Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lekke Markill (alu) bidons - Forum Wereldfietser

Lekke Markill (alu) bidons

Afgelopen november hebben wij twee Santos TM Alu aangeschaft die zijn uitgerust met mooie aluminium bidons van Markill. Afgelopen week tijdens het fietsen door het Zwarte Woud ondekten we dat beide bidons lek waren.

Op beide bidons was ter hoogte van de onderste bout van de kunstof bidonhouder een gat van ca een milimeter onststaan omringd door allemaal kleine putjes zoals die kunnen ontstaan door vonkjes (of zandstralen). Maar hoe zou er een spanningsverschil kunnen ontstaan?? Het zijn zeker geen schuurplekken.

Zijn er andere Santos fietsers met dezelfde Markill bidons die hetzelfde verschijnsel zien? Onze bidons hebben ongeveer 1000 km op de fiets gezeten en alleen maar kraanwater bevat.

Twee lekke bidons in 1000 km, ik denk dat ik maar op de Marathon XR overstap :D

Welke bidonhouders heb je en van welk materiaal?

Wij hebben ook alu bidons maar kunstofhouders van Elite! Geen problemen, maar wat heeft dit er mee te maken:
Twee lekke bidons in 1000 km, ik denk dat ik maar op de Marathon XR overstap?

Bob&Marguérite schreef:Welke bidonhouders heb je en van welk materiaal?

Wij hebben ook alu bidons maar kunstofhouders van Elite! Geen problemen, maar wat heeft dit er mee te maken:
Twee lekke bidons in 1000 km, ik denk dat ik maar op de Marathon XR overstap?
Kunstof bidonhouders, zoals ik al schreef :), merk kan ik zo niet zien.

en wat die Marathon XR, heb net een hele discussie gelezen over het snel lek raken van de Schwalbe Marathon Supreme waarbij mensen de overstap naar de XR maakten... Grapje dus :D

ajh schreef:
Bob&Marguérite schreef:Welke bidonhouders heb je en van welk materiaal?

Wij hebben ook alu bidons maar kunstofhouders van Elite! Geen problemen, maar wat heeft dit er mee te maken:
Twee lekke bidons in 1000 km, ik denk dat ik maar op de Marathon XR overstap?
Kunstof bidonhouders, zoals ik al schreef :), merk kan ik zo niet zien.

en wat die Marathon XR, heb net een hele discussie gelezen over het snel lek raken van de Schwalbe Marathon Supreme waarbij mensen de overstap naar de XR maakten... Grapje dus :D
Okay die link had ik niet gelegd, maar inderdaad wij rijden (vele kilometers) tot volle tevredenheid ook XR zonder lek. Het meer rolweerstand nemen we daarom op de koop toe.

De bidons die jij noemt, ken ik niet, maar die van Elite (zijn wel duur) geen probleem.
ajh schreef:Afgelopen november hebben wij twee Santos TM Alu aangeschaft die zijn uitgerust met mooie aluminium bidons van Markill. Afgelopen week tijdens het fietsen door het Zwarte Woud ondekten we dat beide bidons lek waren.

Op beide bidons was ter hoogte van de onderste bout van de kunstof bidonhouder een gat van ca een milimeter onststaan omringd door allemaal kleine putjes zoals die kunnen ontstaan door vonkjes (of zandstralen). Maar hoe zou er een spanningsverschil kunnen ontstaan?? Het zijn zeker geen schuurplekken.
Als je twee verschillende metalen met een geleider samenbrengt kan er een stroom gaan lopen. Steek maar een stalen en koperen spijker in een aardappel en leg je tong over de contacten. Ik kan me voorstellen dat de zeer lokale beschadiging in de laklaag de corrosie op juist dat punt concentreerde.

Nog een reden voor plastic bidons

:D

Interessant verschijnsel.

@ajh: raakt de bidon de onderste bout? Zo nee, hoeveel ruimte zit er nog tussen? En als je de bidon een beetje beweegt?

En tot slot: hoe hoog is de kop van de bout? Misschien kun je er een bout met een plattere kop in doen.

