Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signature - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Koga Signature

Zelf heb ik slechte ervaring met de service bij Koga.
Ik heb niets anders dan lof over de service van Koga. zoals Whisky eerder schreef, is mijn WT-frame in Laos gebroken. Samen met de fietsdealer Goossens in Borculo had Koga al binnen 24 uur na melding al allerlei noodscenario's klaarliggen om mij toch maar op de weg te houden en mij niet te depri te laten worden :(
(Ook toen mijn Mavic-velg in Kyrgistan was gescheurd, trouwens...).
ik heb in Bangkok een Merida gekocht, enige componenten van mijn Koga overgezet, mijn oude frame instukken gezaagd (ai, dat deed pijn :cry: ) en de breuk, serienummer en andere zaken naar huis gestuurd.

Als ik over 2 maanden weer thuis ben, bekijken we hoe dit akkewietje tot ieders tevredenheid kan worden opgelost.

Toon

Toon schreef:Ik heb niets anders dan lof over de service van Koga. zoals Whisky eerder schreef, is mijn WT-frame in Laos gebroken. Samen met de fietsdealer Goossens in Borculo had Koga al binnen 24 uur na melding al allerlei noodscenario's klaarliggen om mij toch maar op de weg te houden en mij niet te depri te laten worden :(
(Ook toen mijn Mavic-velg in Kyrgistan was gescheurd, trouwens...).
ik heb in Bangkok een Merida gekocht, enige componenten van mijn Koga overgezet, mijn oude frame instukken gezaagd (ai, dat deed pijn :cry: ) en de breuk, serienummer en andere zaken naar huis gestuurd.

Als ik over 2 maanden weer thuis ben, bekijken we hoe dit akkewietje tot ieders tevredenheid kan worden opgelost.

Toon
Vind je niet dat je een beetje voorbarig bent met je lof? Als ik het goed begrijp heb je een hoop extra kosten moeten maken voor o.a. een nieuwe fiets en moet je nog maar afwachten of er straks een bevredigende oplossing van de kant van Koga komt. Waarom heeft Koga niet gewoon per koerier een nieuw frame naar Bangkok gestuurd? Dat zou pas service zijn.

Ben

Ralph schreef:Excuses heb ik uiteindelijk van Koga middels email ontvangen, maar een vergoeding bleef uit, ondanks de verontwaardiging van de dealer.
Even een zijpsprongetje:
Ik lees dit vaker op het forum. "fietsenwinkel is verontwaardigd over de service van een fietsenmerk".
Natuurlijk mag een winkelier dat zijn maar daar heb jij als klant niets mee te maken. Als klant doe je zaken met de winkelier. Niet met Koga, niet met Gazelle, niet met VSF. De winkelier kiest ervoor om een bepaald produkt te verkopen en is dan ook verantwoordelijk voor de verkoop. Als de klant niet tevreden is is de verkopende partij de partij waar hij/zij zijn moet (zoals Eric ook al heeft aangegeven). De winkelier kan zich hierbij niet verschuilen achter de groothandel. Hij moet de zaak oplossen met de klant. Hoewel begrijpelijk, is het niet professioneel om als winkelier te mopperen op, in dit geval, Koga.
Hij kan twee dingen doen, of geen Koga meer verkopen of met Koga betere/andere afspraken maken.
Als je een vergoeding wilt hebben dan moet die van de winkelier komen die op zijn beurt dat wellicht bij Koga kan verhalen.

Marco Meijerink schreef:Als klant doe je zaken met de winkelier. Niet met Koga, niet met Gazelle, niet met VSF.
En toch kan een klant morele overwegingen hebben om voor een merk te kiezen. En dan is het toch interessant hoe een fabrikant omgaat met bijvoorbeeld klachten.

Als er iets mis is met een (onderdeel van een) fiets, is het aangenaam dat een fabrikant meedenkt. In plaats van dat die zegt: ¨die fiets is nu niet meer van mij, dus je zoekt het maar uit¨.

Om die reden alleen heb ik gemerkt dat de laatste jaren er 2 kampen zijn ontstaan:
1) goedkoop en je zoekt het maar uit
2) minder goedkoop en je krijgt service

Dus wat je zegt is interessant voor de eerste koper, maar voor de tweede koper is het niet helemaal van toepassing, ook al is de winkel wel zijn aanspreekpunt/contactpersoon.

Marco Meijerink schreef:Als je een vergoeding wilt hebben dan moet die van de winkelier komen die op zijn beurt dat wellicht bij Koga kan verhalen.
Het draait allemaal om deze slotzin. Als consument moet je weliswaar de winkelier aanspreken, maar uiteindelijk is het altijd de fabrikant die aansprakelijk is voor de deugdelijkheid van zijn producten. Dus als je winkelier klaagt over het gebrek aan service van een fabrikant, zoals Koga.
Sla de handen dan ineen en maak samen een vuist richting de frabikant.

