Additionally, paste this code immediately after the opening tag: voorbereiding, besparen - Forum Wereldfietser

voorbereiding, besparen

Hoi allemaal. Ik ben nieuw hier en heb grote plannen. Ik heb al eens door Amerika gefietst, maar wil nu door Zuid Amerika, Peru en Chili. Argentinie en Brazilie. Ik zag een fantastische lijst van benodigheden die Whisky had geplaats, al weer een tijdje geleden. Voor het effect laat ik die lijst nog eens zien:
whisky schreef:Hoi iedereen!

De maand van vertrek komt steeds dichterbij en ik wil in de strenge Beierse winter nog het een en ander uittesten.

Hier is mijn voorlopige paklijst. Een hele berg en misschien zitten er dingen bij die ik beter thuis kan laten of juist wel mee moet nemen. Het kan goed zijn dat ik dingen heb opgenoemd die ik ook onderweg zo kan krijgen en dat ik te veel op zeker speel...

Dus graag suggesties en wees lekker kritisch want ik moet dat alles 10.000 km meetrappen :)

Ik start in maart/april in Duitsland en fiets dan via Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Bulgarije, Turkije, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Tadzkikistan (Pamir Highway), Kirchystan naar China (Kashgar in Xinyang).
Van daaruit wil ik dan verder fietsen naar Tibet (Lhasa) en dan door naar Nepal en-of Indie. Ik ben dan zo rond december in Nepal.

Wanneer moet ik op zijn laatst vanuit Kashgar vertrekken ivm met sneeuw? Sommige zeggen september, anderen oktober.
Heeft iemand ervaring?

Fiets:
Fahrrad Manufaktur VSF T-400 Rohloff met hydraulische HS33 remmen
Achterdrager: Tubus expedition
Voordrager: FAIV Hoogar lowrider
Zadel: Brooks naamvergeten
Hydraulisch geveerde voorvork met lockout van RST
Schwalbe Marathon XR banden
Rigida explorer velgen.
SON naafdynamo (om batterijen te laden)

Onderhoud:
Topeak Allien multitool (imbus, kettingpons, kabeltnak etc etc)
Mac Gyver multitool. Thuis laten?
Zwitsers zakmes
Spaaksleutel
Pedaalsleutel
Poetsdoek
Rohloff onderhoudsset
Fietspomp. Topeak masterblaster met manometer
2x Rohloff kettingolie

Reserve onderdelen:
Moertjes, moertjes, moertjes en boutjes, boutjes, boutjes
12 spaken
Magura HS33 reserve onderdelen
FAIV Hoogar reserve onderdelen
Tent reserve onderdelen
2x binnenband
1x buitenband. Vouwband Schwalbe??
Solutie (3 tubes)
Plakrubber, veel handiger dan die standaard plakkertjes
Schuurpapier
Kabelbinders, kabelbinders, kabelbinders (= tiewraps)
Ijzerdaad: voor noodreparaties
Rol dik garen:voor noodreparaties
Oneindig veel Ducttape: noodreparaties
Patex secondelijm: reparaties
Reseveketting?? Weet nog niet of een een reserve meeneem vanwege het gewicht
Powerlink
Touw (Rebschnur), 4 meter. Voor vastbinden van fiets op jeeps/ ezels/ kamelen, sherpa's, als waslijn, etc etc

Techniek:
Een batterij oplader (zelfbouw). Om tijdens het fietsen AA's op te laden via de SON
Een MP3 speler met voicerecording die op een SD kaart en een AA loopt
KODAK P880 camera, ook met SD
Li-ion camera batterij dus stopcontact nodig. Is dan 1 reserve genoeg?
Een hele berg SD kaartjes (1GB)
SD kaartlezer
Een GPS (Maggalan). Meer voor de lol en om later mensen te helpen bij de planning. Ook leuk om in google earth je fietstocht uit te zetten. Maar kan misschien ook wel praktisch zijn
Pezl hoofdlamp
Dazzer
Pepperspray
Personal alarm . Voor veiligheid en fiets alarm
Fietsslot (axa brakebooster slot) en een kettingslot. Weet nog niet wat voor een kettingslot ik mee neem vanwege het gewicht. Tips??
Slotje voor in hotel
Reservesleutels
Kompas (Recta)
Sunto X3 HR horloge met hoogtemeter, temperatuur, luchtdruk. Oh, en de tijd :roll:
Katadyn pocket waterfilter
Sigma fiets computer
Lichtgewicht AA opladertje voor als mijn fietsoplader het begeeft
Oplader Li-ion akku
In totaal 11x AA NiMh batterijen: 4x Petzl, 2x GPS, 2x Dazzer,1x MP3,
2x om te laden tijdens het fietsen voor mijn GPS die stroom vreet

