Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe XT-cassette CS-M770 geeft hoekspeling op naaf FH-M760 - Forum Wereldfietser

Nieuwe XT-cassette CS-M770 geeft hoekspeling op naaf FH-M760

Geachte deskundigen,

Van een bevriend mountainbiker (die een cassette met 34 tanden voor watjes vind maar de omhullende mountainbike niet zonder kon kopen) kreeg ik een XT-cassette CS-M770 . Met het oog op de buitenlandreis naar de stelvio en de staat van mijn huidige cassette heb ik die dit weekend gemonteerd.

So far so good. Echter vind ik deze XT-cassette verdacht makkelijk op mijn XT-naaf (FH-M760) glijden. Het is wel zo dat hij maar op 1 manier past en het was 9 speed en blijft 9 speed. Als ik google dan is de M770 de opvolger van de M760. Maar punt blijft dat ik na montage een kleine hoekspeling blijf houden haaks op de draairichting.

De moer heb ik echt goed vast zitten, de kleine tandwieltjes zitten ook allemaal goed stevig vast zitten. Maar ik kan de hele cassette een beetje kantelen op de as. Ik heb geen referentie hoe het met mijn oude cassette was (en ga deze ook niet als experiment terugplaatsen).

Kan iemand mij vertellen of deze speling normaal is .... of dat dit soort speling overgaat in rammel en uiteindelijk tot een uitgelubberde naaf ???

Wouter

In theorie zou het gewoon moeten passen. Geen tussenringen vergeten? Zitten alle tandwielen even ver van elkaar? Zit het tandwiel bij de spaken niet te dícht bij de spaken (daar een ring vergeten)?

Met die cijfertjes voor de types kom ik er niet uit, ik zou het moeten zien. Misschien dat iemand die types zo kan opzoeken en zo een ander antwoord (dé oplossing?) kan geven?

Robertjan,

Bedankt voor je reactie. Het gaat echt om een kleine speling. Het lijkt alsof het huis net een fractie korter is dan de pion waar je hem op schuift. Hij schakelt over het hel bereik prima. Vanavond zal ik hem maar weer los nemen en kijken of ik de speling kan herleiden. Ik heb hem met de NBT2 aangehaald en misschien klemt de moer dus niet genoeg.

Heb net ook wat fietsen van collega's bemonsterd en die hebben in ieder geval geen speling.

Wouter

En wat is je gevoel als je er mee fietst, merkbaar anders dan met je andere cassette?
Pathfinder_II schreef:Maar ik kan de hele cassette een beetje kantelen op de as. Ik heb geen referentie hoe het met mijn oude cassette was (en ga deze ook niet als experiment terugplaatsen).
Ik heb met mijn 7- en 8-speedcassettes geleerd dat er altijd wat hoekspeling is; ik denk niet dat dat bij 9 speed plots anders zal zijn. Als je de andere cassette niet als experiment wilt terugplaatsen wordt het moeilijk om jezelf ervan te overtuigen wat veel hoekspeling is en wat niet.
Maar het zal wel meevallen. Bij een 34 lijkt het natuulijk vanzelf meer.
Groet,
Leon

Leon je hebt helemaal gelijk. Het enige middel om weer lekker op je fiets te zitten is jezelf er van te overtuigen dat het goed zit. Dus vanavond meteen na thuiskomst fiets weer op zijn kop gezet en de oude cassette gemonteerd. En zoals jij al voorspelde ... exact de zelfde kleine speling.

Misschien ben ik gewoon als ontwerper en fijn mechanicus een beetje te veel verwend met alle nette passingen in het dagelijks werk. Als een stagiare het zo zou ontwerpen zou ik het afkeuren :oops:

En als het op de stelvio toch in de soep draait dan duw jij me toch wel ff naar de fietsenmaker Leon :wink:

Wouter
Pathfinder_II schreef:Geachte deskundigen,

Van een bevriend mountainbiker (die een cassette met 34 tanden voor watjes vind maar de omhullende mountainbike niet zonder kon kopen) kreeg ik een XT-cassette CS-M770 . Met het oog op de buitenlandreis naar de stelvio en de staat van mijn huidige cassette heb ik die dit weekend gemonteerd.

So far so good. Echter vind ik deze XT-cassette verdacht makkelijk op mijn XT-naaf (FH-M760) glijden. Het is wel zo dat hij maar op 1 manier past en het was 9 speed en blijft 9 speed. Als ik google dan is de M770 de opvolger van de M760. Maar punt blijft dat ik na montage een kleine hoekspeling blijf houden haaks op de draairichting.

De moer heb ik echt goed vast zitten, de kleine tandwieltjes zitten ook allemaal goed stevig vast zitten. Maar ik kan de hele cassette een beetje kantelen op de as. Ik heb geen referentie hoe het met mijn oude cassette was (en ga deze ook niet als experiment terugplaatsen).

Kan iemand mij vertellen of deze speling normaal is .... of dat dit soort speling overgaat in rammel en uiteindelijk tot een uitgelubberde naaf ???

Wouter
Je hoeft je daar geen zorgen over te maken dit is het cassettebody wat een beetje speling heeft en dit is normaal.
Mischien is je dit nooit opgevallen maar als je het achterwiel optilt en een paar keer je trapers rond draait en ze dan stil houd en dan goed naar de achtertandwielen kijkt zie je ze enigzins slingeren.
Bij mij is dat ook zo en ik heb er een XT cassettebody op.

Pathfinder_II schreef:En als het op de stelvio toch in de soep draait dan duw jij me toch wel ff naar de fietsenmaker Leon :wink:
Ach, meestal ligt er wel ijzerdraad in de berm. Hoewel: in Zwitserland :?
Leon

Pathfinder_II schreef:Leon je hebt helemaal gelijk. Het enige middel om weer lekker op je fiets te zitten is jezelf er van te overtuigen dat het goed zit. Dus vanavond meteen na thuiskomst fiets weer op zijn kop gezet en de oude cassette gemonteerd. En zoals jij al voorspelde ... exact de zelfde kleine speling.

Misschien ben ik gewoon als ontwerper en fijn mechanicus een beetje te veel verwend met alle nette passingen in het dagelijks werk. Als een stagiare het zo zou ontwerpen zou ik het afkeuren :oops:

Wouter
Bij sommige heren fabrikanten/framebouwers lijkt het er wel eens op dat ze nog nooit gehoord hebben van het woord "marge" :lol:

Haike schreef:Bij sommige heren fabrikanten/framebouwers lijkt het er wel eens op dat ze nog nooit gehoord hebben van het woord "marge" :lol:
Hmm Omzet-inkoop= marge :wink:
Pathfinder_II schreef:Geachte deskundigen,

Van een bevriend mountainbiker (die een cassette met 34 tanden voor watjes vind maar de omhullende mountainbike niet zonder kon kopen) kreeg ik een XT-cassette CS-M770 . Met het oog op de buitenlandreis naar de stelvio en de staat van mijn huidige cassette heb ik die dit weekend gemonteerd.

So far so good. Echter vind ik deze XT-cassette verdacht makkelijk op mijn XT-naaf (FH-M760) glijden. Het is wel zo dat hij maar op 1 manier past en het was 9 speed en blijft 9 speed. Als ik google dan is de M770 de opvolger van de M760. Maar punt blijft dat ik na montage een kleine hoekspeling blijf houden haaks op de draairichting.

De moer heb ik echt goed vast zitten, de kleine tandwieltjes zitten ook allemaal goed stevig vast zitten. Maar ik kan de hele cassette een beetje kantelen op de as. Ik heb geen referentie hoe het met mijn oude cassette was (en ga deze ook niet als experiment terugplaatsen).

Kan iemand mij vertellen of deze speling normaal is .... of dat dit soort speling overgaat in rammel en uiteindelijk tot een uitgelubberde naaf ???

