Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks zadels - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Brooks zadels

kwoensj schreef:stop aub met deze discussie... Ik ben {?} helemaal niets met die opmerkingen
Discussies op een discussieforum, vervelend :?
Groet,
Leon

Leon schreef:
kwoensj schreef:stop aub met deze discussie... Ik ben {?} helemaal niets met die opmerkingen
Discussies op een discussieforum, vervelend :?
Groet,
Leon
Discussies horen hier indedaad thuis. Maar wedstrijdjes "wie kan de leukste(?) opmerking maken" horen in de rubriek KLETSPRAAT thuis.
Ik sluit me dan ook geheel aan bij de opmerking van Jim in het topic Stevio 2008.

Excuses voor dit bericht wat dus wel erg off-topic is.

Peter

Martin E. van Doornik schreef:Ik fiets al heel lang altijd op een Brooks-zadel. Onderkant insmeren met vaseline en bovenkant met schoenpoetsmiddel!
Ik zou never nooit mijn zadel in gaan smeren met schoenpoetsvet. Dat is ook bedoelt om leer soepel te maken en te houden, dat is niet iets wat je wilt bij een zadel.

on topic:

Ik vet mn zadel zeer goed in langs onderen de eerste keer, dan is die onbehandelde kant beter betsnad tegen water(niet erg, ok maar alle beetjes helpen)

Verder heel af en toe bovenop, net als een tafel of zo, vrij dik aanbrengen, goed insmeren, laten opdrogen en dan opblinken.

ik gebruik proofide, maar heb wel gemerkt dat er verschil in zit, in geur toch, die van een vriend ruikt anders :)

Ik vind ze vele malen fijner zitten dan plastic, en heb gewoon geen zin iets anders te proberen, omdat ze gewoon werken voor mij.

groetjes,

Thomas

Tip: voor het insmeren met proofide eerst het leer even warm fohnen zodat de porieen van het leer goed openstaan waardoor het makkelijker het vet opneemt.

Samuel

Nog een trucje: leg je zadel even in een oven die voorverwarmd is op 60 graden. Dan trekt het vet er zó in!

Ik vet aan de onderkant in met Proofide. De eerste keer dat ik ga vetten doe ik dat zeer ruim, met een föhn erbij om het vet goed te laten intrekken. Dan inrijden bij kleinere ritjes. Ik stel wel in, voor mij moet het leer goed strak staan.
Brooks zadels zijn er in verschillende diktes en vormen. Van de ongeveerde zadels past de B17 beter bij een wat rechtere houding, de Team Pro bij een wat meer gebogen houding. De Team Pro heeft beduidend dikker leer dan de B17, een B17 is dan ook een stuk eerder ingereden.
Een Brooks zadel dat aan de onderkant uitbuigt kun je mbv twee gaatjes en een gebogen spaak weer helemaal rechttrekken.

Pas er wel voor op dat je het leer niet te snel laat drogen, dus niet geforceerd gaan drogen in een te warme omgeving (zon, kachel etc.). Het leer gaat dan uitdrogen en barstjes vertonen, waardoor het al z'n kracht verliest.
Als het leer door en door nat is (een beetje nat is geen probleem) moet het idealiter eerst (een paar dagen?) drogen en als het droog is: eerst opnieuw invetten en dit in laten trekken.

Mijn goede oude moeder heeft mij geleerd dat ik nooit mijn natte leren schoenen direct naast de kachel moest zetten. Krantenproppen erin, en langzaam laten drogen.

Ik heb mij zaterdag ook een "brooks" aangeschaft, nl de "B17 narrow".
En ook een onderhoudssetje met sleutel, doekje en profide (wel voor het
sleuteltje, niet voor de profide).
Maar zelf denk ik dat profide geen voordeel heeft tegenover zadelvet.
Men zal gewoon zuiniger zijn met profide omdat het in een heel klein
potje zit. En daar zit het, men mag het leer niet verzadigen,
want dan komt het te soepel.
Zelf heb ik zaterdag een beetje profide aan de boven én onderkant van
het leer gedaan, een dagje laten intrekken en gisteren begonnen er mee te fietsen. En na een 100km "woon/werk" fietsen (enkel een 26km)
vindt ik het zadel al aangenaam zitten.
En veel zorgen zou ik mij toch niet maken. Want je kunt een brooks moeilijk duur noemen, veel is er dus niet te verliezen :wink: .....