Ben

Marco Meijerink schreef:
Ralph schreef:Excuses heb ik uiteindelijk van Koga middels email ontvangen, maar een vergoeding bleef uit, ondanks de verontwaardiging van de dealer.
Even een zijpsprongetje:
Ik lees dit vaker op het forum. "fietsenwinkel is verontwaardigd over de service van een fietsenmerk".
Natuurlijk mag een winkelier dat zijn maar daar heb jij als klant niets mee te maken. Als klant doe je zaken met de winkelier. Niet met Koga, niet met Gazelle, niet met VSF. De winkelier kiest ervoor om een bepaald produkt te verkopen en is dan ook verantwoordelijk voor de verkoop. Als de klant niet tevreden is is de verkopende partij de partij waar hij/zij zijn moet (zoals Eric ook al heeft aangegeven). De winkelier kan zich hierbij niet verschuilen achter de groothandel. Hij moet de zaak oplossen met de klant. Hoewel begrijpelijk, is het niet professioneel om als winkelier te mopperen op, in dit geval, Koga.
Hij kan twee dingen doen, of geen Koga meer verkopen of met Koga betere/andere afspraken maken.
Als je een vergoeding wilt hebben dan moet die van de winkelier komen die op zijn beurt dat wellicht bij Koga kan verhalen.
In mijn toelichting heb ik het niet gehad over fietsenwinkel, winkelier of verkoper. Uitsluitend over dealer. Mijn tijd is te kostbaar om te blijven vechten tegen de bureaucratie van Koga. Noemen ze bij Koga, overigens serviceafdeling. Ik zit veel liever op de fiets en dat bevalt me prima.

Schlaugh,

ik weet echt niet wat je bedoelt en wat je wilt. Kun je een soort Plan van Eisen neerleggen of zo? Ik snap echt helemaal niet wat je bedoelt met
hoe het met het ontwerp van de maatvoering is gesteld.
Een lastige formulering, of misschien moet ik zeggen een 'forumlering'? Ben je familie van JC? (de verlosser van Ajax... :lol:)

Nou, ik haak in ieder geval hier af tot ik het snap. Niet persoonlijk bedoeld hoor Schlaugh, want Carla (mijn vriendin) snap ik soms ook niet en ik houd erg veel van haar. :oops:

Dan is het net wel persoonlijk bedoeld. :wink:

Verder snap ik slauch ook niet altijd, nu ook niet. Maar verder zal ik maar zwijgen, ik doe het onderwerp niet veel goed.

Willem

Bent schreef:..... Als consument moet je weliswaar de winkelier aanspreken, maar uiteindelijk is het altijd de fabrikant die aansprakelijk is voor de deugdelijkheid van zijn producten. Dus als je winkelier klaagt over het gebrek aan service van een fabrikant, zoals Koga.
Sla de handen dan ineen en maak samen een vuist richting de frabikant.
Ben
Juridische gezien is het (gelukkig :D ) volstrekt onjuist wat je schrijft.
En van samen een vuist maken richting Koga kan al helemaal geen sprake zijn want als jouw winkelier niet doet wat dmv de koopovereenkomst is afgesproken moet je jouw winkelier voor de rechter slepen .

Je hebt namelijk een fiets gekocht ( = een overeenkomst gesloten )bij een winkelier.
Je hebt dus helemaal niks met de firma Koga te maken want daar heb je geen overeenkomst mee gesloten.
Simpeler kan het niet :D

In het verleden werd een consument vaak van het kastje naar de muur (winkelier /fabrikant) gestuurt en was vaak niet duidelijk wie voor wat aansprakelijk was.
Het kon soms zo ver gaan dat bijv in geval van een kapot lager de winkelier verwees naar de fietsfabrikant en de fietsfabrikant op zijn beurt de schult weer afschoof naar de lagerfabrikant; dat kon dus nooit werken.

In het Nieuw Burgelijk wetboek van wat jaren geleden is dit UITDRUKKELIJK en glashelder vastgelegt; je doet alleen zaken met de verkopende partij (dit geval de fietswinkelier).

Dus als je wil weten wat jouw rechten en plichten zijn neem je GEEN contact op met de fabrikant (in dit geval Koga) maar met de winkelier waar je die fiets gekocht hebt .
Nog verstandiger is gewoon de overeenkomst goed te lezen en daar naar te handelen.

Het is dus ook niet Koga die x jaar garantie geeft maar de winkelier.
Heb je eventueel een ernstig meningsverschil over bijvoorbeeld een garantie kwestie dan sleep je niet Koga voor de rechter maar jouw winkelier.

