Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naar Avignon/Barcelona en met de trein terug - Forum Wereldfietser

Naar Avignon/Barcelona en met de trein terug

We hebben deze zomer het plan om de Benjamins Route (of misschien de 'groene route') te volgen richting Barcelona.

We hebben geen idee hoe ver we komen. We gaan vier weken en zien wel waar we terechtkomen. We willen absoluut geen tijdsdruk hebben, doordat we iets moeten halen en daardoor tegen de tijd moeten fietsen.
Dus gewoon relaxed fietsen, als het leuk is op plek A, nemen we een rustdag op plek A en als we Cluny halen is het ook goed en als we Barcelona halen is het ook leuk.

We vertrekken dus gewoon vanuit huis en op de laatste dag nemen we de trein terug naar huis. Vanaf bv Avignon heb je een nachttrein terug naar NL, maar die moet je dus reserveren als je verzekerd wilt zijn van een plekje. Dat kunnen wij dus niet, omdat we niet weten of we Avignon wel halen, of dat we zelfs in Barcelona terechtkomen.

Hoe moeilijk/makkelijk is het om in augustus op het laatste moment (max 1 week van tevoren) een plekje te reserveren in de nachttrein (http://www.fietsvakantiewinkel.nl/2www/fietstrein.php)?

Mochten er verder nog tips zijn voor de Benjamins Route of de Groene Route, dan hoor ik dat graag (ook al is er al veel over gefilosofeerd). Ik heb beide boekjes nog niet in mijn bezit en aangezien ze best prijzig zijn, wil ik ze niet allebei hoeven kopen.

Een exact antwoord heb ik niet, maar als de prijs van de boekjes budgettair een probleem is, dan zou ik trein of vliegtuig beslist ruim tevoren reserveren anders betaal je de hoofdprijs voor je ticket. Dat kan zomaar honderden euro's schelen.

waarom niet gewoon de TGV nemen. Stukken goedkoper dan via de fietsvakantiewinkel en nog snel ook. Fiets mag gratis mee als hij niet boven een bepaalde lengte komt!!

Wij gaan met tandem, Montpellier - Brussel voor 150 euro (en dat is 2 personen all in)

Wij gaan met tandem, Montpellier - Brussel voor 150 euro (en dat is 2 personen all in)
Doen ze dan ook al tandems in de TGV? Dat zou goed nieuws zijn, heb je moeten/kunnen reserveren?

Roef

Hmmm, snel even de tgv site gegecheckt wat betreft die tandems, en daar staat toch echt in de kleine letterjes "U kunt geen tandems meenemen.".....

zie ook http://www.tgv-europe.nl/

Weet je zeker dat je meemag?

Roef
Hoe zijn de mogelijkheden in Frankrijk om op het laatste moment (zonder te reserveren) in de trein te stappen?

In Nederland kan dat moeiteloos. Als ik van Amsterdam naar Groningen wil, dan kan ik niet eens reserveren. Hoe zit dit in Frankrijk?

Want als het daar ook mogelijk is...

[quote="kwoensj"]waarom niet gewoon de TGV nemen. Stukken goedkoper dan via de fietsvakantiewinkel en nog snel ook. Fiets mag gratis mee als hij niet boven een bepaalde lengte komt!!

Inderdaad een racefietsje (zonder wielen) in een hoes meer niet!!!

Uit het boekje "Fietsen in Europa":

in sommige, met name regionale treinen is slechts plaats voor drie fietsen. In de praktijk kan een fiets mee in naar schatting één op de 10 treinen. :?

Persoonlijk lijkt mij dit onzekerder en minder fijn dan een 'deadline',
met name als je 4 weken hebt moet Zuid- Frankrijk makkelijk te doen zijn of zelfs Barcelona. Maar dat is kwestie van keuze maken tussen 2 manieren die elk een nadeel én élk een voordeel hebben.

Succes!
Zelf kies ik altijd voor ergens naartoe te fietsen, ticket terug hier al geboekt en betaald. Inderdaad een deadline maar ook weer een uitdagend doel :D

hartelijke groet,
marjan.

Vorig jaar met de gewone trein teruggekomen uit Parijs met de tandem. Was te doen (niet altijd even makkelijk) maar we zijn wel in Brussel-Zuid overgestapt tijdens de spits, zodus, alles gaat...

Nederlanders en Frans is duidelijk geen goede combinatie... Even vertalen
"Les tandems ne sont acceptés que dans les fourgons"
Tandems zijn niet toegelaten, tenzij is in de bagagewagon!!!

Tandems kunnen mee voor een extra van 12 euro dacht ik.
wij gaan het deze zomer in elk geval doen!!

Op de Thalys weet ik niet of een tandem meemag (daar dacht ik niet)

Globaal kun je in Frankrijk het volgende onderscheid maken voor bij het wel of niet meenemen van fietsen in Franse treinen.

1) Regionale treinen (RER)
Als er een ruimte is voor de fiets, dan kan de fiets gratis mee. Er kan niet gereserveerd worden. Soms is een ruimte voor een paar fietsen in een rek en een andere keer is er een groot bagagerijtuig. Tandems mogen officieel alleen mee in een groter bagagecompartiment, maar officieus kan soms veel. Hangt echt van het dienstdoende treinpersoneel af.

2) Corail en TGV met fietsplaatsen
Steeds meer TGV krijgen fietsplaatsen. Als een treinstel wordt gereviseerd, dan worden er altijd fietsplaatsen ingebouwd. De ruimte is beperkt.
Je moet reseveren voor de fiets. Dit kost 10 Euro. Volgens de officiele richtlijnen mogen gen tandems mee.
Een belangrijk deel van de TGV's die vanaf Rijsel vertrekken hebben fietsplaatsen. Vanaf Rijsel gaat een TGV naar Bodeaux met fietsplaatsen.
Alle TGV's die vanaf Paris-Est richting Oost-Frankrijk, Luxemburg en Duitsland vertrekken hebben fietsplaatsen.
Veel TGV's die vanaf Paris-Lyon richting Dijon vertrekken hebben fietsplaatsen.
Alle Corail treinen die vanaf Paris-Austerlitz vertrekken richting Limoges, Toulouse, Narbonne, Perpignan en Portbou (Spaanse grens) hebben fietsplaatsen.

3) Nachttreinen
In alle Franse nachttreinen zij fietsplaatsen. Ook hier is het aantal beperkt en is reserveren verplicht. Dit kost 10,- Euro.

4) Overige TGV's, Corail en Thalys.
Fiets maken alleen gedemonteerd en verpakt in een hoes mee. Het pakketje moet passen in de het bagagerek. De lengte mag niet langer zijn dan 1,25 m, want dan past het pakket niet in het rek.
Dit betekent: voor en achterwiel, trappers, stuur, lowriders en zadel eraf.
Ook in deze treinen let het treinpersoneelwordt niet altijd strikt op de regels, maar als conducteur "regels zijn regels" dienst heeft, dan heb je pech.
Deze treinen rijden vanaf Amsterdam, Brussel en vanaf Paris-Lyon, richting Lyon.




Op de dienstregeling van de SNCF kun je aan de hand van het fietspictogrammetje zien of een fiets meekan in de trein.
Raadpleeg de dienstregeling van de SNCF:
http://www.voyages-sncf.com/leisure/fr/launch/home/

er mogen echt wel tandems mee met de tgv, maar niet als handbagage, wel in de bagagewagon!!

kwoensj schreef:er mogen echt wel tandems mee met de tgv, maar niet als handbagage, wel in de bagagewagon!!
Wij hebben al vaker gemerkt dat er altijd wel een verschil is tussen de regels en de praktijk.

er mogen echt wel tandems mee met de tgv, maar niet als handbagage, wel in de bagagewagon!!
Sinds wanneer hebben de TGV's dan een bagagewagon/compartiment? Volgens mij zit die er niet in...

Waar ik benieuwd naar ben, is of je daadwerkelijk al eens in de TVG je tandem mee hebt kunnen nemen, of dat je je baseert op de hierboven beschreven (multi interpretabele) regels.

Roef

Rongyos schreef:
er mogen echt wel tandems mee met de tgv, maar niet als handbagage, wel in de bagagewagon!!
Sinds wanneer hebben de TGV's dan een bagagewagon/compartiment? Volgens mij zit die er niet in...

Waar ik benieuwd naar ben, is of je daadwerkelijk al eens in de TVG je tandem mee hebt kunnen nemen, of dat je je baseert op de hierboven beschreven (multi interpretabele) regels.

Roef
Vogens de informatie van Rail Europe, de internationale tak van de SNCF (Franse spoorwegen), mogen er geen tandems in de TGV
Er zijn fietsplaatsen (voor gewone fietsen) in diverse TGV's, in voiture 8. Ik reis morgen met mijn fiets in de TGV van Rijsel naar Parijs en van Parijs naar Dijon. Mijn fietsplaatsen zijn gereserveerd. Ik zal de situatie ter plekke goed bekijken en praten met treinpersoneel op de werkvloer om te vernemen hoe zij in de praktijk omgaan met tandems.
30 april kom ik weer thuis. Zal mijn bevindingen melden.

Blijkbaar is mijn reservatie inderdaad niet juist :? Toch maar eens gaan navragen. Dorie toch