Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietstocht in het Teutoburgerwoud-Tecklenburg - Forum Wereldfietser

Fietstocht in het Teutoburgerwoud-Tecklenburg

Gisteren voor het eerst na dertig jaar weer gefiets in het Teutoburgerwoud. Was van plan 150km te fietsen van Ibbenburen naar Bielefeld en terug. Kwam door lkekke banden niet verder dan rond 75km. De klim naar Tecklenburg viel me zwaar: in de begin zeventigjaren was de 10-12% geen enkel probleem, nu met de hitte wel. Het gebied viel wat tegen vanwege de doorkruising van 2 autobahnen(A1-A37?) en vele Bundeswegen, waarop erg hard en onverantwoord werd gereden door auto's. Tecklenburg viel mee, maar Ibbenburen-Lengerich en Bad Iburg vielen vanwege het drukke autoverkeer enigszins tegen. Wie heeft soortgelijke ervaringen in dat gebied?

Hoi,

Wij zijn van plan deze zomer in dat gebied te gaan fietsen. Afgaande op Internet wemelt het daar van de fietsroutes en verder hebben we ook bijzonder goede ervaringen met fietsen in Duitsland.
We hebben de route nog niet precies gepland, maar waarschijnlijk zo'n beetje langs Osnabruck - Munster - Paderborn - Kassel - Gottingen - Celle - en dan weer terug naar het treinstation in Osnabruck, of nog meer naar het noorden richting Luneburger Heide en dan daar ergens op de trein stappen. We hebben ongeveer 16 (fiets) dagen maar doen het altijd vrij rustig aan.
In ieder geval zijn we dus wel geinteresseerd in jouw tips en ervaringen! Jammer dat Bad Iburg zo druk is, dat wordt wel aangeprezen.

Twee weken terug heb ik een weekje daar rond gereden. Deel van de R1 daar gereden. Toen via de Weser en Fulda naar het zuiden. Daar via de Eder naar de Edersee en via Winterberg naar de Ruhr Quelle. Erg mooi en goed bewegwijzerd vooral de route langs de EderSee is erg mooi. Via de Ruhr terug naar de Rijn en via Xanten naar huis. (totaal 970km). Een impressie is te vinden op mijn site. Het detail van de route is weggevallen omdat ik een demo versie van RoboGeo heb gebruikt.

http://members.home.nl/wouter.hagedoorn ... nd/map.htm

Wouter

Hoi Dries,

Ik fiets heel vaak in dit gebied, want het is de enige manier om in een dagtrip te trainen voor heuvels als je in Groningen woont....
Mijn ervaring is dat de heuvelrug ten oosten van Tecklenburg vrij autoluw is, ten oosten van Bad Iburg heb je zelfs een stuk van 10 km naar het oosten dat autovrij is. Deze beboste heuvelrug, die van oost naar west loopt, is echter vrij smal (minder dan 10 km) en de drukke verkeerswegen lopen aan de noord- en zuidkant parallel met de heuvelrug. Je kunt de drukke wegen dus vermijden, maar omdat de heuvelrug zo smal is, is het aantal routes dan ook beperkt.

Ten zuidoosten van Bielefeld heb je iets meer mogelijkheden, bij Detmold heb je bijvoorbeeld ook stukjes van 16% bij het Hermannsdenkmal. Wat ik wel eens doe is de auto parkeren in Osnabruck en dan met de trein terug vanuit Bad Driburg.

Op het forum van wielrennen.startpagina.nl stond er onlangs ook een stukje over fietsen in het Teuroburgerwoud: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=173 ... 1&t=764211

Pathfinder_II schreef: Het detail van de route is weggevallen omdat ik een demo versie van RoboGeo heb gebruikt.

Wouter
Ik gebruik GPicSync om de fotos op de kaart te zetten, freeware en compatibel met Picasaweb en Google Earth.

peter b schreef:Hoi Dries,

Ik fiets heel vaak in dit gebied, want het is de enige manier om in een dagtrip te trainen voor heuvels als je in Groningen woont....
Mijn ervaring is dat de heuvelrug ten oosten van Tecklenburg vrij autoluw is, ten oosten van Bad Iburg heb je zelfs een stuk van 10 km naar het oosten dat autovrij is. Deze beboste heuvelrug, die van oost naar west loopt, is echter vrij smal (minder dan 10 km) en de drukke verkeerswegen lopen aan de noord- en zuidkant parallel met de heuvelrug. Je kunt de drukke wegen dus vermijden, maar omdat de heuvelrug zo smal is, is het aantal routes dan ook beperkt.

Ten zuidoosten van Bielefeld heb je iets meer mogelijkheden, bij Detmold heb je bijvoorbeeld ook stukjes van 16% bij het Hermannsdenkmal. Wat ik wel eens doe is de auto parkeren in Osnabruck en dan met de trein terug vanuit Bad Driburg.
Ja, dat klopt: dat ontdekte ik tijdens de terugweg(op aanraden van een vriendelijke bewoner). Deze route over Hagen im Teutoburgerwald ligt wel tussen 2 Bundesstrassen, die zeer veel en hard bereden wordt. Verder heb je de A1 en de autoweg Enschede Bielefeld enz.. Erg veel grote wegen in een klein gebied: vroeger was dat veel minder, als ik me dat goed herinner.

Ik spreek alleen over het gebied tussen Ibbenburen, via Teclenburg, naar Bad Iburg en terug. Die andere gebieden Bielefeld en Weser vind ik nogal een beetje uit de koers liggen(van de door mij genoemde natuurlijk).

goldrush schreef:Hoi,

Wij zijn van plan deze zomer in dat gebied te gaan fietsen. Afgaande op Internet wemelt het daar van de fietsroutes en verder hebben we ook bijzonder goede ervaringen met fietsen in Duitsland.
We hebben de route nog niet precies gepland, maar waarschijnlijk zo'n beetje langs Osnabruck - Munster - Paderborn - Kassel - Gottingen - Celle - en dan weer terug naar het treinstation in Osnabruck, of nog meer naar het noorden richting Luneburger Heide en dan daar ergens op de trein stappen. We hebben ongeveer 16 (fiets) dagen maar doen het altijd vrij rustig aan.
In ieder geval zijn we dus wel geinteresseerd in jouw tips en ervaringen! Jammer dat Bad Iburg zo druk is, dat wordt wel aangeprezen.
Begrijp me goed, ik heb het enkele over de route van Ibbenburen via Teclenburg naar Bad Iburg. De andere stukken, waarover jij spreekt, kan ik niet beoordelen. Daar kan het best rustiger zijn.
Je moet mijn verhaal ook relatief zien. In relatie met m´n vroegere bevindingen.
Vanaf Rheine stukjes over paden aan de rand (dus net in) het T.woud gereden, naar Tecklenburg. De kwaliteit van die fietspaden is zo matig dat materiaalschade op de loer ligt (in mijn geval: toesloeg). Ik ging met bepakking toch maar op de drukke parallelweg.
A.
arizona schreef:Vanaf Rheine stukjes over paden aan de rand (dus net in) het T.woud gereden, naar Tecklenburg. De kwaliteit van die fietspaden is zo matig dat materiaalschade op de loer ligt (in mijn geval: toesloeg). Ik ging met bepakking toch maar op de drukke parallelweg.
A.
Sinds wanneer ligt die autoweg tussen Enschede/Hengelo en Osnabruck/A1 er. Die snelweg maakt het gebied volgens mij veel drukker en daarom onaantrekkelijker.