Heel dat verhaal over het "ademen" van leder zou ik willen relativeren. Het lijkt me een mythe. Leder is een organisch materiaal en vochtdoorlatend, dat wel.
Maar dat proces wordt nu precies onmogelijk gemaak door het leder in te vetten.
Goh, dan vraag ik me toch af waarom ik in rubber laarzen zweetpoten krijg, en in leren schoenen, met leren zool, toch niet... (of inderdaad een branderige kont als ik eens op een kunststof zadel rijdt).

Berre schreef:Na de vele getuigenissen die ik al over Brooks gelezen heb kan ik alleen maar besluiten dat het soort vet en de manier van aanbrengen van weinig belang schijnen te zijn. etcetc..
Als je besluit dat alle kwesties waar voor- en tegensprekers van zijn tot de onbewezen zaken behoren kun je van alle andere fietsonderdelen ook besluiten dat de manier van onderhoud niet relevant is.
De manier waarop ik een grootste gemene deler uit een discussie haal is toch anders, al kan ik het moeilijk in een paar woorden uitleggen.
Leon

Zo is het. Waarom moeilijk doen als je voor een paar euri een blikje kunt kopen dat misschien niet genoeg is voor een heel mensenleven, maar toch zeker voor een half, en dat de goedkeuring kan wegdragen van de makers van het beroemde zadel. Waarom slimmer proberen te zijn?
Wim

Berre schreef:
Willem Jongman schreef:Zo is het. Waarom moeilijk doen als je voor een paar euri een blikje kunt kopen dat misschien niet genoeg is voor een heel mensenleven, maar toch zeker voor een half, en dat de goedkeuring kan wegdragen van de makers van het beroemde zadel. Waarom slimmer proberen te zijn?
Wim
Waarom dom willen zijn? Er zijn wel meer mythes in de wereld die erom smeken om te worden weerlegd. Sheldon Brown was daar bijzonder sterk in. Hij had alvast de instelling: "mij maak je niets wijs."
Het kwartje wil bij jou maar niet vallen hé?
Als Sheldon Brown zich niets wijs heeft laten maken, hoe komt het dan dat hij uiteindelijk erg wijs geworden is?
Leon

ik moet zeggen dat dit soort discussies mij de laatste tijd van het forum weghouden.

Dit schiet niet op, de een heeft zijn mening de ander een andere.


ontopic:

Ik houd van brooks, smeer m braaf in met proofide bovenaan zoals een schoen poetsen, onderaan lekker dik en laten zo.
Ik doe dit pakweg twee keer in het jaar.


groeten, in de hoop dat het rustiger wordt

ps: ik hoop dat een aantal mensen waar ik veel van geleerd heb op dit forum deze mening gaan delen, en het wat kalm houden, dat is leuker voor iedereen

Thomas, ik kan je enkel gelijk geven. Ik heb op pagina 1 van deze discussie daar verschillende oproepen toe gedaan (om te stoppen met zagen!) maar helaas.
Dit zorgt er voor dat ik een zelf gestarte topic zo goed als volledig langs me neerleg.

BEDANKT VOOR HET OEVERLOOS GELUL

heb al 11000 km met mijn zwart geveerd brookszadel en nog nooit ingevet... Mijn vorig wel ingevet en "zakte door" zodat ik steeds moest aanspannen. Het leder staat mooi, niet droog, dus blijf ik er voorlopig maar af ... 8)

Ik fiets ook al zeker 15000 km op m'n NIET ingevette zwarte Brooks zonder problemen.... alleen de klinknagels verslijten m'n broeken :D

Re:

Ik heb ook sinds kort een Brooks zadel. Mijn kont schuift steeds iets naar voren, waardoor mijn zitknobbels niet precies achter op het zadel zitten. Ik moet echt een beetje kracht zetten met mijn voeten en armen, om mijn kont achter op het zadel te houden.

Ik neem aan dat er maar één zitpositie goed is: met je zitknobbels achter, op het breede gedeelte van het zadel.
Bas1988 schreef:Ik heb ook sinds kort een Brooks zadel. Mijn kont schuift steeds iets naar voren, waardoor mijn zitknobbels niet precies achter op het zadel zitten. Ik moet echt een beetje kracht zetten met mijn voeten en armen, om mijn kont achter op het zadel te houden.
Ik neem aan dat er maar één zitpositie goed is: met je zitknobbels achter, op het breede gedeelte van het zadel.
Staat je zadel wel horizontaal of net een tikje naar achteren? Experimenteer hiermee, of met de andere afstellingen van de fiets, want als je moeite moet doen om op de prettigste positie te zitten is er iets niet goed.
Leon