EHBO (hoop het niet nodig te hebben). Suggesties zijn welkom :)
Antibiotica
Anti Giardia (Flagyl)
Anti diaree (Immodium)
Anti koorts
Anti hoofdpijn (Paracetamol)
Anti pijn (Ibuprufen)
Anti hoogtezieke (Diamox)
Jodium zalf
Cortison zalf
Reddingsdekentje
Pleisters
Gaasverband
Tape
Pincet

Verzorging:
Stuk zeep: voor wassen, scheren, afwassen, kleding wassen en alles wassen
Deoroller
Tandpasta
Tandenborstel
Kam
Scheermes
Washand
Sneldrogende handdoek
Zonnebrandcreme
Lippenbalsem met UV bescherming
Uierzalf/Nivea tegen zadelpijn, schrale pleken, vrieskou etc. Ben nog op zoek naar het ideale middel. Wie helpt??

Kamperen:
Tent (Sirus extreme, 3 persoons 4 seizoens), 3kg. Op zo een lange reis heb ik graag een villa bij me :)
Exped Down Airmatress 7 ('Matje')
Haringen: Rots haringen. Ook haringen voor zachte bodem meenemen? Zijn zandharingen nog handig?
Roberts donzen slaapzak (tot -20)
Zijden lakenzak
Compressiezak
Tsitje van Tatteljee. Een ministoeltje. Een beetje luxe moet :)
Primus varifuel benzine brander. Brand vanalles. Helaas geen Yakvlaaien.
Benzine fles
1 pan en 1 braadpan
Mes, lepel. Vork is niet nodig
Bord
Beker
10 liter Ortlieb waterzak voor in de woestijn en in Tibet
Twee 1.5 L colaflessen om water op mijn frame te transporteren

Eten:
Voor 2 dagen eten bij me plus een noodratsoen. Verder wat snackspul. In de Pamir en Tibet ziet er er dan wat anders uit en sleep ik meer mee.
Tips voor Tibet en Pamir?? Hoe heten die chineese legerkoeken?

Kleding (weet nog niet of ik het ui principe of het 3 laags principe ga gebruiken, denk het eerste):
Mammut Goretex XCR Montaineering Jacket, maar misschien koop ik een een Light Shell om te combineren met de Tummam, voordeel: licht en compact. Wat is handiger??
Regenbroek
Overschoenen. Weet ik nog niet zeker, meenemen??
Mammut Tummam jack gemaakt van schöllermateriaal. Winddicht, licht, waterafstotend en elastisch
Fleece 100 trui
1x wollen langarm Techtop shirt van Icebreaker
1x Icebreaker lange wollen onderbroek
2x fietsonderbroek. Of 2x gewone onderbroek en 1 fietsbroek? Tips AUB :)
2x kort arm T-shirt (synthetisch)
Normaal T-shirt. Weet ik nog niet zeker, thuis laten?
2x wandelbroek (afrits, een dikke en een dunne) Is dit teveel?
3x sokken. 1 dun, 1 middel en 1 dik
Sandalen. Ben op zoek naar sandalen die niet snel stinken. Wie helpt??
Wandelschoenen (categorie B)
Lichte handschoenen zonder vingers
Windstopper handschoenen met vingers
Ski handschoenen. Nodig in Tibet en Pamir??
Buff
Cap met nekflap
Muts
Gletscherbril (categorie 3). Ik heb geen andere zonnebril

Papieren (liefst met veel stempels). Dit rijtje is denk ik nog lang niet compleet. Tips AUB :)
Paspoort
Verklaring goed gedrag
Gezondheidsverklaring arts
Bloedgroepboekje oid
Verzekingeringspas
Pinpas
Creditcard
Cash dollars
Travellercheques?? Weet ik nog niet zeker. Meenemen??
Kopie paspoort, bankpas, creditcard
Geldriem
Adressen, telefoonummers ambassades en familie
Pen/potlood.
Notitieboekje
Ansichtkaarten van Nederland en Duitsland als geschenk. Beetje afgezaagd maar iets anders kleins en lichts weet ik niet :) Ideeen?

