Op ligfietsen zie je ze heel veel (soms op het stuur, soms aan de bril of aan de klep van een pet), op 'gewone' fietsen veel minder: het spiegeltje. Iemand enig idee hoe dat zou komen. Ik ben toevallig onlangs met een ligfiets op stap geweest en vond zo'n spiegeltje toch wel reuzehandig. Natuurlijk kun je bij een ligfiets niet 'uit het zadel' komen om je half om te draaien. Achterom kijken gaat dus moeilijker. Maar bij een normale fiets ga je, is mijn ervaring, ongemerkt toch ook een heel klein beetje van je rechte lijn afwijken als je achterom kijkt. Op een hele drukke weg, met langsscheurende vrachtwagens, is dat niet altijd een pretje. Een spiegeltje zou dan uitkomst kunnen bieden. En toch... En toch... Je ziet ze (bijna) niet. Waarom niet? Ik overweeg een Busch en Muller Cycle Star-spiegeltje op m'n stuur te zetten. Heb ik iets over het hoofd gezien, waardoor ik er beslist niet aan moet beginnen en die 16,50 euro beter in m'n zak kan houden? Wie heeft welke ervaring met een spiegeltje.
Hoi Eric,
Zo'n spiegel is het geld dubbel en dwars waard.
Vroeger dacht ik het alleen handig te vinden voor in het buitenland.
Nu mis ik hem als hij er niet op zou zitten.
Ook op de drukke fietspaden kan je prima zien of die bellende wielrenner al dicht bij is. In onze chaotische Hollandse steden zijn er veel situaties waar een spiegel goed uitkomt.
Groeten, John.