Ik heb al jarenlang en vele duizenden km's (incl vrij ruw gehobbel) alu bidons van zo'n Zwitsers merk en er is nog niks kapot gegaan. Ze maken alleen contact met het harde kunststof van de bidonhouder.

eindgebruiker schreef:Interessant verschijnsel.

@ajh: raakt de bidon de onderste bout? Zo nee, hoeveel ruimte zit er nog tussen? En als je de bidon een beetje beweegt?

En tot slot: hoe hoog is de kop van de bout? Misschien kun je er een bout met een plattere kop in doen.
Ik heb het even gemeten en kom, rekening houdend met de ronding van de bidon op ongeveer 4 mm. Lijkt me dat er een behoorlijk stroomverschil moet zijn om zulke vonken te veroorzaken. Ik ben er dan ook nog niet uit. Rondom de gaatjes zitten echt allemaal kleine putjes in een volkomen willekeurig patroon. Het ziet er ook echt niet uit als slijtage door een zandkorrel oid. Maar ik blijf het heel vreemd vinden.

Vorig jaar heb ik met een Sigg fles ongeveer hetzelfde gehad; na 5 jaar gebruik onstond er bij het vullen van de fles met hete thee een bult onderaan de fles. Bleek dat er in het aluminium een gat was onstaan (aan de binnenkant dus) waardoor de kunstof coating die aan de buitenkant zit en voor het kleurtje zorgt bol ging staan en zich met vloeistof vulde..

Worden op schepen ook niet stukken minder edel metaal aan de kiel of romp (of schroefas?) bevestigd om putvorming te voorkomen??

Hoe langer ik er naar kijk en er over nadenk des te vreemder begint het te worden.. Vooral ook omdat het op twee fietsen tegelijkertijd gebeurt (wel consequent :wink: ) maar op de ene bevestigd op de zitbuis en de andere op de schuine(?) buis..

Heel vreemd.. (we krijgen overigens wel nieuwe bidons van Santos..)

Worden op schepen ook niet stukken minder edel metaal aan de kiel of romp (of schroefas?) bevestigd om putvorming te voorkomen??
Dat zijn stukken zink om te voorkomen dat in de bronzenschroef spanningscorrosie optreedt. Met wat ik lees over die bidons gaan mijn gedachten hier ook naar uit. Gewoon kunstof houders of kunststof bidons gebruiken dan ben je er vanaf.
Statische elektriciteit kan behoorlijk hoge voltages bereiken. Dat laat ik graag aan onze "vonkenboeren " over, ik ben maar een eenvoudige Bahco-artist.

Opa Leen

Leen Verkerk schreef:
Worden op schepen ook niet stukken minder edel metaal aan de kiel of romp (of schroefas?) bevestigd om putvorming te voorkomen??
Dat zijn stukken zink om te voorkomen dat in de bronzenschroef spanningscorrosie optreedt. Met wat ik lees over die bidons gaan mijn gedachten hier ook naar uit. Gewoon kunstof houders of kunststof bidons gebruiken dan ben je er vanaf.
Statische elektriciteit kan behoorlijk hoge voltages bereiken. Dat laat ik graag aan onze "vonkenboeren " over, ik ben maar een eenvoudige Bahco-artist.

Opa Leen
Bij dit corrosieproces moet je niet aan vonken denken, die heb je binnen in een batterij ook niet. Het aluminium gaat gewoon langzaam in oplossing. Zitten de edele rvs boutjes soms in een gat waar water in kan blijven staan?

Bij dit corrosieproces moet je niet aan vonken denken, die heb je binnen in een batterij ook niet. Het aluminium gaat gewoon langzaam in oplossing. Zitten de edele rvs boutjes soms in een gat waar water in kan blijven staan?
Het vreemde is dat het RVS boutje op ca 4 milimeter zit en de bidonhouder geheel van kunstof is (ook van Markill). En voorzover ik gezocht heb op het www heeft niemand anders er last van. Wat doen wij/Santos/Markill bij deze twee fietsen dan fout/anders?? :?

Ik neem er een mee naar de fietsreparatiecursus op de 24e, mag je er zelf eens naar kijken als je wilt :wink: