Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hoe moet de vereniging eruit gaan zien? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Hoe moet de vereniging eruit gaan zien?

171 berichten

rtk schreef:
Theo Jorna schreef:
rtk schreef:RTK schreef:
Tja, een aantal jaren geleden een keer gedaan. Het begon wat mij betreft al fout te gaan toen we "verplicht"(zo voel ik dat) moesten zingen bij vertrek. Dat zijn dus echt show stoppers voor mij.
Dan zou ik ook afhaken. Wanneer was dat dan. Toch niet in 2004?
De tocht was 4 dagen, volgens mij met Hemelvaart: Den Haag, Rockanje, ...
Hoi,
Ik was daar ter plekke bij, maar weet zeker dat ik niet gezongen heb, het zou de sfeer bedorven hebben!
Je hebt inderdaad van die groepsfanatiekelingen en je hebt mensen zoals jij die daar moeite mee hebben. Dat is jammer, want de meeste deelnemers aan de tochten zijn geen van beide en best wel een beetje op zichzelf en willen alleen een fijne tocht. Wel is het zo dat een gezamenlijke activiteit meer een sociale happening is dan een prestatietocht. Dat laatste kan ook niet als je je in groepen van 20 man door onze drukke landen manoeuvreert en bij elkaar op een veld kampeert.
Het grootste gezamenlijke kenmerk van de leden is voor mij nog steeds de vertrouwdheid met het fenomeen op reis gaan met de fiets die je samen hebt en vooral dat het daarbij niet gaat om hoe ver en hoe lang. In de boeiende gesprekken die ik altijd hoor gaat het er bovendien niet om, om mensen te proberen te bewegen om verder en langer op reis te gaan, wel om drempels en schroom voor een reis waar iemand over droomt weg te nemen. Het gaat er om hoe je je reis ervaart. Als iemand een trip van vier dagen door Vlaanderen ervaart als een fantastische reis dan is dat een stuk beter gelukt dan een ander die na zes maanden teleurgesteld uit Brazilië terug komt. Over beide reizen kan dan verhaald worden en iedereen kan dan zijn eigen conclusies trekken over wat een volgende keer te ondernemen, en dat is voor iedereen verschillend, gelukkig.
Dat alle actieven globetrotters zijn zou betekenen dat er een aantal tegen mij jokken, waaronder ikzelf. :wink:

De grens van wat een fietsreiziger (zie boven in beeld) is, is me in de loop der jaren duidelijk geworden: een fietser die alleen of met andere fietsers zonder begeleiding van overige voertuigen een tocht maakt waarbij overnacht wordt, met niet uitsluitend de bestemming als doel van de reis.
Dagtochtjes en fietsers met volgwagen horen er dus niet bij. Fietsers die niet passen bij het laatste criterium heb ik nog nooit gezien, maar wil ik wel opvoeren, om het belang van het ervaren van de reis zelf te onderstrepen.
m-gineering schreef:
Willem Jongman schreef:welke kant moeten we op?
Willem
Hier een paar scenarios om op te schieten:
...1...2...
3) We gaan groot! Het blad krijgt een kleurtje, auteurs krijgen betaald, de contributie gaat omhoog, aanbiedingen in het blad en op de site, cross selling, De wereldfietsers credit kaart (met doorlopende reisverzekering!) wordt geintroduceerd, er komt een onderdelenlijn voor gestrande reizigers, we richten een Duitse afdeling op, de ledenraad stelt een directeur aan.....
De advertentiekosten vertienvoudigen :roll: :lol: :lol:
Ik ben meer voor scenario 1: evolutie, geen revolutie.
Bedenk dat de vereniging nog nooit zo groot is geweest als nu. Zo slecht kan het dus niet zijn. Bedenk ook dat er altijd een klein percentage mensen is dat het "er" per definitie mee oneens is en een enorm actief vocabulaire heeft, om het netjes te zeggen.
Robertjan schreef:Ik denk ter aanvulling aan:
- Dat leden vaker de Landeninfo aanvullen waar mogelijk
- Terugkerende topics op het forum algemeen behandelen
- Nóg meer tochten des weekends!
- "Workshops" fietsvakantie door ervaren leden voor de andere leden?
- Mogelijk is er een product bij een verzekeraar te regelen, toegespitst op fietsers? Bijv. keuze uit een gecombineerde fiets- en reisverzekering en een gecombineerde fiets- en wereldreisverzekering?
Ad 1. Dat is uiteraard aan de leden zelf. In het Wikipedia-achtige model dat wij hier hanteren kun je geen aanvullingen afdwingen.
Ad 2. Daar is denk ik wel behoefte aan, gezien de steeds weer terugkerende vragen. Probleem is echter dat je alleen een algemeen antwoord kunt genereren als je een of enkele personen als deskundige aanwijst, wat nogal haaks staat op de werkwijze van het forum zelf. In het tijdschrift gaat dit wel goed, en is ook al vaak gebeurd. Ik moet toegeven dat een zekere Eric en een M. te K.W. hier toch wel nuttige boekjes en websites hebben gemaakt.
Ad 3. Organiseer er zelf een! Het aantald weekends wordt alleen beperkt door organisatoren en deelnemers.
Ad 4. Workshops worden en masse georganiseerd op de beurs; ongeorganiseerd kun je van heel veel mensen tijdens alle andere activiteiten een privé-workshop krijgen.
Ad 5. Lijkt me wel wat. De aard van de leden ligt wel ver uit elkaar, dus dit wordt wel een verzekering met veel opties.
Groet,
Leon

