Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Geen fietshelm kan je kapsel ruïneren - Forum Wereldfietser

Geen fietshelm kan je kapsel ruïneren

Laatst gehoord op een WF-bijeenkomst: 'Ik draag geen helm want daar gaat m'n haar zo raar van plakken'.

Nee, draag dan geen helm... daar krijg je mooie krullen van.

Dat dacht de Zwitserse ongevallenverzekering Suvaliv ook. Het affiche dat de campagne tot het dragen van fietshelmen ondersteunt vind je hier:

http://wwwitsp1.suva.ch/sap/its/mimes/w ... 7161-d.pdf

Printen!

Cool!

Volgens mij zijn de meeste Wereldfietsers nog niet zover. Vorig jaar was de verhouding ongeveer 1 op 15. In het nadeel van de helmdragers.

Weet ik Jarno,

weet je wat ik zo vreemd vond... in de negen maanden dat wij in de VS gefietst hebben zie je niet één fietser zonder helm.
Maar alle motorfietsers rijden wel zonder.

vreemde wereld.

Dick

Overigens... 15-1... mooie uitslag voor Nederland-Duitsland volgende maand.

O ja...

het is natuurlijk wel de methode om een Nederlandse Wereldfietser op afstand te herkennen.
Duitsers, Zwitsers, Japanners, Canadezen, Australiërs... allemaal dragen ze een helm.
Nederlanders niet.

Wij zijn overigens ook sinds pas om hoor, ik verbeeld me dus niets. Maar toeval wilde dat het wel op tijd was. In Alaska in een afdaling (vermoeid) een nare schuiver gemaakt... baf!... hoofd op een kei... helm kapot.
Pfoe!

Maar ik ga hier geen pleidooi houden.
Ik dacht gewoon: Hé, wat een leuk affiche...

Ik wel hoor :wink:
Persoonlijk denk ik dat zoiets enkel een beetje tijd kost. Net als dat mensen die nu naar de kroeg gaan vinden dat daar gerookt mag worden. Dat 'hoort' zo. Over een paar jaar, als de regelgeving een paar jaar loopt, dan is het normaal en is het eerder vreemd als iemand daar binnen wil roken.

Zo gaat het denk ik ook onder fietsers. 10 jaar geleden reed niemand met een helm. Tegenwoordig wordt iemand weggestuurd als die mee wil met een trainingsritje op de racefiets als de persoon geen helm heeft. En de kans is groot dat bij het volgende jubileum, iedereen met helm rijdt.

De functie van een helm op de fiets heeft niets met grote snelheid te maken, maar puur met veiligheid. Het maakt niet uit of je zelf de val veroorzaakt op het moment dat je de bocht niet haalt in een afdaling of omdat de persoon voor je, met 15 km per uur een slinger maakt en je er overheen gaat. Als je ongelukkig valt, dan ben je blij dat je zo'n ding op had.

En hoe lang rijdt jij dan al met een helm Jarno? Nu zo'n 12 jaar.
Misschien gek, maar in Nederland draag ik dus nóóit een helm als ik een eindje ga trappen - ik peinse er niet over!! Op mijn fietsvakanties (Schotland, New Zealand, Scandinavie) geen meter zónder gereden....

Ik ben al niet iemand die gauw met een groeps fietstocht zal meedoen, maar als helmen verplicht worden voor de 'Wereldfietser'-fietstochten, dan ga ik daar bijvoorbeeld sowieso nooit aan meedoen.....

Eigenwijs? Een kwaal van velen denk ik...?

Ik heb trouwens wel een paar niet meer orginele voortanden, maar ik weet niet of een helm geholpen zou hebben.
Ries schreef:Misschien gek, maar in Nederland draag ik dus nóóit een helm als ik een eindje ga trappen - ik peinse er niet over!! Op mijn fietsvakanties (Schotland, New Zealand, Scandinavie) geen meter zónder gereden....
(...)
Eigenwijs? Een kwaal van velen denk ik...?
Ja, Ries, daarin sta je inderdaad niet alleen.

Natuurlijk heb ik mezelf ook afgevraagd waar dit gedrag door gevoed wordt. Want... ik zet ook geen helm op wanneer ik hier naar de bakker fiets.
Onderweg vragen helmdragers vaak waarom jij zonder rijdt en uiteindelijk realiseerde ik dat alle antwoorden die ik daarop gaf voortkwamen uit ijdelheid (het is zo'n stom gezicht), snobisme (wij Nederlanders zijn geboren op de fiets; iedere Nederlander heeft er drie en je zult er niemand zien die een helm draagt) en domheid (je gaat er zo van zweten, ik val nooit, het is teveel extra bagage).

Toen ik verleden jaar besloot dat wij wel helmen zouden gaan dragen kostte het me aanvankelijk veel moeite om ook Els te overtuigen. Die was zó ontzettend anti. Toen ze er eenmaal een had was haar scepsis binnen drie dagen over. Zij verbaasde zich (net als ik overigens) er over dat een helm prettiger droeg dan een petje.
In De Fietskoerier schreef ik er toen een stukje over. Dat leverde ruim dertig reacties op. Sommige daarvan waren zó fel anti (in de trant van: hoe ik het in mijn hoofd haalde om daar iets over te schrijven) dat we daar werkelijk helemaal beduusd van waren. Het leek er zowaar op dat ik als supporter van die club uit Rotterdam tussen F-siders terecht was gekomen.

Nogmaals, ik vind het allemaal best. Ik verbaas me alleen over dit gedrag. Wanneer je zegt dat je een helm draagt dan raak je bij blootshoofders klaarblijkelijk een heel teer punt.

Dick
Ries schreef:Ik ben al niet iemand die gauw met een groeps fietstocht zal meedoen, maar als helmen verplicht worden voor de 'Wereldfietser'-fietstochten, dan ga ik daar bijvoorbeeld sowieso nooit aan meedoen.....
De tochten van de wereldfietser moet je meer zien in de trant van het fietsen met een vriendenclub. De grote lijnen worden georganiseerd maar er is veel ruimte voor eigen inbreng. Wat betreft het dragen van een helm geldt hiervoor hetzelfde. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen gezondheid. Zolang je de wet niet overtreedt is veel mogelijk op zo'n trektocht.....

Groetjes,
Marco Meijerink
voorzitter Activiteitencommissie