Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De vereniging over vijf jaar, ledenvergadering 1 juni - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

De vereniging over vijf jaar, ledenvergadering 1 juni

Theo Jorna schreef:Iemand kan zich alleen nog maar opgeven als abonnee.
Waarom niet gewoon de mensen die keus geven ?
Is dat al te ingewikkeld ? :wink:
Je kan toch ook lid van een vereniging willen zijn ter ondersteuning?

Michael W schreef:
Theo Jorna schreef: Lijkt?
Zonder blad hadden we nu een kleine overzichtelijke vereniging gehad. Of geen vereniging.Die scheefgroei is in 1995 al begonnen.
Een reden temeer om de zaak eens grondig op te schonen en de hele scheefgroei eruit te gooien. Jouw voorstellen zijn nog veel te veel een compromis aan de huidige situatie :wink:
Gewoon de belangen scheiden zoals "eindgebruiker" hierboven ook al omschreef.
Wat eindgebruiker voorstelt is:
Alleen zou ik de structuur anders kiezen. Ik zou eerder denken aan een nieuwe vereniging, stichting, of misschien zelfs een VOF of BV. Laten we als voorbeeld de vereniging nemen. Deze vereniging kent slechts twee leden: de Wereldfietser en de Vakantiefietser. Het bestuur wordt gevormd door afgevaardigden van beide verenigingen. De Wereldfietser en de Vakantiefietser stellen op deze manier het beleid van de vereniging vast. En wat doet de vereniging: een blad uitgeven."

Een vereniging met slechts twee leden is bij mij een stichting, maar dit terzijde.
Een nieuwe vereniging of stichting lijkt mij nodeloos ingewikkeld. Krijg je weer nieuwe statuten en huishoudelijk reglement; en bestuursleden (vrijwilligers?) die verantwoordelijk worden voor een bedrijfsmatig proces.

Een BV komt niet in aanmerking. Allereerst is de winstgevendheid van het tijdschrift niet in de verste verte voldoende om zelfs maar aan een BV te denken. En je haalt een enorme administratie op je hals. Een BV moet een directeur hebben, je krijgt dus salarisadministratie, een heleboel blauwe enveloppen voor loonbelasting, omzetbelasting, vennootschapsbelasting enz.
Ik neem aan dat Wereldfietser en Vakantiefietser de aandeelhouders worden. Die krijgen dan inkomen uit aanmerkelijk belang. Dat betekent dat de Wereldfietser te maken gaat krijgen met belastingaangiftes enzovoorts.

Een VOF of eenmanszaak maakt niet zo veel uit; de eigenaren zijn in beide gevallen hoofdelijk aansprakelijk. Maar hier lijkt me niet aan de orde dat de vereniging dit gaat doen. Want dan zou een huidig lid van de vereniging beschikbaar moeten zijn om zelfstandig ondernemer te worden om het tijdschrift te kunnen verzorgen. Dan ben je bij de huidige situatie beland, waarbij ik die zelfstandige ondernemer ben.

Waar het om gaat, is dat er duidelijke (schriftelijke!) afspraken zijn, waarin is vastgelegd wat de relatie is tussen vereniging en tijdschrift en die voorkomen dat de uitgever naar eigen goeddunken het tijdschrift kan veranderen in een blad waarin de leden(vergadering) zich niet herken(nen)t.

Of mijn bedrijf die uitgever wordt, of een ander bedrijf, dat is aan de ledenvergadering. Voorwaarde van mijn kant (maar dat zal voor elke uitgever gelden) is dat het tijdschrift blijvend bij de uitgever wordt ondergebracht. Alleen dan heeft het zin om (geld e.d.) te gaan investeren.

Natuurlijk wil de vereniging garanties. Die zijn er nu al, omdat er al een redactiestatuut is, waarin is vastgelegd dat de redactie onafhankelijk is. En de redactie bestaat uit leden van de verenigingen.
Verder kun je het zo regelen dat de ledenvergadering een besluit kan opleggen. Dat moet je juridisch even goed uitwerken.

Maar alle partijen zullen behoefte hebben aan zekere minimale garanties.

Je kan toch ook lid van een vereniging willen zijn ter ondersteuning?
Precies

Door mijn lidmaatschap wou ik de wereldfietser steunen, het tijdschrift gold een beetje als stimulans, maar uiteindelijk koop ik een abonnement op de Vakantiefietser, en steun ik de Wereldfietser helemaal niet, of misschien heel indirect.

Verder heb ik niet zoveel belangen in deze discussie, er is ook verder niks mis met de Vakantiefietser, alleen vind ik dat je in feite de abonnee niet moet lastig vallen met stuur je gegevens maar naar de Vakantiefietser, dan moet je de abonnee niet bewust maken van het feit dat hij 'lid' wordt van de vakantiefietser.Financieel zal het wel een verschil maken voor de organisaties, maar eigenlijk wilt de abonnee dat niet weten.

Ik doe misschien een beetje moeilijk, maar doe je de grootste moeite om lid te worden van je club met een formulier dat niet goed werkt, en dan zegt men doe het nog maar eens over voor De Vakantiefietser, niet dat ik die moeite niet wil doen, maar het voelt niet natuurlijk, zeker in deze geïnformatiseerde tijden.