Ik ben het hier volledig mee eens.

(Kan helaas alleen de ervaring van het meedoen met een activiteit nog niet onderstrepen. Als ik terug ben van m'n reis is dat het eerste wat ik doe: meefietsen!)
Leon schreef:De grens van wat een fietsreiziger (zie boven in beeld) is, is me in de loop der jaren duidelijk geworden: een fietser die alleen of met andere fietsers zonder begeleiding van overige voertuigen een tocht maakt waarbij overnacht wordt, met niet uitsluitend de bestemming als doel van de reis.
Dagtochtjes en fietsers met volgwagen horen er dus niet bij. Fietsers die niet passen bij het laatste criterium heb ik nog nooit gezien, maar wil ik wel opvoeren, om het belang van het ervaren van de reis zelf te onderstrepen.

Groet,
Leon
Jammer van deze definitie. Naast weekendjes weg (waarbij ik wel aan je kriterium voldoe) ga ik soms ook op een dag 80 km fietsen en zijn onze zomer fietsvakanties vaak met begeleiding (waarvoor een hele duidelijke reden is).

Heb ik dan nog wat aan de vereniging?
HansvanderVeeke schreef:
Leon schreef:De grens van wat een fietsreiziger (zie boven in beeld) is, is me in de loop der jaren duidelijk geworden: {knip}
Jammer van deze definitie.
Merk op dat dit slechts míjn idee is, er zijn nog een paar duizend andere leden. Er is niets officieel vastgelegd.
En we kunnen er bij zetten dat intenties belangrijker zijn dan wat er daadwerkelijk gebeurt :D
Leon

Hans:
- Forum
- Landeninfo
- Gezellige activiteiten
- Fietsreparatiecursus
- Fotografiecursus

Ondanks dat niet al je fietstochten er aan voldoen, heb je er denk ik heel veel aan.

Verder denk ik dat iedereen van de vereniging wel eens een dagje fietst, en dus niet binnen de overigens ruime (maar toepasselijke) definitie van Leon valt. Zoals je hierboven al aan de waardevolle onderwerpen kunt zien, is de vereniging er vooral voor informatie-uitwisseling voor- én achteraf (landeninfo aanvullen, vragen beantwoorden van andere leden, leren om de fiets te repareren als de fietsenmaker dicht is en prachtige foto's leren maken), en voor de gezelligheid van het met een groep onderweg zijn die het kennismaken met een land op de fiets leuk vindt.
Zonder iemand te willen aanvallen of af te vallen, vind ik het jammer dat er sowieso een onderscheid gemaakt moet worden.
We zijn toch allemaal fietsers, of je nu elke dag 5 km naar je werk fietst, of wereldreizen maakt van vele duizenden kilometers.

In mijn ogen zijn deze gelijk en, zoals Robert-Jan aangeeft, gaat het mij juist om de informatie uitwisseling.