Tassen:
4 Ortliebs, een Ortlieb stuurtas en een Ortlieb bagagezak.
Waar kan ik mijn tent en slaapzak het beste in vervoeren? In de bagagezak of in de zijtas en mijn kleding dan in de bagagezak? Ik sleep meer mee dan ik gewend ben dus paktips aub :)

Fiets de wereld en bedankt voor al de hulp!
Whisky
Hier is mijn vraag. Alleen de spullen al kosten heel veel. De vliegreis en verzekering en nu ja, je moet wat overhebben voor zo'n reis. Mag ik het vragen, wat laten jullie om deze reizen te kunnen maken? Ik ben er gewoon nieuwsgierig naar.

Dank jullie wel. Ik zal een schot voor de boeg doen. Ik heb mijn auto weg gedaan en ga alleen nog met de trein naar mijn werk. Ik krijg een reis vergoeding maar die betaalt de autoverzekering niet en ook niet de benzine in het weekeind. Verder let ik steeds meer op wat ik verstook in huis. Daar probeer ik ook te bezuinigen. Andere gedachten?

Je kunt je reis zo duur of goedkoop maken als je wilt. Je hebt niet perse die Gore-tex jas van 300 euro nodig. Je hoeft niet alles nieuw te kopen. Whisky neemt ook een aantal dingen mee voor de luxe, niet omdat ze echt nodig zijn. Ikzelf heb wat minder mee, maar fiets bijvoorbeeld wel al twee maanden door Chili met een gloednieuwe Dazer van 40 euro, en heb het ding nog nooit gebruikt. Terugblaffen of met stenen gooien werkt ook prima. Weggegooid geld dus die Dazer. Als ik weer thuis ben (eind augustus) dan mag je hem voor een derde van de nieuwwaarde komen ophalen :-)

Maar eigenlijk is je vraag heel basaal: hoe bespaar je geld (om te kunnen reizen). Ik zou zeggen: kijk bijvoorbeeld eens op www.nibud.nl, www.milieucentraal.nl (voor besparen op elektra en gas) en neem een abonnement op de Consumentengids. Ga niet meer naar de AH, maar naar de Dirk enzo. Snij je groente zelf. Stop met roken, dure hobbies ... enz
mhofstra schreef: Hier is mijn vraag. Alleen de spullen al kosten heel veel.
Er is natuurlijk een hele industrie opgestaan om de buitensporter van dienst te wezen. Als het je allemaal even te veel wordt kun je je afvragen hoe men het 30 jaar geleden deed. Het antwoord is meestal simpeler en goedkoper ;)

Pieter Tijssen schreef:...en neem een abonnement op de Consumentengids...
Dat noem ik nu niet echt besparen. Met logisch nadenken kom je vaak verder dan die lui!

Maar er is iets wat geldt voor veel van de leden van De Wereldfietser (en andere enthousiaste buitensporters): in de loop der jaren is een complete kampeeruitrusting aangeschaft. Stukje bij beetje, maar uiteindelijk (over)compleet. Hierdoor kost het velen alleen het vervangen van iets wat echt aan vervanging toe is. Vaak heeft een kwalitatief goed product zijn geld goed opgebracht, en soms heeft een goedkoop product zijn geld meer dan opgebracht.

Op deze manier kost het eigenlijk alleen nog:
* fietsonderdelen (veel goedkoper dan onderdelen voor een auto...),
* het ticket (wat je bij een "gewone" rondreis ook moet betalen),
* verzekeringen (afhankelijk van persoon tot persoon wordt (een) extra fietsverzekering(en) afgesloten),
* verblijfkosten ter plaatse (wat je bij een langere rondreis ook kwijt bent, en wat in dat soort landen soms minder is dan in NL),
* een enkel uitrustingsstuk wat aan vervanging toe is.

Afhankelijk of je gaat kamperen of in hotels/hostals overnachten, is de mate van belangrijkheid van ieder uitrustingsstuk verschillend. Zul je uit eten gaan, maar wel een enkele keer zelf koken, dan is een licht kookpitje belangrijker dan een (duurder?) kookpitje wat op veel verschillende brandstoffen kan branden; om maar een voorbeeld te noemen.

Het belangrijkste is dus te investeren in datgene wat voor jouw reis belangrijk is, en de rest kan later ook nog in geïnvesteerd worden.
Voor de onderdelen van de uitrusting die belangrijk zijn, is het vaak wel verstandig te investeren en in één keer de juiste te kiezen: twee keer een brander kopen omdat de eerste toch niet was wat je zocht, is duurder dan in één keer de (dure) juiste aan te schaffen.

Enfin, ik hoop dat je zo een beetje inzicht hebt gekregen in hoe het o.h.a. wordt aangepakt.

Wij hebben 'het' jaren gedaan op een gewone hybride gazelle met simpele spulletjes. En daar gaat het ook goed mee! Goed ik moet wel zeggen dat de investeringen van de laatste tijd in goede fietsspullen wel merkbaar zijn.
(kleding, fiets enzv.)

Maar wat ge niet weet/kent dat mist ge niet toch?

Blanche
whisky schreef:Papieren (liefst met veel stempels). Dit rijtje is denk ik nog lang niet compleet. Tips AUB :)
Ik had een soort van eigendomsbewijs van mijn fiets bij me. En daar blijkt inderdaad naar gevraagd te worden! Bij instappen in het vliegtuig vroeg de douane of ik kon aantonen dat die fiets (inmiddels verpakt) van mij was. Dat ging vrij vlot met dat papiertje (en wat geld). Ik vraag me af of elk ander officieel uitziend document ook voldoende was geweest.

Robertjan schreef:Voor de onderdelen van de uitrusting die belangrijk zijn, is het vaak wel verstandig te investeren en in één keer de juiste te kiezen: twee keer een brander kopen omdat de eerste toch niet was wat je zocht, is duurder dan in één keer de (dure) juiste aan te schaffen.
Als dat je maar niet verlamt om die ene perfecte brander te vinden waar je de rest van je leven mee zult doen. Het lijkt me ook prettig om niet al teveel tijd kwijt te zijn met wikken en wegen, want dan wordt elke aanschaf duur (tijd = geld).

En koop de spullen die je echt moet hebben zoveel mogelijk bij één winkel i.v.m. flinke kortingen.

Mijn ervaring is dat Bever geen korting geeft...

Bespaartip: Kijk ook eens naar tweede hands spullen!

Franke schreef:En koop de spullen die je echt moet hebben zoveel mogelijk bij één winkel i.v.m. flinke kortingen.
Knap hoor, om een zadel, een tent, een brander, een slaapzak, kleren, fietsschoenen etc etc etc bij één winkel te kopen. Ik ben meer van het omgekeerde: als ik waar dan ook en op welk moment van het jaar dan ook iets tegenkom wat ik in het jaar daarop heel goed kan gebruiken, dan schaf ik het aan.
En iedereen heeft zijn miskopen, dat wel.
Leon

Franke schreef:Bespaartip: Kijk ook eens naar tweede hands spullen!
Op marktplaats of ebay (kijk dan ook op ebay.com en/of ebay.de ipv alleen ebay.nl) vind je veel artikelen die stukken goedkoper kunnen zijn dan in de winkel.

Leon schreef:
Franke schreef:En koop de spullen die je echt moet hebben zoveel mogelijk bij één winkel i.v.m. flinke kortingen.
Knap hoor, om een zadel, een tent, een brander, een slaapzak, kleren, fietsschoenen etc etc etc bij één winkel te kopen. Ik ben meer van het omgekeerde: als ik waar dan ook en op welk moment van het jaar dan ook iets tegenkom wat ik in het jaar daarop heel goed kan gebruiken, dan schaf ik het aan.
En iedereen heeft zijn miskopen, dat wel.
Leon
Dat is niet knap, dat is een piece of cake!
zoveel mogelijk... :wink:
Als je de tijd hebt kun je losse spullen aanschaffen alhoewel de vraag blijft wat voordeliger is als je de verkregen korting van de totaalprijs aftrekt.
Besparen kost wat tijd. Ik ben het eens met anderen die zeggen dat je op de loer moet liggen voor koopjes. Niet alles in één keer kopen, daar word je depressief van. Zeker als je alle dure merken gaat aanschaffen.

Verder zijn er in het huishouden allerlei manieren om te besparen natuurlijk. Termostaat omlaag (wellicht een truitje aan), spaarlampen indraaien. Heb je veel tijdschriften? Weg ermee, allemaal rommel en tijdverspilling. Bel je energie bedrijf en vraag nog meer tips, dat kan je ook veel besparen. Telefoon: omzetten naar Pretium Telecom, bespaart ook en geeft dezelfde kwaliteit.

Ik heb er een tijd een baantje bij gehad. IJs scheppen bij Venetie in Utrecht op zaterdag en in de avond. Daardoor kon ik de spullen kopen die ik nodig had voor mijn tocht door India. Geweldige tocht trouwens. Vertel ik nog wel meer over. Als ik eerder op de forum was geweest had ik meer kunnen besparen, want ik zie dat er hier veel ideeen zijn.

Quote:

Uierzalf/Nivea tegen zadelpijn, schrale pleken, vrieskou etc. Ben nog op zoek naar het ideale middel. Wie helpt??

Unquote

Denk aan een tubetje Nestocil Ook je huisarts (of de GGD kan je verder bijpraten over dit soort zaken.

Gr Hans

Wij hebben vorig najaar besloten dat we deze zomer een maand naar Afrika willen. Nu zijn wij nooit zo van het sparen geweest. Als we iets nodig hadden, keken we gewoon of we nog geld hadden en dan kochten we het. Maar nu moesten we toch maar eens serieus gaan sparen.
En nu, ruim een half jaar later, zijn we eigenlijk een beetje 'in shock' als we zien hoeveel geld we apart hebben kunnen zetten: genoeg voor minimaal twee Afrika-reizen met ons vieren (en het vakantiegeld moet nog binnenkomen...).
Het blijkt dat we altijd ongemerkt veel geld hebben uitgegeven. Wat ons hielp/helpt bij het sparen en besparen:
- dagelijks de giro checken: weten wat er binnenkomt en vooral wat er uit gaat
- bij alle uitgaven denken: moet ik dit écht uitgeven? En zo ja: kan het ook goedkoper?
- abonnementen en lidmaatschappen: echt nodig, kan het goedkoper?
- telefoon en internet: bleek ook een stuk voordeliger te kunnen
- tijdens treinreizen: zel eten en drinken meenemen
- met vrienden naar de bios? Met z'n allen thuis op de bank een dvd'tje kijken is ook erg gezelig
- je oude meuk op Marktplaats te koop aanbieden
etc. etc.

Succes!
Sandra

Vaak zijn de spullen die je nodig hebt, veel goedkoper in het land van reizen dan thuis, buiten Europa dan wel: kleding, kampeerartikelen en reserve-onderdelen (Shimano is overal verkrijgbaar). Afhankelijk van in welk wereldeel je zit krijg je in de meeste gevallen wel een nep-merk of een lokaal merk, maar voor die tijd dat je onderweg bent, werkt dat prima.
Het is vaak moeilijk in te schatten wat voor omstandigheden je tegenkomt.
Op de reis zelf kan je dan beter gericht inkopen.
Tijdens mijn reis heb ik ook eigenlijk onnodig met te veel en te duur gekochte spullen gesleept.

De buitensportwinkels willen je laten geloven dat je allemaal zeer dure spullen (met name kleding) nodig hebt om te kunnen overleven op reis, maar dat is grote nonsens. Het is al gezegd: een softshell van 300 euro is prachtig, maar met een fleecetrui van de hema en een licht regenjack van in totaal 50 euro zal het ook best lukken. Verder geldt: hoe lichter, hoe duurder. Dus kies dan voor iets zwaarder, maar minder. Alles wat je thuislaat, hoef je niet mee te slepen!
en kijk in plaats van bij Bever of de Zwerfkei eens rond bij Xenos of een dumpzaak, dan kun je voor een kwart van de prijs vaak bijna dezelfde kwaliteit kopen.
Kortom: laat je niet gekmaken!

