Ries schreef:Misschien gek, maar in Nederland draag ik dus nóóit een helm als ik een eindje ga trappen - ik peinse er niet over!! Op mijn fietsvakanties (Schotland, New Zealand, Scandinavie) geen meter zónder gereden....
(...)
Eigenwijs? Een kwaal van velen denk ik...?
Ja, Ries, daarin sta je inderdaad niet alleen.
Natuurlijk heb ik mezelf ook afgevraagd waar dit gedrag door gevoed wordt. Want... ik zet ook geen helm op wanneer ik hier naar de bakker fiets.
Onderweg vragen helmdragers vaak waarom jij zonder rijdt en uiteindelijk realiseerde ik dat alle antwoorden die ik daarop gaf voortkwamen uit ijdelheid (het is zo'n stom gezicht), snobisme (wij Nederlanders zijn geboren op de fiets; iedere Nederlander heeft er drie en je zult er niemand zien die een helm draagt) en domheid (je gaat er zo van zweten, ik val nooit, het is teveel extra bagage).
Toen ik verleden jaar besloot dat wij
wel helmen zouden gaan dragen kostte het me aanvankelijk veel moeite om ook Els te overtuigen. Die was zó ontzettend anti. Toen ze er eenmaal een had was haar scepsis binnen drie dagen over. Zij verbaasde zich (net als ik overigens) er over dat een helm prettiger droeg dan een petje.
In De Fietskoerier schreef ik er toen een
stukje over. Dat leverde ruim dertig reacties op. Sommige daarvan waren zó fel anti (in de trant van: hoe ik het in mijn hoofd haalde om daar iets over te schrijven) dat we daar werkelijk helemaal beduusd van waren. Het leek er zowaar op dat ik als supporter van die club uit Rotterdam tussen F-siders terecht was gekomen.
Nogmaals, ik vind het allemaal best. Ik verbaas me alleen over dit gedrag. Wanneer je zegt dat je een helm draagt dan raak je bij blootshoofders klaarblijkelijk een heel teer punt.
Dick