Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cursus Reisfotografie 2008 - Nivo 1 en 2 - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Cursus Reisfotografie 2008 - Nivo 1 en 2

Afbeelding

zaterdag 31 mei (in Leersum)
Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30
Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30

zaterdag 28 juni (Elandstraat 83, 2901BK, Capelle aan den IJssel)
Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30
Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30

zaterdag 6 september (lokatie volgt...)
Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30
Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30

zaterdag 4 oktober (Elandstraat 83, 2901BK, Capelle aan den IJssel)
Fotogroep nivo 1: 11:00 t/m 13:30
Fotogroep nivo 2: 14:00 t/m 16:30
Hoi,

Wie kan mij een foto toesturen van de fotocursus? Deze mag natuurlijk niet ontbreken in de sfeerimpressie van het weekend.

Groeten,
Sander
@Sander: You've got mail.......


Voor mij was afgelopen weekend de eerste ontmoeting met andere leden van de Wereldfietser en moet zeggen dat ik het erg naar mijn zin heb gehad.

Ook de vervolgopdracht van Marco, 'Zomer in Nederland' heeft bij mij al gezorgd voor een paar leuke hersenspinsels... Komen ten uitvoer!

Daarbij vind ik het idee van Marco om hier op het forum actief met de fotocursus bezig te zijn erg leuk. Om dus maar meteen af te trappen:

Tijdens de cursus vertelde Marco dat hij sommige fotobeelden 'erotisch'vindt, zonder dat het nu direct met erotiek in de meest gebruikelijke zin te maken heeft.
Ik snapte meteen wat hij bedoelde en gaf als voorbeeld een foto van een paprika, gemaakt door een fotograaf in de jaren dertig. Op de naam van de fotograaf kon ik even niet komen. Daar kan ik niet zo goed tegen, dus heb ik maar even een boek uit de kast gepakt van... Edward Weston.
Een prachtige fotograaf!

Afbeelding
Edward Weston
Paprika 1930


Afbeelding
Edward Weston
Schelp 1927


Wat maakt voor mij dat deze foto's 'erotisch' zijn? Je zou kunnen zeggen dat het te maken heeft met de lichamelijkheid waarmee de paprika en de schelp zijn weergegeven. Hoewel het niet duidelijk is of die lichamelijkheid het nu mannelijk of vrouwelijk is. Maar hoe fotografeer je een stuk groente zo dat het lijfelijk wordt?
Ik denk dat het alles met licht te maken heeft. Edward Weston laat het licht zo over de paprika glijden dat de huid zichtbaar wordt en de paprika zich haast onder die huid lijkt te vormen.

Nog meer fotografiegeschiedenis do avond op canvas. 22:10 The Genius of Photography, nog 2 delen uit te zenden.

@Maarten; Leuk dat je het nog even heb opgezocht! En ook erg leuk om te lezen dat je gelijk de term erotisch goed kon plaatsen.

@Marianne: donderdagavond: glas wijn en een zak chips.....kijken dus!

Marianne schreef:Nog meer fotografiegeschiedenis do avond op canvas. 22:10 The Genius of Photography, nog 2 delen uit te zenden.
Voor wie de voorgaande afleveringen gemist heeft (net als ik), zijn hier korte impressies per aflevering te zien:

http://www.canvas.be/extra/html/program ... amma.shtml

Blanche
In het KLM magazine Holland Herald vond ik een artikel over hoe uniek Nederlands licht wel niet is. Ik werd meteen geinspireerd voor de opdracht Zomer in Nederland.

De beste verwijzing die ik jullie nu kan geven is naar de website www.hollandslicht.nl van een documentaire van de Kroon en de Kroon. Daarnaast werd er natuurlijk verwezen naar onze voorgangers, de Nederlandse schildergrootmeesters, en naar een aantal fotografen zoals Jurjen Drenth, Eddy Posthuma de Boer en Henk Braam

Als je wil kan ik het artikel wel scannen en doormailen.

Nou, weer lekker naar buiten, daar is het te doen!

LEX

Hoi Marco,

Op de cursusmiddag heb je het even gehad over een adres om foto's goed af te laten drukken. Kun je dat adres hier neer zetten of (als dat niet mag) naar mij mailen?

Alvast bedankt.

Groeten,
Ronald

Hoi Ronald,

Dat is Profotonet. De link is http://www.profotonet.nl/

Succes,
Marco

Dank je.

Zaterdag, 28 juni. Fotocursus in de Wereldfietser.

