Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ervaringen inrijden Brooks zadels - Forum Wereldfietser

Ervaringen inrijden Brooks zadels

Beste forummers,

Ik las op een site dat het inrijden van een leren Brooks zadel (bv de B17) als onplezierig wordt ervaren en dat mensen de gekste dingen doen (verschillende olien gebruiken o.a.) om de inrijtijd te verkorten.

Zelf heb ik een Brooks Champion Flyer en vind het een vrij glad zadel, ik gleed er eerst steeds vanaf en echt lekker zitten doet ie nog niet. Maar dat zal waarschijnlijk na de inrijperiode (300..500..800km; ik hoor verschillende getallen) komen.

Mijn vraag: Welk leren zadel hebben jullie en hoe is de inrijperiode ervaren (als minder prettig?)??

Groeten Koek

http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... s+inrijden

Deze link gaat meer alleen over het insmeren ....

Ik heb verschillende Brooks zadels... voor zo'n zwarte is het voor mij iets van 300-500km, voor zo'n bruine is het korter, geen ervaring mee, maar het leer is gewoon soepeler... verschilt per kont denk ik! :D

fietsjunks schreef:Ik heb verschillende Brooks zadels... voor zo'n zwarte is het voor mij iets van 300-500km, voor zo'n bruine is het korter, geen ervaring mee, maar het leer is gewoon soepeler... verschilt per kont denk ik! :D
Maar hoe was het inrijden?

voor mij pijnlijk, voor Elmar minder... is per kont verschillend! ;)

Ik heb een Conquest met dik leer, dat is een stuk dikker dan het Flyer-leer. Ik heb het zadel soepeler gemaakt met een deegroller en goed invetten (zeker niet tè veel!). Op die manier ging het na zo'n 200 kilometer al een stuk beter zitten. Echt heel lekker werd het pas na vele honderden kilometers meer, dan gaat het echt naar je kont staan.

Zoek nog maar eens op het forum, hier zijn uitvoerige discussies over geweest.

Ik vond het zadel eerst ook heel glad. En hard. Maar toch al meteen geen doof gevoel meer... En geen spierpijn aan de binnenkant van mijn dijen. Het (Brooks B17) stond eerst horizontaal. Na een 250 km heb ik de neus lichtjes omhoog gezet. Dat zat beter, ik gleed alvast niet meer zo naar voren. Na 500 km, en regelmatig met proofide insmeren, vond ik het zadel weeral wat beter zitten, en na zo'n 800 km dacht ik: ja dat is het toch echt wel. Ik zit nu aan zo'n 1400 km en ben best tevreden. Ik hoop dat dat zo blijft als ik eens diverse dagen na mekaar een 100 km fiets.
Luc.
koekeloe schreef:... een vrij glad zadel, ik gleed er eerst steeds vanaf ...
Dan lijkt me dat dat te gladde niet aan het zadel ligt maar dat er iets anders aan de hand is. Het staat bv gekanteld of je fiets heeft niet de goede zit en je probeert dit met een bepaalde (huid)spanning via je zadel te compenseren en/of je wit verder naar voren of achter zitten op het zadel dan op het zadelpunt.
Als een nieuw zadel overigens in het begin niet lekker zit en na 400 km al wel dan vindt ik dit wel erg snel; geen goed teken voor de toekomst van dit zadel. Zou het na 25000 km nog goed zitten dan?
Groet,
Leon

ik heb zo'n zwart brooks zadel met veren eronder en daarvoor een zonder veren. Vrij stijf leer in de beide gevallen dat binnen de 500 km als een handschoen rond mijn kont zat. Het eerste had ik ook extra ingevet maar merkte dan op dat het zadel ook sneller "doorzakt" en je dus sneller moet aanspannen; dit betekent ook dat het zadel sneller volledig opgerekt zal zijn.
Het tweede was een stuk stijver en dat heb ik niet ingevet en dat zat ook na ongeveer 500 km als gegoten en ik heb er nu bijna 10.000 km mee afgelegd en ik heb het nog niet moeten bijspannen en t zit nog steeds prima. T staat horizontaal en ik heb geen last van wegglijden als ik een "fietsbroek" aan heb (met zo'n ingenaaid zeemvel) maar wel een beetje als ik een gewone jeans aandoe.