Verder ga ik niet in m'n betoog. Ik blijf de vereniging een goed hart toedragen, maar dit wou ik toch effe kwijt.

Willem

Theo, wat jij eigenlijk bedoelt is het onderscheid tussen leden en donateurs. Donateurs betalen een minimumdonatie, krijgen daarvoor het tijdschrift en verder niets. Lijkt me ook een heel aardige oplossing (waarbij een eenvoudige statutenwijziging volstaat).

eindgebruiker schreef:Theo, wat jij eigenlijk bedoelt is het onderscheid tussen leden en donateurs. Donateurs betalen een minimumdonatie, krijgen daarvoor het tijdschrift en verder niets. Lijkt me ook een heel aardige oplossing (waarbij een eenvoudige statutenwijziging volstaat).
Donateur associeer ik met geven voor een goed doel. Of je iets terugkrijgt is secundair. Ik ben donateur van verschillende organisaties en krijg inderdaad soms periodiek een informatief blad, maar dat gooi ik vaak ongelezen weg.
Ik geloof niet dat er iemand is die zich heeft aangemeld bij de Wereldfietser en het tijdschrift regelmatig ongelezen weggooit. Die zegt meteen op.

Maar donateur of abonnee; het is een aanduiding. We hebben het over hetzelfde.

Theo Jorna schreef:Waar het om gaat, is dat er duidelijke (schriftelijke!) afspraken zijn, waarin is vastgelegd wat de relatie is tussen vereniging en tijdschrift en die voorkomen dat de uitgever naar eigen goeddunken het tijdschrift kan veranderen in een blad waarin de leden(vergadering) zich niet herken(nen)t.
Even voor de duidelijkheid: er spelen twee vragen.

- Maken we onderscheid tussen leden en abonnees, en zo ja hoe?
- In hoeverre maken we onderscheid tussen de vereniging als organisatie en het tijdschrift als organisatie?

Wat de tweede vraag betreft: Theo heeft behoefte aan betere afspraken, dus een duidelijker afbakening van de tijdschriftorganisatie. Lijkt me ook voor de vereniging gezond.

Maar wat is die tijdschriftorganisatie? Een commissie? Een uitgever? De redactie? Wie maakt afspraken met wie?

m-gineering schreef:Ik kan er komend weekend niet bij zijn
En, heb je al iemand gemachtigd? ;-)

Theo Jorna schreef:Ik geloof niet dat er iemand is die zich heeft aangemeld bij de Wereldfietser en het tijdschrift regelmatig ongelezen weggooit.
Dan ben ik blijkbaar die uitzondering :wink:
Ik wil de vereniging graag ondersteunen zonder dat blad.

eindgebruiker schreef:
m-gineering schreef:Ik kan er komend weekend niet bij zijn
En, heb je al iemand gemachtigd? ;-)
Waarvoor? Op de BALV is er een constructie doorgedrukt waarbij het tijdelijke bestuur geen voorstel voor een nieuw bestuur mag doen*). Tenzij ik wat gemist heb zijn er geen voordrachten en weet je pas op de vergadering wat er te kiezen valt

*) klopte ook geen hout van, maar laten we niet lullig doen

m-gineering schreef:Op de BALV is er een constructie doorgedrukt waarbij het tijdelijke bestuur geen voorstel voor een nieuw bestuur mag doen
Het huidige bestuur is waarnemend en mag dus bijna niks.
Naar mijn bescheiden mening vindt ik het prima als Theo met ideeën komt, maar om daarvoor het forum al medium te gebruiken vindt ik na alle heisa geen optie meer. (en ik heb geen zin om dat hier te onderbouwen)
Leon

Ik ben "lid" geworden van de Wereldfietser in 1994, omdat ik het een sympathieke club mensen vond die begrepen waarom ik graag over de wereld wilde fietsen en me stimuleerden om verre fietsreizen te maken. Ik heb altijd enorm veel plezier van de vereniging gehad en ben regelmatig op kampeerweekenden en trektochten geweest.

Als extraatje krijg ik bij mijn lidmaatschap ook nog een fraai tijdschrift in de bus. Ik zie het zelf als een soort verenigingsblad, maar wel in de fraaiste vorm die je voor een verenigingsblad kan bedenken.

Abonnee of lid? Poeh! Droge materie al die statuten. Belangrijk is dat er mensen op staan die hart hebben voor de vereniging en ook wel eens water bij de wijn doen, sociaal zijn tegenover mede-bestuurders. Dan komen we er met zijn allen wel uit.

Tot gauw allemaal! Ik ga mijn fiets pakken voor het komend weekend.

Rutger

Rutger schreef:Abonnee of lid? Poeh! Droge materie al die statuten.
Da's wel waar maar een vereniging ontleent daaraan zijn rechtsgeldigheid. Zonder dat geen inschrijving bij de KVK en ook geen btw-nummer, om maar wat te noemen.

Om nog maar wat te noemen, de Wandelpool kent 4000 deelnemers, maar is een stichting zonder leden of donateurs. Je hebt daar een abonnement op het blad en meer niet. Desondanks organiseren de deelnemers van alles en nog wat.
De meeste activiteiten die onder de vlag van de Wereldfietser gebeuren zouden ook kunnen plaatsvinden zonder bestuur of dwingende organisatiestructuur.