Elke keer als ik de fotocursus van de Wereldfietser geef komen er weer verrassende beelden tevoorschijn. Deze keer was de opdracht: "Zomer in Nederland". Wim kwam tot een hele mooie serie. In de serie is zowel de zomer in Nederland terug te zien als het verlangen naar een zomer buiten Nederland. Door gebruik te maken van kleine elementen in de linker of rechterhoek is heel duidelijk te zien dat het om NL gaat. De bordjes met schiphol verwijst naar een wereld buiten Nederland. Prima gedaan Wim!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leuk!!

De afgelopen weken stapte ik regelmatig van de fiets, bij één van de bordjes. Liep er wat rond, de foto-mogelijkheden weer eens opnieuw inschattend, want de eerder gemaakte foto’s konden misschien doeltreffender. Een enkele keer was dat ook het geval, maar soms ook moest ik concluderen dat ik met een bepaalde lokatie moest stoppen, omdat de foto uiteindelijk de serie teveel zou gaan verstoren.
Meestal was het ‘s ochtends vroeg dat ik fotografeerde en bood het kantoor al de eerste mogelijkheid om de foto’s te beoordelen.
Ik kon gelukkig veel doen in de woon-werk-reistijd. Maar zou meer tijd een beter resultaat opleveren... in ieder geval heb ik van de opdracht weer het nodige opgestoken en vond het steeds leuker worden.

Wim

Ben benieuwd wat de resultaten zijn van de volgende opdracht voor september!

> Maak een serie van je fietsvakantie waarbij het voor de kijker duidelijk is in wat voor omgeving je fietst.
> Laat zien hoe jij je als fietser/reiziger daar hebt gevoeld.
> Neem een foto met een groot diafragma en een foto met een klein diafragma.

Fijne zomer en succes met de opdracht allemaal!

Een klasgenoot van Wim.

Hoi Marco,

Afgelopen zaterdag had jij het over een vast objectief (90€). Zou je kunnen laten weten om welke het precies gaat.

Groet Wim

Hoi Wim,

Ik heb het heel even gehad over de EF 50mm f/1.8 van Canon.
Als een voorbeeld van een vaste lens met een hoog lichtbereik en waarmee je dsrl bijna het formaat van een compact camera krijgt. :lol:
Afbeelding
http://www.canon.nl/For_Home/Product_Fi ... /index.asp

Groetjes,
Marco

Die van Nikon kost ca. € 115 :D. (Voor de Nikon-gebruikers.)

Marco Meijerink schreef:
Ik heb het heel even gehad over de EF 50mm f/1.8 van Canon.
Ik neem aan dat je bedoelde 50 mm analoog?

voor D40 bezitters zoals ik zou dat dus 35 mm zijn.

Klopt dat?

Peter

Peter M schreef:
Marco Meijerink schreef:
Ik heb het heel even gehad over de EF 50mm f/1.8 van Canon.
Ik neem aan dat je bedoelde 50 mm analoog?

voor D40 bezitters zoals ik zou dat dus 35 mm zijn.

Klopt dat?

Peter
Dit fantastische lensje komt inderdaad nog uit het analoge tijdperk. Voor een niet full-size chip digitiale camera houdt je dan ongeveer 31/32 mm over.
EDIT: Andersom dus :?

Peter M schreef:
Marco Meijerink schreef: Ik heb het heel even gehad over de EF 50mm f/1.8 van Canon.
Ik neem aan dat je bedoelde 50 mm analoog?
voor D40 bezitters zoals ik zou dat dus 35 mm zijn.
Klopt dat?
Peter
Nee, een brandpuntsafstand van 50 mm blijft een brandpuntsafstand van 50 mm. Op jouw camera met een sensor van DX-formaat geeft een 50 mm-objectief echter een beeldhoek die overeenkomt met wat op een volkleinbeeldformaat een 75mm-objectief aan beeld te zien geeft. Je hebt er dus een fraaie "portretlens" aan.
Helemaal de hemel inprijzen moet je zo'n lens echter ook niet. Bij volle opening zijn alle 50-1.8 en 50-1.4-objectieven best wazig door coma en andere lensfouten. Bovendien is het scherpstellen bij volle opening een vak apart door de beperkte scherptediepte. Als je een foto maakt van 3 meter afstand kom je erachter dat de brilranden van iemand scherp zijn, maar de pupillen niet helemaal. Leg dat maar eens uit aan je autofoucus.
Leon

Leon schreef:Nee, een brandpuntsafstand van 50 mm blijft een brandpuntsafstand van 50 mm.
Ja dat klopt rekenkundig. Net zoals 1 = 1.
Klopt ook. :?

Maar de discussie ging over compositie en niet over scherp stellen. :roll:

Peter