem? Jij durft :wink:
Ach, wat "men" zegt ..... Eric Schuyt was heel tevreden met die Supremes, jij hoort weer andere dingen. Zelf vind ik XR-en rijden als tractorbanden, althans (om volledig te zijn) de modellen tot 2006, want van later datum heb ik ze niet gereden. En wat zou het probleem zijn met een Supreme op een tandem? Wij wegen samen amper 130 kilo :)
Nou probleem is misschien een groot woord, maar je hoort veel verhalen dat er nogal wat in blijft hangen in die banden. Kan me voorstellen dat zo'n band op een tandem toch wat zwaarder belast wordt en sneller keuren krijgt, dan bij de eenzame fietser op z'n stalen ros :lol:

Marten schreef:Overigens hebben we met die Supremes een heel nieuw probleem in huis gehaald, namelijk het uitbuigen van de velg. Een DT 4.1d blijkt wel bestand te zijn tegen Fat Alberts @ 3 bar en Big Apples 60 mm @ 4 bar, maar een Supreme 50 mm @ 5 bar vind-ie niet leuk ...... Er komt dus binnenkort een nieuwe velg op het voorwiel, iets van Exal of zo.
Ja dat mag je wel betitelen als een echt probleem, maar een beetje velg moet toch wel tot 6 bar kunnen hebben, anders had-ie geen velg moeten worden.... Lijkt me een beetje teleurstellend...

Haike schreef:
Marten schreef: Overigens hebben we met die Supremes een heel nieuw probleem in huis gehaald, namelijk het uitbuigen van de velg. Een DT 4.1d blijkt wel bestand te zijn tegen Fat Alberts @ 3 bar en Big Apples 60 mm @ 4 bar, maar een Supreme 50 mm @ 5 bar vind-ie niet leuk ...... Er komt dus binnenkort een nieuwe velg op het voorwiel, iets van Exal of zo.
Ja dat mag je wel betitelen als een echt probleem, maar een beetje velg moet toch wel tot 6 bar kunnen hebben, anders had-ie geen velg moeten worden.... Lijkt me een beetje teleurstellend...
Dat van die 6 bar had ik ook verwacht. Maar het kan ook zijn dat die 4.1d, omdat het een Disc-velg is, een minder stevige zijwand heeft dan een 'remvelg' zoals Exal SP19 o.i.d. Bovendien is het een nogal smalle velg waardoor ook een 50 mm-band nogal "uitbuikt" boven de velgrand en dus grote zijwaartse krachten uitoefent. Nou ja, maandag komt er bij Santos de velg op die ze standaard op de tandems leveren. En die tandem staat nu standaard op Supreme 50 mm, dus dat moet goed gaan :)

Marten schreef:Maar het kan ook zijn dat die 4.1d, omdat het een Disc-velg is, een minder stevige zijwand heeft dan een 'remvelg' zoals Exal SP19 o.i.d.
wat dacht je van een gewichts geoptimeerde (440 gram) velg vs een trekkingvelg van 660 gram.

m-gineering schreef:
Marten schreef:Maar het kan ook zijn dat die 4.1d, omdat het een Disc-velg is, een minder stevige zijwand heeft dan een 'remvelg' zoals Exal SP19 o.i.d.
wat dacht je van een gewichts geoptimeerde (440 gram) velg vs een trekkingvelg van 660 gram.
Ik weet wat je bedoelt maar wij reden tot nu (met onze poezelige 130 kilootjes) probleemloos op zulke lichte velgjes. Tochmaarniemeerdoendus :lol: