Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke fiets bij kidcar? - Forum Wereldfietser

welke fiets bij kidcar?

Ik fiets nu op een gazelle medeo, die helemaal op is, met daarachter een gazelle kidcar voor mijn kindjes van 2 en 4 jaar. We gaan regelmatig dagje fietsen, en willen van de zomer op fietsvakantie; niks heel spannends, misschien gewoon de veluwe, anders hooguit het noorden van frankrijk. Ik vind de gazelle medeo heel fijn, hij is ook lang meegegaan, maar toch adviseren verschillende fietsenmakers mij dit niet te doen (noemen het zelfs gevaarlijk).
Ik zou een fiets met rollerbrakes nodig hebben volgens een van hen, een stalen frame (ivm de kar en stoeltjes op de fiets ter afwisseling/als we gewoon naar school fietsen) en zo heb ik nog veel meer gehoord. Ik weet het inmiddels niet meer :lol:
Ik wil er ook niet teveel aan uitgeven, rond de 600 euro.

Ik zag bijv op de site van fietsgigant een Puch Country; ik heb alleen geen idee of dat een beetje degelijk merk is http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... ortfietsen

of een van Limpurg; (zelfde verhaal)

http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... ortfietsen

Shimano Deore is in elk geval prima toch? Maar beiden geen staal (heb ik zowiezo nauwelijks gevonden, of alleen bij moederfietsen) en v-brakes.

De medeo kan ook, overjarige modellen zijn er wel rond de 600 euro.
Kan iemand me een iets adviseren?
Lune schreef:Ik fiets nu op een gazelle medeo, die helemaal op is, met daarachter een gazelle kidcar voor mijn kindjes van 2 en 4 jaar. We gaan regelmatig dagje fietsen, en willen van de zomer op fietsvakantie; niks heel spannends, misschien gewoon de veluwe, anders hooguit het noorden van frankrijk. Ik vind de gazelle medeo heel fijn, hij is ook lang meegegaan, maar toch adviseren verschillende fietsenmakers mij dit niet te doen (noemen het zelfs gevaarlijk).
Ik zou een fiets met rollerbrakes nodig hebben volgens een van hen, een stalen frame (ivm de kar en stoeltjes op de fiets ter afwisseling/als we gewoon naar school fietsen) en zo heb ik nog veel meer gehoord. Ik weet het inmiddels niet meer :lol:
Ik wil er ook niet teveel aan uitgeven, rond de 600 euro.

Ik zag bijv op de site van fietsgigant een Puch Country; ik heb alleen geen idee of dat een beetje degelijk merk is http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... ortfietsen

of een van Limpurg; (zelfde verhaal)

http://www.fietsgigant.com/aanbiedingen ... ortfietsen

Shimano Deore is in elk geval prima toch? Maar beiden geen staal (heb ik zowiezo nauwelijks gevonden, of alleen bij moederfietsen) en v-brakes.

De medeo kan ook, overjarige modellen zijn er wel rond de 600 euro.
Kan iemand me een iets adviseren?
Een goedkoop aluminium frame is vermoedelijk stijver dan een stalen equivalent. Stalen frames vindt je nog bij Azor uit Hoogeveen

rollerbrakes doen het beter dan V-brakes bij regen (althans de eerte meters) of als je geen onderhoud pleegt

In die tijd reed mijn vrouw op een Giant hybride met alu damesframe, v brakes, en derailleur versnellingen. Dat alu frame was een stuk stijver en geschikter dan een eerdere stalen Gazelle Impala. Vijf jaar lang heeft ze er kinderen in zitjes en met een kar meee vervoerd, en zijn we er mee op vakantie geweest, waaronder in de Ardennen. Ik vond en vind een dergelijke fiets een goed compromis. Normaal hou ik noch van dames frames noch van alu als materiaal, maar in dit geval was het prima: een dames frame is veiliger met kinderen in zitjes dan een heren frame, en door de heel dikke oversized alu buizen was het nog redelijk stijf. De V brakes remden goed, ook in de bergen, en 24 versnellingen was ruim genoeg.
Wel slijt een niet al te dure fiets bij zulk zwaar gebruik erg snel. We konden de kettingen, tandwielen, en remblokjes maar moeilijk aangesleept krijgen, en het achterwiel was na drie jaar ook aan vervanging toe. Toch zou ik het een volgende keer weer zo doen, denk ik. Jouw Medeo was ook zo'n soort fiets, en heeft het vast goed gedaaan.
Toch is dit het moment om meer naar de toekomst te kijken. Immers, je oudste past over een jaar of zo vermoedelijk niet meer in de Kidcar, en vermoedelijk evenmin in een achterzitje, terwijl je jongste met drie jaar ook wel de grenzen van een voorzitje zal hebben bereikt. En dan moet je toch echt wat anders, want een kind van vijf jaar kan wel kleine stukjes op een eigen fietsje rijden, maar lange ritten vind ik geen goed plan. Een mooi en meer op de toekomst gericht maar ook duurder alternatief zou zijn een tandem met kinderachterkant: zie http://www.tandemclub.nl/Kinderen_verhalen.html voor onze ervaringen. Een kind van 4/5 jaar kan achter op de tandem, terwijl het jongste kind nog in de kar kan. Onze tandem was beresterk, en misschien kun je er tweedehands eentje te pakken krijgen. Dat zou moeten kunnen binnen je budget.
Willem

Bedankt!
Mijn medeo heb ik inderdaad nooit spijt van gehad eigenlijk, hij is inmiddels 8 jaar oud en heeft vier jaar lang dagelijks met kar en drie kinderen erop het prima gedaan.
De v-brakes zijn dus geen probleem eigenlijk, wij gaan zeker niet in de bergen fietsen, hooguit heuveltjes. Dat is goed om te lezen.
Ik heb je via pb ook nog even wat gevraagd over de tandem, ik zie op marktplaats vooral de volgens mij veel zwaardere tandems met kindjes voor de ouder (waarop je vaak ook een bak kan zetten).

Dat zijn Rijnaken.
W

we hebben inmiddels besloten dit jaar in elk geval een gewone fiets te kopen, en dan evt volgend jaar een tandem voor de middelste.

Ik twijfel nu enorm tussen een Puch met Shimano deore, of een koga die al gebruikt is.

De puch staat op bikesonline.nl bij toerfietsen (puch vienna de luxe), de koga op mp
http://link.marktplaats.nl/169910809
De fiets gaat niet weg onder de 700 euro.

Wat denken jullie?

Ik zou gaan voor een gebruikte Koga. Maar is je Medeo niet meer op te lappen?
Wim

nee, dat gaat me ong net zoveel kosten als een nieuwe fiets :lol:
(er moeten nieuwe tandwielen op, ketting, remblokjes en lagers zijn gebroken). Ik kan het allemaal niet zelf, dus dat schiet niet op..

Heeft de Puch complete afmontage met Deore of alleen de achterversnelling? Ik zou zelf iets verder kijken als het alleen de versnelling betreft, het gaat nl. ook om de naven, trapas, velgen, spaken e.d. Je kunt dan naar een Stevens of Diamant (onderdeel Trek) fiets kijken. Beide Duitse merken.

Lune schreef:we hebben inmiddels besloten dit jaar in elk geval een gewone fiets te kopen, en dan evt volgend jaar een tandem voor de middelste.
Tegen die tijd zien we je graag op www.tandemclub.nl.

Lune schreef:nee, dat gaat me ong net zoveel kosten als een nieuwe fiets :lol:
(er moeten nieuwe tandwielen op, ketting, remblokjes en lagers zijn gebroken). Ik kan het allemaal niet zelf, dus dat schiet niet op..
sleutelcursus 60 euro
groep Acera 150 euro
wielsetje goedkoop 100 euro
........