Ik heb overigens dit tweede zadel nog helemaal niet ingevet (behalve met wat zonnemelk die op overschot had bij het insmeren :lol:

mijn b17 heeft nooit echt inrijd problemen gehad. ofwel, geen zadelpijn of wat dan ook. was wel zo dat het zadel na een km of 500-1000 steds beter ging zitten, maar vervelend was het daarvoor nooit.

net een swallow gekocht voor op de racefiets, daabij was het inrijden wat problematischer, lichte zadelpijn en niet helemaal lekker zitten. na ong 500km voelde ik het vertrouwde brooks gevoel weer, heerlijk comfortabel.

bij beide zadels netjes vooraf ingevet (boven+onder) en schoon gehouden en na de eerste paar ritjes tussendoor nog een keer. zodra het zadel in gereden is elke 1-2mnd ofzo (alhoewel ik daar met mijn b17 mee gestopt ben, ik zat er destijds toch bijna elke dag op, dus uitdrogen deed hij toch niet)

zeg ik lees hier dat er veel zijn die die zadels invetten terwijl ik er nu (bij mijn 2de zadel) juist nog niets vet heb opgesmeerd en mij dit beter bevalt wegen geen "doorzitten" meer van een te slap zadel (of ben ik te zwaar :oops: ). Hebben jullie van dat doorzakken in het midden van het zadel dan geen last met al dat vet ? :?:

Dat hangt er vanaf welk vet je gebruikt, daar zijn nog al verschillen tussen. Schoenvet (ik herhaal het nog maar een keer) beoogt een ander doel dan zadelvet.

Hallo,

ik had aanvankelijk in de eerste maanden na aanschaf van mijn Brooks B67 zadel 2 potjes Brooks Profide vet gebruikt. Eerst zonder verwarming er op gesmeerd, maar later heb ik het met een verfbrander verhit totdat het vloeibaar was en het er, vooral aan de onderkant van het zadeldek, in laten trekken. Nadat ik 2 potjes had opgebruikt moest ik na een regenbui nog steeds het zadel bijspannen omdat het leer nog steeds uitrekte.

Later heb ik hem flink ingespoten met WD40, zoveel dat er echt een badje vloeistof op de onderkant van het zadeldek lag. (wel een beetje smerige klus) Dit heb ik 2x gedaan en nu is het zadel aardig verzadigd denk ik. Hij is na deze intensieve behandelingen veel soepeler en dus comfortabeler geworden. Ook hoef ik hem nu niet meer met een plastic zak bij regen af te dekken, hij is nagenoeg 100pct waterafstondend geworden en de spanning blijft nu lang stabiel.

Voordat ik aanstaande zomer vertrek spuit ik hem nog eens flink met WD40 in.

:oops: al 10.000 km en nog niet eens bijgespannen, maar zadel zit toch super comfi ...En dat zonder één lik vet, vloeibaar of niet
Ben ik verkeerd bezig ?

ik had aanvankelijk in de eerste maanden na aanschaf van mijn Brooks B67 zadel 2 potjes Brooks Profide vet gebruikt.
Dat is dus véél teveel! Twee keer invetten volstaat meestal al.
Nadat ik 2 potjes had opgebruikt moest ik na een regenbui nog steeds het zadel bijspannen omdat het leer nog steeds uitrekte.
. Ik denk dus dat dit komt door al dat vet. Daardoor is het leer veel te soepel geworden en veel te makkelijk uit te rekken.
Later heb ik hem flink ingespoten met WD40, zoveel dat er echt een badje vloeistof op de onderkant van het zadeldek lag.
:shock: :shock: :shock: Dat zou ik dus nóóóóít doen! Dat is een soort kruipolie met weet ik veel wat voor toevoegingen, en geen vet wat je leer voedt.
Hij is na deze intensieve behandelingen veel soepeler en dus comfortabeler geworden
Uhuh, dat wil ik wel geloven! En na nog eens een paar duizend kilometer is het zadel totaal doorgezakt... Maar:
Ook hoef ik hem nu niet meer met een plastic zak bij regen af te dekken, hij is nagenoeg 100pct waterafstondend geworden
Dus het zadel ademt ook voor geen meter, noch neemt het een greintje zweet meer op. Erg oncomfortabel!
Embarassed al 10.000 km en nog niet eens bijgespannen, maar zadel zit toch super comfi ...En dat zonder één lik vet, vloeibaar of niet
Ben ik verkeerd bezig ?
Altijd nog een stuk beter dan bovenstaande behandeling. Maar leer heeft wel voeding nodig, anders gaat het scheuren. Dus wel met (bij voorkeur iets was-achtigs, dat maakt het leer minder zacht) smeren, maar zeker niet teveel.

