Bent schreef:..... Als consument moet je weliswaar de winkelier aanspreken, maar uiteindelijk is het altijd de fabrikant die aansprakelijk is voor de deugdelijkheid van zijn producten. Dus als je winkelier klaagt over het gebrek aan service van een fabrikant, zoals Koga.
Sla de handen dan ineen en maak samen een vuist richting de frabikant.
Ben
Juridische gezien is het (gelukkig
) volstrekt onjuist wat je schrijft.
En van samen een vuist maken richting Koga kan al helemaal geen sprake zijn want als jouw winkelier niet doet wat dmv de koopovereenkomst is afgesproken moet je jouw winkelier voor de rechter slepen .
Je hebt namelijk een fiets gekocht ( =
een overeenkomst gesloten )bij een winkelier.
Je hebt dus helemaal niks met de firma Koga te maken want daar heb je
geen overeenkomst mee gesloten.
Simpeler kan het niet
In het verleden werd een consument vaak van het kastje naar de muur (winkelier /fabrikant) gestuurt en was vaak niet duidelijk wie voor wat aansprakelijk was.
Het kon soms zo ver gaan dat bijv in geval van een kapot lager de winkelier verwees naar de fietsfabrikant en de fietsfabrikant op zijn beurt de schult weer afschoof naar de lagerfabrikant; dat kon dus nooit werken.
In het Nieuw Burgelijk wetboek van wat jaren geleden is dit UITDRUKKELIJK en glashelder vastgelegt; je doet alleen zaken met de verkopende partij (dit geval de fietswinkelier).
Dus als je wil weten wat jouw rechten en plichten zijn neem je GEEN contact op met de fabrikant (in dit geval Koga) maar met de winkelier waar je die fiets gekocht hebt .
Nog verstandiger is gewoon
de overeenkomst goed te lezen en daar naar te handelen.
Het is dus ook niet Koga die x jaar garantie geeft maar de winkelier.
Heb je eventueel een ernstig meningsverschil over bijvoorbeeld een garantie kwestie dan sleep je niet Koga voor de rechter maar jouw winkelier.
Kortom; begin altijd met het lezen van de overeenkomst.