Wouter
Als ik het goed begrijp maak je je zorgen over het feit dat er enige rotatie mogelijk is tussen spider en casettebody. Dit is normaal en geen bezwaar omdat de belastingrichting altijd dezelfde is en de cassette met de borgring stevig vast zit. Nauwere toleranties hier hebben geen zin (integendeel, probeer dan maar eens een cassette met passingroest te verwijderen) maar zijn wel sterk kostenverhogend

catemaron schreef:
Haike schreef:Bij sommige heren fabrikanten/framebouwers lijkt het er wel eens op dat ze nog nooit gehoord hebben van het woord "marge" :lol:
Hmm Omzet-inkoop= marge :wink:

:D Ja dat is een marge die ze héél goed kennen, maar ik bedoel die andere marge... :lol:

Hoi Marten,

Het gaat mij niet om de speling in de aandrijfrichting maar haaks daar op. De cassette wordt aan de achterkant tegen een klein borstje gedrukt maar dit heeft amper stijfheid.

Het is inderdaad zoals ZwarteKees zegt als je het wiel laat daait dat je de cassete ziet "zwabberen". Het gaat maar om heel weinig speling en door het grote 34 blad lijkt het meteen veel. Als ik het blad vast pak dan kan ik dus uit het vlak van het blad wiebelen met een paar tienden.

Wouter

maar doet ie dat wiebelen ook onder belasting? Volgens mij niet. Kijk als ik mijn ketting los pakt dan zit er een enorme speling op buiten het vlak. Speling die ik niet nodig heb (rohloff). Hoogstens om de ketting te laten ontsporen. Onder belasting is de ketting recht en doet ie wat ie moet doen. (kracht overbengen). Hetzelfde geldt voor de cassette.

dus, ga lekker fietsen en denk tijdens het fietsen over prachtige theoretische verhandelingen op passingen, marges en spelingen. :D

Pathfinder_II schreef:Hoi Marten,

Het gaat mij niet om de speling in de aandrijfrichting maar haaks daar op. De cassette wordt aan de achterkant tegen een klein borstje gedrukt maar dit heeft amper stijfheid.

Het is inderdaad zoals ZwarteKees zegt als je het wiel laat daait dat je de cassete ziet "zwabberen". Het gaat maar om heel weinig speling en door het grote 34 blad lijkt het meteen veel. Als ik het blad vast pak dan kan ik dus uit het vlak van het blad wiebelen met een paar tienden.

Wouter
Ik ben nu toch wel nieuwschierig of je overtuigd bent, de cassettebody bestaat uit twee bewegende delen dit kun je vergelijken met een ratelaar voor kindertjes als je hem naar voeren slingerd ratelt hij draai je hem naar achteren diet hij niets.
Als er helemaal geen speling in zou zitten zou hij gouw stuk zijn.

Pathfinder_II schreef:Hoi Marten,

Het gaat mij niet om de speling in de aandrijfrichting maar haaks daar op. De cassette wordt aan de achterkant tegen een klein borstje gedrukt maar dit heeft amper stijfheid.

Het is inderdaad zoals ZwarteKees zegt als je het wiel laat daait dat je de cassete ziet "zwabberen". Het gaat maar om heel weinig speling en door het grote 34 blad lijkt het meteen veel. Als ik het blad vast pak dan kan ik dus uit het vlak van het blad wiebelen met een paar tienden.

Wouter
Je hebt een samenstelling van aluminium naaf, een los stalen freewheel met twee cup en comus lagers, en een passing cassette-freewheel.

De freewheelbody zit met een 10mm inbus aan het naafhuis gebout, deze overgang moet absoluut spelingvrij zijn anders zit de bout los.
De freewheellagering is nieuw altijd spelingvrij, maar met roest en slijtage kan er speling ontstaan. Zolang de pallen betrouwbaar ingrijpen en de lagering vrij draait blijft het freewheel bruikbaar.

De tandwielen mogen bij aangedraaide borgring geen speling op het freewheelhuis hebben. Hebben ze dat wel dan ben je een tussenring vergeten of probeer je een 11 op een UG compatible naaf te zetten

Tussen de as van de freewheellagering en de wielnaaf kan door productietoleranties een klein hoekverschil zitten, bij freewheelen waggelt de cassette dan heen en weer. Dit is onproblematisch. Naven waarbij het freewheel op de as gelagerd is doen het uiteraard niet, maar die hebben weer een veel groter buigend moment op de as.