Kortom; begin altijd met het lezen van de overeenkomst.

Roadster schreef:
Bent schreef:..... Als consument moet je weliswaar de winkelier aanspreken, maar uiteindelijk is het altijd de fabrikant die aansprakelijk is voor de deugdelijkheid van zijn producten. Dus als je winkelier klaagt over het gebrek aan service van een fabrikant, zoals Koga.
Sla de handen dan ineen en maak samen een vuist richting de frabikant.
Ben
Juridische gezien is het (gelukkig :D ) volstrekt onjuist wat je schrijft.
En van samen een vuist maken richting Koga kan al helemaal geen sprake zijn want als jouw winkelier niet doet wat dmv de koopovereenkomst is afgesproken moet je jouw winkelier voor de rechter slepen .

Je hebt namelijk een fiets gekocht ( = een overeenkomst gesloten )bij een winkelier.
Je hebt dus helemaal niks met de firma Koga te maken want daar heb je geen overeenkomst mee gesloten.
Simpeler kan het niet :D

In het verleden werd een consument vaak van het kastje naar de muur (winkelier /fabrikant) gestuurt en was vaak niet duidelijk wie voor wat aansprakelijk was.
Het kon soms zo ver gaan dat bijv in geval van een kapot lager de winkelier verwees naar de fietsfabrikant en de fietsfabrikant op zijn beurt de schult weer afschoof naar de lagerfabrikant; dat kon dus nooit werken.

In het Nieuw Burgelijk wetboek van wat jaren geleden is dit UITDRUKKELIJK en glashelder vastgelegt; je doet alleen zaken met de verkopende partij (dit geval de fietswinkelier).

Dus als je wil weten wat jouw rechten en plichten zijn neem je GEEN contact op met de fabrikant (in dit geval Koga) maar met de winkelier waar je die fiets gekocht hebt .
Nog verstandiger is gewoon de overeenkomst goed te lezen en daar naar te handelen.

Het is dus ook niet Koga die x jaar garantie geeft maar de winkelier.
Heb je eventueel een ernstig meningsverschil over bijvoorbeeld een garantie kwestie dan sleep je niet Koga voor de rechter maar jouw winkelier.

Kortom; begin altijd met het lezen van de overeenkomst.
Uw uitleg klopt helemaal niet.
Het is lang geleden dat ik hier een post heb geplaatst maar de onzin die men hier leest is ongelooflijk. Het is puur vermaak.

De winkelier die garantie verschaft??? Blijkbaar ken je er helemaal niets van. Je moet misschien eens garantiebepalingen lezen.

En nog iets. DT fouten blijven hier heel populair.

Misschien moet je het burgerlijk wetboek 7 artikel 6a er eens op nalezen en daarna pas commentaar geven. In geval van garantie kan je zowel verkoper, invoerder als fabrikant in gebreke stellen en laten veroordelen. De bedoeling van een forum is om de mensen te helpen. Hier is het blijkbaar de bedoeling om gewoon uw eigen gedacht op te dringen.

Groeten

Ter verduidelijking : vermoedelijk heeft roadster de verhouding klant-onderaannemer-aannemer voor ogen. Wat hij/zij hierboven schrijft is daar inderdaad van toepassing (grosso modo, ik ga niet vitten over details ;-) ) .
Maar met productgarantie heeft dat niks te maken.
De relatei klant-fabrikant-verdeler is helemaal anders.

Leopard schreef:De winkelier die garantie verschaft??? Blijkbaar ken je er helemaal niets van. Je moet misschien eens garantiebepalingen lezen.
Rustig maar.... Ik vermoed dat er hier een verschil is tussen Nederland en België. Zoek eens in .nl op consumentenrecht en je wordt overstelpt met duidelijke uitleg uit onverdachte bronnen. (dat de consument met de winkelier te maken heeft , en niemand anders)
Dus opgepast als je iets in België koopt dan maar?
Leon

Leon schreef:
Leopard schreef:De winkelier die garantie verschaft??? Blijkbaar ken je er helemaal niets van. Je moet misschien eens garantiebepalingen lezen.
Rustig maar.... Ik vermoed dat er hier een verschil is tussen Nederland en België. Zoek eens in .nl op consumentenrecht en je wordt overstelpt met duidelijke uitleg uit onverdachte bronnen. (dat de consument met de winkelier te maken heeft , en niemand anders)
Dus opgepast als je iets in België koopt dan maar?
Leon
Ik kan je geruststellen : we moeten in België niet méér oppassen dan in NL als we iets kopen 8) .