Als ik georganiseerd, met bezemwagen fiets in de Pyreneen, dan kan ik net zo goed tips geven en ontvangen als iemand die ongeorganiseerd, wild-kamperend in hetzelfde gebied fietst.

Daarom denk ik dat hierin in de vereniging geen onderscheid gemaakt moet worden in woord en geschrift, en in intentie of daadwerekelijke actie.

Hans (die hoopt dat hij nog voor vol wordt aangezien omdat hij nog nooit langer dan 3 dagen ongeorganiseerd gefietst heeft :) )
HansvanderVeeke schreef:Zonder iemand te willen aanvallen of af te vallen, vind ik het jammer dat er sowieso een onderscheid gemaakt moet worden. We zijn toch allemaal fietsers, of je nu elke dag 5 km naar je werk fietst, of wereldreizen maakt van vele duizenden kilometers.
Degenen die deze club oprichtten wilden juist niet een fietsclub voor iedereen oprichten, maar hadden een duidelijke doelgroep voor ogen en hebben dat goed mogelijk als het lukte in het Nederlands omschreven. Zij dachten dat zo'n club bestaansrecht had en dat er behoefte voor was. Enkele duizenden mensen hebben zich inderdaad bij die doelstelling aangesloten en betalen nog contributiegeld ook. Ik vind je argument - we zijn toch... - daarom niet erg sterk.
Het lijkt me overigens verstandig als we aan het volgend bestuur geen nadere vaststelling vragen van welke term dan ook.
Leon
Leon schreef:Degenen die deze club oprichtten wilden juist niet een fietsclub voor iedereen oprichten, maar hadden een duidelijke doelgroep voor ogen en hebben dat goed mogelijk als het lukte in het Nederlands omschreven. Zij dachten dat zo'n club bestaansrecht had en dat er behoefte voor was. Enkele duizenden mensen hebben zich inderdaad bij die doelstelling aangesloten en betalen nog contributiegeld ook. Ik vind je argument - we zijn toch... - daarom niet erg sterk.
Hmmm, fijn dat je me uit de droom helpt. Dan zit ik blijkbaar toch verkeerd hier. Ik hoop dat de ballotage commissie hier niet te snel achter komt...

Voor Hans & Leon:

Goede reizigers worden - evenals dichters - geboren en niet gemaakt.
Men wordt niet plotseling een reiziger door te gaan reizen.
Men is het al. Of men is het niet.
Goede reizigers reizen overal goed.
In hun achtertuintje. In hun vaderstad.
Wie de olmen aan de eigen vaderlandse gracht niet ziet,
zal ook de palmen aan de middellandse Zee-kust niet zien.
(Bertus Aafjes, De fazant op de kokketoren, blz. 187, Reizen en reizigers)

oeps, ben ik in een verkeerd draadje terechtgekomen

RTK schreef:

Tja, een aantal jaren geleden een keer gedaan. Het begon wat mij betreft al fout te gaan toen we "verplicht"(zo voel ik dat) moesten zingen bij vertrek. Dat zijn dus echt show stoppers voor mij.
Ga weer eens een keer mee zoals Deimor ook al voorstelde. Bovendien hebben we nu een nieuw lied :wink:

Beste schrijvers op dit forum topic

Bedankt voor jullie goede input! We zullen het zeker meenemen en doorgeven aan het komende bestuur.

Gezien jullie opbouwende kritiek en discussie lijken mij hier zeer capabele leden voor het toekomstige bestuur. We hebben mensen nodig die kunnen en willen discussiëren over het pad dat de vereniging gaat volgen. ik hoop dat er vele enthousiaste leden zich willen opgeven voor een positie in het bestuur zodat we echt wat te kiezen hebben de volgende vergadering.

Dus geef je op!! Kijk even op het bericht op de voorpagina en kijk voor welke functie je je zou willen aanmelden. Het is echt een leuk cluppie!

Je kunt me altijd bellen of mailen voor meer info
inge.meere@gmail.com
06 10668298

Ik vrees dat ik in ieder geval te weinig bestuurlijke ervaring heb (wat heet: slechts MBO opgeleid :oops:). Waarschijnlijk werden de anderen in dit topic bedoeld.

Verder heb ik het idee dat de meesten in dit topic al een drukke baan hebben.

Robertjan schreef:Ik vrees dat ik in ieder geval te weinig bestuurlijke ervaring heb (wat heet: slechts MBO opgeleid :oops:). Waarschijnlijk werden de anderen in dit topic bedoeld.
Je zegt iets wat niet klopt in mijn ogen.

Ten eerste: bestuurlijke ervaring is niet afhankelijk van je opleidingsniveau. Ervaring doe je op door te besturen.

Ten tweede: suggereer je dat je met een MBO opleiding geen goed bestuurder zou kunnen zijn. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn heel wat mensen met een wetenschappelijke opleiding die het besturen niet in de vingers zullen krijgen en omgekeerd denk ik dat er heel wat mensen zijn met een MBO opleiding die een prima bestuurder zijn.

ik ben het helemaal met Guus eens. MBO zegt niets over je bestuurlijke kwaliteiten, enthousiasme en de wil om te leren des te meer. Ik zie je inschrijving tegemoed!!

Een drukke baan hebben vele inderdaad maar die twee uurtjes in de week moet tijd voor vrij te maken zijn. Tijd hebben en tijd maken zijn verschillende dingen. Een leuk cluppie leiden geeft ook energie. Ik moet echter bekennen dat ik ook door gebrek aan tijd niet in het toekomstige bestuur ga plaatsnemen. Ik heb op het moment iets te veel hooi op mijn vork maar vind dat ook erg leuk.

Inge

Persoonlijk vind ik de verwevenheid met reclame (zonder te betalen) of de site gebruiken als platform voor broodwinning niet juist.

Waarom?

a. is WF nooit voor opgezet

b. je creeert een 2 sporenbeleid (in de vereniging) waarbij er onduidelijkheid optreed tussen enerzijds de meerderheid en anderzijds enkelen die de site en het medium WF gebruiken om zichzelf en hun activiteit/produkt te promoten.

c. nu kan het antwoord zijn dat een beetje (beleid/regels) van dit en een beetje van dat een duidelijke scheiding aangeeft. De realiteit is dat je daarmee een scheiding weg neemt en niet aangeeft. Waar trek je de grens?

d. er ontstaat een 'weeffout' die onherroepelijk voor problemen zorgt. Wil hierbij aantekenen dat het belang van de enkele nooit doorslaggevend kan zijn tov de oorspronkelijke WF doelstelling.

e. er zal ook helderheid moeten zijn in zowel de organisatiestructuur als in het uitoefenen van bestuurlijke posities. Je zult ten alle tijde belangenverstrengeling in welke vorm dan ook moeten voorkomen. Als betalend lid wens ik het laatste niet. Bovendien is vwb het laatste geen transparante en heldere inhoudelijke discussie geweest en is het zelfs in de gegeven situatie (interim) onwenselijk.

f. indien bovenstaande punten voor de meerderheid absoluut geen probleem vormt is dat prima!!! Zorg er dan voor dat een aantal essentiele zaken op papier staat. Er mag absoluut geen enkel misverstand zijn over de doelstelling, de inhoud nog over de inbreng van leden met welke agenda dan ook. Belangrijk is dat je het zichtbaar maakt en voor iedereen helder en duidelijk uiteenzet. Dat is zeker nu niet het geval!

John

Vikingar schreef:Persoonlijk vind ik de verwevenheid met reclame (zonder te betalen) of de site gebruiken als platform voor broodwinning niet juist.

Waarom?

a. is WF nooit voor opgezet

John
Hier heb ik in elk geval recht van spreken. Bij de oprichting van de Wereldfietser heb ik wel degelijk een commerciele poot in gedachten gehad. Bijvoorbeeld uitgeverij de Wereldfietser. Frank van Rijn stapte in die tijd over van Pirola naar Elmar. De gidsjes van Bert Sitters worden ook door Elmar uitgegeven. Als Elmar daar mee kan verdienen, waarom zou de Wereldfietser dat dan niet mogen? De Wereldfietser als een soor kwaliteitskeurmerk, dat het om de betere fietsboeken gaat. Het fietstechniekboek van Marten zou er ook goed in passen. De vereniging had dan ook een soort fonds kunnen vormen om het uitgeven van boeken van de mindere goden mogelijk te maken. En een betaalde redacteur om de kwaliteit te verbeteren. Commercieel en tegelijkertijd van groot profijt voor de leden en andere fietsenthousiastelingen.
Helaas was 'commercieel' een soort vloeken in de kerk. Een gemiste kans. Want wat doe je liever?: een goed fietsboek kopen van uitgeverij Elmar of van uitgeverij De Wereldfietser. Bij de tweede heb ik toch een soort vanzelfsprekende garantie dat het wel een goed boek moet zijn!

