Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zuid Zweden en brug Kopenhagen - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zuid Zweden en brug Kopenhagen

Hoi,

Ik zoek een overzichtskaart van alle Zweedse (lange) fietsroutes. Tot nu toe kan ik alleen e.e.a bij de Zweedse fietsersbond vinden, maar het verzenden is nogal prijzig.

Wie weet waar nog meer te zoeken of is er ergens een pdf te downloaden? Het gaat mij erom dat i enigszins mijn eigen route wil maken, maar tegelijkertijd wel weet hoe de LF routes daar lopen, zodat ik die mee kan nemen...

Heb wel een overzicht gevonden van alle routes, maar bij velen staan geen kaartjes. Alleen de lengte en begin en eindpunt. Het gaat mij echt om de kaarten.

Alvast dan voor het meedenken.

Groetjes Jiska

Bij Pied a terre hebben ze het helaas ook niet.

Het Zweedse deel van de North Sea cycle heb ik wel gevonden en ingetekend op mijn eigen kaart

Groet Jis

Het zal je nu op deze moment wel niet verder helpen en 't klinkt ook wat clichéachtig maar als je in Zweden aankomt zullen ze bij de plaatselijke toeristenbureau's of campings wel de nodige informatie bezitten zeker?

Wat fietsen door Zweden betreft mag je dus gewoon mee fietsen op bijna alle wegen. Als je wegblijft van de autosnelwegen (mag je officieel niet op en is ook niet aan te raden) en van de belangrijkste verkeersaders (zoals de grote baan van Varberg naar Boras) dan kun je mooi fietsen in Zweden en het is dikwijls (veel) korter dan een bewegwijzerde fietsroute.

Hoi Kettler,

Het is mijn bedoeling niet om enkel via de fietsroutes te rijden, maar lijkt me handig om te weten hoe ze lopen, omdat ik dan meer mogelijkheden heb, evt klein stukje kan meepakken. Ik ben bezig met een 'eigen' route uit te zetten op Zweedse kaart. En soms is het wel even lekker om niet continu bij elke kruising kaart te hoeven lezen en je een bordje kan volgen, als die er staan, da's natuurlijk ook niet altijd het geval.

kan wel in Zweden iets kopen, maar dat is zo lastig qua voorbereiding nu.

Groetjes Jis

jis30 schreef:Hoi Kettler,

Het is mijn bedoeling niet om enkel via de fietsroutes te rijden, maar lijkt me handig om te weten hoe ze lopen, omdat ik dan meer mogelijkheden heb, evt klein stukje kan meepakken. Ik ben bezig met een 'eigen' route uit te zetten op Zweedse kaart. En soms is het wel even lekker om niet continu bij elke kruising kaart te hoeven lezen en je een bordje kan volgen, als die er staan, da's natuurlijk ook niet altijd het geval.

kan wel in Zweden iets kopen, maar dat is zo lastig qua voorbereiding nu.

Groetjes Jis
Mijn antwoord hierop:
Ik heb vorig jaar één dag een stukje fietsroute gevolgd, de Ginstleden, en was zeer mooie route, ik volgde deze vanaf Mellbystrand en via Halmstadt tot bijna in Falkenberg.

Als ik deze route vergelijk met - vond ik - één van de mooiere wegen in Zuid-Zweden, weg 200, van Skövde via Töreboda naar het Vanern meer dan kan ik zeggen dat op de fietsroute je constant moet kijken om geen bordje te missen, want dan begint het zoekwerk, terwijl ik op zo'n typisch Zweedse rustige hoofdweg, die eindeloos door de bossen loopt, lekker kon doorfietsen, ± 75 km rechtdoor, gewoon rechtdoor, dat kun je in Nederland en België niet voorstellen.

De meeste hoofdwegen in Zweden zijn eindeloos rechtdoor... ik had mijn route zodanig lang op voorhand bekeken en herbeken dat ik de weinige dorpen van betekenis die ik tegenkwam gewoon van buiten kende. En dan nog, hoe dieper je in Zweden gaat fietsen hoe groter de afstand tussen de dorpen. Als je bijvoorbeeld de afstand van Utrecht naar Amsterdam gaat projecteren op een typisch Zweedse weg dan kun je deze afstand in één trek rechtdoor fietsen zonder één enkel verkeerslicht tegen te komen.

Voor de rest geniet van je verdere voorbereiding en later de echte fietstocht. Wat is er leuker dan je eigen weg uit te stippelen... succes!