De klant heeft met de winkelier te maken, ja zeker.
Maar de productgarantie wordt door de fabrikant gegeven, niet door de winkelier.
Zelfs als je winkelier ermee stopt of failliet gaat, blijven de productgarantiebepalingen van kracht. Je moet die dan wel via een andere verdeler/winkelier afdwingbaar maken, want dat is wat verreweg de meeste fabrikanten van consumptiegoederen voorschrijven.

Dergelijke productgarantie is zelfs meestal Europees afdwingbaar.
Als ik een Koga koop in Mechelen, en daarna naar Groningen zou emigreren, kan ik daar bij de lokale dealer terecht voor de garantie op zo'n Koga. Die mag vloeken als Turk, maar dat gaat geen zoden aan de (moer)dijk zetten 8) , hij zal de productgarantie moeten honoreren.

M.a.w. : de manier waarop roadster de relatie klant-winkelier-fabrikant voorstelde met name over het juridische, is inderdaad onjuist.

jansenius schreef:Die mag vloeken als Turk, ..
[jiddisjmodus aan]Un mir zenen ale Terkn, oy, oy, ale Terkn, Zol men dos shoyn gut bamerkn, oy, oy, oy, Yo mir zenen ale fremde, oy, oy, ale fremde, in di meiste andre lender, oy, oy, oy[jiddisjmodus uit]

:idea:

jansenius schreef:De klant heeft met de winkelier te maken, ja zeker.
Maar de productgarantie wordt door de fabrikant gegeven, niet door de winkelier.
...
M.a.w. : de manier waarop roadster de relatie klant-winkelier-fabrikant voorstelde met name over het juridische, is inderdaad onjuist.
Knap, je lijkt hebt een uitweg (ééntje) te hebben gevonden uit mijn stelling. Maar om Roadsters stukje daarmee maar meteen neer te sabelen vind ik niet erg genuanceerd.
Als je met je auto een probleem hebt, ga je dan ook meteen met (bv) Daewoo bellen? De importeur is natuurlijk ook maar een doorgeefluik, dus een cursus Koreaans lijkt me dan wel verstandig :wink:
Leon

Ja maar dat neersabelen moet je niet op mijn conto schrijven hee... :roll: ... ik ben het met je eens dat je niet met een leopardtank over andermans bericht moet walsen, je kan nl. ook op een kalmere manier zeggen dat er foute informatie gegeven wordt.
Roadster begint met te zeggen dat wat Bent schrijft juridisch gezien volstrekt onjuist is, en precies dat is op zich foute informatie.

En wat die Daewoo betreft : de importeur is niet "zomaar een doorgeefluik", en dat heb ik ook nergens gezegd, wel integendeel :
Je moet die dan wel via een andere verdeler/winkelier afdwingbaar maken, want dat is wat verreweg de meeste fabrikanten van consumptiegoederen voorschrijven.
De importeur heeft dus de contractuele verplichting tov de fabrikant om de productgarantie voor de eindgebruikers te vrijwaren. Tov de fabrikant, want anders is hij binnen de kortste keren zijn statuut van importeur kwijt. De importeur is de vertegenwoordiger van Daewoo, en dat is iets anders dan doorgeefluik.

Tijd voor een opsplitsing van het topic???

Wat is de interessantheid van de relatie fabrikant-importeur nu voor de klant?

De klant koop iets van de winkelier. Daarvoor geldt een Europese richtlijn, die ook in de Nederlandse wet vernoemd/geïntegreerd is. Die garantie heb je.

---
Verder zijn er fabrikanten die een garantie uitbreiden. Je moet dan natuurlijk wel kunnen aantonen dat dit voor jouw product geldt!

Bijvoorbeeld door een garantiekaart in te sturen (en een kopie in je eigen administratie te houden), zodat het altijd duidelijk is welke garantie geldt en wanneer het product gekocht is (aankoopbewijs=kassabon/factuur).
Bijvoorbeeld de print van een (online) bekendmaking van een fabrikant van een (speciale) garantie-actie op producten die niet aan hun eisen voldoen. Een goed voorbeeld hiervan is (o.a. laptop-)fabrikant Apple, die voor batterijen soepelere garantiebepalingen hanteert dan in de EU is afgesproken (en dus soepeler dan in de Nederlandse wetgeving staat).

Verder is het aan de relatie winkelier/fabrikant/importeur waar dat je daarmee terecht kunt. Moet je het dan opsturen naar de fabrikant (in een buitenland?), of naar een importeur/distributeur, of mag het bij een winkelier (evt. met een bepaalde status van de importeur/distributeur/fabrikant, zoals bijv. "premium reseller" of "servicepunt")?

---

Of ben ik nu onzin aan het uitkramen? :oops: