Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Visum China - Forum Wereldfietser

Visum China

Strenge visumregels voor China
Noverber vorig jaar vlucht naar Chengdu geboekt voor een maand rondfietsen in China (start 13 juni). Ondanks de nauwkeurig omschreven route is vandaag visum geweigerd omdat ik niet alle hotels heb kunnen reserveren onderweg. Lang niet altijd zijn in de dorpjes en stadjes waar ik langs wil hotels/gusthouses met internet/emailadres.
Is er al iemand met ervaring hiermee? Is het gemakkelijk reserveringen onderweg te wijzigen? Andere suggesties om dit probleem op te lossen?
Sjoerd Rijpma
Rotterdam

Hoi!

Ik ben vorig jaar in china geweest en ik kon zonder problemen een visum aanvragen en in China (en Tibet) reizen, zonder ook maar een hotel te vermelden. Maar nu met het ged*nder vanwege de olympische spelen en Tibet zijn de regels verscherpt. Ik heb geen idee hoe lang dat nog gaat duren. Dit jaar is in ieder geval geen goed fietsjaar voor China :? Een oplossing kan ik je dus helaas niet bieden behalve te wachten.
Maar wie weet heeft iemand nog tips (aanvragen op andere ambassades etc) :)

Fiets de wereld,
Whisky

Maak ze gewoon niet slimmer dan nodig is.
Waarom al vertellen dat je met de fiets gaat ?
Vertel ze gewoon dat je een rondreis gaat doen door zuid-west China of weet ik veel waar. Geef ze wat namen van hotelletjes en de data dat je daar "zult" zijn.
Ik kan me echt niet inbeelden dat de ambassade gaat verifieren bij een hotel of je al dan niet geboekt hebt.
Eens je je visum hebt doe je wat je wilt, daar staat heus geen reisroute op die je dient te volgen.
Indien het misloopt .... regel een (aansluitend) vluchtje van Chengdu naar Bangkok en kom gewoon lekker in Thailand fietsen :D

Wat vervelend Sjoerd! Kan je nog even lekker stressen, zo kort van te voren en vlucht al geboekt, balen.

Het lijkt wel of ze terug gaan naar vroegere tijden. Ik zou de tip van Koenie opvolgen! Ik heb regelmatig (ook andere landen) gehad dat je een eerste hotel of zo op moet geven. Ik pik een willekeurig hotel uit Lonely Planet (waar ik wel of niet slaap), en nooit problemen mee gehad, niemand die dat controleert.

Dus maak een plan met alleen wat toeristische steden waar je wel hotelnamen van kan vinden en zeg dat je per trein de tussenliggende afstanden overbrugd...(moet er wel een trein lopen maar ook dat kan je uit l. pl. halen.

En als ze nu zeggen dat die informatie niet klopt met wat je eerst zei dan heb je je plan moeten wijzigen omdat je de vlucht al geboekt had voor je visum werd gewijzigd en nu ga je wat steden bezoeken... of zo.

Je kan je fiets ook nodig hebben om in de plaatsen zelf wat rond te rijden omdat je slecht ter been bent bijv. Geef ze geen informatie waar ze moeilijk over kunnen doen.

Ik zou geen enkele overnachting echt reserveren hoor, alleen namen en evt adres opgeven ze vragen toch geen bevestiging van het hotel neem ik aan?

En bij je op te geven route zou ik ver uit de buurt van Tibet blijven en bij de Olypische spelen vandaan. Of je daar nu wel of niet heen gaat.

Hoi!

Doe het bovenstaande en zeg vooral NIET dat je gaat fietsen, daar houden ze niet zo van. Blijf uit de buurt van Tibet met je hotels en dan is er wat dat betreft waarschijnlijk niks aan de hand.