Vanaf 1997 heb ik ook het programma Fietsen met Kinderen opgezet. Eerst onder de vlag van de Wereldfietser. Maar vanuit de vereniging was er geen interesse. Ik ben er toen op eigen kracht mee verder gegaan en stond op FietsRAI en Op Padbeurs met een paar honderd vierkante meter. Ook dat was rendabel. Wederom een gemiste kans voor de vereniging. Inmiddels draait er al geruime tijd een onafhankelijke website www.fietsenmetkinderen.info. Dit is geen commercieel gebeuren, ik heb er geen tijd meer voor, maar het is wel de best bezochte nederlandstalige site op dit gebied. En gezien de almaar groter wordende markt heeft het zeker commerciele potenties.

En de Wereldfietser als beursorganisator. Al in 1995 hebben Bert en ik een beurs georganiseerd onder de vlag van de Wereldfietser: 'Zomers fietsen in de winter'. Ook die beurs was commercieel rendabel. Wat denk je dat een betere fietsbeurs is? Eentje georganiseerd door enthousiaste fietsers of eentje georganiseerd door flitsende jongens met een dikke BMW onder hun kont die nooit op een fiets zitten.

Commercieel biedt de mogelijkheid dat je i.p.v. de schaarse tijd van vrijwilligers er een betaalde kracht met ruim de tijd op kan zetten. Daardoor bereik je veel meer kwaliteit en dat is alleen maar in het voordeel van alle fietsliefhebbers.
Leon schreef:
HansvanderVeeke schreef:Zonder iemand te willen aanvallen of af te vallen, vind ik het jammer dat er sowieso een onderscheid gemaakt moet worden. We zijn toch allemaal fietsers, of je nu elke dag 5 km naar je werk fietst, of wereldreizen maakt van vele duizenden kilometers.
Degenen die deze club oprichtten wilden juist niet een fietsclub voor iedereen oprichten, maar hadden een duidelijke doelgroep voor ogen en hebben dat goed mogelijk als het lukte in het Nederlands omschreven. Zij dachten dat zo'n club bestaansrecht had en dat er behoefte voor was. Enkele duizenden mensen hebben zich inderdaad bij die doelstelling aangesloten en betalen nog contributiegeld ook. Ik vind je argument - we zijn toch... - daarom niet erg sterk.
Het lijkt me overigens verstandig als we aan het volgend bestuur geen nadere vaststelling vragen van welke term dan ook.
Leon
Ik ben hier van alle markten thuis; heb tochten van enkele jaren gemaakt en dagtochtjes. Het gevoel van onderweg zijn, het 'de boel op je af laten komen en wel zien wat er gebeurt'-gevoel, heb ik in beide gevallen. Hoewel ik me dat pas realiseerde nadat ik beide had gedaan, dat wel. Reizen is 'leven op het moment' en met bewondering en verwondering de wereld om me heen bekijken. Fietsen is daarvoor heel geschikt, omdat je je dan op een redelijk comfortabele manier voortbeweegt en toch dicht bij de omgeving staat. Dat was de doelgroep die ik voor ogen had bij de oprichting van de vereniging. Hoe groot die doelgroep is, weet ik niet. Maar de essentie ligt voor mij dus niet bij het fietsen, maar bij de manier van 'reizen'. Er zijn fietsers genoeg, waar ik geen affiniteit mee voel.

Ik ben blij met de reactie van Theo. Het geeft mij een beter beeld bij de uitgangspunten van de vereniging.

Voor mij blijft de vergelijking met de NKBV terugkomen. I wil dit aan de hand van een voorbeeld illustreren. Afgelopen weekend ontmoette ik twee jonge mensen (studenten) die heel graag op fietvakantie wilden. Hun betsaande stadsbarrels voldoen echter niet. Ook fietstassen en ander materiaal hebben zij niet. Zij zijn nu afhankelijk van kennisen die hun de spullen willen lenen. Nergens is er een instantie die in hun belangen voorziet door bijvoorbeeld een uitrusting, incl. fiets, betaalbaar te verhuren.