Wij zijn dit jaar begonnen om onze plannen voor "wereldfietsen" concreet te maken. Dat betekent dat je dan meteen geld moet stoppen in een uitrusting: een fiets, wat kleding, gereedschap, kampeerspullen.

-Ik ben begonnen met de aanschaf van een tweedehands fiets, omdat ik eerst zeker wil weten of dit echt is wat ik wil en ook om aan den lijve te ondervinden welke voorkeuren ik heb (wel of geen Rohloff? Wat voor zadel mag het zijn? Wanneer, hoe vaak en hoe veel fiets ik eigenlijk?), zodat ik een eventuele nieuwe fiets veel gerichter kan laten maken.

-Qua fietskleding heb ik stapsgewijs enkele dingen aangeschaft: wat shirts, onderbroeken met zeem. Ik vond het belangrijk dat deze goed waren en heb daar bewust wat meer geld aan uit gegeven.

-Een jas kocht ik bij de Lidl (met het risico dat het bagger kon zijn), omdat ik er nu niet heel veel geld voor over had. Schoenen kocht ik er ook om er vervolgens achter te komen dat ik dit type schoenen heel beroerd vind lopen -> miskoop dus.

Gaandeweg kom ik er achter dat fietshandschoenen voor mij ook belangrijk zijn: die gaan er ook komen. Ik kocht ze bij de Aldi, maar ze zijn alreeds kapot (goedkoop was duurkoop dus), dus we stappen over op een ander merk.

Wel heb ik in mijn hoofd een soort lijst zitten van in welke volgorde ik bepaalde zaken aan wil schaffen. Een enkele keer haal ik iets naar voren als er een leuke aanbieding is. Ik weeg dan nog een keer af of ik het echt nodig vind. Ik financier die zaken meestal met vakantiegeld of eindejaarsuitkering (als het duurder is). Wat laat ik er voor? Een kampeervakantie in Frankrijk heb ik er voor afgeblazen om hem in te ruilen voor een (goedkopere) fietsvakantie in Nederland. Verder wacht ik ook zo veel mogelijk totdat ik zaken echt nodig heb. Ik ga nu pas fietstassen kopen, omdat we ze binnenkort echt nodig gaan hebben, maar die vind ik dan ook zo belangrijk dat ik er veel (vakantie)geld aan uit wil geven. Verder verkopen we een aantal spullen via marktplaats. Mijn onmogelijke stadsfiets gaat de deur uit, de dikke slaapmatten gaan weg en worden ingeruild voor dunnere.

Met de belangrijkste aanschaf ben ik begonnen: de fiets. Daar heb ik veel over nagedacht en over gepraat. Hij benadert ook voor een groot gedeelte het lijstje met onderdelen dat ik er op wilde hebben. Alleen is het bij een tweedehands fiets vrijwel onmogelijk dit te realiseren. Dat was ook de grootste uitgave tot nu toe en ik daar heb ik geen seconde spijt van gehad. In fietsgenot (is niet in geld uit te drukken :wink:) heeft deze zich al helemaal terugverdiend wat mij betreft. En dan heb ik nog niet eens het ruime sop gekozen.

De buitensportwinkels willen je laten geloven dat je allemaal zeer dure spullen (met name kleding) nodig hebt om te kunnen overleven op reis, maar dat is grote nonsens. Het is al gezegd: een softshell van 300 euro is prachtig, maar met een fleecetrui van de hema en een licht regenjack van in totaal 50 euro zal het ook best lukken. Verder geldt: hoe lichter, hoe duurder. Dus kies dan voor iets zwaarder, maar minder. Alles wat je thuislaat, hoef je niet mee te slepen!
en kijk in plaats van bij Bever of de Zwerfkei eens rond bij Xenos of een dumpzaak, dan kun je voor een kwart van de prijs vaak bijna dezelfde kwaliteit kopen.
Kortom: laat je niet gekmaken!
Ben voor wat betrreft de buitensportwinkels het met je eens, laat je niet altijd gek maken. Maar gewicht doet wel ter zaken, je wilt zo weining mogelijk meezeulen. Als je weet dat je ook prima softshells voor 60 a 70 euro kunt krijgen (niet bij de Xenos :lol: ) kun je die beter nemen dan een fleece met dun regenjack. Een softshell bespaart nl. ruimte t.o.v. fleece en regenjack en ook dat is wat je wilt.