Hoi!
Jeroenp schreef:ik had aanvankelijk in de eerste maanden na aanschaf van mijn Brooks B67 zadel 2 potjes Brooks Profide vet gebruikt.
Later heb ik hem flink ingespoten met WD40, zoveel dat er echt een badje vloeistof op de onderkant van het zadeldek lag. Dit heb ik 2x gedaan
Voordat ik aanstaande zomer vertrek spuit ik hem nog eens flink met WD40 in.
:shock:
Leuk voor in het rijtje "how to kill a Brooks" :lol: Doorgehangen van het vet maar wel water afstotend :o
Als je hem in de oven bij 60 graden bakt en het leer rolt met een deegroller (ook eentje uit een dodelijk lijstje) wordt het leer ook soepel :roll:

2x per jaar lichtjes aan de onderkant invetten is voor mijn Brooks Conquest ruim voldoende. Na het invetten leg ik hem lekker op z'n rug in het zonnetje zodat het vet er goed intrekt. En klaar is die. Ik heb mijn Brooks nu 14000 km en hij is nog als nieuw.

Fiets de wereld (met een Brooks),
Whisky

Ja, ik schrok er dus ook van :D
Maar dat "je zadel in het begin iets soepeler maken met een deegroller" in hetzelfde dodelijke rijtje thuishoort ben ik echt helemaal niet met je eens! Ik heb dat zo dus gedaan met mijn stijve Conquest, en in tien jaar tijd heb ik hem slecht twee keer een beetje bijgespannen. En het ding kan nog heel lang mee.

Let wel: het is dus niet: in de oven, invetten en dan gaan rollen! Die oven-truc wordt wel aangeraden door Snowseal, een erg goed schoenen-product, om het vet beter te laten intrekken, verder niet (en bij 60 graden "bak" je je zadel nog niet hè? Zeg 'ns eerlijk: hoe heet heb jij het op je tocht in de woestijn gehad?:D).
Het gaat er dus om dat je in het allereerste begin het leer gewoon iets soepeler kunt maken met een roller, waardoor je wat sneller goed zit, en het leer zich sneller naar je onderkant gaat zetten. Ik heb het slechts een paar keer licht voorgerold. In feite doe je niet zoveel anders met je deegroller dan dat wat je anders met je zitbotjes moet doen!

Heb tot dusverre weinig fiets kilometers onder m'n kont gehad, maar altijd wel pijn gehad als ik eens fietste. Voor de geplande 'once in a life time' fiets-reis Brunssum-Rome in de zomer van dit jaar, veel forums afgestruind over welke zadels etc. Uiteindelijk een bruine Brooks Champion Pre-Aged gekocht. In het begin gedacht 'omg, dat wordt dus nooit wat': pijn aan m'n kont, gevoelloosheid, allemaal kreten die her en der terug komen. Al vanaf het moment dat ik op de fiets stapte. Maar ik heb er nu zo'n 800 km opzitten en het gaat steeds beter, rijd nu al een week of drie paar keer per week 2x 15km/ dag naar m'n baasje, zonder zeem in m'n broek, gaat prima. Langere stukken van 80 km, gaan nog niet 100% probleemloos, ook niet met zeem in de broek, moet af en toe even uit het zadel, maar het is niet zo dat het afzien is. Nee hoor, gaat de laatste 200 km steeds beter, als ik dan op de fiets stap dan merk je dat de zit steeds passender wordt, zit bijna als gegoten en dat had ik niet verwacht na de eerste kilometers toen ik hem kocht.
Heb wel de punt ietsjes omhoog gezet en de onderkant 2x ingesmeerd met dat Brooks vet. Ben dus echt wel tevreden, al vanaf zo'n 500 km, het enige waar ik sinds een dag of wat mee zit is een kraak in het zadel, als ik te snel trap, dan kraakt het, heb ik het juiste tempo dan is de kraak weg. Irriteert me wel.
Groet
Paul
95 kg/ 200 cm

TisPjotr schreef:Ben dus echt wel tevreden, al vanaf zo'n 500 km, het enige waar ik sinds een dag of wat mee zit is een kraak in het zadel, als ik te snel trap, dan kraakt het, heb ik het juiste tempo dan is de kraak weg. Irriteert me wel.
Hoi Paul,

Een klein beetje WD40 op de spiralen spuiten en het kraakje is weg :)


Fiets de wereld,
Whisky

whisky schreef:
TisPjotr schreef:Ben dus echt wel tevreden, al vanaf zo'n 500 km, het enige waar ik sinds een dag of wat mee zit is een kraak in het zadel, als ik te snel trap, dan kraakt het, heb ik het juiste tempo dan is de kraak weg. Irriteert me wel.
Hoi Paul,

Een klein beetje WD40 op de spiralen spuiten en het kraakje is weg :)


Fiets de wereld,
Whisky
Als alternatief voor wd40 zou je ook een smeermiddel kunnen nemen ;)