Toen ik studeerde was ik actief in de bergsport. Ik had ook geen geld voor de vereiste materialen. Ik kon echter kiezen uit toen nog twee verenigingen, inmiddels zijn ze gefuseerd, waar ik terecht kon. Ik heb toen gekozen voor een vereniging die ook subverenigingen had binnen studentenverenigingen.

Zat er een commercieel tintje aan die verenigingen? Reken maar!
Konden ze daardoor de belangen van bergsporters beter behartigen? Nou en of!

Ik nodig iedereen uit om eens op de site van de NKBV te kijken en daarbij de volgende vragen te stellen.

1) Behartigen zij de belangen van bergsporters in de ruimste zin des woords?
Indien ja,
2) Zou dat ook kunnen zonder commercieele activiteieten
3) Waarom zou zoiets niet kunnen voor fietsreizgers?
4) Wil WF zoiets?

Ik zie uit naar de antwoorden.

Groet

Rolf

Ik zie ook niet wat er tegen commercie is. De vereniging zou er kwalitatief en kwantitatief (aantal leden) naar mijn mening veel beter voorstaan als er veel commerciëler gedacht werd. Commercie= geld= faciliteiten. En vooral van dat laatste moet de Wereldfietser het toch hebben. het bieden van een platform waar mensen die korte of lange tijd met de fiets op reis willen adviezen kunnen krijgen en waar allerlei ledenactiviteiten gebundeld worden.
De pijlers zijn dan de website en ja, toch ook het verenigingsblad. Dat dat laatste dan een enorme inhaalslag qua lay-out en opzet moet maken om in de huidige beeld- en bladercultuur nog mee te kunnnen draaien, lijkt me vanzelfsprekend. Materiaal is er genoeg: hoeveel leden hebben niet een prachtige website vol verhalen en foto's? Met enige bewerking zouden veel verhalen zonder meer in het tijdschrift geplaatst kunnen worden.
Je zou als vereniging ook kortingen op verzekeringen, campings, hotels en wat al niet meer kunnen bieden, tot regelingen met luchtvaartmaatschappijen voor fietsvervoer aan toe. Dan heb je werkelijk voordeel te bieden, en dat is toch waar de consument gevoelig voor is (waarom zijn zoveel mensen lid van vereniging Eigen Huis? Omdat je dan korting op je verwarmingsketelonderhoud en je opstalverzekering krijgt!). Maar dan heb je dus wel mensen nodig die zich daarmee op professioneel niveau bezighouden. Betaalde krachten dus.

Voor de goede orde: met commercie bedoel ik uiteraard iets anders dan de sluikreclametoestanden die hier op het forum spelen en die binnen de vereniging ook een buitengewoon heikel punt lijken te zijn.

Ik ben blij dit soort meningen te horen.
Ruimte voor een commerciele aanpak kan ook volgens mij veel voordelen voor de leden meebrengen. Zaken als kampeerweekenden en trektochten is vrijwilligerswerk en moet vooral ook zo blijven. Maar op andere terreinen biedt het mogelijkheden voor meer kwaliteit voor de leden. Ik denk ook dat er de nodige actieve leden zijn, die wat blij zouden zijn als ze als betaalde kracht voor de vereniging aan de slag kunnen. Wat een inzet en creativiteit kan dat wel niet opleveren.
De inhaalslag met het tijdschrift ben ik het mee eens. Wat mij betreft, gaat die er ook komen.
Ga vooral door met de discussie. Ik wil enkele weken voor de ledenvergadering een soortement opzet presenteren, hoe mijns inziens de vereniging moet worden ingericht om vitaal verder te kunnen. Het lijkt me handig als voorafgaand aan de ledenvergadering van 1 juni die discussie voor een groot deel heeft plaatsgevonden, zodat op de ledenvergadering zelf weloverwogen voor een zinnige koers kan worden gekozen. En een bestuur dat daar dan invulling aan kan geven.
Ik volg met belangstelling de ideeen hier.