De andere problemen zijn echter veel groter: De regels voor visa zijn door die stomme olympische spelen een stuk strenger geworden helaas, meer dan 30 dagen krijg je niet en vanaf juni kan het zijn dat je visum niet verlengd kan worden: http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... 3&tstart=0
http://www.rad-forum.de/showflat.php?Ca ... w=1#UNREAD
En aanvragen in Hongkong (vroeger 3-6 maanden visa) kan ook niet meer:
http://www.fmcoprc.gov.hk/eng/zgqz/bgfwxx/default.htm

En voor aanvragen in Nederland zou het kunnen zijn dat je niet meer dan 20 dagen krijgt:
Applying in the Netherlands:
Thorntree report: To get a L-visa you now need to provide booking confirmation of your flight in and out of China and hotel booking and seems they give you only 20 days on your visa. Don't know if you can get double entry. (Seems that the length depends on itinerary)

In totalitair China zijn veel regels maar niemand die weet wat die precies zijn. Dat kan je soms uitbuiten...

Veel succes :? :D
Whisky (die vorig jaar realtief probleemloos in China en Tibet onderweg was)

Het is inderdaad veel vervelender dan je wilt geloven. Ik had alle hotelletjes e.d. keurig benoemd. Van de eerste had ik ook al een bevestiging. Op de ambassade kreeg ik echter alle papieren terug en kan pas weer terugkomen als ik ook voor de overige overnachtingen 'bewijs' heb. Half april is dit ingegaan en zal wel tot na de Ol. Sp. duren. Zo maar wat adressen noemen werkt momenteel dus echt niet.
Inmiddels heb ik toch al de nodige bevestigingen binnen, dus het gaat wel uiteindelijk wel lukken.
Bedankt voor jullie reacties.

Hoi Sjoerd,

Misschien heb je hier wat aan?
http://rad-forum.de/showflat.php?Cat=0& ... w=1#UNREAD

Die Visabeschränkungen gelten übrigens nicht nur für Beijing sondern für ganz China! Der Tip, der in Chinaforen diskutiert wird, lautet: Hotel im Internet buchen und sobald man das Visum in den Händen hat, die Buchung innerhalb der Buchungsfrist stornieren.

Dit draadje is van fietsers die NU in china onderweg zijn. Handig voor tips):
http://rad-forum.de/showflat.php?Cat=0& ... e=0#429112

Een samenvatting:

Wir sind seit nun fast 5 Wochen in Suedchina und haben bereits in Vietnam unsere Tibetplaene ueber Bord geworfen.
Als Alternative haben wir den Westen der Provinz Sichuan angestrebt und koennen nun direkt berichten, dass dort ein Radreisen fuer Auslaender nicht moeglich ist.
In der Stadt Luding (an der N 318) sind wir beim Reinfahren in die Stadt sofort von der (Zivil-)Polizei angehalten worden und in den Bus Richtung Chengdu gesteckt worden. Schon Tage vorher und danach haben wir staendigen (unfreiwilligen) mit der Polizei. Es wimmelt in dieser Gegend nur von Armee und Polizei.
Die (bisher ueberall freundlichen) Polizisten sagen alle das Gleiche: Bis zu den olympischen Spielen wird definitiv kein Auslaender nach Tibet oder in angrenzende Regionen reingelassen!

Falls jemand Tibet in naechster Zeit auf seiner Wunschliste hat:
Tibet und angrenzende Gebiete sind bis auf unbestimmte Zeit fuer Auslaender gesperrt. Die zunaechst geplante Oeffnung ab 1.5. ist verschoben (aufgehoben?).
Persoenliche Erfahrungen seit Mitte Maerz:
Zahlreiche unerwartete Kontrollen, Checkpoints, und Probleme mit der Polizei unterwegs sobald man auch nur in Richtung der tib. Gebiete in Sichuan, Gansu oder Qinghai faehrt. An die TAR selbst ist ja gar nicht zu denken.
Erfolgsaussichten, nicht zurueckgeschickt zu werden sind sehr gering, einfach durchradeln und ignorieren wie letztes Jahr in Tibet geht schon gar nicht. Spatestens einige Kilometer weiter kommen sie mit einem Fahrzeug und holen Dich vom Rad. .
Momentan ist also ueberall wo es auch nur entfernt nach Tibetern riecht groesste amtliche Paranoia zu erwarten

Mitte Maerz konnte man immerhin noch in Kangding und Danba sein, auch wenn die staendigen Begenungen mit der Polizei nervten. Immerhin sind sie dort noch einigermassen freundlich, im Gegensaatz zu Qinghai, wo ich kuerzlich im hohen Bogen aus Delingha raus geflogen bin, zurueck nach Xining. Gepaeckdurchsuchung, Fotos checken, Drohung mit Verhaftung. Volles Programm. Sie kamen kurz vor der Stadt entgegen, zwei Fahrzeuge, dicker Boss, Dolmetscherin und einiges Fussvolk an Bord.
Danach gab es noch einen "freiwilligen" PSB-Kontakt in Jiayuguan, Nordgansu. Nach drei Tagen Luegen, Beschiss und Ignoranz seitens der zustaendigen Dame gab es 10 Tage Visa-Verlaengerung. 30 Tage seien passé.
Soweit wir wissen, ist die Strasse die von Lijiang östlich weggeht, gerade auch für Ausländer gesperrt. Sind uns da aber nicht wirklich sicher.

Hoe ziet jou route eruit? Anders zou ik even met de duitsers uit dat draadje mailen, vooral Menny en Benny zijn meestal goed op de hoogte.

Fiets de wereld (dit jaar maar even niet in China),
Whisky

Whisky, bedankt.
Ik kom het land in Chengdu binnen en wil dan gelijk doorvliegen naar Lijiang. Na een paar dagen naar Qiaotou (Tiger Leaping Gorge), dus in noordoostelijke richting (!) en van daar zuidelijk naar Dali. Tussen Lijiang en Dali heb ik nog geen hotelbevestigingen kunnen krijgen. De hotels zijn er wel. Als iemand nog een recent emailadres heeft in Q. of onderwg naar Dali: graag!
Van Dali met bus naar Kunming en door met trein naar Liuzhou. Vandaar via Sanjiang, Chengyang (wind-en regenbruggen, minderhedendorpen), Longshenh (rijstterrassen) naar het karstgebergte rond Guilin / Yangshuo. Vandaar weer terugvliegen naar huis via Chengdu. Een redelijk onschuldige route lijkt me.

Ha Sjoerd,

Ik woon in Shuhe, vlakbij Lijiang en m'n zus die me wil komen opzoeken had hetzelfde probleem. Via hostelworld.com uiteindelijk voor een periode van 3 weken 1 goedkoop dorm-bed geboekt. Je betaalt dan 10% voor de reservering (totaal in dit geval nog geen 10 euro), maar het boekingsbewijs voldeed en ze kreeg haar visum. Natuurlijk reist ze gewoon rond hier en slaapt ze geen nacht in dat geboekte bed. Je boekingen hoeven dus niet overeen te stemmen met je daadwerkelijke reis... zolang de periode tussen aankomst in en vertrek uit China maar gedekt is.

Mocht je t.z.t. in de buurt zijn: Nomad cafe & guesthouse is de plaats waar je me kunt vinden. (Shuhe ligt 5 km buiten Lijiang) Nu hoor ik je denken... maar nee: ons 'boekingsysteem' wordt nog niet geschikt bevonden voor de bovenbeschreven 'truc'.

Succes met het visum.
Peter

Sjoerd Rijpma schreef:Whisky, bedankt.
Ik kom het land in Chengdu binnen en wil dan gelijk doorvliegen naar Lijiang.
Hoi Sjoerd,
Je hebt wel een hoop pech zeg :shock: :?

Bij een zware aardbeving (7.9 op de Schaal van Richter) zijn minstens 12.000 mensen om het leven gekomen. Alleen al in de stad Mianzhu zouden zeker 10.000 mensen bedolven zijn geraakt door gebouwen die zijn ingestort. Een grote reddingsoperatie is aan de gang nu het epicentrum van de aardbeving is bereikt. Dit gebied was sinds de aardbeving gisterenochtend Nederlandse tijd afgesloten van de buitenwereld. De operatie wordt bemoeilijkt door hevige regenval. Er worden nog steeds regelmatig naschokken gevoeld in het gebied, die een kracht hebben van 5 tot 6 op de Schaal van Richter.

Magnitude: 7.9 op de Schaal van Richter
Tijd: Maandag 12 mei 2008, 08:28 uur Nederlandse tijd
Diepte: 10 km
Gebied: Oost Sichuan, China
Afstanden: 90 km ten WNW van Chengdu, Sichuan, China
145 km ten WZW van Mianyang, Sichuan, China
360 km ten WNW van Chongqing, Chongqing, China
1545 km ten ZW van BEIJING, Beijing, China
http://forum.fok.nl/topic/1153593

At least 45 had died in Chengdu, Xinhua said, citing an official with the local seismological bureau. Another 600 people were injured, 58 of them critically, in the sprawling city.
http://the-embassadorion.blogspot.com/2 ... -veel.html

Fiets de wereld (maar even niet in China),
Whisky

Tja, Vanmorgen weer vol goede moed naar de ambassade gegaan met een map vol hotelbevestigingen. Helaas nog steeds geen visum. Ook voor een overnachting in een trein moet je een reservering en een bevestiging hebben. En op boekingen via hostelbookers kun je volgens mij niet de naam van je reisgenote opgeven. De ambassade wil dat wel. Dus ook hier een probleem.

Marc, ik ben het met je eens: Fiets de wereld (maar even niet in China).
Helaas neemt de KLM de een half jaar geleden gekochte tickets niet meer terug; omwisselen doen ze ook niet.

Peter, bedankt voor de uitnodiging. Als we toch nog in China komen, komen we vast even langs.

Hè, hè. Het is gelukt. De visa zijn binnen.
Ben nu benieuwd hoe flexibel het reizen straks in de praktijk zal gaan.
Bedankt voor jullie reacties tot nog toe.

Sjoerd Rijpma schreef:Hè, hè. Het is gelukt. De visa zijn binnen.
Gefeliciteerd :D Hoe veel dagen heb je gekregen?

Fiets de wereld,
Whisky

30

Hi Sjoerd,

Ik wens je veel sterkte op je reis!
Ik heb zelf nog net met moeite een maand visum kunnen krijgen, in maart (Islamabad) vlak voordat Tibet werd afgesloten. Ik kan er echter niks mee. Want verlenging is niet mogelijk. Diverse fietsers en reizigers vanuit China naar Pakistan melden alleen maar ellende. Dagelijks vragen van de politie die het je lastig maakt. Hotels afgesloten voor buitenlanders, wegen naar Tibet vanuit Kashgar zijn al gesloten en ook andere essentiele wegen in Xinjiang zijn afgesloten. Een provincie met veel minderheden waar nog steeds gestreefd wordt naar onafhankelijkheid. Ik heb mijn tocht naar Beijing dus afgezegd en blijf nog een tijdje in het vriendelijke Pakistan. Helaas moet ik nu vliegen naar Mongolie en dan maar hopen dat na de OS alles weer 'normaal' wordt.
Inderdaad, China geweldig maar nu even niet!

groet,
The Cycling Red Devil in Pakistan

Tsja, ik ben ook onderweg die kant op. Niet met het vliegmachien maar gewoon lekker fietsen. Hoewel lekker? Heb al grote moeite om een visum voor İran te krijgen. Overweeg nu ook om mijn route geheel om te gooien. De laatste berichten die ik onderweg van een reisleider te horen kreeg en die ik als betrouwbaar beschouw zijn dat een aanvraag in Oezbekistan inmiddels niet meer mogelijk is. İn Teheran mogelijk nog wel. Verder is het zo dat al je informatie vooraf bij de autoriteiten al bekend moet zijn, zoals dag en tijd en plaats van grensovergang die je wilt passeren. Lastige toestand maar de regels veranderen met de dag. Tibet schijnt ondertussen wel weer "toegankelijk" te zijn.